Dokumentären om Copyswede ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawen:

...och Pontén Enterprises som gjorde den kommentaren och dessutom backade projektet är inte ett helt vanligt troll då menar ni?

Den där filmen är ju verkligen ett skämt och ett snabbt sätt för dem att få en flock pengar genom att utnyttja ett ämne som de vet att många som hänger på kickstarter är insatta i för att sedan snabbt slänga ihop en så billig film som möjligt på en vecka innan de åker iväg på semester och dricker drinkar i solen.

Är ingen större skillnad på de som gjorde copygate och själva copyswede... de är skurkar och banditer allihop som utnyttjar systemen till sin fördel.

Dessutom är det mycket i den här "dokumentären" som bara hjälper copyswede... till exempel när de frågar folk på stan om de privatkopierar till sin mobil/dator och de som får frågan verkar inte ha fått förklaring på vad privatkopiering är då de svarar på om de piratkopierar. Kan det vara så illa att copygate folket fick nån muta eller hot från en viss organisation efter att de fick igenom sin kickstarter?

Är väl självklart att det var ett troll.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Såg fram emot filmen men är besviken över resultatet. Skulle vart mer granskande, action och någon som pratade tillsammans med de stycken text som visades

Permalänk
Medlem

Besviken då jag hade hoppats att Copygate skulle gå djupare.

Tycker också det är trist att det inte finns någon textning, något som skulle finnas enligt deras kickstarter, och något jag behöver för att se något avslappnat och bekvämt då jag är hörselskadad.

Permalänk

21:05 "Vi har tyckt att vi har den här rätten.." -Ulf Mårtens. Teaterförbundet.

Hej Bullen. Hur privatkopierar jag teater till min smartphone? Jag vill jättegärna fylla min telefon med teater precis som den är särskild ämnad för.

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Medlem

Mystiken tätnar...

Citat:

Först och främst vill jag, Daniel, be om ursäkt för att filmen laddades upp med fel ljudmix, (två gånger dessutom) samt att den inte var dold så att vi kunde skicka ut den till samtliga backers innan den blev publik. Detta ledde till att filmen läckte vidare med felmixat ljud och det var en miss från min sida. Det har i samband med detta varit dålig kommunikation, fokus låg istället på att snabbt få ut meddelanden till alla backers så fort rätt version var uppladdad. Det verkar som att vimeo fortfarande inte fungerar till 100% och hänger filmen för vissa, vi har kontaktat dem för att lösa detta snarast.

Textning (på engelska och svenska) av filmen arbetar vi på och vi kommer att meddela direkt när de är uppladdade. Vi skickar ut alla pledges så fort vi kan till samtliga backers.

Filmen är nu ute och som många kommenterat så är den inte (tydligt) emot Copyswede, därmed är det inte sagt att granskningen ej har gjorts. Jag valde att ta bort en del efter att ha mottagit hot i form av meddelanden som uppfattades som allvarliga enligt advokater som jag kontaktat.

Att filmen är objektiv och saklig har skapat ett intresse att få filmen visad i riksdagen och under nästa vecka kommer jag att släppa ett öppet brev (som även publiceras här på kickstarter) till samtliga riksdagsledamöter kring min uppfattning om privatkopieringsersättningen. Där går jag igenom samtliga problem baserat på den information jag mottagit under tiden jag arbetat med denna fråga.

En fråga som denna kan bara få förändring i riksdagen genom en saklig och objektiv debatt som berättar båda sidor. Kritiska åsikter finns från min sida och jag förstår om vissa av er ville se Mattias Åkerlind bli ställd mot väggen. I och med denna produktion så har Copyswede valt att gå ut med mer information. De har lagt upp förklaringar på sin hemsida och kanske nu också är mer villiga att kompromissa och komma till en lösning som fungerar för alla sidor och som även vi konsumenter kan acceptera.

Jag kommer även att fortsätta hålla denna sida och copygate.eu uppdaterad om läget med privatkopieringsersättningen och även fortsätta mitt arbete med dessa frågor, förhoppningsvis tillsammans med er.

Jag tackar än en gång för ert stöd och starka engagemang och ber er återigen om ursäkt för den struliga releasedagen.

https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate/po...

