Permalänk

CPU fläkt adapter frågor

Tjena tjena!!
Jag har en Noctua NF-A6x25 60mm Chassifläkt
Och jag skulle vilja göra den så den drivs av ett vägguttaget istället, så jag måste löda om kablarna och löda fast dem i en adapter, och det är nu jag är osäker... Fläkten behöver 0.08A och 12V och sen står det även Max input power 0.96W... Jag undrar var jag hittar en adapter som fyller upp dessa krav, och vad wattalet gör för skillnad. Watt är väll effekten man får ut? Och det påverkar väll inte val av adapter? Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

W = A*V, d.v.s. 0.08*12 = 0.96. Du behöver en strömadapter som kan ge 12V och minst 0.08A (mer gör inget). 12V är inte jätteviktigt heller, mindre spänning får fläkten att snurra saktare och mer spänning snabbare (inom rimliga gränser, för lite gör att fläkten inte snurrar alls, för mycket så går den sönder).

Permalänk
Skrivet av perost:

W = A*V, d.v.s. 0.08*12 = 0.96. Du behöver en strömadapter som kan ge 12V och minst 0.08A (mer gör inget). 12V är inte jätteviktigt heller, mindre spänning får fläkten att snurra saktare och mer spänning snabbare (inom rimliga gränser, för lite gör att fläkten inte snurrar alls, för mycket så går den sönder).

Har svårt att hitta en adapter som har så lågt som 0.08A. Skulle denna fungera? http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning...

Edit: upptäckte att 0.08A är Max...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davvekavve:

Har svårt att hitta en adapter som har så lågt som 0.08A. Skulle denna fungera? http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning...

Du behöver som sagt en nätadapter som är på minst 0.08A. Den där är på 0.3A, så den borde fungera utmärkt (du kan driva 3 fläktar med den om du vill). Den låter dig även justera spänningen mellan 3V och 12V, d.v.s. du kan även styra hur snabbt fläkten snurrar med den.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du behöver som sagt en nätadapter som är på minst 0.08A. Den där är på 0.3A, så den borde fungera utmärkt (du kan driva 3 fläktar med den om du vill). Den låter dig även justera spänningen mellan 3V och 12V, d.v.s. du kan även styra hur snabbt fläkten snurrar med den.

Nu fattar jag:) Har suttit och googlat på det och jag förstår vilka dumma frågor jag ställt! Tack så mycket för all din hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, hur kommer det sig att du vill ha den på extern ström? Om inte vatten är involverat...

Permalänk
Medlem

om adaptern kan ge mer ström gör inget men den ska ha max 12 volt ut DC
ger adaptern för lite ström blir den överbelastad

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Bara nyfiken, hur kommer det sig att du vill ha den på extern ström? Om inte vatten är involverat...

Tänkte bygga en sådan kylplatta man kan ha under laptops!

Skickades från m.sweclockers.com