HTC Vive får prislapp och når Sverige i april

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Rift är inte bättre vid sittande.

Mindre SDE, sitter stadigare på huvudet.

Kanske också mer exklusiva spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sjukt taggad! blir en för min del om inte priset i Sverige landar på enormt mycket mera än det där.

Sen till folk som klagar på pris + grafikkort, vilken seriös gamer sitter inte på ett 970+ redan idag liksom.

Jag sitter fortfarande på ett GTX680.. Att uppgradera varje generation är inte riktigt hållbart som student =/. Dessutom duger det mer än väl för 9 av 10 spel jag spelar..

Permalänk
Medlem

@ehallq:

Jepp. Och glöm inte att du betalar DUBBEL frakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

@ehallq:

Jepp. Och glöm inte att du betalar DUBBEL frakt!

Dubbel frakt?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Priset på Oculus för oss svenskar blev 743EUR, dvs 7000kr.

Skulle man räkna om Vive baserat på Oculus så blir priset (7000/599)*799 = 9337kr. Så Sweclockers räknar med lite önsketänkande

Tyska källor rapporterar att priset för Vive blir 799 EUR + frakt i Tyskland (inklusive 19 % tysk moms). Med tanke på hur mycket bättre HTC borde vara på fraktlösningar än Oculus borde frakten bli mer normal.

Skrivet av duked:

Mindre SDE, sitter stadigare på huvudet.

Kanske också mer exklusiva spel.

Sitter stadigare på huvudet känns ju spontant som mindre viktigt vid sittande iofs...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tyska källor rapporterar att priset för Vive blir 799 EUR + frakt i Tyskland (inklusive 19 % tysk moms). Med tanke på hur mycket bättre HTC borde vara på fraktlösningar än Oculus borde frakten bli mer normal.

Sitter stadigare på huvudet känns ju spontant som mindre viktigt vid sittande iofs...

/hulle.

Det är väl en synpunkt man läst om att när man tittar upp och ner så gör den extra tyngden och annorlunda viktdistributionen hos Vive att man får rätta till den ibland för att den glider. Hur det ser ut i den slutgiltiga versionen vet jag inte, men tyngre lär den väl förbli då det är mer prylar inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Sitter stadigare på huvudet känns ju spontant som mindre viktigt vid sittande iofs... /hulle.

Viktigt även vid sittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att köpa VR idag är slöseri med pengar.

VR-tekniken är fortfarande för dålig.
Konkurrenterna för många och risken för att ens eget headset kommer att läggas ner är stor.
Grafikkorten är för långsamma och det som krävs för en "bra" upplevelse kommer att vara svindyrt.
Spelen lyser med sin frånvaro.

På intet sätt nya punkter antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

VR-tekniken är fortfarande för dålig.
Konkurrenterna för många och risken för att ens eget headset kommer att läggas ner är stor.
Grafikkorten är för långsamma och det som krävs för en "bra" upplevelse kommer att vara svindyrt.
Spelen lyser med sin frånvaro.

På intet sätt nya punkter antar jag...

Ehh..

Grafikkort kommer ALDRIG vara tillräckligt snabba för att man ska kunna skicka in vad som helst i grafikmotorn. Skalar man ned grafiken och anpassar den till dagens hårdvara, som man alltid gör, så ser jag inga som helst problem? Jämför med spelutvecklare på mobiltelefoner, som sitter på grafikprestanda vi hade på speldatorer för 10 år sedan. Har själv fått många intressanta VR upplevelser med Samsung Gear VR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

VR-tekniken är fortfarande för dålig.
Konkurrenterna för många och risken för att ens eget headset kommer att läggas ner är stor.
Grafikkorten är för långsamma och det som krävs för en "bra" upplevelse kommer att vara svindyrt.
Spelen lyser med sin frånvaro.

Det där är sant - men bara om vi enbart utgår från ditt perspektiv.

Således får vi att din generaliserande rubrik, "Att köpa VR idag är slöseri med pengar", är helt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Det där är sant - men bara om vi enbart utgår från ditt perspektiv.

Således får vi att din generaliserande rubrik, "Att köpa VR idag är slöseri med pengar", är helt felaktig.

Såna där påpekanden är lite som ett virus på Internet, typ "men det är bara din åsikt". Man vet ju redan att det är hens åsikt baserat på att hen skrev det.

/rage

Permalänk
Avstängd

Blir Vive lika låst till Steam som Steam controller?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Dubbel frakt?

Ja, frakt för Rift, sen i slutet av Q2 så får du betala frakt för Oculus Touch.
De har rätt höga fraktkostnader, runt 40 eur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Såna där påpekanden är lite som ett virus på Internet, typ "men det är bara din åsikt".

Sant. Men bara från ditt perspektiv.