Permalänk
Medlem

Jaha, och vad skulle det vara för hot då? Stämning för förtal? En sådan film, om han/de nu gjort en granskning, kan jag inte se skulle falla under annat än yttrandefriheten.
Yttrandefrihetsgrundlagen 1:1
Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Undantaget skulle då vara förtal (TF 7:4):
Förtal, varigenom någon utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, och, om den förtalade är avliden, gärningen är sårande för de efterlevande eller annars kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne

Men så finns det ett undantag från undantaget:
dock inte om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken och han eller hon visar att uppgiften var sann eller att han eller hon hade skälig grund för den
edit: med andra ord, så länge den gode Daniel Bramme kan visa att han talar sanning kan han släpa fram vad som i ljuset.

edit2: märk väl att förtal skjuter in sig på "utpekar annan", dvs det måste då röra en person.

För mig låter det helt enkelt som en bortförklaring, eftersom det enda hot som han behövt advokater då för att avgöra när det gäller en film är antingen just då förtal, eller i så fall upphovsrättsbrott. Och vad är det för uppgifter som hade kunnat falla under upphovsrätten i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Jaha, och vad skulle det vara för hot då?

Du såg väl meddelandet från Pontén Enterprises.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Dokumentären

Vi har inget emot upphovsrätt men…

Organisationen Copyswede är en av upphovsrättsbranschens minst kända aktörer. Trots detta är Copyswedes avgifter de upphovsrättsavgifter som flest konsumenter i Sverige kommer i direkt kontakt med.

kolla in http://copygate.eu

Helt klart ett mutfall... Det handlar inte ens om upphovsrätt.
Pengar gavs för att dokumentären inte skulle väcka ilska, utan mest besvikelse och uppgivenhet.
Väl spelat av copyswede & company...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk

Det där låter som bullshit tycker jag.

Visst kanske den laddades upp med fel ljud men ska jag vara krass tror jag att de slängde ihop "ljudmixen" efter all kritik och det var därför den laddades upp "fel" två gånger. Det tog som ni mins ett bra tag innan den kom upp igen. Att det var en miss att den inte var dold köper jag däremot inte. Då hade de åtgärdat det efter första kommentaren ang att den tog slut tvärt. "Oj, den skulle vara dold. Vi kommer släppa den till allmänheten efter att våra backers fått chans att se den" i description under filmen hade inte varit så svårt.

Vad gäller granskningen kanske den är gjord men den är inte speciellt tydlig i filmen. Att de tagit bort "en del" pga hot tror jag inte en sekund på. Hade de varit seriösa i sitt påstående att ställa sig emot copyswede och de fick in ett hot som advokater ansåg vara allvarliga hade det varit guldstoff för filmen. Att det här företaget de vill ställa mot väggen och belysa skulle börja hota dem under skapandet av dokumentären är väl önskedrömmen? Nu är inte jag nån stjärna på lag och rätt men ett allvarligt hot borde vara olagligt, eller?
Saxat från wiki "Det krävs, enligt lagens ordalydelse, inte att den hotade faktiskt känner fruktan. Det räcker att hotet är av sådan art att man normalt skulle känna fruktan." Så om ett stort företag med massa advokater börjar snacka om påföljder om ens dokumentär ställer dem i dålig dager så känner man antagligen fruktan. Ta då chansen att göra en stor pr-kupp av det hela, ring aftonbladet och skapa panik-rubriker, skicka ut nyheten till alla backers. "Copyswede försöker tysta oss under hot". Skojar ni eller? Det hade blivit sensation för fan. Att de då skulle ta bort materialet för att spela i Copyswedes händer låter som sagt som bullshit.

"Att filmen är objektiv och saklig har skapat ett intresse att få filmen visad i riksdagen" stackars dem. Som att det inte är tråkigt nog att sitta i riksdagen.

"Jag tackar än en gång för ert stöd och starka engagemang och ber er återigen om ursäkt för den struliga releasedagen." Någon ursäkt för att filmen är kass verkar inte komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Det där låter som bullshit tycker jag.

Är nog benägen att hålla med, men vilka möjligheter finns att få veta sanningen....?

Får starta ett eget Kickstarter-projekt "Copygate - the missing pieces"

Permalänk
Medlem

Tycker filmen var lite tam men intressant ändå. Man tog inte upp hur exempel företag som jobbar inom it branschen hur dessa företag slipper betala piratkopierings avgiften. Det verkar mer som Copyswede vill ha in så mycket pengar som möjligt helt sjukt att privata aktörer kan ha hand om sådant utan insyn.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Du såg väl meddelandet från Pontén Enterprises.

Jaja, men det där var bara trollande. Kan inte varit något annat.

Skrivet av sae:

kolla in http://copygate.eu

Helt klart ett mutfall... Det handlar inte ens om upphovsrätt.
Pengar gavs för att dokumentären inte skulle väcka ilska, utan mest besvikelse och uppgivenhet.
Väl spelat av copyswede & company...

Det här låter faktiskt rimligt, däremot. Hur tar man udden av ett projekt som startat med att det efterfrågat pengar? Man ger det pengar för att göra annat, så klart.

Skrivet av Ludwig_van:

Det där låter som bullshit tycker jag.

Visst kanske den laddades upp med fel ljud men ska jag vara krass tror jag att de slängde ihop "ljudmixen" efter all kritik och det var därför den laddades upp "fel" två gånger. Det tog som ni mins ett bra tag innan den kom upp igen. Att det var en miss att den inte var dold köper jag däremot inte. Då hade de åtgärdat det efter första kommentaren ang att den tog slut tvärt. "Oj, den skulle vara dold. Vi kommer släppa den till allmänheten efter att våra backers fått chans att se den" i description under filmen hade inte varit så svårt.

Vad gäller granskningen kanske den är gjord men den är inte speciellt tydlig i filmen. Att de tagit bort "en del" pga hot tror jag inte en sekund på. Hade de varit seriösa i sitt påstående att ställa sig emot copyswede och de fick in ett hot som advokater ansåg vara allvarliga hade det varit guldstoff för filmen. Att det här företaget de vill ställa mot väggen och belysa skulle börja hota dem under skapandet av dokumentären är väl önskedrömmen? Nu är inte jag nån stjärna på lag och rätt men ett allvarligt hot borde vara olagligt, eller?
Saxat från wiki "Det krävs, enligt lagens ordalydelse, inte att den hotade faktiskt känner fruktan. Det räcker att hotet är av sådan art att man normalt skulle känna fruktan." Så om ett stort företag med massa advokater börjar snacka om påföljder om ens dokumentär ställer dem i dålig dager så känner man antagligen fruktan. Ta då chansen att göra en stor pr-kupp av det hela, ring aftonbladet och skapa panik-rubriker, skicka ut nyheten till alla backers. "Copyswede försöker tysta oss under hot". Skojar ni eller? Det hade blivit sensation för fan. Att de då skulle ta bort materialet för att spela i Copyswedes händer låter som sagt som bullshit.

"Att filmen är objektiv och saklig har skapat ett intresse att få filmen visad i riksdagen" stackars dem. Som att det inte är tråkigt nog att sitta i riksdagen.

"Jag tackar än en gång för ert stöd och starka engagemang och ber er återigen om ursäkt för den struliga releasedagen." Någon ursäkt för att filmen är kass verkar inte komma.

Jag hade inte gått på hot kan jag säga, jag hade gått på just yttrandefriheten. Olaga hot etc å ena sidan, och å andra sidan om du kränker någons grundlagsskyddade rättigheter. För om det nu är som de skriver, vilket jag verkligen inte tror det är utan jag tror som du att det är bullshit, men om det är det, så är det vad deras advokater borde sagt: "Ja, driver de vidare det här så försöker de slå undan era grundlagsskyddade rättigheter". Vet förvisso inte var de hittat sin juridiska hjälp.
Som sagt, låter som en bortförklaring snarare för mig.

Permalänk
Medlem

Det känns som skaparna av filmen varit så rädd att vara opartiska att det blev en dötrist film utan något egentligt innehåll, var är journalistiken liksom?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Drog iväg ett hövligt mail till Copyswede och bad om deras kommentar angående "hoten":

Skrivet av Copyswede:

Vår kontakt med filmaren har bestått av att vi ställt upp vid det intervjutillfälle han bett om samt förmedlat kontakter i vår medlemskrets för intervjuer. Dessa spekulationer ligger för långt ifrån vår verksamhet för att kommentera. Du får nog vända dig till personen du nämner med dina frågor.

Förväntade mig inget spektakulärt svar men tyckte att det var viktigt att fråga.

Skrivet av frans82:

Man tog inte upp hur exempel företag som jobbar inom it branschen hur dessa företag slipper betala piratkopierings avgiften. Det verkar mer som Copyswede vill ha in så mycket pengar som möjligt helt sjukt att privata aktörer kan ha hand om sådant utan insyn.

Möjligt att jag missförstår ditt inlägg men alla företag är undantagna avgiften.

