Raspberry Pi 3 får inbyggt Wifi och Bluetooth

Permalänk
Inaktiv

Den snabbare SoCen kommer göra att jag väljer denna. Synd att nyheterna var så få, BT lär jag personligen inte använda och tveksam till WiFi med såvida den inte skulle prestera bättre än 100Mbit Ethernet då.

Dollarpriset är lika som föregående modell. Intressant att se om vi verkligen får se en prisökning: http://lifehacker.com/the-raspberry-pi-3-adds-built-in-wi-fi-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att det inte är lika enkelt att bara lägga tills stöd för USB 3.0 då det kräver en helt ny SoC vilket snabbt ställer till med trassel för mjukvarukompatibiliteten. Det ställer också högre krav på strömförsörjningen. Frågan är om det är rimligt att fortsätta driva den över USB om den ska ha USB 3.0. Sen är folk som vill bygga en enkel NAS inte deras målgrupp. Där finns ju Banana Pi som har en SATA-kontakt. Sen finns ju m-ITX-brädor med Atom för runt 700 kr. Du får lägga till lite en sticka RAM i priset dock men då får du två SATA och en USB 3.0 plus en PCIe 2.0 som ger möjlighet till ännu fler SATA-portar om man vill.

Skrivet av kelthar:

Om du vill ha ett NAS så föreslår jag Banana PI ist som har SATA. Det du!

Det jag egentligen ville ha och som jag redan använder min Rpi2 till idag är kombinerad NAS/Mediaspelare/Torrentklient. OSMC och Openelec sköter detta förträffligt, men inget av de operativsystemen fungerar bra på Banana Pi.
Jag har redan testat en Intel Bay Trail (J1900) och de har problem med att skicka ut Full RGB signal via HDMI (går visserligen att lösa med registerhack). Men även ett allvarligare problem där ljudet försvinner regelbundet när de ansluts mot surroundreciever i Linux (Openelec).
Lösningen för ljudproblemen är att köra Windows men det är ingen trevlig upplevelse på en J1900.

När jag fick höra om Rpi3's tillkortakommanden blev det i slutändan en G4400 (Skylake) som kommer köras passivt och undervoltad. Den är snabb nog att driva Windows med bra flyt och ger som bonus Spotify Web Player samt Youtube 60 fps vilket inte Openelec/OSMC klarar.
Det tråkiga med denna lösning är 5-6ggr högre pris, strömförbrukning samt en bra mycket större låda.

Nog om denna djupgrävning. Det hade varit så smidigt med en Rpi som har Gigabit/USB3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Stödjer FreeBSD ARM? Annars tänkte jag det blir svårt att köra pfSense? Det vore sjukt nice om man kunde få den att agera trådlöst accesspunkt för Wifi/Bluetooth isf..

Det gör det i och för sig inte
tänkte inte på det.
Aja en plexserver kan funka bra nog

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt