Permalänk

högre fps( överklockning)

Hej jag funderar på att överklocka min processor. Vad tycker ni? Vad blev ert resultat? För och nackdelar?
Specs: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16625...

Permalänk
Medlem

@gbkvgrenen

Du kan inte överklocka din processor, den är nämligen låst.

Däremot kan du överklocka grafikkortet med hjälp av MSI Afterburner (googla).

Väldigt enkelt och ger allt mellan 5 och 15% högre FPS, förutsatt att ditt kort inte redan är fabriksöverklockat till bristningsgränsen, då är det knappt märkbart.

Permalänk

Fördel: Mer prestanda

Nackdel: Mer värmeutveckling

Värt det?: Beror på vad du spelar.

Din processor är ingen K-Modell vilket gör att den inte är upplåst för överklockning men jag har för mig att man kan göra det på något sätt men jag kan ha fel också!

Permalänk

@Santrik: tack! Har du någon bra video på hur jag överklockar? Nämligen ny med de här med klockning

Permalänk
Permalänk

oroa dig inte

resultaten i spel är så marginella att det inte är värt det. Du tjänar 2-3 fps i vissa omständigheter i spel. Tycker du ska vara nöjd med din fina processor:). den processorn skulle inprincip inte ens bottlenecka 4xtitans.

Permalänk
Medlem

@gbkvgrenen: du ändrar inställningarna vilket ger dig möjlighet att ändra volten. Sen ökar du core och memory clock i takt med volten. Sök på google om du vill ga andras clock resultat och sätt samma inställningar som de har om du intee vill testa dig fram själv.

Sen kan du klocka din cpu om du flashar moderkortet till en specielt verson av bios med hjälp av bclk metod.

Permalänk

@kanelbord: Bara fett besviken för jag ligger typ på ca 200 fps.... Förväntade mej iaf 230+ :):(

Permalänk
Medlem

@gbkvgrenen: i vilket spel får du 200 ? och jag tror att ett 970 är begränsningen isf och inte processorn., skaffa msi afterburner å kör onscreen display å kolla load på processor och grafikkorten etfc etc så kan du snabbt se vad som hindrar den högre fpsen

Permalänk
Entusiast

Som vissa har nämnt så har intel sett till att många moderkortstillverkare har strypt metoden att överklocka via bclk. Vanligtvis kör man med k-modeller och ökar multipeln (ja i skylake är det mer fritt fram även med bclk).

Vet ej hur det är med att installera äldre bios-version för att komma åt möjligheten med överklockning på låsta processorer.

Om det är värt det? Ja det är ju gratisprestanda som bara ligger och väntar. Sen är det i spelsammanhang kanske inte nån wow-upplevelse som man kan få om man får till en fin överklockning på grafikkortet/n

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbkvgrenen:

Hej jag funderar på att överklocka min processor. Vad tycker ni? Vad blev ert resultat? För och nackdelar?
Specs: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16625...

Du har länkat 6700, Du behöver 6700k för att kunna överklocka fritt..
Det skiljer någon hundralapp men det är det lätt värt om du ska kocka upp den, man får i snitt 15 - 20% extra kraft på 6700k

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället