Bahnhof IP-tele slutat fungera med Gigaset!?

Permalänk
Medlem

Bahnhof IP-tele slutat fungera med Gigaset!?

Min C530IP har fungerat perfekt med Bahnhof på öppen fiber ända tills nu senast. Nu kan telefonen inte registrera sig på Banhofs server längre och Bahnhof erbjuder ingen hjälp! Skyller på Gigaset men de har inte uppdaterat sin firmware sedan oktober 2014 så det är knappast deras påhitt. Någon annan som har problem med detta? Enligt Bahnhof har många kunder med Gigaset detta problem men det är inte deras problem då man inte köpt deras SIP box tydligen. Då ska de f#$ inte sälja tjänsten löst heller!

Permalänk

@Gredd:

Jag hade lite strul med min Gigaset A510IP i höstas då den inte lyckades registrera sig men då skickade jag in ett supportärende till bahnhof via deras webb och det visade sig att mitt sip konto hade blivit avaktiverat.

I övrigt vad gäller gigaset så var det så håret reste sig i nacken när jag läste firewall loggarna, telefonhelvet*t pratade med hela världen + att jag jag hade en bunt sip-hackare som hela tiden attackerade telefonen.

Så jag satte upp några firewallregler både in och ut enligt nedan:

Regel-IN-1: Bara bahnhofs sip-server subnät kan prata med A510IP på port 5060, allt annat droppas
Regel-UT-1: A510IP kan bara prata med bahnhofs sip-server subnät och ingenting annat
Regel-UT-2: A510IP kan bara prata med siemens data server för firmware uppdateringar och ingenting annat
Regel-UT-3: A510IP kan bara prata med min ntp-server (routern) för att ställa tiden och ingenting annat

Sedan dess har min gigaset fungerat så bra att jag har helt omvärderat voip, tidigare trodde jag voip var skit eftersom samtal bröts, konstiga samtal kom in och telefonens menyer gick ultrasegt men då visste jag inte jag var hackad.

Trafiken är dock fortfarande okrypterad så den som lyckas få tag i voip-paketen kan spela upp vad som sägs men jag pratar inte om nånting viktigt ändå utan mest småprat och om någon verkligen ids sniffa mina voip-paket så låt gå för det.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Ip tele m Gigaset och Bahnhof slutat fungera

Exakt samma problem som Gredd! Har funkat perfekt med Gigaset C530IP och Bahnhof på öppen fiber (IP-only) tills i fredags! Får också svaret från Bahnhof att det är Siemens problem!!! Har provat att återställa telefonen till grundversion men samma problem! Kan heller inte registrera mot Gigaset.net så det är nog något spök på Bahnhofs sida (eller IP-only?). Vad kan man göra när Bahnhof inte vill veta av problemet???

Permalänk
Medlem

Byta leverantör är väl det som står närmast nu faktiskt. T3 hade nån kampanj med halva priset på bredband i 6 mån o gratis telefon så det blir väl den lösningen i ett halvår iallafall. Tråkigt att behöva lämna Bahnhof för deras ovilja att hjälpa till. Det handlar ju inte om att ge support till nån som inte klarar få igång sin SIP-låda utan ett större systemfel som drabbar många kunder med rätt konfigurerade system.

Lite brandväggsregler är väl inte dumt att sätta upp när allt funkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gredd:

Min C530IP har fungerat perfekt med Bahnhof på öppen fiber ända tills nu senast. Nu kan telefonen inte registrera sig på Banhofs server längre och Bahnhof erbjuder ingen hjälp! Skyller på Gigaset men de har inte uppdaterat sin firmware sedan oktober 2014 så det är knappast deras påhitt. Någon annan som har problem med detta? Enligt Bahnhof har många kunder med Gigaset detta problem men det är inte deras problem då man inte köpt deras SIP box tydligen. Då ska de f#$ inte sälja tjänsten löst heller!

Skrivet av LJM:

Exakt samma problem som Gredd! Har funkat perfekt med Gigaset C530IP och Bahnhof på öppen fiber (IP-only) tills i fredags! Får också svaret från Bahnhof att det är Siemens problem!!! Har provat att återställa telefonen till grundversion men samma problem! Kan heller inte registrera mot Gigaset.net så det är nog något spök på Bahnhofs sida (eller IP-only?). Vad kan man göra när Bahnhof inte vill veta av problemet???

För säkerhets skull har jag bootat om min Gigaset A510-IP och det gick bra den registrerade sig mot bahnhof sip-server direkt. Jag sitter på Bost.net öppen fiber mot Bahnhof.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Kanske felet ligger på de olika statsnäten? Har IP only Härryda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har också problem med min Gigaset, sitter på ip-only Simrishamn och vet flera med exakt samma problem här!

Permalänk
Medlem

Verkar som IP-only är den gemensamma nämnaren! Har någon varit i kontakt med dom? Vad kan dom hittat på som får alla Gigaset mot Bahnhof att sluta funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat flytta trafiken till andra portar utan resultat så det verkar vara själva voip-paketen nätet hanterar annorlunda. Vi tar och ringer IP-Only imorgon får vi se vad dom säger.

Startade ett kontant-abb hos Phonzo för att testa den tjänsten. Kan ju vara bra att ha en reservlina i vilket fall och kostade bara 49 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Phonzo?

@Gredd: Fick du Phonzo anslutningen att funka?

Permalänk
Medlem

@LJM: Jag får uppgifter med snigelpost så vi får se. Ska bli spännande, och konceptet med kontant-modellen och noll i månadsavgift är trevligt. Ett helt ok telefonnummer fick jag iallafall.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Pratat med ip-only och det jobbas på problemet sa tanten lite svävande. Skulle stå på hemsidan men har inte hittat något.

Fick svar igen från Bahnhof:

Hej,

Vi har uppmärksammat ett flertalet kunder som upplever bekymmer med vår ip-telefoni
och Siemns Gigaset Ip-telefoner. Vi har märkt att det ser ut att vara ett geografiskt
problem och har därmed inlett en felsökning med stadsnätet. Just nu har vi ingen mer information kring en lösning men stadsnätet jobbar på det. Våra förhoppningar är att problemet löser sig under denna vecka.

Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har idag varit i kontakt med Siemens som inte säger sig gjort ngt sedan 2014, IP-only som hänvisar till Bahnhof och Bahnhof som nu ska "söka vidare"... Bahnhof gjorde också ett försök med en publik IP men det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har också Bahnhof, IP-Only och Gigaset som slutat fungera. Det funkar dock med samma nät och ISP om jag kör med SIP-APP på mobilen.

Jag har varit i kontakt med Bahnhof som säger sig jobba på det tillsammans med IP-Only, och vi gjorde upp att jag skulle skicka Wireshark-loggar. Jag ser dock inte så mycket mer än att en REGISTER går ut från min telefon, men ingen respons alls, vare sig 200 OK eller nån annan respons.

Får hoppas att Bahnhof tillsammans med IP-Only kan se nåt med paketen som gör att de kastas i nätet.

Permalänk
Medlem

@mrnizze: Vilken SIP-app kör du på mobilen?

Permalänk
Medlem

@LJM: Jag provade först SipDroid (tror jag den hette) men fick massa problem med att andra änden hörde massa eko. Kör nu med Zoiper som funkar hyffsat. Andra änden hör mig lite lågt, men med bra kvalitet. Funkar även över mobilnätet.

Permalänk
Medlem

Fick precis ett samtal från Bahnhof. De jobbar fortfarande med att felsöka tillsammans med IP-Only. De skulle sätta en dump på en av portarna på min "fiberdosa" imorgon, och bad mig ha min telefon inkopplad under kontorstid. Får hoppas de kan komma fram till något.

Permalänk
Medlem

Några framsteg? Jag väntar fortfarande på uppgifter från Phonzo men laddade ner appen Zoiper och den funkar ju perfekt! Inget krångel alls, bara att peta in host, användare och lösenord så fynkar det med Bahnhof-kontot och IP-Only. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Nopp, funkar fortfarande inte och har inte hört något. Ringer Bahnhof imorgon! Kör på Zoiper men får det inte att funka på wi-fi, bara med 3G.

Permalänk
Medlem

Jag hörde aldrig något från Bahnhof igår så jag mailade nu på morgonen. Enligt deras svar så har IP-Only samlat in data och jobbar nu med att analysera den. De återkommer när de vet mer.

Permalänk
Medlem

Nån som det funkar för? De har meddelat mig att tekniker har testat nu med Siemens-telefon och via Bahnhof och att det funkar. De förslog också att testa med 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som DNS.
För mig funkar det inte!

Permalänk
Medlem

Pratade med Bahnhof vid 18:30 ikväll. Enligt kundtjänst hade dom inte löst problemet än.

Permalänk
Medlem

Funkar inte här heller men är impad av Zoiper som funkar perfekt med både Bahnhof och Phonzo. Inkommande samtal till båda nummer funkar och man väljer enkelt vilket man vill ringa ut från.

Jag bor där det inte finns mobiltäckning så det är guld värt att ha detta i mobilen! Nu ska vi bara ha en lösning för våra Gigasets.

Permalänk
Medlem

Mail från Bahnhof:

"Vi har hittat en möjlig felorsak till problemet med Gigaset Ip-telefoner.
Vi kan dock ej säga när det blir åtgärdat men vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt.
Du kan dock prova att nedgradera till mjukvara (version 075) 12/2011 och se om det blir någon skillnad.
Tekniker som har felsökt hos IP-Only använder denna mjukvara med en annan telefonoperatör och det har fungerat
bra."

Permalänk
Medlem

Lyckas inte nedgradera till 075, bara till 199, på min C530 IP och det funkar inte då heller. Antar jag får avvakta Bahnhofs lösning... Men har fått snurr på Zoiper på wifi genom att justera portarna på routern enl Bahnhofs instrux.

Permalänk
Medlem

Gigaset funkar inte funkar med Phonzo heller! Verkar alltså som just voip-paket från en Gigaset inte hanteras korrekt i ip-Onlys nät oavsett telefonleverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det nån som kör nån VPN-tjänst och kan konfa det i routern kunde det kanske vara ett sätt att få det att funka. Antingen så att all trafik går genom VPN-tunneln, eller om det går att konfa att så att trafik till vissa destinationer går genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej på er,

Jag upplever precis samma problem som ni gällande Siemens C530 och Bahnhof över ip-only (Järfälla).
Tycker mig minnas att första gången det dök för en dryg vecka så stod det att Bahnhof hade problem med sin IP-tele tjänst.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har själv Bahnhof via fiber (Falu Energi och Vatten) + Siemens C530 och den har slutat fungera och jag har verkligen testat allt jag kan komma på, följer denna tråden mes spänning.

Permalänk
Medlem

Enligt denna länk:
http://www.gigaset.com/se_se/cms/home/stoed/stoed/nedladdning...
Så är 207 den senaste versionen till min telefon. Det var även den som var installerad.

Jag hittade dock en annan sida som länkar till den url (profile.gigset.net/device) som ses i telefonens konfiguration för att hämta firmware. Här länkas alltså till nyare firmware än vad som uppges finnas på Gigaset.com:

http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=265058

Klickade på release-länken:

http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=265058&page=18&...

Det gick att installera 231 på min c610ip, men tyvärr ingen skillnad angående registreringsproblematiken.