Ersätta fläktar till H110i GTX med Pure Wings 2?

Permalänk
Inaktiv

Ersätta fläktar till H110i GTX med Pure Wings 2?

God dag,

Ska köpa ett Be Quiet! 800 chassi nu när löningen kommer, som har några rätt schysst fläktar (iaf på pappret) med lågt ljud. Däröver ska jag inhandla en H110i GTX, som verkar ha liknande fläktar men med högre decibel. Min stora fråga är hur bra Pure Wings 2 är egentligen, och om ljudskillnaden mellan Corsair's stock och Pure wings 2 är försvarbart?

Precis samma fråga kan också ställas för EVGA Hybrid kylaren (Efterhandsmonterad), om ljudnivån kan sänkas lite utan att kylningen offras alltför mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

God dag,

Ska köpa ett Be Quiet! 800 chassi nu när löningen kommer, som har några rätt schysst fläktar (iaf på pappret) med lågt ljud. Däröver ska jag inhandla en H110i GTX, som verkar ha liknande fläktar men med högre decibel. Min stora fråga är hur bra Pure Wings 2 är egentligen, och om ljudskillnaden mellan Corsair's stock och Pure wings 2 är försvarbart?

Precis samma fråga kan också ställas för EVGA Hybrid kylaren (Efterhandsmonterad), om ljudnivån kan sänkas lite utan att kylningen offras alltför mycket?

Jag skulle tro att skillnaden är väldigt liten, Pure Wings 2 PWM har väl en max-fart på 1500 rpm medans Corsair stock maxar 2500 rpm.

Så om du sänker hastigheten på stock till 1500 rpm så blir nog ljudskillnaden minimal. Jag är däremot osäker på hur stor skillnaden i kylkapacitet blir.

Men skulle behovet av ökad kylning krävas så bör ju stock-fläktarna prestera bättre p.g.a möjligheten att öka varvet till 2500 rpm.
Fast resultatet blir ju istället att datorn låter som f-n.

Mina fläktar (enl. sign.) som ska vara rätt så tysta brukar ligga på ca: 750 rpm (33 grader vid pumpen) med custom fläktkurva, men som ändå låter en del vid fullt pådrag (max 1500 rpm)

Permalänk
Medlem

byt till nocta pwn fläktar

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

byt till nocta pwn fläktar

det han sa...

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem

@Netforce: Är alltså H110 fläktarna högljudda? Om jag köper den så måste jag byta ut fläktarna direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dajmens:

@Netforce: Är alltså H110 fläktarna högljudda? Om jag köper den så måste jag byta ut fläktarna direkt?

Vanliga H110 låter orginal fläktarna jätte mycket vet inte om det är samma på i modellen.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Varför vill man köpa en dyr vattenkylning och sen det första man gör att att lägga ut ännu mer pengar på dyra fläktar?
Är inte en noctua-tornkylare att föredra när den troligen presterar likvärdigt eller bättre för halva priset och är tystare?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

@20kr: exakt, känns konstigt att köpa en dyr vattenkylning och direkt byta ut fläktarna...

Permalänk
Medlem

@infocus: Ok, jag får undersöka i saken. Behöver vattenkylning men kändes bara lite konstigt att måste byta fläkt direkt.

Permalänk

Har en H110i GTX som jag faktiskt inte ens testat med stockfläktarna men har kör pumpen på "Quite" och har Noctua 140mm fläktar i Push/Pull som går på runt 400 rpm.
Den är helt tyst under surfande/filmtittande vid spel så kör jag fläktarna på typ 600-700 då hör man ljudet av luft som flyttas men är knappt märkbart.
Fläktarna körs på CPU headern på morderkortet och inte genom H110i GTX för jag gillar inte riktigt Corsair Link.
Kör jag pumpen i Performance så låter det brutalt, Vet inte om det är nåt fel på min men har testat att tilta den och skit men verkar inte göra nån skillnad så antar att det ska vara så
Tycker den presterar rätt bra med Noctua fläktarna men ska man inte hålla på och överklocka eller vill visa upp datorn så skulle jag köpa en NH-D15.

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av dajmens:

@20kr: exakt, känns konstigt att köpa en dyr vattenkylning och direkt byta ut fläktarna...

Du behöver så klart inte byta ut fläktarna, är ju i princip bara när dom går på högfart dom låter högt och som du ser i mitt tidigare inlägg så maxar dom ca 2500 rpm, en hastighet man nästan aldrig behöver dra upp dom i. Om du inte överklockat extremt och/eller stresstestar datorn så ska du inte behöva så mycket snurr på fläktarna.

Att man just byter fläktar är ju mer för att maxa systemet för att få det så ljudlöst och tyst kontra hög effekt och bra kylning vid t.ex överklockning och hög belastning (t.ex spel). Du kan i princip köpa en tornkylare för samma kyleffekt, men den kommer säkert också att låta en del med originalfläktar vid fullt ös, vilket vid normal körning inte behövs.

Mina fläktar brukar snurra i 600 till 800 rpm vid normalt användande för att hålla värmen på en rimlig nivå och då är det knäpptyst. Möjligtvis ett litet sus som inte ens katten blir störd av. Men körs dom på fullt ös låter dessa fläktar också, så allt är relativt.

Permalänk
Medlem

Jag har en i3570 @ 4.2ghz och kör push pull med H80i bak.
Kör jag silent mode är fläktarna runt 1000 rpm och datorn tyst men höga temperatur över 80C. I gaming mode fläktarna runt 1500 rpm och temp upp till 80 c beroende för spel. Kör jag däremot performance mode fläktarns 2500 rom och temp cs 65 c men då låter datorn som ett jävla jetplan men de spelar noll roll när kör headset oavsett pm spelar lr lyssnar musik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Varför vill man köpa en dyr vattenkylning och sen det första man gör att att lägga ut ännu mer pengar på dyra fläktar?
Är inte en noctua-tornkylare att föredra när den troligen presterar likvärdigt eller bättre för halva priset och är tystare?

Nu var det inte en diskussion kring vilken kylare som skulle väljas som trådstartaren var ute efter, så move along.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dajmens:

@Netforce: Är alltså H110 fläktarna högljudda? Om jag köper den så måste jag byta ut fläktarna direkt?

Nej, jag kör Corsair-fläktarna, ingen skillnad i ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Varför vill man köpa en dyr vattenkylning och sen det första man gör att att lägga ut ännu mer pengar på dyra fläktar?
Är inte en noctua-tornkylare att föredra när den troligen presterar likvärdigt eller bättre för halva priset och är tystare?

Har själv precis testat både Corsair H110GT samt Noctua NH-D15 och D15 presterar märkbart sämre. Den blockerar även första pci-e porten. Så för mig hade valet varit självklart. Sedan är det naturligtvis så att om pengarna i dessa prisklasser är en faktor så presterar Noctuan bra för sitt pris.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

God dag,

Ska köpa ett Be Quiet! 800 chassi nu när löningen kommer, som har några rätt schysst fläktar (iaf på pappret) med lågt ljud. Däröver ska jag inhandla en H110i GTX, som verkar ha liknande fläktar men med högre decibel. Min stora fråga är hur bra Pure Wings 2 är egentligen, och om ljudskillnaden mellan Corsair's stock och Pure wings 2 är försvarbart?

Precis samma fråga kan också ställas för EVGA Hybrid kylaren (Efterhandsmonterad), om ljudnivån kan sänkas lite utan att kylningen offras alltför mycket?

Testa först med originalfläktarna och se vad du tycker. Grejen är ju att du kan ställa en egen fläktkurva med Corsair Link och därmed få ner ljudnivån. Kylaren i sig kyler så pass bra att man kan köra på quiet mode gällande pumpen och ganska låga fläkthastigheter.

Om du vill byta fläktar sedan hade jag rekommenderat någon Noctua PWM variant.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett Jag använder Noctua Redux fläktar till min H110i GT. Funkar riktigt bra, helt tyst vid 600 rpm (egen fläktkurva via Corsair Link). Pure Wings bör också prestera riktigt bra.
Annars har jag hört mycket gott om EK Vardar och Fractal Venturi

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv

Stort tack för alla tips, trots att jag varit väldigt lite deltagande i tråden. Jag har kört med stock fläktarna som varit utöver förväntan. Då jag inte OC'ar så har jag ingen galen värmeutveckling av processorn utan fläktarna klarar galant av att kyla på quiet, så ett byte verkar faktiskt inte riktigt behövas.

Bytte dock ut chassits 120 och 140mm fläkt mot Fractal Designs med PWM via moderkortet, då 3pin stock körde i full fart och lät som en skördetröska

Stort tack allesammans

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips, då kanske jag ska prova köpa H110 GTX och testa med fläktarna som följer med. Är mest till spel jag vill ha kylning och behöver då kanske inte maxa fläktarna som jag förstår det på er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dajmens:

Tack för bra tips, då kanske jag ska prova köpa H110 GTX och testa med fläktarna som följer med. Är mest till spel jag vill ha kylning och behöver då kanske inte maxa fläktarna som jag förstår det på er.

Ska jag gå på egen erfarenhet här så blir inte ens grillen ljummen vid stock hastighet på Skylake 6700k och två fläktar på quiet, när man använder corsairs link. Riktigt härlig kylare. Kan bara inte bli mer nöjd

Permalänk
Medlem

H110i GTX fläktarna som följer med låter (enligt mig högt) även fast dem är inställa på minsta (40%). Bytte mina till Noctuas och nu är det tyst.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM