Sony Playstation 4 får stöd för Remote Play till PC/Windows och Mac

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 4 får stöd för Remote Play till PC/Windows och Mac

Efter höstens löfte meddelar Sony att Remote Play för Playstation 4 kommer till PC/Windows och Mac i samband med nästa stora systemuppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer, först Forza 6 och nu det här!? Galet trevligt och ser fram emot detta!

Mer konsol till PC! (if that makes sense)

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Daymn son, blir nog snart att köpa ett ps4 i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Daymn son, blir nog snart att köpa ett ps4 i alla fall!

Vad är det som lockar? Det enda jag kan komma på vore väl PS4 exklusiva titlar?

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Vad är det som lockar? Det enda jag kan komma på vore väl PS4 exklusiva titlar?

Det är anledning nog

Permalänk
Medlem

Den enda fördelen jag ser med detta är att personer som saknar riktiga gamingsystem nu ges möjligheten att spela "krävande" spel på sin kontorsdator, och det kan ju absolut vara trevligt.

Men för personer som mig, som köpt ett Playstation 4 för att köra CoOp med vänner som en social aktivitet, och i övrigt även har tillgång till en dator värdig att spela på, så hade jag hellre vänt på steken och haft möjligheten att strömma spel från PC till Playstation 4. Då hade Sony helt plötsligt börjat konkurrera med Valves Steam Link och Steam Controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är anledning nog

Pöbeln har talat.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Hoppas för Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

möjligheten att strömma spel från PC till Playstation 4. Då hade Sony helt plötsligt börjat konkurrera med Valves Steam Link och Steam Controller.

Du vet det säckert men det finns ju redan, dock inte till PS4, men till nVidia shield tv, eller med open source Gamestream klient Moonlight som fungerar på på Android, x86, ios eller bara en Raspberry Pi.

Ah och du måste ha Geforce grafikkort i datorn, fungerar med 600 serien och uppåt.

Fungerar hur bra som helst på den HW som jag ha använd det på.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas för Linux också.

Samma här, ganska pinsamt när deras PS4 kör BSD och fortfarande skita i Linux. Gjorde de rätt med clienten så skulle den kunna köras utan större ändringar på Windows Linux och Mac. Men tittar man på deras other os metoder så förvånar det inte mig alls, att folk inte har bojkottat Sony är också en fråga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Stöd för att strömma är en bra men sen nyhet. Wii U som har det hela från start visade tidigt att konceptet är vettigt. Är TVn upptagen så går det fortfarande spela. I Wii Us fall på Gamepad.

Microsofts satsning förra året var också bra. Jag har använt det en hel del även på Xbox One. Spelade igenom Viva Pinata så bland annat.

Blir nog att testa på PS4 också när/om jag startar den igen. Kommit av mig helt och tappat intresset för den men förhoppningsvis blir Uncharted 4 värd att skaffa när den nu kommer (precis flyttats bakåt två veckor nu så 10 maj).

Är man ensam i hushållet är kanske inte dessa funktioner lika givande men man får inte underskatta husfriden detta ger. Sen kan det vara trevligt att, som i Xbox Ones fall, strömma XO i ett fönster på datorn medans man gör annat. Väl värt att prova funktionaliteten om ni har någon av dessa konsoller.

Skrivet av Ignostic:

Vad är det som lockar? Det enda jag kan komma på vore väl PS4 exklusiva titlar?

Rätt dåligt med sådanna titlar med ärligt talat. Mest multiplattform och remakes typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Samma här, ganska pinsamt när deras PS4 kör BSD och fortfarande skita i Linux. Gjorde de rätt med clienten så skulle den kunna köras utan större ändringar på Windows Linux och Mac. Men tittar man på deras other os metoder så förvånar det inte mig alls, att folk inte har bojkottat Sony är också en fråga.

Precis, för gemene man som köper en Playstation är djupt intresserad av Linux? Eller hur var det nu.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Precis, för gemene man som köper en Playstation är djupt intresserad av Linux? Eller hur var det nu.

Sony tog bort funktionalitet som den marknadsförts med vilket är rätt illa. Oavsett om man använde Other OS är det uppenbart dåligt när tillverkaren senare plockar bort funktionallitet.

Sony fick på sätt och vis ett hyffsat straff, PS3 blev mer eller mindre helt knäckt och möjlig att spela piratspel på i slutändan. Sedan tror jag att när året är slut så kanske PS4 också är knäckt. Failoverflows uppvisning i slutet av förra året pekar åt det hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Den enda fördelen jag ser med detta är att personer som saknar riktiga gamingsystem nu ges möjligheten att spela "krävande" spel på sin kontorsdator, och det kan ju absolut vara trevligt.

Men för personer som mig, som köpt ett Playstation 4 för att köra CoOp med vänner som en social aktivitet, och i övrigt även har tillgång till en dator värdig att spela på, så hade jag hellre vänt på steken och haft möjligheten att strömma spel från PC till Playstation 4. Då hade Sony helt plötsligt börjat konkurrera med Valves Steam Link och Steam Controller.

Håller med - att kunna lira PC-spel i soffan framför storbilds-TV utan att behöva bygga en till PC (eller bära med sig burken från datorhörnan) vore användbart. Att ta konsolspelen från TV-soffan till nån skruttig kontors-PC med liten kass bildskärm och uselt ljudsystem ser jag ingen fördel med...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Den enda fördelen jag ser med detta är att personer som saknar riktiga gamingsystem nu ges möjligheten att spela "krävande" spel på sin kontorsdator, och det kan ju absolut vara trevligt.

Men för personer som mig, som köpt ett Playstation 4 för att köra CoOp med vänner som en social aktivitet, och i övrigt även har tillgång till en dator värdig att spela på, så hade jag hellre vänt på steken och haft möjligheten att strömma spel från PC till Playstation 4. Då hade Sony helt plötsligt börjat konkurrera med Valves Steam Link och Steam Controller.

Tänkte samma sak... Men å andra sidan efter ha testat steams streaming mellan min spel-PC och htpc med trådat gigabitnät så har jag konstaterat att det inte duger för snabba spel iaf. Dels blir det lite artefakter av packningen men värst är det lilla lagget som uppstår. Men ok, det skulle iofs bara ge Sony möjligheten att överträffa dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tänkte samma sak... Men å andra sidan efter ha testat steams streaming mellan min spel-PC och htpc med trådat gigabitnät så har jag konstaterat att det inte duger för snabba spel iaf. Dels blir det lite artefakter av packningen men värst är det lilla lagget som uppstår. Men ok, det skulle iofs bara ge Sony möjligheten att överträffa dom...

Konstigt, jag körde Bioshock till min ultrabook via WIFI och kände faktiskt inget större problem att spela. Kanske inte dugligt för CS men....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Någon som har en gissning på vad som kommer krävas av datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus_86:

Någon som har en gissning på vad som kommer krävas av datorn?

Har du hardware decoding på gpun/cpun så lär det inte kräva något mycket alls förutom bra uppkoppling.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Konstigt, jag körde Bioshock till min ultrabook via WIFI och kände faktiskt inget större problem att spela. Kanske inte dugligt för CS men....

Lirar inte CS men Dirt Rally dög steams streaming inte för iaf. Det kräver konstant mikrosekundsinput när man kör. Fick mycket bättre tider och känslan blev vad den skulle vara när jag istället drog en HDMI-sladd till tv:n. Tror säkert det funkar bra för merparten av spel men inte alla.

Skickades från m.sweclockers.com