Raspberry Pi 3 Model B släpps i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Nån som kan tänka sig att benchmarka raspberry pi 3 med detta java program:

http://www.testmycpu.com/
http://www.testmycpu.com/results.html

Här är min pi2:
http://www.testmycpu.com/detail.html?id=1047

computestick (lägsta energiläge):
http://www.testmycpu.com/detail.html?id=1126

Surfar just nu via Raspberry Pi 3 med senaste Raspbian och gjorde testet

http://www.testmycpu.com/detail.html?id=1178

Permalänk
Medlem

Skulle denna fungera som ts server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såg nu att det rekommenderas en 2.5A, har nog bara en 1.5A som max. Damn. Nån som vet var man hittar en 2.5A billigt som inte exploderar?

Skulle besöka Amazon.de eller Amazon.fr (då Tyskland och Frankrike har samma eurokontakter som Sverige, så undvik att beställa laddare från Amazon.co.uk) och köpa en lämplig modell från Anker. Blir nog något, men inte mycket, dyrare än 149:-, men man får med all säkerhet en bättre laddare än den för 149:-. Mycket nöjd med allt jag har från Anker hittills, vare sig det är väggladdare, portabla laddare, eller deras kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Såg nu att det rekommenderas en 2.5A, har nog bara en 1.5A som max. Damn. Nån som vet var man hittar en 2.5A billigt som inte exploderar?

Ikea säljer en laddare (Koppla) med tre portar. Max 3,4 A totalt, 2,4 A per port. Kostar 79 kr.

Permalänk
Medlem

Ah, mer ram hade varit skoj men å andra sidan inbyggd wifi är varmt välkommet hoppas bara det är en bra krets.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anund:

Ikea säljer en laddare (Koppla) med tre portar. Max 3,4 A totalt, 2,4 A per port. Kostar 79 kr.

Skulle undvika den laddaren för en Raspberry Pi:

Citat:

Had a little time on my hands and tested the IKEA KOPPLA 3-usb-port charger max 2.4Amps per port 3.4Amp Total, mentioned in my first post, with my Kyoritsu model 1009 Multimeter. It's a smart charger. Measuring exactly 5.0Volts on each port and 444mAmps (there might be a little loss because of the length of the cable I used), so to access the upper 1Amp, 2Amp or 2.4Amp modes you need to connect the D+, D- ports with the required voltages.
Tested it with my iPad and it can certainly convince the charger to give it 2Amps or power because it charges at a rate of 1% every 3 min or so, which is very fast given the size of it's battery.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roosterx:

Tänker på open source versionen av nVidia Gamestream, som innan bara har klarat av 720p @60Hz, eller 1080p @30Hz.

Ett bekymmer kan vara att det fortfarande inte är Gbit eth.

Ah, förstår.

Skrivet av Gropenator:

Inte värt att betala 499:- för det här, kanske lägger en beställning från Storbritannien. Vad som dock är intressant är att det ser ut att komma en Model 3 A, skulle mer än gärna ha en sådan med inbyggd WiFi/BLE.

Kan tänka mig att @Yoshman är intresserad av nyheten att 3:an och möjligtvis även tidigare modeller kommer att få USB och PXE bootning.

Det där med stöd för bootning från annat än mSD är välkommet.

Permalänk
Medlem

Så hur lång tid tror ni det tar innan man kan få tag på en rpi0 till rimligt pris? 1 månad? 3 månader? Skulle helst vilja ha en rpi0.
Måste bestämma mig ikväll om jag skall ha en rpi3, för den kommer snart ta slut. Eller ska jag bara skaffa en RPI2?

@Foxmaner: Nej. Inte på vanligt vis, I alla fall. Ts3 har inte stöd för ARM servers. Det finns mjukvara som kostar ~250 spänn som skall kunna emulera x86 tillräckligt snabbt för att ts3 skall fungera. Upp till dig ifall du tycker det låter värt.

Permalänk
Datavetare

@Gropenator: med tanke på hur mycket strul jag haft med korrupt SD-kort rootfs på min RPi, något som helt försvunnit efter att jag endast bootar från SD-kort och sedan kör rootfs från USB så är det verkligen 👍 på detta! Blir helt klart inköp av en RPi3 för att ersätta min nuvarande RPi som rullat länge som enkel hemmaserver.

Undrar om det ändå inte är så att vissa RPi har lite "dålig" spänningsdelning, får man en sådan blir det lätt korrupt SD-kort medan de som har turen att få en med "bra" spänningsdelning så fungerar det bra med vettiga SD-kort. Är inte elektronikingenjör så vet inte exakt hur stora avvikelser som är OK, men noterade att min Arduino Uno verkligen har 3,300 V (enligt min multimeter) på 3,3 V och 5,00 V på 5 V medan RPi ligger på 3,25-3,26 V och 5,2 - 5,3 V.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypercat:

Så hur lång tid tror ni det tar innan man kan få tag på en rpi0 till rimligt pris? 1 månad? 3 månader? Skulle helst vilja ha en rpi0.
Måste bestämma mig ikväll om jag skall ha en rpi3, för den kommer snart ta slut. Eller ska jag bara skaffa en RPI2?

Som jag redan påpekat, sätt upp er på Pimoronis och Pi Huts maillistor så får ni mail när de får in den i lager. Enligt vad RPi Foundation skrivit på Twitter så levererar de till Pimoroni varannan vecka och Pi Hut varannan vecka. Efter att jag skrev upp mig på maillistorna tog det bara en vecka så hade jag en RPi0 i brevlådan, inkl frakt från England.

Varför tror du att RPi3 kommer ta slut så snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Surfar just nu via Raspberry Pi 3 med senaste Raspbian och gjorde testet

http://www.testmycpu.com/detail.html?id=1178

Super, tack!

Ser ju ut att vara mycket bättre.

Raspberry pi2: 184 sekunder
Raspberry pi3: 112 sekunder

72/184=40% bättre

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

@zarkov: Jag skrev upp mig på pihut och en annan sida för mer än två veckor sen men ingen tur hittills. Men tack för tipset om pimoroni.

Jag tror det för att det brukar vara så. Tror inte att det kommer vara alls like illa som rpi0 men verkar troligt att de skall ta slut i Sverige I alla fall. Element 14 skrev:

"The Raspberry Pi 3 is available to purchase from Monday 29th February onwards www.element14.com/raspberrypi. We expect that due to the huge popularity of the product around the globe, the new board will sell out very quickly." (Och de har också slut redan).

Inet började dagen med "50+ I lager", det var 22st kvar när jag skrev mitt förra inlägg och nu är det 6st kvar. Men ja de borde finnas kvar I andra butiker i några dagar minst, men vill helst beställa från inet.

Beställer man rpi3 från England blir priset ~450kr på de sidor jag kollat på så det är jag inte så intresserad av. Betalar hellre 50kr för snabbare leverans.

Permalänk
Medlem

Hur bra är wifi:t? Går det streama 1080p över det?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@engywook: Inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Slängde ihop ett paket på Kjell för skojs skull:

- Rasp 3
- Laddare Linocell 2.4A
- 16 GB Sandisk Class 10
- Enkelt skal
- HDMI till DVI-adapter (har en gammal skärm)

Summa: 1236 kr. Detta är utan trådlösa tangentbord och möss och vad man nu kan tänkas vilja ha. Då var det plötsligt inte så billigt längre.

HDMI->DVI tycker jag inte du ska räkna med. Om du ska räkna så, så måste du väl räkna med din PC också så att du har nåt att formatera SD-kortet med. Tangentbord/mus lär du ju inte behöva något och om du gör det så kan du väl använda ett av dina befintliga USB tangentbord/mus.

Övriga prylar kostar 876:- från www.m.nu, så nog kan du allt hitta det billigare än så även hos svenska handlare som håller "nyhetens behag priser" just nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

HDMI->DVI tycker jag inte du ska räkna med. Om du ska räkna så, så måste du väl räkna med din PC också så att du har nåt att formatera SD-kortet med. Tangentbord/mus lär du ju inte behöva något och om du gör det så kan du väl använda ett av dina befintliga USB tangentbord/mus.

Övriga prylar kostar 876:- från www.m.nu, så nog kan du allt hitta det billigare än så även hos svenska handlare som håller "nyhetens behag priser" just nu.

Går väl att räkna med lika väl som en HDMI-sladd? Verkar för övrigt vara klart billigare att köpa ett färdigt kit från Storbritannien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypercat:

@zarkov: Jag skrev upp mig på pihut och en annan sida för mer än två veckor sen men ingen tur hittills. Men tack för tipset om pimoroni.

Jag tror det för att det brukar vara så. Tror inte att det kommer vara alls like illa som rpi0 men verkar troligt att de skall ta slut i Sverige I alla fall. Element 14 skrev:

"The Raspberry Pi 3 is available to purchase from Monday 29th February onwards www.element14.com/raspberrypi. We expect that due to the huge popularity of the product around the globe, the new board will sell out very quickly." (Och de har också slut redan).

Inet började dagen med "50+ I lager", det var 22st kvar när jag skrev mitt förra inlägg och nu är det 6st kvar. Men ja de borde finnas kvar I andra butiker i några dagar minst, men vill helst beställa från inet.

Beställer man rpi3 från England blir priset ~450kr på de sidor jag kollat på så det är jag inte så intresserad av. Betalar hellre 50kr för snabbare leverans.

Märkligt! Jag funderade på att köpa ytterligare en Zero så jag satte upp mig hos Pimoroni och PiHut förra helgen och fick mail i måndags em resp tisdags kväll om att de skulle släppa en sändning var (av olika skäl köpte jag dock ingen).

Just nu funderar jag dock på att köpa en RPi3 istället, alltid kommer man väl på något kul man kan göra med den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Köpte min på kjell.com idag för 499:- och har ännu bara hunnit testa den lite med NOOBS v.180 samt OPENELEC och jag är skitnöjd hitills. WIFI funkar klockrent med förvånansvärt bra räckvidd för att inte ha separat antenn. Inga problem alls att kika på 1080p film och köra torrents i 70+ mbit samtidigt ca 20 m. från routern. Den är tillräckligt kraftfull för min del, för det priset. Dessutom drar den bara 700 mw med microSD samt ett usb-minne. När jag kopplade in en 2.5:a via usb drog den iväg till 1.1 W. - Så den KRÄVER bara 2.4 när alla usb-portar belastas till max.

Edit: Jag rekommenderar SKARPT ett snabbt minne. Allt under klass 10 begränsar leksaken.

Skillnaden mellan ett vanligt klass 2 (?) eller nåt (de svarta std-minnena) och de rödgråa klass 10 (sandisk) är dubbla speeden i allt. Speciellt när saker bootar. (Har inga planer på att mäta saker, utan jag snackar om upplevd tidsaspekt.)

edit11
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Skulle undvika den laddaren för en

Inlägget på länken du refererar till yrar i nattmössan. Det är inget smart direkt med laddaren. Laddaren är en spänningsmatning som klarar av att hålla spänningen upp till en viss strömstyrka, men riktiga USB enheter som drar ström över en USB certifierad kabel måste veta hur mycket kräm dom kan dra.

Det finns lite olika "standarder" för det, varav USB charging specification säger att en dedicated charge port (den enklaste formen av laddare) signalerar att laddaren är just en dedicated charge port genom att koppla samman D+/D-.

En annan "standard" är Apples egna påhitt där laddaren lägger olika spänningar på D+ och D- för att berätta för enheten hur mycket ström den kan dra.

Om Raspberry Pi 3 sen bryr sig om vad laddaren gör med D+/D- eller om just den laddaren är lämplig för Raspberry Pi 3 vet jag inte.

