"Vattenkylning" för smarta telefoner väntas bli vanligare efter Galaxy S7

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av pilotkalle:

Jag tvivlar på det, tror nog dom flesta har Li-ion. Med tanke på hur brandfarliga Li-po är så blev jag undrande.
Skulle du ansluta en laddare som är avsedd för Li-ion till ett Li-pobatteri så har du redan där en stor brandfara.

Jag fick min info från https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery#Applica...

Men jag tog av baksidan på en Galaxy S4 och där satt det som du säger ett Li-Ion

edit: vafan, från samma wikisida högst upp:

"A lithium polymer battery, or more correctly lithium-ion polymer battery" Är "lipo" också Litium-jon? Fast med polymer-elektrolyt?

"using a polymer electrolyte instead of the more common liquid electrolyte"

Jag är förvirrad, hjälp!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

WoW viliken aftonbladet rubrik sweclockers kom med idag.

Nyhetstorka idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Varför har sweclockers börjat med aftonbladet liknande rubriker på sistone?
Värmeledningsrör och vattenkylning är inte samma sak oavsett hur många citationstecken som används.

Jag förväntar mig mer av swec.

Sweclockers måste ju ha värvat någon från Aftonbladet. Senaste året har många nyhetsrubriker blivit grodor.
Sen undrar jag hur detta kan bli så omtalat. Sony har ju haft det länge och i deras senaste Z5 var det ju inte direkt någon hemlighet.

Å sen vattenkylning??!?!?! Vad har VATTEN med det här att göra?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pilotkalle:

Finns det verkligen några smartphones med li-po?

Det har funnits Lipo för mobiler sedan tidigt 2000-tal. Wikipedia har till exempel en bild på en Iphone 3GS med ett jäst lipo-batteri. Min Nexus 5X har li-po. Nexus 5 och 4 hade också li-po. Det är inte direkt ovanligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Printscreen:

Jag fick min info från https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery#Applica...

Men jag tog av baksidan på en Galaxy S4 och där satt det som du säger ett Li-Ion

edit: vafan, från samma wikisida högst upp:

"A lithium polymer battery, or more correctly lithium-ion polymer battery" Är "lipo" också Litium-jon? Fast med polymer-elektrolyt?

"using a polymer electrolyte instead of the more common liquid electrolyte"

Jag är förvirrad, hjälp!

Ja rent strikt är litiumpolymer ett litiumjon-batteri. Det finns ett gäng olika litiumkemier. I litiumpolymer använder man som du nämnde en polymer som elektrolyt vilket ger en del intressanta egenskaper men det ökar också priset. Så rent tekniskt är det ett litiumjonbatteri men man skiljer på det för att det har lite andra egenskaper. Det brukar dock står uttryckligen lithium polymer om det är ett polymerbatteri.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jaha nu har man vattenkylning i datorn. Det visste man inte. Även fast man inte har nå vatten i närheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte säkert att det är dåligt för batteritiden med tanke på hur hårt moderna processorer kör på race to sleep. En strömsnål processor som är långsam kan vara mindre effektiv än en snabb processor som drar mer ström. Det handlar om hur mycket energi det krävs för att utföra ett visst arbete och sedan skicka ner kärnorna i sömnläget igen. Sen har du ju problem med att läckströmmar och sånt sticker med ökad temperatur. Så bättre kylning behöver inte automatiskt betyda sämre batteritid. Det är lite för komplext system för att säga det rakt av.

Ja det där stämmer ju väl. Min initiala tankebana var att mer kylning behövdes eftersom det totala effektuttaget är större (och större totalt effektuttag ger ju sämre batteritid), men så behöver det ju såklart inte se ut.
Good point.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så nu blir det en marknadsföringsgrej att de använder teknik som egentligen är för varm.

Hur tänker du nu? Du vill att din dator ska levereras med obefintlig kylningslösning för du anser att den ska vara sval ändå? Det låter...
Folk som är intresserade av produkten mer ingående vill ha konkret fakta och beskrivning, inte tomma ord "Våran telefon är sval".

Z3+ marknadsfördes med heatpipes, även Lumia 950 XL med flera.
Känner absolut inget negativt till detta, snarare så att de vill kosta på sig och förbättra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hur tänker du nu? Du vill att din dator ska levereras med obefintlig kylningslösning för du anser att den ska vara sval ändå? Det låter...
Folk som är intresserade av produkten mer ingående vill ha konkret fakta och beskrivning, inte tomma ord "Våran telefon är sval".

Z3+ marknadsfördes med heatpipes, även Lumia 950 XL med flera.

Skillnaden är att telefonen ska hållas i en hand utan att bli jobbigt varm dessutom tyder varma komponenter på att de drar mycket kräm ur batteriet vilket också är en nackdel. För mig personligen medför det bara nackdelar eftersom jag inte spelar på min mobil.
Men jag blir inte imponerad av att de måste använda heatpipe i en mobil för att kretsen är dumt optimerad.
Sen i datorer brukar folk också välja mer energieffektiva komponenter trots att det inte alls spelar så stor roll där, i alla fall i stationära.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det är vätska i heatpipsen.

är det vatten eller är det något annat? tro...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skillnaden är att telefonen ska hållas i en hand utan att bli jobbigt varm dessutom tyder varma komponenter på att de drar mycket kräm ur batteriet vilket också är en nackdel. För mig personligen medför det bara nackdelar eftersom jag inte spelar på min mobil.
Men jag blir inte imponerad av att de måste använda heatpipe i en mobil för att kretsen är dumt optimerad.
Sen i datorer brukar folk också välja mer energieffektiva komponenter trots att det inte alls spelar så stor roll där, i alla fall i stationära.

Men att de använder heatpipe behöver inte betyda att det är ett måste annars blir den obehagligt varm, utan att de vill få ner temperaturen så mycket som möjligt bara = Bättre för kunden. Säkert kör med stora säkerhets marginaler, speciellt i dyrare telefoner.
Varma laptops är jobbigt att sitta vid, speciellt när värmen stiger till tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Var enda smartphone jag haft senaste åren blir väldigt varm av att prata mot örat, och jag tror inte det är pga kroppsvärmen direkt, Den blir varm även om man håller den på avstånd från kinden, dvs vinklad mot örat. Inte om man pratar 2 minuter, men pratar man 30-60min så blir det varmt.

Det är klart att den blir varm av radioenheten. Men de sätter knappast dit en heatpipe för att klara av den värmen. Det är ju när du maxar gpun/cpun som behovet verkligen finns.. så att säga att det blir som att hålla en radiator mot kinden när man pratar i telefon är överdrivet.. det var allt jag ville ha sagt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Ja det där stämmer ju väl. Min initiala tankebana var att mer kylning behövdes eftersom det totala effektuttaget är större (och större totalt effektuttag ger ju sämre batteritid), men så behöver det ju såklart inte se ut.
Good point.

Det beror ju lite på hur de väljer att använda det termiska utrymmet. Som det ser ut idag är ju de flesta telefoner termiskt begränsade och kommer klocka ner sig efter en stunds tung belastning. Typexemplet för när det händer är spel. Så visst, då kan ju telefonen dra mer eftersom man spelar mer om det tillåter att samma SoC kör tyngre spel. Min gamla Galaxy Nexus klarade rätt många spel men inte så länge. Sen är ju risken att de bara bygger törstigare processorer och använder det termiska utrymmet till det. Då kommer ju strömförbrukningen helt klart öka. Får se vad de hittar på.

Skrivet av moreempty:

är det vatten eller är det något annat? tro...

Det varierar. Det kan vara vatten och det kan var något organsikt lösningsmedel typ en keton eller alkohol. Tittar man på andra tillämpningar än datorkylning finns det ännu fler alternativ. Jag har dock för mig att vatten vid lågt tryck är vanligt i just datorkylning. Det är billigt och enkelt att tillverka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Dock sitter laddningskretsen integrerad i telefonen. USB-"laddaren" är enbart en kraftkälla med en viss spänning och strömkapacitet. Laddningskretsen sköter just det laddningstekniska, för avsett batteri. Många laddningskretsar klarar dessutom både li-po och li-ion och kan vara programmerbara för olika spänningsnivåer för terminering av laddningen.
t.ex. LTC4160 som jag arbetat en del med.

En TEG (Thermo Electric Generator) är bättre lämpad för kraftgenerering än en TEC (Cooler).
De kräver dock en temperaturdifferens för att fungera, så du måste ändå kyla den ena sidan. Annars blir de snart samma temperatur och (den mycket lilla) energiåtervinningen försvinner.

Edit: lade till ett svar

Förlåt menade sjävklart TEG ... Och du har rätt de kräver en rätt stor delta-temp skillnad på bäggesidor.. Men man kanske borde satsa på något sådant än att kyla ner en mobil?

Bara en ide:) kanske inte det smartaste just för mobiler..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Vrf inte använda värmen på ett bättre sätt?? T.ex med förfinad TEC teknik där man kan ladda batteriet med hjälp utav värme ?

Och sedan så undrar jag hur det blir när man ska gå igenom security check i flygplatsen?

Vad är det du tänker på när du nämner säkerhetskontroller på flygplatser?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av criscros:

Förlåt menade sjävklart TEG ... Och du har rätt de kräver en rätt stor delta-temp skillnad på bäggesidor.. Men man kanske borde satsa på något sådant än att kyla ner en mobil?

Bara en ide:) kanske inte det smartaste just för mobiler..

Verkningsgraden är för låg för att det ska vara någon idé. Speciellt med så små temperaturgradienter som det handlar om här. Har du tur får du ut några procent av värmen som sedan ska igenom lite elektronik för att skicka tillbaks det till batteriet där man förlorar en del till.

Ett generellt problem med värme är att det är svårt att göra något vettigt med den om du inte har en relativt hög temperatur. Det är ett stort problem för datacenter runt om i världen där det handlar om flera MW värme och inte 0,5 W från en telefon. Facebooks datacenter i Luleå ligger på någonstans runt 90-120 MW. Det är vad ett respektabelt fjärrvärmeverk producerar fast problemet är att temperaturen ut från datacentret är så låg att man inte kan använda den till något vettigt. Hade man kunna köra processorerna över 100 grader hade det gått att förvärma fjärrvärmevatten med det men nu handlar det mest om att minska kostnaderna för att kyla bort all värme. Just datacentret i Luleå är klassas som ovanligt miljövänligt för de kan kyla med utomhusluft så det inte går åt så mycket extra energi bara för kylningen.

Däremot tittar man lite på att använda TEG i bilar på olika sätt för där finns det spillvärme med betydligt högre temperatur och enklare tillgång till kylning för den kalla sidan. Har sett förslag på montering i motorrummet för att kyla motorblocket och även avgassystemet efter katalysatorn. Avgaserna är väl runt 500 oC efter katalysatorn så där finns en ordentlig temperaturgradient att utnyttja. Där handlar det också om många kW värme till skillnad från en telefon som drar några enstaka watt. Fast även i en bil med långt mycket bättre förutsättningar är det inte helt klart om det är värt besväret.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Om du läser artikeln så kommer du få veta hur det fungerar, så att du blandar in en pump är för mig obegripligt, räcker med att läsa första stycket.

"Konceptet går ut på ett slutet rör med vätska, där trycket inuti röret gör att vätskan förångas vid temperatur som ofta är strax över omgivningen."

Om det låter WOOOSH, då är det banne mig en pump i artikeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Sweclockers måste ju ha värvat någon från Aftonbladet. Senaste året har många nyhetsrubriker blivit grodor.
Sen undrar jag hur detta kan bli så omtalat. Sony har ju haft det länge och i deras senaste Z5 var det ju inte direkt någon hemlighet.

Å sen vattenkylning??!?!?! Vad har VATTEN med det här att göra?

