Microsoft Hololens får specifikationer och saftig prislapp för utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Hololens får specifikationer och saftig prislapp för utvecklare

När Microsoft vill få ut Hololens till fler utvecklare lättar bolaget på locket för specifikationerna, och ger också enheten en prislapp väl över VR-satsningarna från HTC och Oculus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot donationer för att testa denna

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ja det var saftigt.
Kanske inte så mycket för en etablerad studio. Men indie-utvecklare kanske avskräcks...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Denna hör ju nästan hemma i "Det här med blocket"-tråden för billigt var det inte.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Tror jag passar faktiskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Tar gärna emot donationer för att testa denna

Jag tar gärna emot donationer överlag. Bara att ge mig pengar så lovar jag att dessa pengar går till något jag vill ha.

Ont: Vilken saftig prislapp! Blir intressant att se vad det kommer att kosta till slutkonsument sen.
Sen bara 2-3 timmars batteritid låter lite väl lite. Tror tiden behöver bumpas upp ett snäpp..kanske 5-6 timmar. Men då lär det krävas större batteri, vilket påverkar vikten..

Men ska bli intressant att följa utvecklingen av hololens.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Ny teknik etc etc. Om 10år kommer detta vara billigt och än mer häftigt

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Entusiast

Ospecificerad 32 bit processor från Intel luktar Quark. Det är väl det enda de har kvar på 32 bit idag?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Exakt samma pris som första 4K skärmen från Asus back in 2013.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zotamedu: Intel säljer nya Atom-modeller som stöder både 32 och 64 bitars instruktionsuppsättning men begränsar ändå dessa till 32-bitarssystem med 2 GB minne, exempelvis vissa av de nya Compute Stick-modellerna där 32-bitarsutgåvan av Windows 10 används. Dessa stöder dock 64-bit, så om Microsoft verkligen menar en renodlad 32-bitarsprocessor är det inte de nya modellerna. Med tanke på att Hololens i övrigt använder specialdesignad hårdvara är det väl inte helt omöjligt att Microsoft har fått Intel att specialanpassa en äldre Atom-processor för Hololens. Tvivlar på att Quark eller liknande arkitekturer är tillräckligt kraftfulla för att köra den variant av Windows 10 som används här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Jag måste säga att jag lockas skarpt av konceptet förstärkt verklighet.
Dåligt väder kommer snart att vara historia. Även chocken av att vakna bredvid ett ras på lördagsmorgonen kommer att kunna mildras med den här innovationen. Bara på med glajorna och njut!

Permalänk

Lite smått förvånad att det satt en 32-bitars processor i denna enhet. Det är ju inte för att hålla ner priset direkt, så undrar lite varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Jag tar gärna emot donationer överlag. Bara att ge mig pengar så lovar jag att dessa pengar går till något jag vill ha.

Ont: Vilken saftig prislapp! Blir intressant att se vad det kommer att kosta till slutkonsument sen.
Sen bara 2-3 timmars batteritid låter lite väl lite. Tror tiden behöver bumpas upp ett snäpp..kanske 5-6 timmar. Men då lär det krävas större batteri, vilket påverkar vikten..

Men ska bli intressant att följa utvecklingen av hololens.

Då det gick att använda enheten under laddning så kan man ha ett batteripack i fickan med sladd upp till enheten, slipper mer vikt på huvudet då också.

Överlag funderar jag på om inte en uppdelning av komponenterna hade varit bra i en sån här enhet även om lätthanterlig är ett ledord här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av loevet:

@Zotamedu: Intel säljer nya Atom-modeller som stöder både 32 och 64 bitars instruktionsuppsättning men begränsar ändå dessa till 32-bitarssystem med 2 GB minne, exempelvis vissa av de nya Compute Stick-modellerna där 32-bitarsutgåvan av Windows 10 används. Dessa stöder dock 64-bit, så om Microsoft verkligen menar en renodlad 32-bitarsprocessor är det inte de nya modellerna. Med tanke på att Hololens i övrigt använder specialdesignad hårdvara är det väl inte helt omöjligt att Microsoft har fått Intel att specialanpassa en äldre Atom-processor för Hololens. Tvivlar på att Quark eller liknande arkitekturer är tillräckligt kraftfulla för att köra den variant av Windows 10 som används här.

Är det en full version av Windows 10 då och inte någon IoT variant? Frågan är varför de ska damma av en första generationens Atom när nya Silvermont är såpass mycket snabbare. Det är ju inte bara nya noder utan Intel har gjort mycket med arkitekturen sen Atom var 32-bit. Vi snackar ju processorer som inte ens orkade driva runt Windows XP ordentligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det en full version av Windows 10 då och inte någon IoT variant? Frågan är varför de ska damma av en första generationens Atom när nya Silvermont är såpass mycket snabbare. Det är ju inte bara nya noder utan Intel har gjort mycket med arkitekturen sen Atom var 32-bit. Vi snackar ju processorer som inte ens orkade driva runt Windows XP ordentligt.

Det är inte en fullversion av win 10, den är specialanpassad för HL, och ligger väl troligtvis närmre IoT, men svårt att sia om. Tänker mig det kan vara så att 64-bit inte är nödvändigt för de applikationer som är tänkta att köras med HL. Det tillsammans med att det bara är 2GB minne gör det inte lika nödvändigt med 64-bit.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Går bara att beställa till USA och Canada. =(

Permalänk
Medlem

rofl... Att dessa enheter demades som att de även vår tänka för vanliga konsumenter (Minecraft was the shit) blir bara komiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Älskar tanken med hololens. Skulle vara sjukt roligt att testa för att de om det faktiskt fungerade så bra som deras demos.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är bra att när alla satsar på VR så gör Microsoft något annat och satsar på AR istället.

Kul att någon satsar på AR och tar utvecklingen i olika riktningar.
Lycka till både till VR och AR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att det är bra att när alla satsar på VR så gör Microsoft något annat och satsar på AR istället.

Kul att någon satsar på AR och tar utvecklingen i olika riktningar.
Lycka till både till VR och AR!

Sen har vi ju Google som köpte upp Magic Leap och även Meta som visade upp sin META 2 devkit igår. AR är inte riktigt här ännu, men om ett par år så

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ritkigt coolt med AR, men ser inte riktigt anledningen till att ha allt i hjälmen... Funderar på vilka applikationer för AR där man inte skulle kunna ha en liten dator sittande på ett bälte eller liggandes på ett bord eller likande och ihopkopplat med en sladd till headsettet. Det är ju tydligt att Microsoft siktar lite mer mot proffisionella användare än konsumenter just nu. Jag skulle kunna se väldigt många användningsområden för service ingenjörer på mitt företag.

sen så är det ju bara löjligt att ens kommentera på priset när det är ett utvecklingskit... den är troligen inte i massproduktion ännu och då blir det betydligt dyrare att tillverka. Dessutom så brukar en hel del support ingå i utvecklingsversioner så det drar nog upp priset lite också.