Skämt åsido; Forumposten var bara ett annat sätt att bemöta inlägget på. Kunde ju istället valt den klassiska "Men så tycker inte jag!" (vilket jag gjort i ett otal andra inlägg)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Ja, frakt för Rift, sen i slutet av Q2 så får du betala frakt för Oculus Touch.

Eller också väntar man lite och köper dem samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Eller också väntar man lite och köper dem samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem orkar vänta så länge?

Touch kommer ju tidigast nov/dec och vem vet om de halkar in i 2017.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vem orkar vänta så länge?

Touch kommer ju tidigast nov/dec och vem vet om de halkar in i 2017.

Kommer de i slutet av året hade jag nog köpt dem separat.
Men visst kommer de tidigare än så?

Själv får jag dock vänta. En ekonomisk händelse gör att VR får bli 2017 för mig (och då kanske det är lika bra att invänta CV2?).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Kommer de i slutet av året hade jag nog köpt dem separat.
Men visst kommer de tidigare än så?

Själv får jag dock vänta. En ekonomisk händelse gör att VR får bli 2017 för mig (och då kanske det är lika bra att invänta CV2?).

Skickades från m.sweclockers.com

De släpps "H2" vilket är marknadsföringssnack för nov-dec, annars hade de sagt "Q3".

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

De släpps "H2" vilket är marknadsföringssnack för nov-dec, annars hade de sagt "Q3".

Är det inte helt enkelt så att de säger andra halvan eftersom det inte vet exakt (såhär 1/2 - 1 år innan) när de är nöjda med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Är det inte helt enkelt så att de säger andra halvan eftersom det inte vet exakt (såhär 1/2 - 1 år innan) när de är nöjda med dem?

Jojo, man kan alltid hoppas. Men generellt sätt betyder alltid termer som Q1,Q2, H1, H2 osv att produkten släpps precis i slutet av den nämnda perioden. Det händer liksom aldrig att Q1 betyder januari....

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av de få som gick på ryktet om en prislapp på 15k, så denna nyhet är helt klart trevlig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lutop:

Jag är väl en av de få som gick på ryktet om en prislapp på 15k, så denna nyhet är helt klart trevlig!

Samma här
Funderar på att bygga ut

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Ja, frakt för Rift, sen i slutet av Q2 så får du betala frakt för Oculus Touch.
De har rätt höga fraktkostnader, runt 40 eur.

Jo, men det har ju inget med priset som jag tog upp och baserade Vive priset på? Båda dom priserna inkluderar En frakt, så det spelar ju ingen roll

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Jo, men det har ju inget med priset som jag tog upp och baserade Vive priset på? Båda dom priserna inkluderar En frakt, så det spelar ju ingen roll

Det spelar roll om du vill ha likvärdig utrustning, vilket innebär Oculus touch.
Då måste man räkna med två frakt-kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Det spelar roll om du vill ha likvärdig utrustning, vilket innebär Oculus touch.
Då måste man räkna med två frakt-kostnader.

Jag jämförde inte priset mellan Vive och Oculus... Jag räknade ut svenska priset på för Vive genom Oculus pris. Lägger du på Oculus touch och därav 2 fraktkostnader så går det inte att riktigt räkna ut så som jag gjorde.

Oculus + frakt = 599 + X1
Vive + frakt = 799 + X2

Ju närmare X1 är X2, ju bättre estimering av totala svenska priset kan göras, jag låter alltså X1 vara en estimering av X2. Men om man som du säger att jag ska räkna med dubbel frakt så vet vi ju att X1*2 är betydligt större än X2, vilket då ger en estimering som är åt skogen

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Var det jag tippade! Är ju välplacerat med tanke på vad man får relativt Oculus Rift.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Har varit hypad men det här är för mycket pengar om jag också måste skaffa ett 7000:- grafikkort.... får nog ta och vänta ett tag, OM de inte ger mig HL3, då tar jag lån och köper den!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Någon som ännu fåt nys om vilken beställningssida man ska F5-bomba på måndag klockan 16?
Hela mitt förstånd skriker nej men en lite sugen köptarm viskar jaaa.

Har haft OR Kit 1 en gång i tiden och tyckte VR var rätt nice.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

899 Eur inkl moms för Vive i Sverige enligt uppsnokat dokument på HTCs site.

Ca 8 400 kr då. Hoppas det är fri frakt som HTC brukar köra med.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Klockan 16.00 idag kunde man beställa tror jag?

Undra om det är från Steam eller här: http://www.htcvive.com/eu/

9 timmar och 20 minuter kvar.

17:15 Går att beställa nu för Sub-Total: 990.25 €, 9240 kr. För dyrt för mig så drar. 8 000 kr och det hade blivit ett köp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)