Jag skulle gissa att avsikten är att dra in folk från Geeks Publishings övriga sidor. Mac-folk m.fl. läser antagligen inte Sweclockers dagligen så man försöker locka hit dem med sensationella rubriker för att öka reklamintäkterna. När läsarna ser orden "vattenkylning" och "telefoner" tillsammans så blir de naturligtvis nyfikna.

Jag har full förståelse för anledningen men den här gången tycker jag det var över gränsen för vad som är ok. Utan citationstecken runt ordet "vattenkylning" hade det varit fråga om en ren lögn. Att vilja driva in mer trafik till sidan är förståeligt och helt naturligt men man bör se upp med vilka metoder man använder om man vill undvika negativitet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Verkningsgraden är för låg för att det ska vara någon idé. Speciellt med så små temperaturgradienter som det handlar om här. Har du tur får du ut några procent av värmen som sedan ska igenom lite elektronik för att skicka tillbaks det till batteriet där man förlorar en del till.

Ett generellt problem med värme är att det är svårt att göra något vettigt med den om du inte har en relativt hög temperatur. Det är ett stort problem för datacenter runt om i världen där det handlar om flera MW värme och inte 0,5 W från en telefon. Facebooks datacenter i Luleå ligger på någonstans runt 90-120 MW. Det är vad ett respektabelt fjärrvärmeverk producerar fast problemet är att temperaturen ut från datacentret är så låg att man inte kan använda den till något vettigt. Hade man kunna köra processorerna över 100 grader hade det gått att förvärma fjärrvärmevatten med det men nu handlar det mest om att minska kostnaderna för att kyla bort all värme. Just datacentret i Luleå är klassas som ovanligt miljövänligt för de kan kyla med utomhusluft så det inte går åt så mycket extra energi bara för kylningen.

Däremot tittar man lite på att använda TEG i bilar på olika sätt för där finns det spillvärme med betydligt högre temperatur och enklare tillgång till kylning för den kalla sidan. Har sett förslag på montering i motorrummet för att kyla motorblocket och även avgassystemet efter katalysatorn. Avgaserna är väl runt 500 oC efter katalysatorn så där finns en ordentlig temperaturgradient att utnyttja. Där handlar det också om många kW värme till skillnad från en telefon som drar några enstaka watt. Fast även i en bil med långt mycket bättre förutsättningar är det inte helt klart om det är värt besväret.

Jo ..:/ det är ju verkningsgraden som är problemet.. Men tänk ifall de kunde börja någonstans så de börjar pusha på den utvecklingen ? Jag menar det borde funka med nano coating för att skapa en mycket mer effektiv TEG. Jag vet att det inte är jätte smart ide med dagens kassa TEGs, dessutom så skulle det kunna användas i flera olika områden:) i princip överallt för att omvandla energi till elektrisk energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Vad är det du tänker på när du nämner säkerhetskontroller på flygplatser?

De är rätt strikta när det gäller vätskor. Vet dock inte hur det funkar egentligen..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av criscros:

Jo ..:/ det är ju verkningsgraden som är problemet.. Men tänk ifall de kunde börja någonstans så de börjar pusha på den utvecklingen ? Jag menar det borde funka med nano coating för att skapa en mycket mer effektiv TEG. Jag vet att det inte är jätte smart ide med dagens kassa TEGs, dessutom så skulle det kunna användas i flera olika områden:) i princip överallt för att omvandla energi till elektrisk energi.

Det finns en övre gräns för verkningsgraden i en värmemaskin, carnotverkningsgraden. Den är definierad som (Th - Tc)/Th Om stoppar in 60 oC som temperaturen på processorn och 20 oC som temperaturen på omgivande luften så får vi en maximal teoretisk verkningsgrad på 12 %. Sen kommer en verkningsgrad på själva TEG in i det hela för den kan aldrig arbeta med 100 % verkningsgrad. Men 12 % är det teoretiskt högsta som går att nå i en telefon och det är under väldigt bra omständigheter. I praktiken kommer du ha väldigt svårt att hålla den kalla sidan vid rumstemperatur så temperaturgradienten kommer vara långt mycket sämre.