TL;DR "Smartheten" sitter inte i laddaren, utan i USB enheten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Skulle undvika den laddaren för en Raspberry Pi:

Det den personen skriver avslöjar att han inte har någon som helst koll på läget. En enhet(RPi/smartphone) ber inte laddaren att förse t.ex. 1A eller 2.4A, enheten kommer dra så mycket den själv kräver och man får helt enkelt se till att det är inom ramarna av vad laddaren kan leverera.

http://lygte-info.dk/review/USBpower%20Ikea%20Koppla%20UK.htm...
Enligt denna till synes professionella recension kan man dra slutsatsen att det är en bra produkt utan några brister. För 79kr är det den mest prisvärda strömadapter vi lär hitta i Sverige.

Permalänk
Medlem

@Adchen: Du glömmer en sak. Det säljs många kablar som är gjorda för max 1A. DVS: ledarna är för tunna för att ge 2A eller mer, vilket ökar motståndet och får saker att fallera (gå åt hellv...brinna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmez:

@Adchen: Du glömmer en sak. Det säljs många kablar som är gjorda för max 1A. DVS: ledarna är för tunna för att ge 2A eller mer, vilket ökar motståndet och får saker att fallera (gå åt hellv...brinna)

Hur är detta relaterat till diskussionen om enheters förmodade kommunikation med "smarta laddare"?

Inb4 någon påpekar att det faktiskt finns smarta laddare, typ Qualcomm Quick Charge. Inte relevant när man snackar RPi dock.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmez:

@Adchen: Du glömmer en sak. Det säljs många kablar som är gjorda för max 1A. DVS: ledarna är för tunna för att ge 2A eller mer, vilket ökar motståndet och får saker att fallera (gå åt hellv...brinna)

Brinna är nog att ta i, men det stämmer att många USB kablar har tunna ledningar (mao relativt högt motstånd) och därför är tumregeln att använd korta USB kablar av bra kvalité när man laddar eftersom ju högre motstånd, desto högre spänningsfall (dvs desto mer av effekten blir värme istället för att ladda batteriet och därmed tar det längre tid att ladda).

Sen skulle jag vilja tillägga (och denna rant har inget med dig eller ditt inlägg att göra ) att överlag är så är jag rätt less på att folk kallar "USB laddare" för just laddare. Det är tämligen missvisande eftersom att vad dom än är så är dom inte laddare. Det finns ingen laddlogik i dom utan det handlar om just strömförsörjning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Slängde ihop ett paket på Kjell för skojs skull:

- Rasp 3
- Laddare Linocell 2.4A
- 16 GB Sandisk Class 10
- Enkelt skal
- HDMI till DVI-adapter (har en gammal skärm)

Summa: 1236 kr. Detta är utan trådlösa tangentbord och möss och vad man nu kan tänkas vilja ha. Då var det plötsligt inte så billigt längre.

Köpte själv från England idag (ModMyPi.com), men räknar jag på liknande prylar som du listat d.v.s. RPi3, officiell universalladdare 2.4A, 16GB Samsung Class 10, officiellt skal samt en 2m HDMI till DVI-adapter får jag det till ca 830kr.

Då är även frakt inräknad, så i runda slängar en besparing på 400kr.

Permalänk
Medlem

Hej @palmez
Har tid över får du gärna testa hur hög bitrate den klarar.
http://jell.yfish.us

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Slängde ihop ett paket på Kjell för skojs skull:

- Rasp 3
- Laddare Linocell 2.4A
- 16 GB Sandisk Class 10
- Enkelt skal
- HDMI till DVI-adapter (har en gammal skärm)

Summa: 1236 kr. Detta är utan trådlösa tangentbord och möss och vad man nu kan tänkas vilja ha. Då var det plötsligt inte så billigt längre.

Du tog såklart dyraste stället med priserna

Pi3+adapter+skal= 649
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/240046-raspbe...
SD kort ca 90 kr
Hdmi-> dvi ca 140 kr
Totalt ca 880 kr

Skrivet av Reckie:

Köpte själv från England idag (ModMyPi.com), men räknar jag på liknande prylar som du listat d.v.s. RPi3, officiell universalladdare 2.4A, 16GB Samsung Class 10, officiellt skal samt en 2m HDMI till DVI-adapter får jag det till ca 830kr.