Permalänk

"Jag valde att ta bort en del efter att ha mottagit hot i form av meddelanden som uppfattades som allvarliga enligt advokater som jag kontaktat."

Hade varit intressant att veta om de hoten är polisanmälda...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Patetisk bortförklaring. Vem som helst kan väl hota vem som helst, närsomhelst. Gör antingen en polisanmälan så ärendet inte går att diskutera öppet eller visa oss vad som pågår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

"Jag valde att ta bort en del efter att ha mottagit hot i form av meddelanden som uppfattades som allvarliga enligt advokater som jag kontaktat."

Hade varit intressant att veta om de hoten är polisanmälda...

Kan ju vara hot om rättsliga åtgärder, t ex stämning för förtal. Mig veterligen är det inte olagligt att hota om rättsliga åtgärder.

Permalänk
Medlem

Hot kan som redan har sagts vara väldigt mycket (allt från advokater och stämningar till anonyma mordhot). Och det är på ett sätt förmätet att ha åsikter om hur någon hanterar sådant – om en person känner sig rädd är det inte riktigt min sak att ha åsikter kring om det är befogat eller inte. Men om det nu är så att man i princip har skrämts till självcensur, antingen av Copyswede eller av någon annan, är det ganska allvarligt.

Däremot så stör jag mig på resonemanget dokumentärskaparna för om vad objektivitet och saklighet innebär – opartiskhet inom journalistiken handlar i och för sig om om att söka någon sorts sanning, men också om att följa storyn dit den bär oavsett vilka ömma tår man trampar på. Ibland finns det faktiskt en sida som har gjort fel, det är liksom utgångspunkten för grävande journalistik. Det kan vara nog så förståeligt att någon gör en djupdykning i ett ämne, hittar något kontroversiellt men angeläget, och sedan väljer att inte publicera det av rädsla för konsekvenserna – men det är inte att vara objektiv och saklig, det är att avstå från att bedriva god journalistik för att priset är alltför högt.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Tips till Copyswede.

Hej!
Jag tänkte lite utanför lådan efter att ha följt debatten och nu även sett filmen.
Jag tänker att alla kopiatorer och skrivare måste med på tåget. Om något som de gör och är "särskilt ämnade för" måste ändå vara för privatkopiering. Eller?
Det går säkert att retroaktivt lägga avgift på det.
Dessförinnan hade vi sånadär papper man lägger mellan sidorna så att det blir kopia undertill (fanns i gamla kvittoböcker).
Men jag tänker om vi ändå slår på stort, så är mänskliga hjärnan byggd för att lagra minnen... Nu tänker jag att imbiciler och copyswedeanstälda kan få en reduktion.
Vad tror vi?

PS
Funderar om man ska extrabeskatta folk som sjunger, de distribuerar ju sina, sedan tidigare privatkopierade verk... Tåls att tänkas på. Dock vet jag inte om jag kommer i.o.m. detta inlägg kommer få betala en extra IQ-avgift, eller om jag kommer få ersättning för min idé över hur man kan utöka avgiftsintaget... återkommer med hur mycket de skickar till mig...
DS

PPS
Var det något som reagerade på att det var teaterförbund som tydligen tog del av avgiften (då de medverkade i filmen). Jag kan ärligt talat säga att jag är jätteintresserad av att se statistiken på privatkopierade pjäser.
DDS

Permalänk
Medlem

Aningens besviken måste jag säga, har sett instuktionsfilmer från Pogo Pedagog som håller bättre klass än det här. Ett viktigt och aktuellt ämne mynnar ut i det här? Hade hoppats på något 'djupare'.

Permalänk
Medlem

Man tycker att det borde publicera den delen de tog bort separat då. Om den inte passade in i filmen. Man ska inte fega ur pga ett hot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av t41l:

Kan ju vara hot om rättsliga åtgärder, t ex stämning för förtal. Mig veterligen är det inte olagligt att hota om rättsliga åtgärder.

Fast nu kan man ju inte förtala juridisk person, företag, i Sverige så det är väldigt tomt hot. Och om producenterna anlitat advokat så är de medvetna om detta, så det är bara en ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

copyswede

Det är redan prövat i domstol att telefoner och datorer är inte särskilt avsett för att titta på tv. Det borde då i rimlighetens namn vara så att dom är inte heller särskilt avsedd för att kopiera film och musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManligaMärta:

21:05 "Vi har tyckt att vi har den här rätten.." -Ulf Mårtens. Teaterförbundet.

Hej Bullen. Hur privatkopierar jag teater till min smartphone? Jag vill jättegärna fylla min telefon med teater precis som den är särskild ämnad för.

Teaterförbundet är för både scen (teater) och film...

http://www.teaterforbundet.se/web/Hem_19.aspx

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Teaterförbundet är för både scen (teater) och film...

http://www.teaterforbundet.se/web/Hem_19.aspx

Då har jag lärt mig något nytt! Frågan kvarstår dock, om än utökad med fler frågor. Hur privatkopierar jag blueray-filmer smidigast till usbminne? Är det ok för mig att filma med telefonen på biografen? För privat bruk då såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Avstängd

@ManligaMärta: Tror säkert det är emot Sweclḱlockers forumregler att svara på hur man privatkopierar en BlueRay . Sedan hjälper det inte att man föder CopySwede.

Förresten kommer jag på en sida som säger: Permission Denied. Sorry, there is no video here.
Either it was deleted or it never existed in the first place. Such are the mysteries of the Internet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

@stormense:

Det var mest en retorisk fråga, jag spelar lite dum för att understryka att jag betalar för rättigheter som jag inte kan använda. Att själv kopiera en blu-ray och kringgå drm är helt enkelt inte värt mödan.

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Avstängd

@ManligaMärta: Förstod jag och svarade lika ironiskt
PS - Visste jag inte, men enligt filmens text får man bryta mot kopieringsskyddslagen om man privatkopierar.

Har nu sett filmen och är positivt överraskad över att den är rätt neutral i sin ton. Är ju lätt att en sådan film blir ett brandtal mot någonting men den verkar istället söka efter svaret om ett bättre system. Bra jobbat killar/tjejer!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Daniel Bramme publicerade följande för några timmar sedan:

Citat:

Det kommer en uppdatering snart med information om det och annat som vi har på gång.

Det syftar förmodligen på "hotet".

Permalänk
Medlem

Nu har jag orkat kolla igenom dokumentären och det är ju uppenbart för de flesta med koll att lagen måste ändras och att Copyswede tolkar lagen som fan tolkar bibeln som det så fint heter. Juristen sammanfattade mina tankar bäst där han på ett väldigt enkelt och logiskt sätt förklarade varför det är helt orimligt att man tar ut en avgift i de fall musik konsumeras idag med en föråldrad lag. Samma sak kan också appliceras för filmkonsumtion. Vem kan argumentera mot det han sa på slutet?

Om det en tid fanns en rimlighet i att ta ut denna avgift så är den idag helt borta med dagens lagstiftning.

Det som Copyswede idag gör när de "tolkar" den föråldrade lagstiftningen för att själva behålla jobben är ju sjukt skrattretande, nästan provocerande. Nu finns det säkert många människor med bra betalt som bara sitter och klonar sig fast i sina jobb och försöker hitta anledningar att behålla dom. Copyswede känns som en del av det packet till människor. Ingen vettig människa med självkritik jobbar med att driva in pengar på detta skitiga sätt. Sen att dom själva får välja vad de ska redovisa och inte är ju sjukt också. Dra in pengar med en lag som är helt fel och till det utan insyn in hur det görs... ja alla hör väl hur dåligt det låter. Alla skurkars dröm...

Orkar någon ta tag i denna lagstiftning någon gång så kommer dom se att lagen för länge länge sedan är irrelevant.

Det är ju sjukt fult av fordringsägarna att bara färga sitt snack av att de är berättigade ersättning för sitt kulturskapande och totalt skita i vilka som betalar för det. Är det inte de som vill ta del av kulturen som ska betala och inte alla som det är idag?

Om nu alla ska betala så lägg som sagt det på skattsedeln då så får någon politiker bränna iväg några miljoner av det till några andra vansinnigheter. Såna finns det ju mycket av.

Så...nu har jag spytt ur mig färdigt. Bara galla kvar nu.

Nej en sak till faktiskt. Hoppas någon stämmer Copyswede för att uppsåtligen tolka lagen för egen vinning och för att vara helt oansvariga i sin bedömning. Hoppas att Apple och Samsung går ihop och jämnar dom här med marken.

Eller en mer sansad lösning vore att EU kom fram med en modern lag eller moderna riktlinjer för vad det gäller och varför och att det för i helvete ska finnas insyn hur detta bedrivs. INTE som det idag verkar fungera.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.