Permalänk
Medlem

Hög ping och jitter

Tja! Jag sitter på 8mbit adsl och för några veckor sedan började jag tappa internet helt random, antingen att det bara dog, eller att routern startade om sig, var sedan i kontakt med Telia som bytte ut routern och även internet kabeln från router till dator är bytt, och kabel från telejacket ut från huset.

Problemet ändrade sig lite då jag inte längre tappar internet utan får allt från 100-600 i ping och har haft upp till 1200 jitter. Problemet kommer i vågor så kan funka felfritt i timmar och sedan jävlas i 1 timme. test 1
Test 2 test 3

Så nu känns det inte riktigt som att det finns något mer fel än min egen dator.
Vet dock inte riktigt hur problem med inbyggt nätverkskort kan se ut?
Sitter på ett MSI Z77A-S01 (inet edition) moderkort.
Tacksam för all hjälp jag får.

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

Kör en pingplotter mot google.se ladda upp bild med resultat

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Inaktiv

Det kan mycket väl vara problem längre upp på linan. ADSL kan vara väldigt skakigt.

Permalänk
Medlem

@Demerzel: http://postimg.org/image/b4btfq7jj/full/ Vet inte hur länge du vill att den ska köras, kan köra den en längre tid om det behövs.

Permalänk
Medlem

@anon81912: jo klart, tycker bara att telia borde se det när dem mäter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erko4:

@Killbom: jo klart, tycker bara att telia borde se det när dem mäter?

Tror varken supportpersonalen är så kompetent eller bryr sig så mycket.

Du skulle själv kunna mäta under ett dygn och ha det som material att visa upp, så kanske de skulle kunna titta vidare på problemet.

Permalänk
Medlem

@anon81912: Jupp, det låter som en plan.
Får tacka för hjälpen, ska låta pingplotter vara igång.

Vill bara säkerställa en sak, problemet kan omöjligen/osannolikt vara felaktigt nätverkskort? Tänkte så jag inte tar en lång väg på ett enkelt problem.

Permalänk
Medlem

Det finns massor med trådar som berör samma sak - du kanske kan få tips i någon gammal tråd?

Min gissning är att det är något program som fyller din upplänk.

Permalänk
Medlem

Ja det där ser ju inte så bra ut.

Mest sannolikt något kring modem-telestation.
Ligg på supporten mer och skicka in dina pingplotter när de ber om det.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erko4:

Vill bara säkerställa en sak, problemet kan omöjligen/osannolikt vara felaktigt nätverkskort? Tänkte så jag inte tar en lång väg på ett enkelt problem.

Jag ser det som otroligt osannolikt att det är något fel på nätverkskortet. Min gissning är vajsing på Telias sida eller att du kör något program på din dator som äter upp all bandbredd.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att du har samma problem som jag hade förra våren, efter lite väl lång tids köande så fick jag tag på en nisse som jag skickade Pingplotter utdraget till, nån dag senare fick jag ett samtal från en reparatör som undrade varför han skulle komma till mig, Lådan i byn var felmonterad och det hade börjat rosta.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jadu, många bra svar, får nog ta och ringa telia och försöka få iväg en kopia på min pingplotter, kan själv testa att mixra lite med olika program och se om det blir någon skillnad vid på/avstängning.

Får tacka alla!

Permalänk
Medlem

Telia skickade in en felanmälan den 24:e och den 28:e (söndag) så fick jag ett sms att problemet skall vara åtgärdat, fick dock inget samtal imellan som förklarade att dem skulle fixa något eller att problemet var ditt eller datt, så kan tyvärr inte säga vad det satt i om nu någon fler kommer få samma problem.

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår och telia har gjort allt dem kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

Problemet kvarstår och telia har gjort allt dem kan.

Hur vet du att dina problem inte beror på att ni överbelastar er förbindelse?

Jitter uppkommer när datapaket tvingas köa och vänta på sin tur att sändas. Vilken i sin tur uppkommer när man skickar för mycket data över en länk.

Om jag hade varit i ditt läge så hade jag kopplat bort all utrusning utom en (1) dator för att därefter köra en pingplotter-mätning. Och jag hade dessutom varit väldigt noggrann med att kolla så att test-datorn inte skickar en massa trafik.

Permalänk
Medlem

@madtop: Tja! Jo jag använde mig av pingtest.net när jag gjorde tråden, och den hemsidan visade nästan alltid 100+jitter medans pingplotter visar en betydligt mindre siffra mellan max kanske 20, nu vid skrivande stund 6.33ms.
mätningarna är gjorda när 1 dator är igång (dvs denna)

http://postimg.org/image/iprscxwub/ denna bild är tagen i skrivande stund, har märkt att problemet oftast uppstår när man startar datorn och försvinner efter ett tag.

Fick dock problem som uppstod när jag spelade dota2, då fick jag package loss exakt varje 2.5minut i ca 6-7sec.

Sitter och funderar om man ska formatera om datorn och om det inte funkar, kanske köpa nytt nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

@madtop: Tja! Jo jag använde mig av pingtest.net när jag gjorde tråden, och den hemsidan visade nästan alltid 100+jitter medans pingplotter visar en betydligt mindre siffra mellan max kanske 20, nu vid skrivande stund 6.33ms.
mätningarna är gjorda när 1 dator är igång (dvs denna)

http://postimg.org/image/iprscxwub/ denna bild är tagen i skrivande stund, har märkt att problemet oftast uppstår när man startar datorn och försvinner efter ett tag.

Fick dock problem som uppstod när jag spelade dota2, då fick jag package loss exakt varje 2.5minut i ca 6-7sec.

Sitter och funderar om man ska formatera om datorn och om det inte funkar, kanske köpa nytt nätverkskort.

Du har jättefel mellan din dator och routern.
Och eftersom både router och kabel är utbytt återstår bara datorn.

Permalänk
Medlem

@madtop: Format C: fixade inte problemet, så de otroligt osannolikta nätverkskortet får jag hoppas på, annars få jag ta till mig högre krafter och ta fram bibeln.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Du har jättefel mellan din dator och routern.
Och eftersom både router och kabel är utbytt återstår bara datorn.

Hur kommer du fram till de?

TS kör pingplotter mot din router så ser du om de är fel på din dator. (dvs din gateway 192.168.1.1)

Permalänk
Medlem

@Rugbyspelaren: 0ms och runt 30% PL, så antar att det är nätverkskortet som isf är trasigt

Permalänk
Skrivet av Erko4:

@Rugbyspelaren: 0ms och runt 30% PL, så antar att det är nätverkskortet som isf är trasigt

Mjo, eller sladden, men den hade du kollat?
Skulle kunna va porten i routern med, testat andra?

Permalänk
Medlem

@Rugbyspelaren: Jo, använder nu den som gula som följde med routern, har testat alla 4:a portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Hur kommer du fram till de?

TS kör pingplotter mot din router så ser du om de är fel på din dator. (dvs din gateway 192.168.1.1)

Jag läste TS inlägg och tittade på resultatet från pingplottermätningen.

Varför ber du TS köra en pingplotter när hen redan gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

@madtop: Format C: fixade inte problemet, så de otroligt osannolikta nätverkskortet får jag hoppas på, annars få jag ta till mig högre krafter och ta fram bibeln.

Det är inte så att du kan ha någon annan utrustning inkopplad som ligger och stör?

För säkerhets skull bör du testa att mäta när endast din dator är inkopplad. Koppla bort alla andra sladdar och enheter som är inkopplade via wifi.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag läste TS inlägg och tittade på resultatet från pingplottermätningen.

Varför ber du TS köra en pingplotter när hen redan gjort det?

Sorry , jag som tänkte fel. Glömde att hemma routrar inte bort prioriterar icmp XD
Eller ja , de kan väl men bör inte på LAN sidan iallefall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

Tja! Jag sitter på 8mbit adsl och för några veckor sedan började jag tappa internet helt random, antingen att det bara dog, eller att routern startade om sig, var sedan i kontakt med Telia som bytte ut routern och även internet kabeln från router till dator är bytt, och kabel från telejacket ut från huset.

Problemet ändrade sig lite då jag inte längre tappar internet utan får allt från 100-600 i ping och har haft upp till 1200 jitter. Problemet kommer i vågor så kan funka felfritt i timmar och sedan jävlas i 1 timme. test 1
Test 2 test 3

Så nu känns det inte riktigt som att det finns något mer fel än min egen dator.
Vet dock inte riktigt hur problem med inbyggt nätverkskort kan se ut?
Sitter på ett MSI Z77A-S01 (inet edition) moderkort.
Tacksam för all hjälp jag får.

Mvh Erik

Ser att jag dumt nog INTE skrivit vad problemet var (idioti)

Felet var att de integrerade nätverkskortet var trasigt, så ett nytt nätverkskort fixade problemet.