Permalänk
Medlem

kan dålig kabel skada switch?

Hej.
För ett par månader sedan drog jag nätverk i huset och satte uttag i varje rum m.m.
Strax efteråt märkte jag av dålig kontakt för mediacentret och för ett par veckor sedan (3 om jag minns korrekt) slutade den få kontakt helt.
Det visade sig då vara port 24 på switchen som slutat fungera,
jag kopplade om patchpanelen till en ny port och allt funkade kanon och hade nu inga problem alls med mediacentret...

Men nu idag så har även den nya porten på switchen dött.
Kan en skadad nätverkskabel eller något fel med koppling av patchpanel, vägkontakt m.m. orsaka detta? Eller är det nätverkskortet på mediacentret jag bör kolla på?
Jag vill ju helst kunna ordna felet så att jag inte blir av med port efter port här

Mvh
Leo

Visa signatur

you may stop me but you wont stop all of us

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leothlon:

Hej.
För ett par månader sedan drog jag nätverk i huset och satte uttag i varje rum m.m.
Strax efteråt märkte jag av dålig kontakt för mediacentret och för ett par veckor sedan (3 om jag minns korrekt) slutade den få kontakt helt.
Det visade sig då vara port 24 på switchen som slutat fungera,
jag kopplade om patchpanelen till en ny port och allt funkade kanon och hade nu inga problem alls med mediacentret...

Men nu idag så har även den nya porten på switchen dött.
Kan en skadad nätverkskabel eller något fel med koppling av patchpanel, vägkontakt m.m. orsaka detta? Eller är det nätverkskortet på mediacentret jag bör kolla på?
Jag vill ju helst kunna ordna felet så att jag inte blir av med port efter port här

Mvh
Leo

Det är mycket osannolikt att bara en kabelskada förstör porten men skulle du ha flera fel i anläggningen så att den skadade kabeln tex innebär att det kommer in för hög spänning så är det inte omöjligt.
Du använde installationskabel och vägguttag och allt är rätt kopplat osv eller har du fuskat med installationen på nått sätt ? Har du använt skärmad kabel utan att allt i lanet, även klienterna är korrekt jordat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill betona det mrqaffe skrev:
Har du skärmade kablar och problem med jordströmmar?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Till min bästa kunskap har jag gjort det korrekt utan att fuska, jag läste på en del innan jag satte igång just för att jag ville göra det ordentligt.
Jag har inte använt skärmad kabel då jag läst precis som du skrev att det kan ge problem om inte korrekt jordat.
Jag har använt installationskabel, alla kablarna i huset går till patchpanelen och därifrån går det sedan patchkablar till switchen.
Switch och patchpanel sitter i ett 4U rack monterat på väggen. switchen är kopplad med överspänningsskydd.
Kablarna går i kabeltunnlar ut till rummen, Jag har varit noga med att inte göra några "skarpa böjningar" på kablarna utan använt en böj som en tennisboll typ.
Sen i rummen sitter då utanpåliggande väggkontakter och därifrån är det sedan kopplat med "vanlig" nätverkskabel.
i ett av rummen sitter det en AP för att ge bättre wifi styrka på tomten.

Jag har varit noga när jag kopplat väggkontakterna och dragit kablarna men jag kan ändå inte 100% garantera att det inte blivit fel någonstans jag är som sagt inget proffs men ändå hyfsat kunnig.

Avståndet mellan mediacentret och switchen är 1.5m vanlig nätverkskabel -> väggpanel -> ca 20m installationskabel -> patchpanel -> switch

Att det är just den porten som mediacentret varit kopplat på som gått båda gångerna får mig att undra om det kan vara nätverkskortet på den datorn som är konstigt?
Alla andra delar av nätverket verkar funka kanonbra.

Visa signatur

you may stop me but you wont stop all of us

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter alla delar i jordade eluttag?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av leothlon:

Till min bästa kunskap har jag gjort det korrekt utan att fuska, jag läste på en del innan jag satte igång just för att jag ville göra det ordentligt.
Jag har inte använt skärmad kabel då jag läst precis som du skrev att det kan ge problem om inte korrekt jordat.
.
.

Jordningar kan orsaka problem även om man kör ett nätverk oskärmat.
Några saker man kan kolla.
Hur är det med jordningen av anslutna datorer och mediacenter?
Är mediacentret anslutet till någon TV eller ljudanläggning? Är det jordat?
Är allt anslutet till samma elcentral?

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades steka en en fin hp switch med en kass nätverkskabel... så japp det går med redigt med otur.

Hittade lite fina kablar i en i "arkivet" och det fanns en uppenbar anledning till att de låf där.

Snålheten bedrog visheten. ...

Mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag instämmer även med att det är osannolikt att det är själva kabeln, om du misstänker att dina portar blir förstörda så skulle det i sådant fall bero på elen som förs genom kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Jordningar kan orsaka problem även om man kör ett nätverk oskärmat.
Några saker man kan kolla.
Hur är det med jordningen av anslutna datorer och mediacenter?
Är mediacentret anslutet till någon TV eller ljudanläggning? Är det jordat?
Är allt anslutet till samma elcentral?

Mediacenter är kopplat till tv och ljudanläggning, inget av dessa tre är jordade ser jag.
Switchen är jordad.
Datorerna är jordade.
En NAS är jordad den andra är det inte.
och ett par raspberry pi som inte är jordade.
Router är ojordad.
AP är ojordad.

allt är kopplat på samma elcentral.

Om det nu är ett problem med jordningen kan jag på något sätt lösa detta?
Går det att jorda mediacenter + tv / ljudanläggning?

Visa signatur

you may stop me but you wont stop all of us

Permalänk
Skrivet av leothlon:

Mediacenter är kopplat till tv och ljudanläggning, inget av dessa tre är jordade ser jag.
,
.

Om det nu är ett problem med jordningen kan jag på något sätt lösa detta?
Går det att jorda mediacenter + tv / ljudanläggning?

Har de nätsladdar gjorda för jordade uttag, så är det väl bara att ansluta till ett jordat uttag.
Men finns inget jordat uttag, blir det ju en annan sak, en temporär lösning kan vara en skarvsladd till närmaste jordat uttag, men det bästa är nog att kontakta någon elektriker för att fixa det riktigt.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Har de nätsladdar gjorda för jordade uttag, så är det väl bara att ansluta till ett jordat uttag.
Men finns inget jordat uttag, blir det ju en annan sak, en temporär lösning kan vara en skarvsladd till närmaste jordat uttag, men det bästa är nog att kontakta någon elektriker för att fixa det riktigt.

Ja alltså alla vägguttag är jordade men enheterna har inte kablar med jord.. Utan det är de smala eu kontakterna eller vad de heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

you may stop me but you wont stop all of us

Permalänk
Skrivet av leothlon:

Ja alltså alla vägguttag är jordade men enheterna har inte kablar med jord.. Utan det är de smala eu kontakterna eller vad de heter.

Skickades från m.sweclockers.com

tja, då är de gjorda för att vara ojordade.
Hur är det med tv'n, är den ansluten till centralantenn, om så, finns det galvaniska avskilljare man kan skaffa som kan skydda mot ev spänningsskillnader.

tex.
http://ehandel.macab.se/web/main.aspx?page=article&artno=3111...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du möjlighet att mäta på kablaget, typ resistansmäta över samtliga ledare och mellan samtliga ledare så vore det bra, det visar ju inte "nätverksegenskaperna" men det skulle kunna visa avbrott och isolationsfel/kortslutningar i kablaget.

Du skulle även kunna spänningsmäta för att se om det ev kan synas nått men en normal multimeter kommer troligen att visa fel på den riktiga datasignalen men skulle den visa på nått orimligt högt värde så är det ett tecken på att det är nått verkligt fel, signalen är balanserad per par och ska vara +-2,5V så mäter du över ett par och får typ 15V så är det nått galet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@serpent29: tyvärr är TV'n inte kopplad till någon antenn utan endast till mediacentret.
Jag ska köpa ny ljudanläggning om någon månad och då blir det reciever m.m. så det kommer vara jordat, kommer det spela någon roll här eller är det mediacentret som måste vara jordat?

Skulle det hjälpa om jag byter till skärmade kablar och jordar så?

@mrgaffe jag ska titta på att mäta detta.

Visa signatur

you may stop me but you wont stop all of us

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av leothlon:

@serpent29: tyvärr är TV'n inte kopplad till någon antenn utan endast till mediacentret.
Jag ska köpa ny ljudanläggning om någon månad och då blir det reciever m.m. så det kommer vara jordat, kommer det spela någon roll här eller är det mediacentret som måste vara jordat?

Skulle det hjälpa om jag byter till skärmade kablar och jordar så?

@mrgaffe jag ska titta på att mäta detta.

Allt eller inget ska vara jordat, det är oftast när du blandar det uppstår problem och hemma behövs sällan skärmarna. i hembiosammanhang är nog brum det vanligaste problemet och att man ibland förstör interfacen pga att man inte kopplar alla signalkablar innan man kopplar in elkablkarna.
Har man inte allt jordat och potentialutjämnat är det oftast enklast att koppla om så att allt blir ojordat eftersom det förmodligen bara är antennen som leder in jord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om det inte redan gjort, mät upp nätverkskablaget.
Och även om du gjorde det när du monterade, kan det vara värt att mäta om, nått kan ju ha hänt,

Själv har jag en sån här för att testa mitt nätverk, fungerar utmärkt för att avslöja felkopplade uttag och patchsladdar.
https://www.cableworld.se/naatverkstestare/lan-naetverkstesta...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.