Den högsta verkningsgraden jag sett för TEG var 15-20 % och det var på forskningsnivå och för temperaturer på 500 oC. Vid de temperaturerna ligger carnotverkningsgraden på runt 50 %. Om vi antar att man kan få samma verkningsgrad ur TEGen på även låga temperaturer, vilket vi inte lär få, så skulle vi landa på en totalverknignsgrad på 4-5 %, och det är med en effektiv TEG. Så ett komplicerat system som tar plats och som i princip inte ger något alls tillbaks. Pengarna och utrymmet som en TEG med tillhörande styrelektronik och kylning tar är bättre spenderade på större batteri.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roffe:

Jag skulle gissa att avsikten är att dra in folk från Geeks Publishings övriga sidor. Mac-folk m.fl. läser antagligen inte Sweclockers dagligen så man försöker locka hit dem med sensationella rubriker för att öka reklamintäkterna. När läsarna ser orden "vattenkylning" och "telefoner" tillsammans så blir de naturligtvis nyfikna.

Jag har full förståelse för anledningen men den här gången tycker jag det var över gränsen för vad som är ok. Utan citationstecken runt ordet "vattenkylning" hade det varit fråga om en ren lögn. Att vilja driva in mer trafik till sidan är förståeligt och helt naturligt men man bör se upp med vilka metoder man använder om man vill undvika negativitet.

Jag skulle snarare säga att rubriken gör lite narr av mobiltillverkarnas marknadsföring för det är de som pratar om vattenkylning. I artikeln är de rätt tydliga med att det är en vanlig heatpipe det handlar om men någon PR-byrå någonstans fick för sig att det lät bättre med vattenkylning. Kanske samma nöt som fick för sig att upplösningen 2560x1440 helt plötsligt ska heta 2K på mobiler. Antagligen för att de tyckte att 4K lät häftigt och de ville ha något liknande men istället för att använda någon av alla upplösningar som tillhör 2K-klassen så snodde de namnet. Jag antar att det befintliga och entydiga namnet WQHD inte lät tillräckligt bra. Så det finns en himla massa trams och dumheter i marknadsföring av telefoner. Jag hade inte lastat Sweclockers för det nu när de faktiskt använde sig av citattecken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av criscros:

De är rätt strikta när det gäller vätskor. Vet dock inte hur det funkar egentligen..

Fick lära mig den hårda vägen att det inte går vara över 100ml i varje flaska samt få plats i en 1liter påse.

Nu är s7 inte unik Sonys mobiler har kört länge med heat pipe, senaste z4 kör ju med dubbla rör.

Hur som helst rönkas även mobilen i tullen (provade inte ha den i fickan). Så dom ser ju om den är gjord som en bomb eller mobil (om dom inte lyckas maskera det jäkligt väl). Men 1liter vätska ger en jäkla knall (även om det måste vara 100ml i varje flaska så kan man slänga ihop vätskan på planet och är man tre pers kan det gå helvete ändå, bättre om dom begränsar det till max 2/3 flaskor med max 100ml eller inget alls.

Känns inte som någon 100 procentig lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Verkningsgraden är för låg för att det ska vara någon idé. Speciellt med så små temperaturgradienter som det handlar om här. Har du tur får du ut några procent av värmen som sedan ska igenom lite elektronik för att skicka tillbaks det till batteriet där man förlorar en del till.

Ett generellt problem med värme är att det är svårt att göra något vettigt med den om du inte har en relativt hög temperatur. Det är ett stort problem för datacenter runt om i världen där det handlar om flera MW värme och inte 0,5 W från en telefon. Facebooks datacenter i Luleå ligger på någonstans runt 90-120 MW. Det är vad ett respektabelt fjärrvärmeverk producerar fast problemet är att temperaturen ut från datacentret är så låg att man inte kan använda den till något vettigt. Hade man kunna köra processorerna över 100 grader hade det gått att förvärma fjärrvärmevatten med det men nu handlar det mest om att minska kostnaderna för att kyla bort all värme. Just datacentret i Luleå är klassas som ovanligt miljövänligt för de kan kyla med utomhusluft så det inte går åt så mycket extra energi bara för kylningen.

Däremot tittar man lite på att använda TEG i bilar på olika sätt för där finns det spillvärme med betydligt högre temperatur och enklare tillgång till kylning för den kalla sidan. Har sett förslag på montering i motorrummet för att kyla motorblocket och även avgassystemet efter katalysatorn. Avgaserna är väl runt 500 oC efter katalysatorn så där finns en ordentlig temperaturgradient att utnyttja. Där handlar det också om många kW värme till skillnad från en telefon som drar några enstaka watt. Fast även i en bil med långt mycket bättre förutsättningar är det inte helt klart om det är värt besväret.

Det där med att utnyttja bil motorns värme är en sak jag har tänkt på länge faktiskt. För att kunna skippa bilbatterier och använda sig utav supercapacitorer istället för batteri. Många bmws har regenerative braking som borde vara nog att alstra ström för att fylla på kapacitorerna. Dessutom så ger denna TEG lösning jätte stor fördel för elektriska turbon mycket intressant ide där man kanske kan börja använda den "kalla" sidan utav turbon med en relativt stark/effektiv borstslös elmotor för att driva kompressor hjulet för att utveckla tillräckligt med psi/cfm utöver motorns egna förmåga att suga in luft. Denna ide med bilens egna turbo såklart!

Fördelar: mindre parasitiska motorförluster, ett "batteri" som håller längre, downsizing, mindre förbrukning och mer kraft dels pga att motorn arbetar mot mindre resistans och att den lär utveckla mer kraft:)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av criscros:

Det där med att utnyttja bil motorns värme är en sak jag har tänkt på länge faktiskt. För att kunna skippa bilbatterier och använda sig utav supercapacitorer istället för batteri. Många bmws har regenerative braking som borde vara nog att alstra ström för att fylla på kapacitorerna. Dessutom så ger denna TEG lösning jätte stor fördel för elektriska turbon mycket intressant ide där man kanske kan börja använda den "kalla" sidan utav turbon med en relativt stark/effektiv borstslös elmotor för att driva kompressor hjulet för att utveckla tillräckligt med psi/cfm utöver motorns egna förmåga att suga in luft. Denna ide med bilens egna turbo såklart!

Fördelar: mindre parasitiska motorförluster, ett "batteri" som håller längre, downsizing, mindre förbrukning och mer kraft dels pga att motorn arbetar mot mindre resistans och att den lär utveckla mer kraft:)

Du behöver fortfarande ett batteri för att driva startmotorn och diverse andra saker när motorn inte är igång, som typ belysning och bilstereo. En superkondensator är ett komplement till bilbatteri, inte istället för. De fyller lite olika funktioner. Regenerativa bromsar laddar inte det vanliga batteriet istället för den vanliga generatorn, de använd för att återvinna energi från bromsarna till när man accelererar sen. Så när du ska stanna vid en korsning så används generatorer vid hjulen för att bromsa bilen istället för mekaniska bromsar som bara slösar bort all rörelseenergi till värme. Nu får man istället en del el som sedan kan användas för att driva iväg bilen när man startar igen. Man kan spara en hel del bränsle på det viset vid stadskörning men de gör nästan inget alls vid landsvägskörning för man bromsar så sällan. Stadsbussar kan kraftigt minska bränsleförbrukningen med ett sådant system.

De planer jag sett på att använda spillvärme har alla varit baserade på att komplettera den vanliga generatorn som laddar det vanliga batteriet för att på så vis minska bränsleförbrukningen. De siffror jag sett har handlat om minskad bränsleförbrukning på ~5 % vilket är intressant men det är inte helt självklart att systemet är värt det då det är dyrt att bygga. Det skissas för övrigt också på att ha en organisk rankinecykel i bilen, det vill säga använda spillvärme för att förånga en alkohol eller annan organisk vätska med låg kokpunkt och sedan köra den genom en turbin som är kopplad till en generator. Det är ett mekaniskt betydligt mer komplicerat system men verkningsgraden är högre. Finns storskaliga modeller med en elverkningsgrad på 20-25 % idag.

