Nvidia Geforce "Pascal" för bärbara datorer släpps i mitten av juni

Permalänk
Medlem

Perfekt då har vi 1,5 år tills 1080Ti når marknaden.

Permalänk
Medlem

blir skoj att se hur mycket mindre watt ett kort kommer använda, så man kanske kan köpa en sådan dator utan att behöva ladda den efter 2-3 timmar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Varför då? Jag sitter själv med ett 960m och gissa vad. Gta 5 rullar på i högsta i fullhd 😁 så helt klart är det intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer du stoppa in ett Pascal kort in din laptop då?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag sa/menade aldrig att det var bortkastat på bärbara datorer, bara att Pascal verkar komma till dem först. Kanske har missförstått det hela, men är inte stationära datorer det huvudsakliga målet för nya grafikkort? Såklart, det finns ju säkert en trånande efterfrågan från tillverkare av laptops så de kan pumpa ut nya svindyra modeller, och gärna ifall de kanske t o m kan överprestera många kraftiga stationära alternativ.

Men ändå, utgick ifrån att det skulle vara ett enormt sug från marknaden på nästa generations GPU och att de därför skulle släppa de nya korten för stationära först. Kanske vill bli av med alla ex på butikshyllorna via reor och dylikt, men det samma borde ju i så fall gälla även för laptops.

De första kretsarna kommer vara de lite mindre kretsarna då det tar längre tid att utveckla tillverkningsprocesser för större kretsar, AMD Polaris kommer vara på 232mm² vilket är ungefär lika stor krets som GTX 960 (228mm²), hur stor första pascal-kretsen kommer vara vet vi inte men förmodligen i samma storlek. Det finns förmodligen bättre marginaler att sälja dessa kretsar till bärbara datorer där de hamnar i prestanda segment än att sälja $200-kort i det stationära mitten-segmentet så därför släpps de nog till bärbara först tills tillverkningsvolymen blivit tillräckligt hög för att tillgodose alla implementationer. Om det kommer till bärbara i mitten av sommaren så borde vi se dessa kretsar i kort någon gång i augusti/september.

Större kretsar för att ersätta GTX980, AMD 290X och liknande kommer nog dröja till sen höst/vinter.

Nvidia har TSMC som tillverkar och AMD har Samsung/GlobalFoundries om jag förstått rätt och ingen av dessa har haft några större kretsar på 14/16nm förut så det ska bli intressant att se vilken som lyckas tillverka +400mm² kretsar för att ersätta GTX980/R9-290X. Några 600mm² kretsar för att andligt ersätta Titan/Fury kan jag inte tänka mig att vi får se i år.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Naturligtvis inte, men om de gör stordåd och jobbar hårdare kan dom säkert justera datum framåt, det är knappast så att hela utveckling- och lanseringsprocessen är huggen i sten sen innan den påbörjades.

En taktik är att avvakta tills konkurrenten släppt sin kretsar och därmed avslöjat sin hand (om man har en konkurrenskraftig produkt färdig i samma lanseringsintervall) och sedan lägga prisnivån för att "sno åt sig segern" på prisvärdhet. Första intrycket hänger ju ofta med ett bra tag:"You never get a second chance to make a first impression." Den taktiken kan användas både av Nvidia och AMD, så det vore inte förvånande om det blir lite valsande framöver.

Permalänk
Medlem

Kul att Sweclockers når ut i världen

https://youtu.be/VKubG5vrfEU?t=83

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Kommer du stoppa in ett Pascal kort in din laptop då?

Nej jag köpte precis en ny bärbar och då kollade jag på vilka grafikkortaalternativ jag hade. Hade jag köpt en till hösten hade jag valt en pascal framför maxwell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Har en 7970m och i prestanda är den lika bra som en 965m. Hyfsad prestanda. Nvidia måste åtminstone komma med 20% bättre prestanda från övre medel och toppkorten för annars är det inte köpvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

De första kretsarna kommer vara de lite mindre kretsarna då det tar längre tid att utveckla tillverkningsprocesser för större kretsar, AMD Polaris kommer vara på 232mm² vilket är ungefär lika stor krets som GTX 960 (228mm²), hur stor första pascal-kretsen kommer vara vet vi inte men förmodligen i samma storlek. Det finns förmodligen bättre marginaler att sälja dessa kretsar till bärbara datorer där de hamnar i prestanda segment än att sälja $200-kort i det stationära mitten-segmentet så därför släpps de nog till bärbara först tills tillverkningsvolymen blivit tillräckligt hög för att tillgodose alla implementationer. Om det kommer till bärbara i mitten av sommaren så borde vi se dessa kretsar i kort någon gång i augusti/september.

Större kretsar för att ersätta GTX980, AMD 290X och liknande kommer nog dröja till sen höst/vinter.

Nvidia har TSMC som tillverkar och AMD har Samsung/GlobalFoundries om jag förstått rätt och ingen av dessa har haft några större kretsar på 14/16nm förut så det ska bli intressant att se vilken som lyckas tillverka +400mm² kretsar för att ersätta GTX980/R9-290X. Några 600mm² kretsar för att andligt ersätta Titan/Fury kan jag inte tänka mig att vi får se i år.

Ah, tack för förklaringen, det verkar rimligare antar jag. Trist att behöva vänta bara. 970/390X är för lite för dyr uppgradering vs prestandaökning och 980Ti är på tok för dyrt när Pascal ligger så nära. Men den som väntar på något gott...

Skrivet av Mirialia:

Nej jag köpte precis en ny bärbar och då kollade jag på vilka grafikkortaalternativ jag hade. Hade jag köpt en till hösten hade jag valt en pascal framför maxwell.

Det var det som var poängen lite grann, att de som har en laptop kanske inte springer och köper en helt ny sådan för +20k, medans ägare av en stationär endast behöver byta grafikkortet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Trixtr:
Jag har gått ifrån quadro i mina Autocaddatorer . Jag har kanske valt för dåliga till mina laptops men har nu gått över till mer rena speldatorer och tycker jag får ut mer prestanda till en något mindre peng utan att ha fått några problem alls. Vet ju inte vad du håller på med men när jag ritar hus i autocad så ser jag ingen nytta med quadro alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Adam West:

Kanske vore bättre att invänta den lukrativa skolstarten istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Eehhhh hello... what about the lukrativa "skatteaterboeringen"? Ge oss korten i juni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Eehhhh hello... what about the lukrativa "skatteaterboeringen"? Ge oss korten i juni!

Doooooh! Är skatteåterbäringen samma datum i fler länder perhaps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@kxdude: Ok. Jag använder Creo (fd Pro Engineer) för CAD och rekommendationen är quadro eller firepro. Har inte testat gaming kort