Litet program för att stänga av en specifik USB-port.

Permalänk
Medlem

Litet program för att stänga av en specifik USB-port.

Hej!

Jag har hyfsat skral erfarenhet av programmering (en javakurs på uni) men skulle kunna tänka mig att en sån här sak skulle kunna gå att göra med lite hjälp/tips.

Jag har en LED-slinga inkopplad till en USB-port på moderkortet som jag med ett litet program skulle vilja slå på/stänga av (strömtillförseln), då enda sättet att göra det på annars vore att koppla ur USB-kontakten, vilken sitter ganska oåtkomligt.

Kanske finns det redan mjukvara för detta?

Drömmen skulle vara att göra ett litet program som slår på om den är av, och tvärt om, som jag skulle kunna koppla till en liten ikon i typ rainmeter eller något.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Tacksam för alla tips jag kan få!

Det vore en bra ide om du berättar vilket OS du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det vore en bra ide om du berättar vilket OS du använder.

Det har du rätt i!
Kör Win10 64.

Permalänk
Rekordmedlem

Strömförsörjningen via usb är för det mesta en ren hårdvarufunktion men du kan ju kanske bygga en egen 5V matning som du kan styra lättare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Strömförsörjningen via usb är för det mesta en ren hårdvarufunktion men du kan ju kanske bygga en egen 5V matning som du kan styra lättare.

Du säger alltså att strömfösörjning via USB inte går att styra med mjukvara?

bygga en egen 5V-matning, menar du då att inte använda datorn som strömkälla?

Enkelt skulle väl annars vara att bara sätta en strömbrytare på kabeln, men en mjuvarulösning hade ju varit snyggare förstås...

Permalänk
Avstängd

Du kan också köpa denna. Allt fixat och du får dessutom 4 usb portar.
Googlade och fick upp ett helt gäng varianter med allt från 4-12 portar. Bara tog en ur högen. Fördelen här var att det är USB 3.0.

http://www.tradera.com/item/343004/251046633/3-0-usb-hub-4-po...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nässe:

Du säger alltså att strömfösörjning via USB inte går att styra med mjukvara?

bygga en egen 5V-matning, menar du då att inte använda datorn som strömkälla?

Enkelt skulle väl annars vara att bara sätta en strömbrytare på kabeln, men en mjuvarulösning hade ju varit snyggare förstås...

Du kan ta ström från datorns nätdel, så länge datorn är på är det inga problem men du får styra av/på själv, sedan om du gör nått simpelt som en strömbrytare eller bygger in nått mjukvarustyrt relä är en annan sak, det går ju även att använda en dator-fjärrstyrd strömbrytare som styr en extern nätdel, vad som är lämpligast beror ju på vad du ska ha det till.

Du kan tex mjukvarustyra ett usbreläkort så att det styr 5V från nätdelen som du matar ut till vad det nu är du vill kontrollera >
http://www.ebay.com/itm/2-Channel-USB-Relay-5V-Programmable-C...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen! Ska fundera på vad som passar sig bäst!