Jag tror fortfarande att du grovt överskattar hur mycket energi man faktiskt kan få ut från en TEG. Det är inte en magisk maskin och det finns en anledning till att de i praktiken nästan aldrig används mer än för vissa väldigt nischade saker. De har helt enkelt på tok för dålig verkningsgrad att det inte är värt besväret för den lilla mängd energi man får tillbaks.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle snarare säga att rubriken gör lite narr av mobiltillverkarnas marknadsföring för det är de som pratar om vattenkylning. I artikeln är de rätt tydliga med att det är en vanlig heatpipe det handlar om men någon PR-byrå någonstans fick för sig att det lät bättre med vattenkylning. Kanske samma nöt som fick för sig att upplösningen 2560x1440 helt plötsligt ska heta 2K på mobiler. Antagligen för att de tyckte att 4K lät häftigt och de ville ha något liknande men istället för att använda någon av alla upplösningar som tillhör 2K-klassen så snodde de namnet. Jag antar att det befintliga och entydiga namnet WQHD inte lät tillräckligt bra. Så det finns en himla massa trams och dumheter i marknadsföring av telefoner. Jag hade inte lastat Sweclockers för det nu när de faktiskt använde sig av citattecken.

Jag avfärdar inte din teori som helt osannolik men då jag inte sett ordet vattenkylning i någon reklam för mobiltelefoner och att "clickbaiting" är allmän praxis på nätet idag så väljer jag att tro på min egen för tillfället. Jag har dock sett andra siter använda det ordet i sina artiklar så jag påstår inte att SweC är sämre än andra på något sätt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Oklart om det var sarkasm från din sida..

..men det finns ingen pump, se Wikipedia för mer info om heatpipes.
"pumpen" är istället värmen i sig som får vätskan att förångas och därmed flytta värmen till en plats (längs röret) där kondensation kan ske.

räknar du Heat-pipe som vattenkylning ? detta är således "Vattenkylning" ?

Skrivet av FlippsyFlipp:

Om du läser artikeln så kommer du få veta hur det fungerar, så att du blandar in en pump är för mig obegripligt, räcker med att läsa första stycket.

"Konceptet går ut på ett slutet rör med vätska, där trycket inuti röret gör att vätskan förångas vid temperatur som ofta är strax över omgivningen."

ja märker av att sarkasm är inte din starka sida..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

räknar du Heat-pipe som vattenkylning ? detta är således "Vattenkylning" ?
http://www.inet.se/files/img/max/5322017_0.png

Nej, jag räknar det inte som vattenkylning. Inte heller som "vattenkylning".
Jag hade inte tid att skriva en mer utförlig beskrivning, något som ändå mer eller mindre kom senare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är bra att de flyttar fokus från lång batteritid och istället fokuserar på prestanda. Vill man ha batteritid kan man köpa en "feature phone", så har man 28 dagars standby och 25h taltid sen. Men jag tror man är fel ute om man förväntar sig samma fån en telefon.

Ungefär så ja. Visst vill vi alla ha mycket batteritid, men bäst är ju om folk kan få välja själva och tyvärr är mobilerna ganska lika varandra. Jag ser iaf inte att det finns en "mellanklasstelefon" med bautabatteri som räcker länge, även om det skulle gå att tillverka en sådan. De maffiga batterierna sitter snarare i de törstiga flaggskeppen. (Som inte alltid heller är så törstiga då de ofta har "senaste tekniken").

Jag har en gammal Samsung Galaxy S4, den har med dagens mått rätt sopig batteritid (kring 4t skärmtid, med för mig "normal" användning), men för mig är det ett mycket större problem att Samsung är dåliga på att uppdatera operativsystemet, eller att telefonen inte är vattentät. Jag måste ladda telefonen varannan natt, men måste man ladda 2x per dygn förstår jag att man har en telefon som inte är riktigt perfekt för en.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7