VESA publicerar Displayport 1.4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lordsqueak:

så typ HDR = 24 bitar, jämnfört med SDR = 16 bitar ?

Ja, men det ökade bitdjupet är endast en liten delmängd i vad HDR innebär. HDR kräver källmaterial med 10 eller 12 bitar per kanal för att fungera i praktiken. Fast effekterna på både produktion och reproduktion är så mycket större än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att visa HDR på SDR-skärmar (Standard Dynamic Range) är av sin natur en omöjlighet eftersom din skärm i dagsläget inte kan återge HDR. Det saknar det dynamiska omfång som krävs (där av begreppet High Dynamic Range) och kan heller inte tolka den metadata som krävs.

Det är en bra utveckling, men reklambilderna är hemska. Den faktiska skillnaden kommer vara helt annorlunda och möjligen rätt så minimal. För att sälja tekniken överdriver de grovt och presenterar falska bilder.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, men det ökade bitdjupet är endast en liten delmängd i vad HDR innebär. HDR kräver källmaterial med 10 eller 12 bitar per kanal för att fungera i praktiken. Fast effekterna på både produktion och reproduktion är så mycket större än så.

Lite häftigt att dom ska kunna pressa ut 10bitar, har ju inte varit möjligt över 6bitar förut (tror det var det), samt någon skärm som lyckad med 8-bitar halvt som halvt (inte riktigt äkta 8bitar).

Så vad för förändring har dom gjort i panel/scaler för att lyckas få ut mer?

Känns ju lite som pr-ploj som 8-bitar som i bästa fall når dit med lite fusk/trix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget som gör apparaten sämre om man säger så. För att lyckas med HDR måste tillverkarna dessutom skapa bättre produkter än i dagsläget, så i det hänseendet är det positivt.

Måste dessa testas eller blir det som fullHD TV med paneler som inte var 1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Måste dessa testas eller blir det som fullHD TV med paneler som inte var 1080p?

Nu hänger jag inte med på vad du frågar efter?

Full HD = en bildpanel med 1920x1080 pixlar
1080p, ett signalformat med 1920x1080 aktiva bildpunkter

Kör man 1080p-signal mot en TV/monitor som har färre än 1920x1080 pixlar brukar det antingen bli ett "out of range"-meddelande. Eller att det sker någon form av nedskalning med degraderad bild som följd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Buio:

För att sälja tekniken överdriver de grovt och presenterar falska bilder.

Falsk och falsk. Det går per definition inte att visa effekten av HDR på en SDR-skärm. Man kan endast illustrera skillnaden.

Tittar jag på den RGB-bilddata som finns i exempelbilden har "SDR"-delen en peak runt _160 och "HDR"-delen med maximal peak runt _255. Detta i molnen där solljuset slår igenom.

Förutsätter vi att man tittar på denna bild på en skärm som lyser med 200 cd/m2 med en defacto-standardgamma med potens 2.2 kommer matematiken bli som följer:

~255^2.2 ≈ 197 000
~160^2,2 ≈ 70 000

På den skärmen lyser alltså peak i "SDR"-delen på ca 36 procent av det maximala ljuset från skärmen, alltså cirka 70 cd/m2 på vår tilltänkta standardskärm. Peak i "HDR"-delen lyser med fullt blås hos skärmen 200 cd/m2.

Tittar du på en skärm med annan gamma och andra luminansnivåer kommer de exakta nivåerna skilja sig. Men mellan tumme och pekfinger är högdagrarna i HDR-delen cirka 3 gånger ljusstarkare än i SDR-delen. Precis som HDR förväntas kunna göra när vi talar om LCD-paneler. Rent tekniskt är bilden alltså inte falsk, trots en av naturen omöjlig uppgift.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Känns ju lite som pr-ploj som 8-bitar som i bästa fall når dit med lite fusk/trix.

Finns gott om skärmar idag som når 8 utan olika trix. De flesta yrkesskärmar med IPS-panel hanterar detta. När vi talar om 8 bitar eller mer så blir också effekterna av FRC och halvtonsmönster allt svårare att se. Det är framför allt på sämre sortens TN-paneler det blir störande. Vid 6 bitars "äkta" adressering är det så stora luminansskillnder att mönstren och flimret syns för blotta ögat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nu hänger jag inte med på vad du frågar efter?

Full HD = en bildpanel med 1920x1080 pixlar
1080p, ett signalformat med 1920x1080 aktiva bildpunkter

Kör man 1080p-signal mot en TV/monitor som har färre än 1920x1080 pixlar brukar det antingen bli ett "out of range"-meddelande. Eller att det sker någon form av nedskalning med degraderad bild som följd.

TV apparater där det står fullhd, men bara hdmi portarna som har stöd (displayen kör lägre upplösning). Helt enkelt skalar om signalen. Inte så vanligt idag som förr (får man hoppas).

Eller är detta mer än ett klistermärke?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

TV apparater där det står fullhd, men bara hdmi portarna som har stöd (displayen kör lägre upplösning). Helt enkelt skalar om signalen. Inte så vanligt idag som förr (får man hoppas).

De TV-apparaterna är tack och lov sällsynta, i alla fall på den nordiska marknaden. Det finns alltid undantag, särskilt bland obskyra budgetmodeller där panelen kör full hd men scaler och kretsuppsättning inte tar emot mer än 1080i eller 720p-signaler. Jag har inte sett någon etablerad tillverkare hålla sådan apparater i butik sedan 2006-2007-någonting. Det vara också i samma veva man uppdaterade HD Ready-licensen till HD Ready 1080p-nivån med krav på hantering av 1080p-signaler mm.

Permalänk
Medlem

Göttans!!

Visa signatur

Intel Core i9 12900KF 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX Z690-F | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB