Permalänk
Vägledare

int ger error

Min karriär som programmerare tog ett abrupt slut efter sisådär två sekunder.
Använder mig av SharpDevelop och när jag skriver int så blir texten röd och när jag försöker köra programmet så får jag såklart error. Har följt instruktionerna i läroboken till punkt och pricka och koden jag vill skriva är tagen från samma bok så den kan det inte vara något fel på, hoppas jag!

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Detaljer

@Miikks: God afton!

Är själv en liten pubscrub med lite kunskap inom programmering, men jag kan säga att vi troligtvis behöver mer information än så för att kunna hjälpa dig.

Har du skrivit hela raden klart och testat om felet försvinner? (kan hända i visual studios vad jag minns)

Får du något felmeddelande?

Antar en screencap kan vara smart

Vart skriver du 'int' förresten?

Kan det vara så att du inte befinner dig i funktionen
static void main()?

Aa, vet ej om jag var till nån hjälp, får hoppas nån annan mer proffesionell kan hjälpa till här ^^

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk

Kopia på kod underlättar alltid för bra hjälp/råd

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Min karriär som programmerare tog ett abrupt slut efter sisådär två sekunder.
Använder mig av SharpDevelop och när jag skriver int så blir texten röd och när jag försöker köra programmet så får jag såklart error. Har följt instruktionerna i läroboken till punkt och pricka och koden jag vill skriva är tagen från samma bok så den kan det inte vara något fel på, hoppas jag!

Någon som kan hjälpa mig?

Börja med att säga vilket språk du användet. Sharpdev stödjer c# vb och boo. Och säkert nån mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Bildoor:

@Miikks: God afton!

Är själv en liten pubscrub med lite kunskap inom programmering, men jag kan säga att vi troligtvis behöver mer information än så för att kunna hjälpa dig.

Har du skrivit hela raden klart och testat om felet försvinner? (kan hända i visual studios vad jag minns)

Får du något felmeddelande?

Antar en screencap kan vara smart

Vart skriver du 'int' förresten?

Kan det vara så att du inte befinner dig i funktionen
static void main()?

Aa, vet ej om jag var till nån hjälp, får hoppas nån annan mer proffesionell kan hjälpa till här ^^

Skrivet av Skånsksnapphane:

Kopia på kod underlättar alltid för bra hjälp/råd

Skrivet av talonmas:

Börja med att säga vilket språk du användet. Sharpdev stödjer c# vb och boo. Och säkert nån mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Språket är C#.
Detta är koden: int temperatuere = int.Parse((Console.ReadLine()));

if (temperatuere >= 20)
Console.WriteLine("Det är varmt idag");

Felmeddelandet lyder: Ett namnområde får inte innehålla direkta medlemmar som fält eller metoder (CS0116)

När jag startar ett nytt projekt väljer jag Consol Application och skriver i den första rutan som kommer upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Språket är C#.
Detta är koden: int temperatuere = int.Parse((Console.ReadLine()));

if (temperatuere >= 20)
Console.WriteLine("Det är varmt idag");

Felmeddelandet lyder: Ett namnområde får inte innehålla direkta medlemmar som fält eller metoder (CS0116)

När jag startar ett nytt projekt väljer jag Consol Application och skriver i den första rutan som kommer upp

Jag kan inte återskapa ditt fel du får. Kan du ge oss en snippet över hela programmet istället för specifik kodsnutt?

Det låter som att du inte har wrappat din kod i en klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett namnområde får inte innehålla direkta medlemmar som fält eller metoder (CS0116)

Du behöver nog läsa en ännu mer grundläggande kurs som förklarar vad namespaces, classes, methods osv är, samt att du omedelbums ska byta till engelska, eftersom all hjälp/referensmaterial på internet primärt är på engelska.

