Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@wounds: Vad är det för vitt färgtillsats du tänker använda? Om det är pastel, så är det bara att blanda det direkt med dest/batterivatten då mayhems/ek pastel innehåller alla tillsatser som behövs i en loop. Ska själv köra med det när jag byter radiator i min loop.

Annars finns det Mayhems Biocide som du kan blanda med vanligt destvatten, tror det är 1-2 droppar/1l vätska http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kylvaetksa/faergtillsa...

Har kört det tidigare utan problem.

Ok, kanon. Tack för info. Det är just EK pastel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Har kollat lite på batterivatten och glykol på biltema. Den glykolen är ju dock blå. Hur funkar det om man vill köra vit färgtillsats? Kanske inte är att rekommendera? Idag har jag en liter färdigblandat kylmedium från alphacool men det lär knappast räcka till två 360 rads, en 140 res och resten av loopen. Dessutom vill jag skölja ur radiatorerna innan jag använder dem men det kanske räcker med batterivatten för att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

I princip all glykol menad för kylarvätska är färgad (blå, röd eller grön) men det borde inte vara skadligt att blanda i en färgtillsats så länge den endast färgar. Dvs använt inte färgtillsatser som även innehåller skydd mot korrosion och/eller alger när du använder etylenglykol. Dock vet jag inte hur bra resultatet blir rent estetiskt.

Man brukar få ut det värsta genom att bara skölja radiatorn med batterivatten ett par gånger. Vill du vara mer noga så kan du fylla radiatorn med en mild citronsyralösning och låta den stå i ~1 timme. Därefter kan du skölja den som vanligt.

Skrivet av jmeistr:

Annars finns det Mayhems Biocide som du kan blanda med vanligt destvatten, tror det är 1-2 droppar/1l vätska http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kylvaetksa/faergtillsa...

Har kört det tidigare utan problem.

Vet att det fungerat väldigt bra för många men för mig började blocken korrodera redan efter 3-4 månader när jag endast körde Biocide + batterivatten. Även om det inte händer alla så tror jag det är bra att skydda mot korrosion för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren: Hade du någon aluminium i din loop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

I princip all glykol menad för kylarvätska är färgad (blå, röd eller grön) men det borde inte vara skadligt att blanda i en färgtillsats så länge den endast färgar. Dvs använt inte färgtillsatser som även innehåller skydd mot korrosion och/eller alger när du använder etylenglykol. Dock vet jag inte hur bra resultatet blir rent estetiskt.

Man brukar få ut det värsta genom att bara skölja radiatorn med batterivatten ett par gånger. Vill du vara mer noga så kan du fylla radiatorn med en mild citronsyralösning och låta den stå i ~1 timme. Därefter kan du skölja den som vanligt.

Vet att det fungerat väldigt bra för många men för mig började blocken korrodera redan efter 3-4 månader när jag endast körde Biocide + batterivatten. Även om det inte händer alla så tror jag det är bra att skydda mot korrosion för säkerhets skull.

Ok, tack. Eftersom jag har färg med tillsatser bör jag undvika glykol då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

@Fönstrputtsaren: Hade du någon aluminium i din loop?

Nej det borde det inte vara. Blocken och radiatorerna är av koppar och anslutningarna ska vara av mässing/nickel. Nickellegeringen på anslutningarna har dock flagnat något, kan det påverka?

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren: Nej det är inget som bör påverka, då är jag osäker på varför du har haft korrosion.

Permalänk
Entusiast

Fick ett nytt cpu-block utan att behöva skicka tillbaks mitt gamla då de av bilderna höll med mig att det inte var acceptabelt. Dessutom kommer ny pump ( http://www.inet.se/produkt/5331439/ek-xtop-revo-d5-pwm-ink-pu... ) i slutet av nästa vecka. Så då river vi isär o bygger om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Satt och fördjupade mig lite grann när det kom till det här med vattenblock för cpu. Trots att det block jag fått med i mitt kit har sämst maximum flow rate så presterar det tydligen helt ok vilket var trevligt.

Men det jag frågat om tidigare utan att egentligen fått ett bra svar lyckades jag nu hitta i detta test. Det var gällande vilken position man skulle köra blocket i. Hur som så ska jag när jag plockar ner och sätter i nytt cpu-block alltså vrida det 90 grader mot för hur jag har det idag.

http://www.overclock.net/t/1505481/summer-water-block-round-u...

I slutänden kanske det inte ger nån massiv boost, men även om det bara är 1% förbättring så söker man givetvis efter perfektion

Permalänk
Medlem

Börjar närma sig nu. Har måttat upp så att jag kan börja böja rören, förhoppningsvis kan jag komma igång med det ikväll. Hade räknat fel på antalet anslutningar så jag behöver en rak till på inflödet till pumpen. En annan sak jag missat var att bara för att det står att ett chassi kan ha en 360-rad i topp och en i front är det inte säkert att man kan ha det samtidigt... Kommer inte att kunna ha någon fläkt längst fram på toppradden eftersom frontradden kommer att vara i vägen. Dessutom blir det tight att han en fläkt i bakkant men jag ska kolla om en slim 120mm kan få plats där. Ja, ja, ibland får man lära sig den hårda vägen. Jag hoppas att två fläktar på övre radden kyler tillräckligt i alla fall.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

http://i.imgur.com/xcstR7y.jpg

Börjar närma sig nu. Har måttat upp så att jag kan börja böja rören, förhoppningsvis kan jag komma igång med det ikväll. Hade räknat fel på antalet anslutningar så jag behöver en rak till på inflödet till pumpen. En annan sak jag missat var att bara för att det står att ett chassi kan ha en 360-rad i topp och en i front är det inte säkert att man kan ha det samtidigt... Kommer inte att kunna ha någon fläkt längst fram på toppradden eftersom frontradden kommer att vara i vägen. Dessutom blir det tight att han en fläkt i bakkant men jag ska kolla om en slim 120mm kan få plats där. Ja, ja, ibland får man lära sig den hårda vägen. Jag hoppas att två fläktar på övre radden kyler tillräckligt i alla fall.

Nu vet jag inte vilket håll du har tänkt att rikta dina fläktar åt. Men jag skulle tro att en 120mm i bakänden snarare försämrar kylkapaciteten om både top och front är menat att riktas inåt då den varma luften inuti datorn kommer ha svårt att "hinna ut" ur chassiet.

Har själv haft liknande idéer för mitt enthoo pro. Där jag har en 240 i fronten och en 420 i toppen som båda trycker in luft i chassiet. Tänkte först montera en 120-140mm radd i bak för att blåsa ut luften igenom den men det verkade vettigare att avstå.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nu vet jag inte vilket håll du har tänkt att rikta dina fläktar åt. Men jag skulle tro att en 120mm i bakänden snarare försämrar kylkapaciteten om både top och front är menat att riktas inåt då den varma luften inuti datorn kommer ha svårt att "hinna ut" ur chassiet.

Har själv haft liknande idéer för mitt enthoo pro. Där jag har en 240 i fronten och en 420 i toppen som båda trycker in luft i chassiet. Tänkte först montera en 120-140mm radd i bak för att blåsa ut luften igenom den men det verkade vettigare att avstå.

Stämmer nog som du säger. Undrar dock om det går att få fast tre st slim-fläktar ovanpå topradiatorbracketen, i så fall skulle man få plats med tre. Tycker att det är lite väl mycket onödig luft i toppen. Bracketen är väldig smidig men man borde kunna ha alternativet att inte använda den om man inte vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

http://i.imgur.com/xcstR7y.jpg

Börjar närma sig nu. Har måttat upp så att jag kan börja böja rören, förhoppningsvis kan jag komma igång med det ikväll. Hade räknat fel på antalet anslutningar så jag behöver en rak till på inflödet till pumpen. En annan sak jag missat var att bara för att det står att ett chassi kan ha en 360-rad i topp och en i front är det inte säkert att man kan ha det samtidigt... Kommer inte att kunna ha någon fläkt längst fram på toppradden eftersom frontradden kommer att vara i vägen. Dessutom blir det tight att han en fläkt i bakkant men jag ska kolla om en slim 120mm kan få plats där. Ja, ja, ibland får man lära sig den hårda vägen. Jag hoppas att två fläktar på övre radden kyler tillräckligt i alla fall.

Klarar du cpu ut mot minnena? Jag har också en 90 gradersböj där mot radden, men har en 20 mm förlängning för att komma över minnena...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Klarar du cpu ut mot minnena? Jag har också en 90 gradersböj där mot radden, men har en 20 mm förlängning för att komma över minnena...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lugnt. Blocket är nästan lika högt som minnena. Har dock vridit anslutningen så att den pekar uppåt. Då gör jag en 90-graders böj och sen går röret rakt mot öppningen i frontradden.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast

Då cpu-blocket som kom i mitt paket såg ut så här...

... så tog jag kontakt med aquatuning via overclock.net och de skickade ett nytt block på en gång då de höll med om att det där inte var acceptabelt. Så nu sitter jag här med detta lilla paket. Nu är det bara invänta pumpen från inet sen river vi och bygger om igen

Riva och bygga om även om det inte ger nåt är ju alltid roligt

Permalänk
Medlem

Lol, fan vad svårt det är att böja akrylrör snyggt. Glad att jag tog några 90-graders mellankopplingar för de riktigt kluriga böjarna. Sen blev några lite buckliga men jag får leva med det, ser helt ok ut och jag vill komma igång och testa om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast

Sitter o klurar lite på placeringen av min nya pump. Att skruva fast den i chassit med medföljande fäste känns lite som att tigga efter vibrationer. Funderade på om man placerar den på "rygg" under reservoaren, lägger dit skum så att den ligger löst men ändå lite pressad mot skummet (i botten av chassit) av slangen som kommer ner från reservoaren in till pumpen. Är det en helt idiotisk lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Sitter o klurar lite på placeringen av min nya pump. Att skruva fast den i chassit med medföljande fäste känns lite som att tigga efter vibrationer. Funderade på om man placerar den på "rygg" under reservoaren, lägger dit skum så att den ligger löst men ändå lite pressad mot skummet (i botten av chassit) av slangen som kommer ner från reservoaren in till pumpen. Är det en helt idiotisk lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag satte min med tesa dubbelhäftad tejp, den är 3-4mm tjock och avsett till bla speglar.
Fäste som f-n och dämpar samtidigt vibrationer .

felstavning
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mogwaii:

Jag satte min med tesa dubbelhäftad tejp, den är 3-4mm tjock och avsett till bla speglar.
Fäste som f-n och dämpar samtigt vibrationer .

Ja det återstår bara att se om jag får plats med den inunder med fittings och allt. Har alternativ som jag vet funkar, men får den plats så blir det bättre att ha den rakt under reservoaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja det återstår bara att se om jag får plats med den inunder med fittings och allt. Har alternativ som jag vet funkar, men får den plats så blir det bättre att ha den rakt under reservoaren

Skickades från m.sweclockers.com

Lite dåliga bilder då jag hade dåligt ljus och inget stativ så fick höja ljusekänsligheten lite. Dock ser man rätt bra här hur jag fick fast min pumpreservoar. Måste säga att jag inte haft några bekymmer med vibrationer, även fast jag också lekte med tanken att använda dubbelhäftande tejp först. Skruvar kommer dock alltid kännas mer pålitliga :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Hmm... Har satt igång att läcktesta men systemet vill inte fyllas helt. Har provat att luta chassit i olika vinklar och det har hjälpt lite men det är fortfarande rätt mycket luft kvar och flödet i slutet är en tunn stril i sista röret. Vad är det jag missar? Är pumpen för klen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Hmm... Har satt igång att läcktesta men systemet vill inte fyllas helt. Har provat att luta chassit i olika vinklar och det har hjälpt lite men det är fortfarande rätt mycket luft kvar och flödet i slutet är en tunn stril i sista röret. Vad är det jag missar? Är pumpen för klen?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser setupen ut och hur sitter radiatorerna. Va använder du för pump ?

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Hur ser setupen ut och hur sitter radiatorerna. Va använder du för pump ?

Ok, ha lite överseende med att det är lite snett och vint... Min första akryl-build. Det verkar tätt dock.

Det är alltså två 360-radiatorer, gpu-block och cpu-block.

Pumpen är en res/pump-kombo, EK-XRES 140 Revo D5 PWM.

Edit: Verkar som att jag har hittat en lösning genom att luta chassit 90 grader bakåt med pumpen igång. Då får jag in luften i resen och kan fylla på med mer vatten. Men det blir lite i taget. Nu verkar den rätt full dock.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Vet någon vart man kan köpa 13/19 slang i Stockholms området med kort varsel? Helst genomskinlig av bra kvalité
Även om någon kan ha Supremacy EVO block och vinkel adapters 45 & 90 graders, kollat på Inet, Liontech osv men ingen verkar ha i butikerna

EDIT: Har hittat ett block, nu saknas bara slang och eventuella vinklar så kan man förhoppningsvis börja ikväll om paketet kommer fram

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Plasticizers.. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plasticizer
http://www.overclock.net/t/1380775/what-is-plasticizer

Resultatet från 4-5års drift med pvc slang från clearflex & masterclear (något sådant).

Skräp..
Blocken är ju enkelt att göra rent men radiatorerna är ju ett elände. Yr i bollen av allt aceton.

Nu blir det silikonslang igen.

Permalänk
Medlem

@Boss302: Masterclear är största skiten jag någonsin använt, mina slangar blev bruna efter 2 månader.

Permalänk
Medlem

Nästan färdigt. Ska byta de röda ledsen på sound blaster-kortet mot vita också så blir det lite mindre rosa i chassit. Väldigt nöjd och allting verkar funka bra med flöde och temps. Däremot är ljudnivån på vardarfläktarna mindre trevlig trots att jag kör på låg rpm, kommer något märkligt vibrationsmissljud som är väldigt otrevligt. Överväger starkt att byta ut fläktarna. Någon som har något bra tips? Kan också vara så att i och med att det nya chassit ät ett rent aluminiumchassi förstärker den typen av vibrationsljud så jag kanske skulle få det oavsett fläkt...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Ser riktigt fint ut! Hur är temperaturerna?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@wounds: Ser riktigt bra ut! Angående Vardar fläktarna (F4 120ER) så är mina väldigt tysta, men jag har hört på overclock.net att vissa har haft problem med rasslande/brummande fläktar. EK har rekommenderat att man hör av sig till åf och får dom utbytta.

Andra bra fläktar är Fractals nya Venturi HP-12 samt Noctua iPPC serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@wounds: Ser riktigt fint ut! Hur är temperaturerna?

Tack! Är rätt nöjd själv med tanke på att det var min första custom loop. Sen finns det alltid grejer att putsa på.

Med fläktarna i silent mode ligger jag strax under 40 på cpu och ca 35 på gpu i idle. När det gäller cpun är det ungefär samma temps som med Kraken X61 som jag hade innan, blåser man på med fläktarna lite går det rätt snabbt ner under 30. När jag spelade några vändor (1440p, allt på max) battlefront maxade grafikkortet på 51 grader så det är helt klart ett lyft.

Skrivet av jmeistr:

@wounds: Ser riktigt bra ut! Angående Vardar fläktarna (F4 120ER) så är mina väldigt tysta, men jag har hört på overclock.net att vissa har haft problem med rasslande/brummande fläktar. EK har rekommenderat att man hör av sig till åf och får dom utbytta.

Andra bra fläktar är Fractals nya Venturi HP-12 samt Noctua iPPC serie.

Tack!

Ok, då ska jag mejla dem för det är helt klart något underligt ljud som inte känns helt rätt. Ska kolla på andra fläktar också, har kikat på noiseblocker men de är ganska dyra...

Edit: Nu efter att ha kört ett tag är jag inte nöjd med cpu-tempsen. Max 82 grader efter en och en halv timme battlefront. Det är bra mycket högre en med min AIO Kraken X61 och då kör jag ändå fläktarna i högre hastighet så datorn låter betydligt mer än tidigare. Det som är mest surt är att gpu:n har ju sjunkit med typ 20 grader i load. Jag fattar inte riktigt vad som är fel. Vattnet ligger på 40 grader enligt den tempsensor jag köpte. Har provat att dra åt cpu-blocket men det sitter stenhårt. Kan jag öka hastigheten på punpen på något sätt? Just nu är den inkopplad till pwm-hubben på chassit som går till cpu-fan.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Tack! Är rätt nöjd själv med tanke på att det var min första custom loop. Sen finns det alltid grejer att putsa på.

Med fläktarna i silent mode ligger jag strax under 40 på cpu och ca 35 på gpu i idle. När det gäller cpun är det ungefär samma temps som med Kraken X61 som jag hade innan, blåser man på med fläktarna lite går det rätt snabbt ner under 30. När jag spelade några vändor (1440p, allt på max) battlefront maxade grafikkortet på 51 grader så det är helt klart ett lyft.

Tack!

Ok, då ska jag mejla dem för det är helt klart något underligt ljud som inte känns helt rätt. Ska kolla på andra fläktar också, har kikat på noiseblocker men de är ganska dyra...

Edit: Nu efter att ha kört ett tag är jag inte nöjd med cpu-tempsen. Max 82 grader efter en och en halv timme battlefront. Det är bra mycket högre en med min AIO Kraken X61 och då kör jag ändå fläktarna i högre hastighet så datorn låter betydligt mer än tidigare. Det som är mest surt är att gpu:n har ju sjunkit med typ 20 grader i load. Jag fattar inte riktigt vad som är fel. Vattnet ligger på 40 grader enligt den tempsensor jag köpte. Har provat att dra åt cpu-blocket men det sitter stenhårt. Kan jag öka hastigheten på punpen på något sätt? Just nu är den inkopplad till pwm-hubben på chassit som går till cpu-fan.

Finns en risk att du har luftbubblor som ligger i blocket. Testa och vicka datorn o se om du får ut någon mer luft annars är de nog bara att installera om blocket o se om de hjälper :/

Edit: Sen tycker jag din vattentemp låter lite väl hög, vilket även kan tyda på luft i radiatorerna och då orsakar dålig värmeöverföring.

Med 2x240 raddar får jag ca 33 grader på vattnet och då kyler jag systemet i sign dock oklockat

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|