Då är även frakt inräknad, så i runda slängar en besparing på 400kr.

Och några kronor extra hade du fått det från svensk butik, och stött svenskt företag
(Webhallen ca 900 kr inkl frakt).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du tog såklart dyraste stället med priserna

Pi3+adapter+skal= 649
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/240046-raspbe...
SD kort ca 90 kr
Hdmi-> dvi ca 140 kr
Totalt ca 880 kr
Och några kronor extra hade du fått det från svensk butik, och stött svenskt företag
(Webhallen ca 900 kr inkl frakt).

Ett norskt företag menar du?

649 kr är helt klart ett konkurrenskraftigt pris för det där paketet, precis som 499 kr för enbart datorn inte är det. Synd bara att Webhallen inte har några paket i lager.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Ett norskt företag menar du?

649 kr är helt klart ett konkurrenskraftigt pris för det där paketet, precis som 499 kr för enbart datorn inte är det. Synd bara att Webhallen inte har några paket i lager.

Webhallen är fortfarande svenskt företag, svenskt anställda, svenskt skattade, momsade osv,
Vilket alla bidrar till svenska välfärden, vilket ex bolag i Storbritannien inte gör (så länge de inte kommer upp i så hög omsättning så de ska momsa i sverige).

499 är med konkurenskraftigt pris, då det ligger på samma pris hos alla i princip, dock så blir ju svenska priserna närmst alltid högre än i ex Storbritannien/USA pga högre moms, tull, copyswede och högre kostnader för löner, skatter mm och liknande.

Det är nog eladaptern som saknas, skalet finns i lager för 199, RPi3 för 499.
Så riktigt bra pris på paketet!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

[...]
499 är med konkurenskraftigt pris, då det ligger på samma pris hos alla i princip, dock så blir ju svenska priserna närmst alltid högre än i ex Storbritannien/USA pga högre moms, tull, copyswede och högre kostnader för löner, skatter mm och liknande.

Det är nog eladaptern som saknas, skalet finns i lager för 199, RPi3 för 499.
Så riktigt bra pris på paketet!

Det är fortfarande ingen som kunnat svara på varför RPi2 kund säljas för samma pris i Sverige som i Storbritannien men inte RPi3?

Den svenska momsen är bara 5 %-enheter högre än den engelska så det är knappast där skillnaden ligger (omräknat ger det ca 390 kr i Sverige), inte heller tillkommer någon tull på varor som skickas mellan Storbritannien och Sverige. Vad engelska företagare har för kostnader har jag ingen koll på men borde inte de ha påverkat prissättningen av RPi2 lika mycket?

Nej, jag tror det är så enkelt att de svenska försäljarna har haft problem med lönsamheten på RPi det senaste året pga stora valutavariationer så nu försöker man återta en del av den vinsten samt öka marginalerna på framtida försäljningar så att man inte hamnar i samma sits igen. Det är mycket lättare att höja priset på en ny modell än på en gammal. Att pundet är en dryg krona svagare nu än när RPi2 lanserades talar man tyst om, det är ju ren vinst för butikerna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Svenska butikerna ser väl en god chans att tjäna en hundralapp extra, I alla fall nu kring launch. De kanske också tror att de kommer at slut.

Sen är det ju extra lägligt efter som rpi3 har wifi och bluetooth, då tänker folk "Ja men det är därför den är dyrare!, och en wifi och bluetooth adapter kostar ju mer än 100kr"... eller något sånt.

Men den riktiga rip-off-en är ju att köpa Cases, HDMI kablar, adapters osv. Det är här de tjänar pengar i svenska butiker. En case är bara en plastbit, borde inte kosta mer än typ 29kr, och kostar ~20kr på ebay. HDMI/DVI adapter kan fås för ~10kr på ebay med. Tror inte på att svenska butiker ger mycket mer heller.