Raspberry Pi 3 på bild hos FCC

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Tyvärr lite onödigt med inbyggd BT & WiFi, det kostar en del och alla har inte användning av det. Dessutom är det Broadcom's WiFi vi pratar om(?) Så fall pratar vi super-properitära drivers med usel stabilitet på Linux.

Är ju inte omöjligt att RPi2 kommer finnas kvar till försäljning. Tycker själv bluetooth och wifi är riktigt bra tillägg då en Pi med detta blir betydligt mer portabel. Kabelspaghetti tycker ingen om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är ju inte omöjligt att RPi2 kommer finnas kvar till försäljning. Tycker själv bluetooth och wifi är riktigt bra tillägg då en Pi med detta blir betydligt mer portabel. Kabelspaghetti tycker ingen om.

Skickades från m.sweclockers.com

This! Hade gärna sett en Pi Zero med inbyggt WiFi också för några dollar extra, så hade man sluppit massa extra donglar och adaptrar.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan inte detta vara ett alternativ för många av de som kommenterat?

http://www.geekbuying.com/item/Tronsmart-BJ19-Mini-PC-Intel-V...

Dryga tusenlappen inklusive frakt, sedan tillkommer givetvis kostnaden för hårddisk och minne men även för Pi gäller det förstnämnda.

Men för lite drygt 2000 kronor och med en 2,5-tumsdisk skulle det gå att få ihop en kompakt Linux/Windows-kompatibel NAS med 2 TB lagringsutrymme, dessutom med USB3 och Gb-lina eftersom detta efterfrågades av folk i tråden.

Eller lägg till en sådan här och få tillräckligt med plats för all po.... Alla linux-isos på nätet menade jag givetvis.
http://www.ebay.com/itm/ORICO-Aluminum-4-Bay-Tool-free-USB-3-...

Då hade jag hellre valt nåt sånt här: http://www.inet.se/produkt/1900061/asrock-n3700-itx#/specs

Så får man betydligt fler anslutningar med 4 stycken Sata 6GB/s på köpet, senaste processorn osv.

Asrock har även nån variant som matas med DC ifrån en laptopladdare.

Fast skall man lägga pengar på nåt sånt så kan man lika gärna gå ett steg till och se till att få ECC minne och riktig raidkontroller via en liten HP server eller liknande... Jag har redan en Synology NAS för det.

Vitsen med RPi är ju att den är så liten, billig och drar bara 1 watt så man har den till konstant. För mig som bara kan få 8 MBit "bredband" så är den perfekt att köra stora nerladdningar med tex. Med Gigabit LAN som drivs separat så hade den varit ännu bättre.

PS: Jag får konstant 10 MB/s när man kopierar till/från via RPI2:s lan och samba. Men då måste man som sagt ha USB disken formaterad i ext4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här finns specen: http://i.imgur.com/exuZy58.jpg

Quadcore 1,2GHz Broadcom BCM2837, 1GB RAM, inbyggd Wifi/BLE, 4 USB2-portar

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Här finns specen: http://i.imgur.com/exuZy58.jpg

Quadcore 1,2GHz Broadcom BCM2837, 1GB RAM, inbyggd Wifi/BLE, 4 USB2-portar

Där står ju priset 26 GBP vilket borde motsvara strax över 300 SEK, är det utan moms eller var kommer 499 ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Där står ju priset 26 GBP vilket borde motsvara strax över 300 SEK, är det utan moms eller var kommer 499 ifrån?

Priset kommer vara 500-550~ kr. Sverige och skatter och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Priset kommer vara 500-550~ kr. Sverige och skatter och sånt.

Momsen i Storbritannien är 20%, dvs bara några procentenheter lägre än här i Sverige. Antar man att £26,38 är det brittiska priset ex moms borde det svenska priset bli precis under 400 kr.

Sen verkar ju många svenska handlare tro att de saknar konkurrens så det är mycket möjligt att priset blir 499 kr inledningsvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Då hade jag hellre valt nåt sånt här: http://www.inet.se/produkt/1900061/asrock-n3700-itx#/specs

Så får man betydligt fler anslutningar med 4 stycken Sata 6GB/s på köpet, senaste processorn osv.

