Western Digital gör heliumfyllda hårddiskar på 8 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3514028 seagates 8tb nas går för ~4k. vilket skulle göra att red kanske kostar lite mer än det. vilket är helt acceptabelt pris ändå med 7 öre extra per gigabyte

Väntar på att 10TB ska släppas till humana priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad tiderna går fort. Jag minns 7.2/8GB hårdiskarna som igår, precis alla hade dem under en längre period.

När jag gick i gymnasiet hade skolan en serverhårddisk (då benämnd "Winchesterminne") på hela 64MB! Den räckte som gemensamt lagringsutrymme åt de ca 1000 personer som arbetade eller var elever på skolan. (Datorerna var huvudsakligen ABC80.)
När jag fick egen dator tio år senare så var hårddisken på 384MB.

Skrivet av anon159643:

Jag är fundersam på om folk i allmänhets behov/köpkraft av större hårddiskar kommer att minskas? ... Där en stor bidragande orsak är steam och alla filmtjänster där folk förr i tiden bara fyllda sina hårddiskar med sådant? Nu idag så kan folk nerprioritera hårddisk till annat som grafikkort.

I min dator är Steam-katalogen den enskilt största, sett till använt utrymme.
De fyra användarnas lagrade filer (bilder, filmer, dokument, programdata, etc.) tar tillsammans upp ett något mindre utrymme.
Totalt räcker 1TB långt för mig.

Mina kollegor som fotograferar mycket med högupplösta bilder i RAW-format kräver betydligt mer lagringsutrymme.

Skrivet av skog1s:

Sen tillkommer backup (och backup som ska ha sin backup)

"Hårda grabbar tar inte backup, de kommer ihåg vad de har skrivit..."

Skämt åsido. Det traditionella sättet att ta backup är förlegat, just därför att datamängderna är för stora. Lösningen är att sprida data över flera diskar direkt när det skrivs till disken. (Kontinuerlig backup i realtid.)
Exempelvis Windows 10 har möjligheten att bunta ihop flera fysiska lagringsenheter av olika slag och behandla dem som en enda, antingen likt RAID1 där alla enheter är kopior av varandra, eller mer intelligent så att data från en eller två förstörda enheter kan återskapas från det som finns på de övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Inte konstigt att 10TB diskarna är dyra de är riktade till Enterprise-lösningar och har väldigt bra MTBF

Men för oss dödliga tycker jag dessa 8TB funkar mer än tillräckligt!

Stämmer faktiskt. Men HGST:s 8TB version är ochså Enterprise klassat och kostar hälften med bara 2 TB mindre.

Det är aktuellt väldigt dyr att få dom där 2TB extra i en disk.
Jag skulle hellre köpa två stycken 8TB HGST för samma pris. Dom har för övrigt bra MTBF dom med.

Jag själva kör Seagates 8TB disk, med SMR och än så länge håller den bra. Tror det beror ochså på hur man kör in dem.
Jag brukar aldrig använda mig av snabbformatering tex, vilket uteslutar eventuella dåliga sektorer ifrån början, igenom att dessa blir överhoppad under formateringen. Sen har jag ochså fått känslan av att disken själva under denna lång tid formateringen tar kan köra in sig bättre och därmed fallerar mindre eller inte alls.
Jag har alltid gjort så med alla mina diskar jag äger och har förutom en gammal WD disk, aldrig haft diskar som fallerat för mig.
Här ligger diskar hemma jag använder dagligen som är köpta 2002 och har sedan dess använts för Backup och lagring.
Bland dessa olika modeller av Maxtor och Samsung. Allt mellan 80 GB och 2TB. Sammanlagd är det ungefär 26 diskar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Skämt åsido. Det traditionella sättet att ta backup är förlegat, just därför att datamängderna är för stora. Lösningen är att sprida data över flera diskar direkt när det skrivs till disken. (Kontinuerlig backup i realtid.)
Exempelvis Windows 10 har möjligheten att bunta ihop flera fysiska lagringsenheter av olika slag och behandla dem som en enda, antingen likt RAID1 där alla enheter är kopior av varandra, eller mer intelligent så att data från en eller två förstörda enheter kan återskapas från det som finns på de övriga.

Låter lite som samma princip Dobo kör med sina Backup lösningar.
Dom har olika lägen att välja bland och hur man kann konfigurera dem. Dock är Drobo inte det billigaste.
Det som jag tycker om med Drobos är att man kan kombinera olika märken, storlekar och varvtal med varann utan att det drabbar stabiliteten. Dock skulle diskarna inte vara av typ SMR då dom inte riktigt klarar av Raid eller Raid liknande miljöer.

http://www.drobo.com/

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ah, såg mitt skrivfel nu.. 2TB ska det vara förstås. Fast jag minns fortfarande när 1 GB var en sjukt stor disk. Farsans jobbdator hade 20 MB och jag avinstallerade Windows för att kunna ha Space Hulk OCH Dune 2 installerade samtidigt

Det var inte första datorn, men de innan hade bara 5,25"-diskar och ingen HDD.

Du har skrivit fel i din signatur också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Du har skrivit fel i din signatur också.

Nix, där står bara mängden RAM. Men bra att du är uppmärksam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W