Permalänk

C++ spelprogrammering, bra api!

Hejsan!

Tänkte börja med spel programmering inom C++ och undrade vad jag skulle använda mig av, om det fanns någon lämplig api eller något (som ungefär motsvarar libgdx https://libgdx.badlogicgames.com/ inom java).
Har tidigare använt mig mycket av libgdx inom java och tyckte att det skulle vara roligare att bli lite bekvämare med C++... Har tittat på typ directx spel programmering men är det bra och effektivt att använda sig av det... Har också kikat på SDL men samma där är det bra?!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det finns flera olika, beror ju lite på vad du ska göra och målsättning m.m. det finns inte en universal motor utan du måste se till de behov du har, därefter välja en och sedan kanske ändra i den för att uppnå det du vill.

Nu var det ett tag sedan jag höll på med sådant men är det bara för att lära sig så Orge3D, Panda3D, Unreal Engine m.fl.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vill du göra ett spel eller en spelmotor? Ladda ner Unreal Engine 4 om du vill göra spel, det stöder C++ och är en riktigt bra spelmotor. Unity3D är en annan riktigt bra spelmotor som stöder C# (och några andra språk ingen bryr sig om) och C# är typ likadant som Java. Vill du göra en spelmotor (och ett spel senare) är det väl att lära sig vulkan/dx12 som gäller. Finns bibliotek som abstraherar någonstans mittemellan DX / Spelmotor men inget jag använt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komradkomissar:

Hejsan!

Tänkte börja med spel programmering inom C++ och undrade vad jag skulle använda mig av, om det fanns någon lämplig api eller något (som ungefär motsvarar libgdx https://libgdx.badlogicgames.com/ inom java).
Har tidigare använt mig mycket av libgdx inom java och tyckte att det skulle vara roligare att bli lite bekvämare med C++... Har tittat på typ directx spel programmering men är det bra och effektivt att använda sig av det... Har också kikat på SDL men samma där är det bra?!

Tack för svar!

SDL kanske är något?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

SFML skulle jag rekommendera ifall man är nybörjare, har trevliga tutorials på hemsidan och ett bra forum du kan få de flesta svar ifrån ifall det uppstår problem.

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat både med LibGDX & SDL.

Jag vet inte om jag kan rekommendera SDL om du är van med LibGDX.

LibGDX är fräschare.

Jag hade då istället provat på Unreal Enginge eller Unity.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Som nån nämde tidigare: Vill du göra ett spel eller en spelmotor? Två helt olika "yrken".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3