Asrock har även nån variant som matas med DC ifrån en laptopladdare.

Fast länkade Tronsmart/RPi och ett mITX-bygge är ju knappast jämförbara. De två förstnämnda kräver bara 1-3 watt vid normal belastning och har en volym på under 1 dm3. Även ett litet mITX-bygge lär ligga på minimum 10-12 watt och har en volym på minst 15 dm3. Plus att det kommer kosta åtskilliga hundralappar (tusenlappar?) till och kräva att man faktiskt bygger ihop den innan användning.

Jag förstår vad du försöker säga, jag kritiserar bara att du i en diskussion om en RPi:s vara och inte vara drar in en maskin som har så få gemensamma drag med just RPi.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zarkov:

Här finns specen: http://i.imgur.com/exuZy58.jpg

Quadcore 1,2GHz Broadcom BCM2837, 1GB RAM, inbyggd Wifi/BLE, 4 USB2-portar

Det där ser skumt ut. Det står ARMv7 och 64 bit vilket är konstigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där ser skumt ut. Det står ARMv7 och 64 bit vilket är konstigt.

Jag håller med. ARM och snack om 32 eller 64 bit i samma sammanhang blir bara konstigt. Men jag gissar att det sannolikt bara är någon sorts gimmik, bilden ser väldigt autentisk ut i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Priset kommer vara 500-550~ kr. Sverige och skatter och sånt.

Ja man brukar ju säga det, men varifrån kommer siffran 500 kr? Någon källa måste ju finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0hike:

Ja man brukar ju säga det, men varifrån kommer siffran 500 kr? Någon källa måste ju finnas.

Den siffran dök upp redan i det första ryktet för några veckor sedan, "från en säker källa" eller något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Fick ett jäkla sug i veckan på att göra en liten spelemulator och började söka o kom fram till att en raspberry pi skulle fungera utmärkt. Såg då när jag sökte att 3an skulle komma ut och ha wi-fi vilket passar mig utmärkt. Men nu till frågan:
Kommer man direkt kunna ladda in ex. RetroPie eller liknande OS eller kommer de behöva skrivas om och optimeras i veckor innan man är igång med en smidig emulatorlösning? Tänker väl framförallt på att denna verkar vara 64bits om det ställer till med något på befintlig mjukvara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sledde:

Fick ett jäkla sug i veckan på att göra en liten spelemulator och började söka o kom fram till att en raspberry pi skulle fungera utmärkt. Såg då när jag sökte att 3an skulle komma ut och ha wi-fi vilket passar mig utmärkt. Men nu till frågan:
Kommer man direkt kunna ladda in ex. RetroPie eller liknande OS eller kommer de behöva skrivas om och optimeras i veckor innan man är igång med en smidig emulatorlösning? Tänker väl framförallt på att denna verkar vara 64bits om det ställer till med något på befintlig mjukvara.

Svårt att säga nu eftersom vi inte vet så mycket om den än. Den släpps i morgon och då lär vi genast veta mycket mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är mer sugen på Pi Zero, men den är alltid slutsåld, så hade varit kul om de fokuserade på tillverkningen där. Finns ju alltid Ebay, men då är det ju 300-400.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Svårt att säga nu eftersom vi inte vet så mycket om den än. Den släpps i morgon och då lär vi genast veta mycket mer.

Ja, det är ju bara att vänta men man blir ju lite otålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag är mer sugen på Pi Zero, men den är alltid slutsåld, så hade varit kul om de fokuserade på tillverkningen där. Finns ju alltid Ebay, men då är det ju 300-400.

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt upp dig på PiHut:s och Pimoronis maillistor så får du mail när de går att beställa, det var så jag fick tag på min. De får leveranser varannan vecka, ena veckan är det PiHut och nästa vecka är det Pimoroni. Förra veckan var det PiHut som fick en leverans.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där ser skumt ut. Det står ARMv7 och 64 bit vilket är konstigt.

Enligt

https://www.dropbox.com/s/66u2mvkuqnkec40/0900766b814ba692.pd...

är det en ARM Cortex-A53 som är ARMv8-A så det skulle stämma med att det är 64-bit. Konstigt dock att det står ARMv7 på en del ställen.