500Kr för att byta blinkers fram??

Permalänk
Medlem

Tycker att det är konstigare att du pratar om en blinkers när det är bromsljuslampan dom bytt?

Permalänk
Medlem

Det jag retar mig lite på är de som säger har man tummen mitti får man skylla sig själv nja det är så att vissa bilar kostar det pga att det tar tid att demontera ner så mycket av bilen får att komma åt lampan just på trådskaparens bil är det krabbigt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Tycker att det är konstigare att du pratar om en blinkers när det är bromsljuslampan dom bytt?

Titta en gång till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Det jag retar mig lite på är de som säger har man tummen mitti får man skylla sig själv nja det är så att vissa bilar kostar det pga att det tar tid att demontera ner så mycket av bilen får att komma åt lampan just på trådskaparens bil är det krabbigt...

Fast nu stod ju TS bredvid och tittade på och kan bekräfta att det tog 5 min

Sen att det byggs bilar där det inte går att byta lampor på fem minuter själv är helt bisarrt i mina ögon. Jag vill kunna byta till exempel halvljuslampan även längs vägen i snöslasket på fem-tio minuter och att köra med trasig blinker är ju också kasst. Det är en ren säkerhetsfråga. Att en xenonlampa är lite pyssligare är väl OK eftersom de ger lite förvarning och blir dåliga innan de dör helt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: På fakturan står det bromsljuslampa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

@SUMITOMO: På fakturan står det bromsljuslampa?

Inte TS som lagt upp den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@KKay: Ahaa, lite väl trött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

@SUMITOMO: På fakturan står det bromsljuslampa?

Från en annan medlem och en annan bil ja. Men TS har bytt blinkerslampan. Läs igen

@Ozzed
Det är väl självklart att det är försäkringen som kommer betala för reparationen och glödlampsbytet. I det här fallet blir det ju TFF. Det spelar ingen roll vilken verkstad du anlitar, om inte TFF har haft några synpunkter vilken verkstad du skall använda?! Så va lite lugn och sitt i båten

Sen så tar de ju faktiskt bara 345 kr för jobbet, tycker inte jag är så värst mycket. Sen så tog det inte 5 minuter att göra allt. (träffa kund, bestämma vad som ska göras, köra in bilen, ta fram reservdel, utföra själva bytet, köra ut bilen igen, lägga in i datorn vad som gjorts och vilka reservdelar som använts) allt det där tar inte 5 minuter... lutar mer åt 20 minuter. Hur länge spenderade du på verkstaden? Inte var det 5 minuter allt som allt eller hur?!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Helt orimligt. Men antagligen lagligt. Dom debiterar väl per påbörjad timme , så att byta 4 Blinkers blir väl ungefär samma kostnad. Däremot tycker jag att man kan berätta för kunden vad det kostar i förväg. Speciellt när dom inte berätta att dom inte kunde ta in bilen förs dom var klara med det "ez money jobbet". Mycket oseriöst. Bestrid skitfirman, även fast du antagligen inte kommer få rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara så vi reder ut detta.. Det är höger blinkers fram som är bytt, inget annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kåpan till själva lyset är fortfarande trasigt, och det har de inte gjort något åt. Antar att de tänkt åtgärda det vid själva reparationen, som vi nu alltså valt en annan verkstad till.

Jag förstår ditt dilemma, tråkig sits. Förklara läget för ditt försäkringsbolag och bifoga kvitto.

Tänk på att drygt 100:- är moms samt 31:- för lampan.
500 - 131 = 369:-, ett fullt rimligt pris för ett blinkersbyte. Inte ovanligt med timpriser på bortåt 1000-1500:-.

Tråkigt läge och jag förstår precis ditt läge, till skillnad från övriga troll i tråden.
Vad fan har "tummen mitt i handen" med saken att göra liksom, läs hela inlägget för fan.

Permalänk
Medlem

Står ju faktiskt demontering och montering med karoseriarbete
Antagligen så har dom demonterat ut hela blinkerkassetten, bytt lampa, rätat upp karrosen lite och sedan monterat igen
Så 500.- är billigt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Egentligen så går det skitsnabbt att byta typ 20sec men en del bilar sitter dom så det helt enkelt inte går att komma åt lampan enkelt och nån skoda har så det är ett helvete att byta och så är det väll befogat med lite extra men normalt så är det enkelt att det bör kosta en symbolisk summa

Bästa är att lära sig sånt själv och jag lagar min bil själv då det är så dyrt att det är värt det och på min audi skulle dom ta 8000 att fixa bromsarna på och 10 minuter på ebay sen ett par timmars arbete kostade det runt 1000kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det låter väl rimligt för en verkstad, men fy tusan vad dyrt. Har själv sparat många månadslöner på att fixa småsaker själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag förstår ditt dilemma, tråkig sits. Förklara läget för ditt försäkringsbolag och bifoga kvitto.

Tänk på att drygt 100:- är moms samt 31:- för lampan.
500 - 131 = 369:-, ett fullt rimligt pris för ett blinkersbyte. Inte ovanligt med timpriser på bortåt 1000-1500:-.

Tråkigt läge och jag förstår precis ditt läge, till skillnad från övriga troll i tråden.
Vad fan har "tummen mitt i handen" med saken att göra liksom, läs hela inlägget för fan.

Ja. De är auktoriserad Toyotaverkstad så vi tänkte det är väl bäst att kolla med dem först för det ser ju bättre ut i serviceboken om man säljer vidare se'n. Men att vänta tills mitten av april känns orimligt då kofångaren fram är åt helvete och just nu sitter med tejp, samt att behållaren till spolarvätskan spruckit vid kollisionen.. Så man vill ju ha det fixat igår liksom.

Då den vållande föraren var oförsäkrad är det TFF som tar hand om kostnaden. Jag har skrivit till dem och hört. Får väl se vad de säger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Helt vettig kostnad för den typen av arbete tyvärr. Skaffa lite polare med kunskap! Då är det material och en pizza för sådana småjobb ;).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Helt vettig kostnad för den typen av arbete tyvärr. Skaffa lite polare med kunskap! Då är det material och en pizza för sådana småjobb ;).

Trafikförsäkringsföreningen lär inte godkänna jobb utförda av polare med kunskap dock. Skall vara auktoriserad verkstad.

Här är en summering av vad som hänt:

1: Vi krockar med en idiot som inte vet vad vejningsplikt innebär, han hävdar att eftersom "han var före" är det vårt fel.

2: Vi anmäler till vårt försäkringsbolag, som konstaterar att dumhuvudet i fråga är oförsäkrad, idioten anses vållande, och då blir hans "försäkringsbolag" trafikförsäkringsföreningen hans "försäkringsbolag".

3: Vi ombeds ta bilen till en verkstad för skadebesiktning och gör så. De utför skadebesiktningen och sätter dit en ny höger fram blinkers "av bara farten", och det tycker vi ju går fint eftersom att de ändå ska laga resten av bilen senare (tror vi då)

4: Vi blir uppringda och får veta att de inte kommer ha tid förren i mitten av april, varpå vi kontaktar en annan verkstad som kan åtgärda skadan tidigare.

5: vi meddelar första verkstaden vi hade kontakt med tidigare, och de säger då att de kommer fakturera för byte av blinkers, vilket ju är rimligt.

6: Räkningen dimper ner och är på 500Kr.. Därav mina funderingar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Låter hyfsat billigt då de flesta verkstäder tar runt 500 för att köra in bilen genom dörrarna.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

500kr må vara rätt saftigt men det är nog bara i linje med vad verkstäder tar betalt nu för tiden, särskilt märkesverkstäder. Troligtvis går det att få billigare på andra ställen, men man får nog räkna med några hundralappar oavsett vad som ska göras. Jag skulle dock inte fundera så mycket mer på det hela, utan hör med trafikförsäkringsföreningen var du ska ta bilen för att få den reparerad inom rimlig tid och se till att dom står för kalaset.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det kostar. Räkna bara på vad en mekaniker har i lön, och sen ska de betala hyra, kundmottagning, utbildningar, verktyg och licensavgifter. Det kan kosta hundratusentals kronor för en verkstad per år bara att få ansluta sig till tillverkarens datorsystem etc.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Typiskt för märkesverkstäder, tyvärr. "Alltid" bättre och billigare service hos oberoende verkstäder (men som sagt var det inte aktuellt i detta fall). Men rimligen ska du inte behöva stå för det, då det som sagt är ett försäkringsärende.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

De har en "TID" för varje arbete som finns på bilen som är en direkt kostnad mot timdebiteringen de tar på verkstaden. Inget konstigt alls. Lägsta tiden de har är väl 15-20MIN för att det ett antal minuter hämta och köra in bilen, byta lampa, köra ut osv..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TLDR: Är 500Kr rimligt för att byta blinkers fram på en toyota prius 2010?

Hej! Jag vet att jag förmodligen kommer få bättre svar på bilforum och liknande men har inget konto på något sådant ställe så jag frågar här.

Det är så att vi har råkat ut för en olycka med bilen och var på skadebesiktning hos en verkstad. De böt blinkers fram sålänge då det var snabbt gjort. Vi fick senare reda på att de kan fixa bilen först i mitten av Aprill vilket självklart fick oss att gå i taket och vi hittade en annan verkstad som kunde fixa det snabbare.

Vi ringer då verkstaden vi var hos först och meddelar att vi går till en annan verkstad då de kunde ordna det snabbare. Killen i telefonen säger att då skickar de en räkning för blinkersbytet, vilket såklart är OK...

Nu har vi fått räkningen. Spec ser ut som följer:

345Kr Byte höger blinkerslampa Karrosseriarbete -DI -MO/byte
31Kr Glödlampa
25Kr faktureringsavgift
100,25Kr Moms
501Kr totalt inkl Moms.

Är detta verkligen rimligt?? 500Kr för att pluppa dit en glödlampa?

Det jag vill veta är om jag ska bestrida eller om detta är i sin ordning.

Mycket tacksam för svar.

Skrivet av Ozzed:

Jag stog ju där själv och såg när han satte dit glödlampan.

Det kan ju vara att de försöker debitera för skadebesiktningen men då ska det väl stå i så fall och inte vara angivet som byte av glödlampa?

Låt mig se om jag förstår detta... du har haft en olycka och bara glödlampan gick sönder. Intressant... Hur i tusan lyckades du med det?

Oavsett. Märkesverkstäder kostar, och 345kr/timme är inte overkligt och detta blir då minimum tid på 1 timme om de kör det (vilket inte är ovanligt).
Glödlampan är inte orimlig heller, visst du kan hitta dem för 20kr, men nu är det inte biltema priser vi tittar på, utan märkesverkstad.
25kr faktureringsavgift är normalt, tom 29-60kr är rimligt så i detta fallet var det rätt billigt.
Moms på det hela då företag hanterar exkl moms priser är normalt.

Det jobbiga är ju timpriset, men du hade nog fått 45 min mer arbetstid för pengarna om du låtit dem göra resterade jobbet också.

Dock benämningen de gör, låter lite udda för ett glödlampsbyte. Det är ju inte direkt "Karrosseriarbete" om de inte bytte eller justerade själva insatsen, alt behövde montera ner något för att komma åt. Detta kan du ifrågasätta dem, då det är lite konstig beskrivning. Borde du kunna ringa och fråga vad "karrosseriarbete" syftar på då det var något så enkelt.
Med det sagt så är det inte säkert att det blir billigare ändå, då detta kan vara deras enklaste arbetsterm. (Riktning/Lackning kan ju lätt vara 750+kr timmen på dessa verkstäder, men då ska du också få 1:a klass jobb för det)

Har själv haft min Toyota på större lagning, och det sved i någons plånbok (förhoppningsvis personen som körde in i mig). Så jag titta lite på vad de har skrivit för detaljer på den om du vill? (ligger detaljerad räkning hemma)

PS. Kan tilläggas att jag också fick det roliga att ha motpartnern oförsäkrad... då det har varit en "intressant" vinter ska jag säga.

@backfeed Du har ofta självrisker ändå, och när du har med en oförsäkrad motpart så har trafikförsäkringsföreningen en självrisk. Så han hade säkert fått ersättning, men inte för 500kr.
Själv fick jag lägga ut min egen självrisk på 6000kr först, i väntan på dom på vem som skulle anses skyldig. När ärendet var avgjort så fick man istället denna självrisk från TFF, men pga jag har självriskreducering hos mitt bolag så ersatte de allt istället.

Permalänk
Medlem

Hade min Volvo V50 på service nyligen hos Mechanum, de bytte lampan fram för positionsljus själva, betalade endast för lampan typ 20kr, arbetskostnad på 250kr eller så blev rabbaterad.

Sedan är det också väldigt enkelt att byta ljus fram på V50, man kan dra ut hela strålkastaren på 15-20 sekunder, utan några verktyg. Jag vet att på vissa bilar är det betydligt svårare att komma åt lampor.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej,
Byttes endast glödlampan eller även glaset/plasten?

Bara som jämförelse så bytte jag 2st lampor till halvljusen(båda sidorna) på en Saab hos Saabfirma i Kristianstad och tror jag betalde 71:-. Tog max 10-15 min. Men dom var schyssta och tog inte betalt för arbetet.

Permalänk
CS-mästare

Det låter oerhört dyrt i mina öron. Har själv bytt baklampa på verkstad två gånger. Ena gången var hos en bilmek som jag alltid använder, då kostade det gratis. Jag behövde inte ens betala för lampan för att han är serviceminded och vet att han har en kund som är nöjd och kommer återvända när större saker felar. Andra gången svängde jag bara in på en verkstad och frågade om dom kunde fixa en baklampa, 5 minuter senare hade jag ny baklampa och de ville ha 20kr för det.

Har även bytt baklampa själv två gånger och vet att själva lampan går på ca 15kr.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@backfeed Du har ofta självrisker ändå, och när du har med en oförsäkrad motpart så har trafikförsäkringsföreningen en självrisk. Så han hade säkert fått ersättning, men inte för 500kr.

Jo, så är det förstås. Men det borde bara bli en självrisk för hela ärendet, det är ju som sagt mer kvar att fixa hos en annan verkstad, så sett över hela ärendet kan självrisken bli en förhållandevis låg procent av totalsumman.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Det låter oerhört dyrt i mina öron. Har själv bytt baklampa på verkstad två gånger. Ena gången var hos en bilmek som jag alltid använder, då kostade det gratis. Jag behövde inte ens betala för lampan för att han är serviceminded och vet att han har en kund som är nöjd och kommer återvända när större saker felar. Andra gången svängde jag bara in på en verkstad och frågade om dom kunde fixa en baklampa, 5 minuter senare hade jag ny baklampa och de ville ha 20kr för det.

Har även bytt baklampa själv två gånger och vet att själva lampan går på ca 15kr.

Fast att du råkar på en verkstad där de som jobbar där inte tycker om att äta eller försörja sig är ju knappast relevant för detta? Du nämner ju ffs själv att det var hos en bilmek du "alltid använder". Så då kan du ju räkna ut själv att det inte "kostade gratis" utan att du betalar för det med dina övriga besök.

TS: Hur länge var du på verkstaden då? Du säger att bytet tog fem minuter men jag har svårt att se att du hann med att komma in, förklara läget, prata om hela reparationen och sen få lampan bytt på fem minuter.

Personal är dyrt, 500:- låter helt rimligt för något sådant.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag är själv arbetsledare på en auktoriserad bilverkstad I Stockholm. Man kan göra på olika sätt. Med våran timdebitering så skulle det bli dyrt att byta lampa.
Så jag använder mig av en fast prislista. Så oavsett lampa vi byter (glödlampa) så ligger det max 100:- för byte + kostnaden för lampan. Då spelar det ingen roll om det tar 1min eller 10min att byta lampa.
Är det en trogen kund som jag känner igen och vet att det är en simpel lampa att byta så brukar jag gå ut och byta om jag har tid, då bjuder jag kunden.
Mer för att det tar längre tid att göra en arbetsorder och skriva in allt än att bara ta en lampa och gå ut och byta. Självklart göra kunden nöjd så han/hon fortsätter att komma. (gillar inte ordet hen)

Har man däremot xenonlampa, då blir det klart dyrare.

Det jag kan tänka mig om vad som har hänt I detta fall är att dom har tagit full debitering på byta lampa och då landar man runt 500kr ink moms.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Jag betalade precis drygt 1100 för att de läste av en felkod och bytte halvljus lampa.
De vet att ta betalt...

Kostnaden för lampbyten var dock ca 150 spänn, ungefär häften arbetskostnad och hälften för lampen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."