Namnområde är nämligen svenska översättningen av namespace, läs mer här vad ett namespace är:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/z2kcy19k.aspx

Permalänk
Vägledare

@The-Architect: Här är en bild på hur det ser ut https://www.n0.se/v/f/d15ce_namnls.png Fick för övrigt upp ett felmeddelande till nu. Suck...Förstår ingenting

Permalänk
Medlem

Låter som att du skrivit koden utanför en funktion.

static void Main() { //din kod här }

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Har du inte alls.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@The-Architect: Här är en bild på hur det ser ut https://www.n0.se/v/f/d15ce_namnls.png Fick för övrigt upp ett felmeddelande till nu. Suck...Förstår ingenting

Testa ta bort det kommenterade området.

dvs:

/* - allt här */

Det ser ut som att din kompilator är lite mysko. Kan inte återskapa problemet i VS med samma kod.

Om felet dyker upp igen, skicka ny bild.

Permalänk
Medlem

Lite OT: Plocka hem Visual Studio Community Edition istället så lär du dig en IDE som är mer använd ute i arbetslivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hmm din kod bör fungera. Testa byta ut int.Parce mot Convert.ToInt(Console.ReadLine());
Då Parce är en gammal konvertering funktion vilket har bytts ut mot Convert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Språket är C#.
Detta är koden: int temperatuere = int.Parse((Console.ReadLine()));

if (temperatuere >= 20)
Console.WriteLine("Det är varmt idag");

Felmeddelandet lyder: Ett namnområde får inte innehålla direkta medlemmar som fält eller metoder (CS0116)

När jag startar ett nytt projekt väljer jag Consol Application och skriver i den första rutan som kommer upp

Jag kan inte återskapa ditt problem i SharpDevelop. Den gillade inte singelradiga if-satser, testa använda din if-sats i ett block.

Enligt nedan:

if(condition) { }

Skrivet av SebbeL:

Hmm din kod bör fungera. Testa byta ut int.Parce mot Convert.ToInt(Console.ReadLine());
Då Parce är en gammal konvertering funktion vilket har bytts ut mot Convert.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar absolut ingen roll. int.Parse är ej en gammal konverteringsfunktion som har bytts ut. De utför samma sak på olika sätt.

Convert:

public static int ToInt32(string value) { if (value == null) { return 0; } return int.Parse(value, CultureInfo.CurrentCulture); }

Parse:

internal static unsafe int ParseInt32(string s, NumberStyles style, NumberFormatInfo info) { byte* stackBuffer = stackalloc byte[1 * 0x72]; NumberBuffer number = new NumberBuffer(stackBuffer); int num = 0; StringToNumber(s, style, ref number, info, false); if ((style & NumberStyles.AllowHexSpecifier) != NumberStyles.None) { if (!HexNumberToInt32(ref number, ref num)) { throw new OverflowException(Environment.GetResourceString("Overflow_Int32")); } return num; } if (!NumberToInt32(ref number, ref num)) { throw new OverflowException(Environment.GetResourceString("Overflow_Int32")); } return num; }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@The-Architect: Här är en bild på hur det ser ut https://www.n0.se/v/f/d15ce_namnls.png Fick för övrigt upp ett felmeddelande till nu. Suck...Förstår ingenting

Det där ser helt korrekt ut kodmässigt, det där sharpdevelop verkar ju inte vara någon höjdare direkt..

Mitt råd är att byta till gratisversionen av visual studio i stället om du ska koda c#:
https://www.visualstudio.com/en-us/products/visual-studio-com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@The-Architect: Här är en bild på hur det ser ut https://www.n0.se/v/f/d15ce_namnls.png Fick för övrigt upp ett felmeddelande till nu. Suck...Förstår ingenting

När du får ett felmeddelande så kan du kolla vart det gäller, d.v.s på vilken rad (line). I ditt fall gäller det för rad 1 & 8, d.v.s

/* & */

Din editor är alltså inte direkt i världsklass då den klagar på något så simpelt som en kommentar

Att "int" blir röd är enbart p.g.a. editorn har valt att visa en variabeltyp som röd, det har alltså inget med ditt felmeddelande att göra. (Färgtemat är helt åt h*lvete enligt mig.. jag är i.f.s. van med Visual Studio).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Vägledare

Tack för alla svar. Tog precis och installerade Visual Studio så tack för tipset.