AMD:s påkostade referenskylare Wraith

Permalänk
Medlem

Varför är testet vid överklockning till 4,5GHz och inte på standard 4,0?

Hur ljudnivån och kylningen blir utan överklockning är ju det som är mest intressant eftersom de flesta ändå köper en bättre kylare om man vill överklocka.

Det är ju helt ok att testa överklockning för extra information, men inte att enbart göra det.

Jag kikade lite på en annan sida där det fanns mer detaljerat om hur värmen sprids och hur ljudet ser ut.

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-wraith-cpu-cooler,4450.html

Jag ser gärna att Sweclockers testar vid standard 4.0 också och ser hur fläkten m.m. beter sig. Det vore ju även intressant att testa med en annan fläkt t.ex.

EDIT:

Skrivet av Ratatosk:

Verkligen en besvikelse.
En sak som dock är bättre med denna kylare är att det är lätt att byta ut fläkten, det var det inte, med den gamla 7 cm-fläkten.
http://www.inet.se/produkt/6308868/noctua-nf-r8-redux-1800-80...

Det sitter till och med en 92mm på Wraith, så man kan köra med ännu bättre fläktar

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Nu måste jag harkla mig lite här. Jag har flera gånger noterat att Sweclockers kylartester har varit lite... Udda. Men nu verkar ni vara helt ute och cyklar.

Dels att ni inte visar resultat vid stockfrekvenser. Piledriver är ju inte direkt kända för att skala bra vid överklockning, och värmeutvecklingen drar iväg exponentiellt.

Men också att ni inte visar hur er PWM-styrning är konfigurerad. Hur denna styrning beter sig beror på både moderkort och fläkt. Om man jämför era siffror med andra recensioner så har ni uppenbarligen konfigurerat fel. Hos TechReport tex. så går fläkten på 700 rpm vid vila, medans er går på 1700. Och vid PWM går den på samma som vid 12 volt, alltså max. Igen, i TechReports test snurrar den på 1300 rpm vid full belastning, mindre än hälften av ert resultat.

Detta känns inte OK. Jag har stor respekt för Sweclockers och läser här varje dag. Men kolla gärna över era testmetoder för kylare, eller testa inte kylare alls. Era resultat är faktiskt missvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk
Master of Overkill

LNA är ju fan grymt ju.....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Tilax:

Är PWM-kurva är dåligt inställd. Och varför jämför ni med marknadens kanske bästa kylare?

Skrivet av Teddis:

Att bara sätta "PWM" låter lite slappt. Olika kylare ska sättas på olika fläktkurvor och man brukar ha alla möjligheter till att göra det i BIOS.

Får intrycket från andra recensioner att denna ref-kylare faktiskt är helt OK. Här får jag istället läsa att den tom kan vara värre än tidigare referens. Hmm..

PWM-styrningen är bestämd via moderkortet som det har varit tidigare. Jag testade även lite olika lägen (performance, silent osv.) utan någon direkt skillnad.

Skrivet av Hyperspam:

Nu måste jag harkla mig lite här. Jag har flera gånger noterat att Sweclockers kylartester har varit lite... Udda. Men nu verkar ni vara helt ute och cyklar.

Dels att ni inte visar resultat vid stockfrekvenser. Piledriver är ju inte direkt kända för att skala bra vid överklockning, och värmeutvecklingen drar iväg exponentiellt.

Men också att ni inte visar hur er PWM-styrning är konfigurerad. Hur denna styrning beter sig beror på både moderkort och fläkt. Om man jämför era siffror med andra recensioner så har ni uppenbarligen konfigurerat fel. Hos TechReport tex. så går fläkten på 700 rpm vid vila, medans er går på 1700. Och vid PWM går den på samma som vid 12 volt, alltså max. Igen, i TechReports test snurrar den på 1300 rpm vid full belastning, mindre än hälften av ert resultat.

Detta känns inte OK. Jag har stor respekt för Sweclockers och läser här varje dag. Men kolla gärna över era testmetoder för kylare, eller testa inte kylare alls. Era resultat är faktiskt missvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

TechReport satte ett maximalt RPM på 1300 medans vi inte gjorde det utan lät den snurra till den mängden som tycktes vara passande.
Jag försökte återskapa deras RPM (utan att låsa den), även i stockfrekvens, utan någon framgång. Vi har även fått åsikter från AMD att våran låter väldigt mycket och ska få ett nytt exemplar att testa med. Kan vara så att våran är defekt.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Tack för återkopplingen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Har nyligen plockat ihop två burkar med föregångaren till testad kylare enda skillnaden är att dessa hade coolmasterfläkten dvs samma fläns med heatpips men coolmasters fläkt, den ena väsnades med pipande kvittrande ljud den andra var tyst så kvalitetskontrollen är nog inte den bästa på fläktarna.

Biosana spelar stor roll för pwm styrningen och strömförbrukning samt värme.
ang moderkortets fläktstyrning pwm så har jag tagit upp ett ärende med gigabyte och mycket möjligt detta även gäller andra tillverkare. Hos gigabyte är det som ni skriver igen större skillnad mellan de olika fläktlägen om man använder de senaste biosarna men kör man en mycket tidigare tex f4 biosen så fungerar allt annorlunda och helt perfekt. Mäter man sen upp den nya biosarna så ser man att märkligt nog på fm2+ så drar moderkortet mer än dubbel effekt på cpu delen, i detta fall 20 extra watt som minst största skillnad, ström begränsningsfunktion fungerar inte tillfredställande, 20 extra watt till cpu i vanligt surfläge är en dubblering och det är då en dubblering i värme som ska skyfflas bort av kylaren vilket i sin tur ställer till pwm kurvan.

Körde för någon dag sen en ny mätserie med kraftigare kylare för att se hur mycket biosen ställer till: coolmaster evo tx3 på hängd för de nya värden.
Skillnaden på de nya biosarna i standar läge pwm med tx3'an var följande:
1025 varv med de strömhungriga biosarna i standarläge helt obelastat.
och 688 varv för en tidigare mer väl fungerande bios med 20 watts mindre förbrukning.

Löser de biosproblemmet så kommer nog nya kylaren klara av att kyla tyst fm2+ apuerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

PWM-styrningen är bestämd via moderkortet som det har varit tidigare. Jag testade även lite olika lägen (performance, silent osv.) utan någon direkt skillnad.

TechReport satte ett maximalt RPM på 1300 medans vi inte gjorde det utan lät den snurra till den mängden som tycktes vara passande.
Jag försökte återskapa deras RPM (utan att låsa den), även i stockfrekvens, utan någon framgång. Vi har även fått åsikter från AMD att våran låter väldigt mycket och ska få ett nytt exemplar att testa med. Kan vara så att våran är defekt.

Tackar för svar på kritiken.

Måste fråga dock, vilket temperaturmål hade ni på PWM nivån?
Man bör ju kunna köra maximal rekommenderad temp på CPUn om man ska jämföra en kylares PWM. När ni dessutom överklockar CPUn, så tar ni egentligen den utanför sin spec också, då AMD antytt inget annat än tyst vid stock. Då är det inte mer än rimligt att även justera temperaturnivå-kraven till lämplig nivå.

Lite av denna anledning så kanske stock clock 4.0Ghz borde vara med också. (Vet att det komplicerar testerna mer, men ta då hellre stock test än OC test, och bara tillägg på just Wraith kylaren för just OC test om ni så vill).

Detta ger då bra bild på om det är tyst stockkylare för stock klock eller inte, och om det kanske är värt att lägga 300kr på ny kylare vid OC. Som ni testar nu så ser man bara OC scenario, och jämför med en kylare jag tvivlar på att någon skulle skaffa till denna CPU.

Som många andra här, om ni gör om testet, gör gärna det med en lämplig konkurrentkylare, typ EVO 212. Frågan blir då mer, är det värt att byta den till en budget eftermarknadskylare om du vill ha en tyst dator från stock och kanske lite OC.

Det bör ju oavsett alltid vara bättre att byta till en 800kr kylare, men varför då köpa en CPU för <2000kr? Blir liksom inte ekonomisk uppgradering direkt... så detta scenario kan jag inte se ske i normala hem med dessa CPUer.

Att Wratih kylaren klarar av att kyla CPUn, tyst (40db iaf), trots OC dessutom, som jag vill minnas har ca 70 grader som max rek temp, det har ni beviset på med LNA läge. Så frågan är mer... vad är galet? Varför går PWM styrningen till max RPM när den inte behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Finns redan. Köp "Tray"-versionen istället för "Box". Gäller både AMD och Intel.

Problemet är att "Tray" oftast är rätt mycket dyrare än "Box".

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av nikitalord:

Har nyligen plockat ihop två burkar med föregångaren till testad kylare enda skillnaden är att dessa hade coolmasterfläkten dvs samma fläns med heatpips men coolmasters fläkt, den ena väsnades med pipande kvittrande ljud den andra var tyst så kvalitetskontrollen är nog inte den bästa på fläktarna.

Biosana spelar stor roll för pwm styrningen och strömförbrukning samt värme.
ang moderkortets fläktstyrning pwm så har jag tagit upp ett ärende med gigabyte och mycket möjligt detta även gäller andra tillverkare. Hos gigabyte är det som ni skriver igen större skillnad mellan de olika fläktlägen om man använder de senaste biosarna men kör man en mycket tidigare tex f4 biosen så fungerar allt annorlunda och helt perfekt. Mäter man sen upp den nya biosarna så ser man att märkligt nog på fm2+ så drar moderkortet mer än dubbel effekt på cpu delen, i detta fall 20 extra watt som minst största skillnad, ström begränsningsfunktion fungerar inte tillfredställande, 20 extra watt till cpu i vanligt surfläge är en dubblering och det är då en dubblering i värme som ska skyfflas bort av kylaren vilket i sin tur ställer till pwm kurvan.

Körde för någon dag sen en ny mätserie med kraftigare kylare för att se hur mycket biosen ställer till: coolmaster evo tx3 på hängd för de nya värden.
Skillnaden på de nya biosarna i standar läge pwm med tx3'an var följande:
1025 varv med de strömhungriga biosarna i standarläge helt obelastat.
och 688 varv för en tidigare mer väl fungerande bios med 20 watts mindre förbrukning.

Löser de biosproblemmet så kommer nog nya kylaren klara av att kyla tyst fm2+ apuerna.

Har även märkt just amds moderkort inte har mogen BIOS som intels. Något både amd och moderkortstillverkare borde titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt den hårda kritiken mot kylaren. Den kommer med CPU:n utan extra kostnad och kylflänsen verkar vara helt ok på att faktiskt kyla. För oss entusiaster så är det bara att slänga på en annan lite mer påkostad 92mm-fläkt så kommer den vara knäpptyst (typ en Noctua redux pwm för ca 150). Siffrorna för LNA visar ju att den inte behöver ett brutalt luftflöde för att hålla CPU:n i schack.

Utan tvekan klart bättre än skräpet Intel släppt och dessutom vill ha mycket pengar för.

Bara baserat på era resultat hade jag inte kommit till en slutsats i närheten av det ni kom fram till. Märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Problemet är att "Tray" oftast är rätt mycket dyrare än "Box".

Vilket är ironiskt med tanke på alla gissningar ovan på att det skulle bli billigare.

Samma sak gällde tex när jag skulle handla en dator åt en vän för några år sedan. 4670k var billigare än 4670 (icke k), så det blev K modell trots att han inte var intresserad av OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Haha, ja.
Jag skrattade både när jag läste testet av Intels påkostade referenskylare så som AMD's.
Varför försöker de ens en gång? De har ju uppenbarligen inte vidare mycket att komma med jämfört med vad tredjepartsföretagen mosar ut i mängder på marknaden.

Vad gäller referenskylarnas vara eller icke vara så kan jag ändå säga att det finns tillfällen när man har nytta av dem. Själv byggde jag nyligen en HTPC med en G3258 och då var det enkelt och bekvämt att bara slänga på Intels referens eftersom jag ändå inte ska röra frekvensen på processorn.
Byggde även två datorer till brorsbarnen för något år sedan och då var det samma visa.

För de allra flesta som inte klockar så är referenskylningen ok. De låter inte speciellt mycket i IDLE om man inte ställt in någonting tokigt i bios. Och i high load to vid spelande spelar det för dem flesta ändå ingen roll. Vid budgetbyggen kan man skippa kylare. Billiga 150-300kr kylare från tredjepart är inte speciellt bra de heller.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niklad:

Var väl lite onödigt att jämföra med en noctua dh-15 som är en av de bästa torn kylare som finns på marknaden så en bättre jämförelse vore en hyper 212 eller en liknande kylare och se om det är värt priset för vanligt folk och folk på sweclockers

Varför inte? Dels. ger det en bild över hur långt ifrån dessa kylare har till mer påkostade och dels. ser man om det är värt priset. Hade Sweclockers lämnat ute DH-15 så hade det inte blivit ett bra test.

Skrivet av blackeagle:

Varför är testet vid överklockning till 4,5GHz och inte på standard 4,0?

Hur ljudnivån och kylningen blir utan överklockning är ju det som är mest intressant eftersom de flesta ändå köper en bättre kylare om man vill överklocka.

Det är ju helt ok att testa överklockning för extra information, men inte att enbart göra det.

Jag kikade lite på en annan sida där det fanns mer detaljerat om hur värmen sprids och hur ljudet ser ut.

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-wraith-cpu-cooler,4450.html

Jag ser gärna att Sweclockers testar vid standard 4.0 också och ser hur fläkten m.m. beter sig. Det vore ju även intressant att testa med en annan fläkt t.ex.

EDIT:
Det sitter till och med en 92mm på Wraith, så man kan köra med ännu bättre fläktar

För att man ska kunna se skillnaden mot de dyrare kylarna och samtidigt få se hur mycket Wraith egentligen klarar av? Sedan är det långt ifrån alla som köper bättre kylare och överklockar. Det är dessutom menat att denna kylare SKA vara bättre en referens och då gäller det även överklockning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad är den här magiska "AMD AM3+ referenskylare" för något? Jag satt ju själv på referenskylaren ett tag som jag fick med min 8350. Och jag kan säga att den snurrade då fan inte i några låga 3200 rpm, min var uppe i över 6500-7000 rpm i ett väl ventilerat chassi. Några 40-45db var det garanterat inte att tala om heller. Snarare över 60db i max belastning. Tittar man på det här testet så säger ju ni att den nästan är bättre än nya wraith eller nästan likvärdig? I ljudnivå då.

Permalänk
Avstängd

To test the Wraith’s chops, we installed the AMD FX-8370 into the MSI 970A SLI Krait Edition motherboard and used HWiNFO to record the CPU package temperature at both idle and load for a short period of time. For our test, idle referred to the FX-8370 running at 1.4GHz, consuming 17 watts, with a total usage of less than 1% of the processor. At these specs, the Wraith kept the processor at a chilly 15 degrees Celsius. Under load, with the processor consuming 49.36 watts and pegged at 100%, the Wraith let the processor warm to 49.4 degrees Celsius. HWiNFO reported that the Wraith’s fan was running at roughly 1,230RPM at idle and it spun up to 2,240RPM under load. Despite the shift in speed, the fan didn’t get noticeably louder. AMD tells us that the fan peaks at 39dB(A). To our ears, we found the sound emitted to be roughly as loud as the 120mm exhaust fan running nearby, which is a significant improvement. - See more at: http://www.computerpoweruser.com/article/20043/amd-wraith-coo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför inte? Dels. ger det en bild över hur långt ifrån dessa kylare har till mer påkostade och dels. ser man om det är värt priset. Hade Sweclockers lämnat ute DH-15 så hade det inte blivit ett bra test..

Men det är fortfarande extrem skillnad mellan en gratis cpu på 8370 och kanske framtida zen cpuer och en 650-800kr nh-d15 så en 300kr 212 hade också varit en bra jämförelse mot wraith och se om det är värt pengarna till en 212a.

Permalänk
Medlem

Illa marknadsfört ord "Påkostat" för så dålig en.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Illa marknadsfört ord "Påkostat" för så dålig en.

Ja, synd att testet är missvisande. Hoppas Sweclockers gör ett riktigt test där de även har med kylaren som stock ofta konkurrerar mot (tex: ska pelle köpa en hyper 212 eller behålla sin wraith kylare?) Det är få som köper en kylare för 700kr+ som dom jämför med i testet här.

Rekommenderar att läsa en del kommentarer till artikeln, då börjar man plötsligt få en helt annan bild än vad testet visar.. Tråkigt.

Permalänk
Avstängd

Ska test göras ska det väl vara men storleksmässigt någorlunda likvärdiga kylare, då är det enklare att göra en avvägning om man verkligen behöver köpa till en extra kylare. Alla byggen har ju inte plats för jättekylare så jämför med andra kylare i samma viktklass och med samma antal heatpipes.

Har kört föregångaren coolmasters modellen och pga av missljud från en fläkt på en av burkarna så kördes utan medföljande fläkt och bara en 120 mm hängd en bit i från och detta kylde bra även en vanlig 80 tystare modell provades påhakad och detta fungerade mycket bra så själva flänsen med heatpipsen är en bra lösning och inte ens jämförbar med tidigare lösning med en alu klump som var helt undermålig, ett senare byte till evo tx3 gav inte så mycket skillnad.

Intel får väl börja skicka med amd kylare.
Intel vs amd stockcooler (amd heatpips kylaren i testet är den tidigare modellen, den nya AMD Wraith ska var ännu lite bättre)
Sweclockers kanske skulle göra ett liknade test med amd och intel nya förbättrade stock kylare där båda direkt jämförs på samma plattform.
https://www.youtube.com/watch?v=M8IgbfFJ0tI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad relevansen är går helt över mig däremot verkar han vilja klanka ned på att man använder Celsius istället för X (Kelvin? Fahrenheit?) när det kommer till termodynamik.. vilket i sig är ganska intetsägande. Varför skulle man inte använda Celsius? Det är ju ändå värme och energi vi talar om här.

Det handlar inte om vilken enhet man använder, utan om att använda en skala som utgår från en viss temperatur. Det ger missvisande resultat. Istället skall man använda delta-T, skillnaden i temperatur. Ett exempel: rummet är 20 grader varmt och en fläkt ligger på 25 grader och en ligger på 50 grader. 50 grader är inte dubbelt så mycket som 25 grader om man utgår från 20 grader som referens, då är 50 grader fem gånger mer än 25 grader (delta-V är 25 istället för 5).

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Billiga 150-300kr kylare från tredjepart är inte speciellt bra de heller.

Jaså? Min Arctic Cooling Freezer 13 höll min 8350 under 53 grader när jag kört Prime95 i över en timme, jämfört med över 80 grader med referenskylaren efter några minuter. Den kostade 249 kr.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad är den här magiska "AMD AM3+ referenskylare" för något? Jag satt ju själv på referenskylaren ett tag som jag fick med min 8350. Och jag kan säga att den snurrade då fan inte i några låga 3200 rpm, min var uppe i över 6500-7000 rpm i ett väl ventilerat chassi. Några 40-45db var det garanterat inte att tala om heller. Snarare över 60db i max belastning. Tittar man på det här testet så säger ju ni att den nästan är bättre än nya wraith eller nästan likvärdig? I ljudnivå då.

AMD har haft liknande kylare men med lite olika fläktar till. Det finns en på ca 6000rpm, en runt 5000rpm och sen den på drygt 3000rpm. Jag har iaf haft de två första.

Funderade just för övrigt varför det i Sweclockers test står att det är en 80mm-fläkt till Wraith, medan andra har sagt att det är en 92mm-fläkt.

"Taking the Wraith apart reveals a Delta Electronics QFR0912H 92-mm fan"

Är det skrivfel eller har Sweclockers fått en annan modell, tro?

Skrivet av Tumnus:

För att man ska kunna se skillnaden mot de dyrare kylarna och samtidigt få se hur mycket Wraith egentligen klarar av? Sedan är det långt ifrån alla som köper bättre kylare och överklockar. Det är dessutom menat att denna kylare SKA vara bättre en referens och då gäller det även överklockning.

Jag har inga problem med att man tar med överklockning som sagt, men jag hade ju föredragit att man testade i det läget som den är gjord för först, och sen tog med överklockning och jämförelser med tredjepartskylare som nästa steg, inte enbart det sistnämnda.

Om den vid normala förhållanden klarar att kyla lika bra som den gamla medföljande kylaren men på lägre ljudnivå så är den bättre på ett sätt.

Klarar den att kyla mer vid överklockning, men med högre ljudnivå, så är den bättre på ett annat sätt och det är också intressant såklart.

I det här fallet så ligger ju temperaturerna högre än de bör på en FX-CPU med både Wraith och den gamla referenskylaren och då är det inte konstigt att Wraithen blir mer högljudd även i PWM-läge eftersom den får jobba för fullt även då.

Vid lägre frekvens går ju temperaturen vid belastning ner och då kan det ju bli så att Wraith börjar hamna i zonen där den klarar att hålla PWM-målet utan att gå på max, medan referenskylaren fortfarande får jobba för fullt och då börjar ju ljudnivån sjunka på Wraith men inte på referensen och man får andra ljud/kylnings-förhållanden.

Sen är ju frågan om det var något skumt med fläkten Sweclockers fick också, vi får se om det blir någon uppföljning på det

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

@blackeagle: De kanske fått den Cooler Master versionen som man nu får med nya Godavari dvs A10 7870K , den ser nästan likadan ut men med har en 70 mm fläkt, den fläkten varvar rätt mycket och är högljud mycket pga av att den ligger för nära själva flänsen, men själva flänsen verkar flytta värmen rätt bra från cpu'n.

http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2015/05/amd-a1...

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av THB:

Finns egentligen ingen anledning idag för varken Intel eller AMD att skicka med en "referenskylare" till någon av sina CPU'er,

Det vore betydligt billigare för dom att skippa den helt och låta de som bygger köpa valfri kylare istället då de flesta referenskylare ändå hamnar i garderoben.

Det skulle även sänka priset mot slutkund med kanske 50-100:-

Jag byggde en burk åt tanten, intel 4690k, R9 290, ssd i ett Fractal Design R4. Tyst Som En Mus + onödigt att slänga in en eftermarknadskylare i hennes fall. Jag är glad att jag fick med den så jag kunde köpa en musmatta till na istället.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför inte? Dels. ger det en bild över hur långt ifrån dessa kylare har till mer påkostade och dels. ser man om det är värt priset. Hade Sweclockers lämnat ute DH-15 så hade det inte blivit ett bra test.

För att man ska kunna se skillnaden mot de dyrare kylarna och samtidigt få se hur mycket Wraith egentligen klarar av? Sedan är det långt ifrån alla som köper bättre kylare och överklockar. Det är dessutom menat att denna kylare SKA vara bättre en referens och då gäller det även överklockning.

Håller med bl.a. @blackeagle här.
Testet ser väldigt konstigt ut, och ditt "försvar" av det är ännu mer till råttorna.

Låt oss jämföra en Ferrari med en Volvo. Volvon får dåligt betyg i acceleration och top fart. Volvo måste då vara skit. Det är summan av hur felvridet detta test är.

Kan det må hända vara så att DH-15 är i en helt annan prisklass än både denna CPU och kylare? Kan det hända att de har helt olika designad max effekt på kylning? Kan de hända att de är så långt ifrån varandra så att du nästan kan jämföra custom loop med passiv kylning?

Du tycker det är normalt att man ska lägga 50% av CPUns kostnad på en kylare? Tycker det är vansinnigt att göra på en prisvärd CPU, personligen, speciellt när Wraith faktiskt klarar kyla den i OC till 4,5Ghz @ 68 grader och 40 dB. Så det går mao att göra, frågan är, vf som är fel inställt i PWM läge...?

Sen håller jag med dig att visst vill man se vad den klarar när den överklockar. Men. Stort men. Detta ska vara ett tillägg, inte en förutsättning som ett helt test baseras på för en stockkylare. Utan gör hellre typ som de gör när de testar grafikkort. De testar dem enligt spec, och sen ser de hur bra de kan överklocka den och jämför prestandan och temp/ljudnivå.

Den är designad att klara att kyla den CPUn med dess effekt @ stock och vid den ljudnivån. Tester på andra siter säger, det gör den också, utan problem. Hade Sweclockers testat den under dens designade förutsättning så tror jag också den hade gjort det.

Men då är det ju ingen "speciell nyhet"... så man drar på en överklock, struntar helt i vad den är designad för och pressar den bortom allt. Sen ställer man den mot en kylare i en annan prisklass och effektklass och justerar inte ens PWM lösningen som kommer trycka upp allt till max, 12V läge, och sen tycker man den är skit. Är verkligen recept för att misslyckas med att göra rättvisa tester.

Så de har mao köpt en Smart Car for 2, och tycker det är dåligt att den inte kan få in 4 pers, köra 150+ på motorvägen och ändå vara effektiv. Rättvis bedömning? Nej. Vettig bedömning att bara titta på detta extremfall? Nej. Intressant att iaf se resultaten om man hade fått de andra sidorna också? Jepp.

Permalänk
Medlem

Denna kylare duger inte till de flesta här inne men garanterat till många här inne utan att de vill erkänna det. Skulle jag tex bygga en burk till min mor så är kylaren kompetent nog för hennes bruk. Därför tycker jag det är bra att de skickar med en referens kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Skrivet av Slagt:

Denna kylare duger inte till de flesta här inne men garanterat till många här inne utan att de vill erkänna det. Skulle jag tex bygga en burk till min mor så är kylaren kompetent nog för hennes bruk. Därför tycker jag det är bra att de skickar med en referens kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läst tråden kriterserar många testet, för kylaren enligt andra tester vara betydligt bättre än gamla versionen, inte som intels som är urdålig.

RPM fungerar kass på swec moderkort vad det ser ut som (har själv fixat två FM sockel burkar och fläktstyrningen på båda är dålig). Ena varvar upp fläkten för långsamt (blivit överhettnings problem, så fick höga fläkten i BIOS), andra kör den fläkten konstant på max(näst intill, men i det fallet är det törstigare CPU, men tidigare körde jag program i Windows som gjorde den tyst på skrivbordet i alla fall). Båda kör stock kylning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att detta test har lite märkliga förutsättningar och resultat.

1) Jämförelse med NH-D15: En kylare som är mycket större, tyngre, dyrare och har dubbla stora fläktar. Varför inte jämföra med kylare i ungefär samma storlek?
Man använder en liten kylare när man har ont om plats i lådan. Då är D15 inte ett alternativ...

2) Ljudnivån. SPCR, som är experter på "låg ljudnivå", har testat Wraith.
De kom fram till att den fyrkantiga plastlådan runt fläkten skapar oljud. Tar man bort den blir ljudet trevligare och lägre. Kyleffekten är riktigt bra i förhållande till storlek och ljudnivå. När de bytte till sin egen tystare (18dB(A) på fullvarv) referensfläkt blev CPUn över 15 grader varmare än när originalfläkten kördes på lågvarv med samma ljudnivå (och utan plastkåpa), så att byta fläkt är bara dumt. Originalfläkten är tillräckligt tyst och effektiv när man kör den på under 50% av maxfart.

Permalänk
Medlem

Betyget godkänt borde den väl ändå klara av som jag tolkar resultatet.
Den skall ju jämföras för sin prestanda inte för vad de uppgett i presskonferenser.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Det visar...

Det visar att AMD är mer påhittiga när det gäller olika namn och beteckningar än att tillverka saker som gör skillnad. "Wraith" låter ju coolt men Sweclockers totalsågar ju denna kylare och inte utan orsak.

Visa signatur