Permalänk

Be quiet pure rock - push and pull?

Jag funderar på om det kan vara värt att koppla på en till fläkt på min be quiet pure rock kylare.
Jag har dock bara en cpu fan utgång på moderkortet, kan jag koppla en vanlig 120mm chassifläkt till min fläktkontroller och fästa den på kylaren som pull fläkt?

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem

Till att börja med så kan jag berätta att du inte får särskilt stor prestandaökning så jag tycker inte det låter särskilt lönt.
Men om du ändå vill så finns där y-kablar att köpa.

Permalänk

Nej det är inte värt, ja det går att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Denna kabel körde jag med tidigare och funkade utmärkt. Men kör nu Noctua fläktar och deras adapter på min kylare.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_...

Permalänk
Medlem

Ja det är värt det. Du kan sänka temp några grader. Du kan även få samma temp som du har nu med mindre ljud.

Ja jag har själv kört push/pull så jag vet att det funkar så då jag först bara körde push.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

När man använder en sådan y kabel, känner datorn av att det är 2 cpu fläktar ikopplade då? Så man kan se hastigheten på båda fläktarna? Ex cpu1 500rpm och cpu2 500rpm eller står det bara cpu 500rpm och så går båda i den hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambergaren:

När man använder en sådan y kabel, känner datorn av att det är 2 cpu fläktar ikopplade då? Så man kan se hastigheten på båda fläktarna? Ex cpu1 500rpm och cpu2 500rpm eller står det bara cpu 500rpm och så går båda i den hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det fungerar likadant som för DC-fläktar så känner den bara av att en fläkt är ikopplad, och styr båda ihop.

Permalänk
Medlem

Det kommer stor sannolikhet visas som en fläkt men båda fläktarna är fortfarande PWM-styra så länge fläktarna är PWM's.

Permalänk

Det fungerar! Sänkte graderna något. Inte himla mycket men ändå. Krävs en Y-split kabel.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ja det är värt det. Du kan sänka temp några grader. Du kan även få samma temp som du har nu med mindre ljud.

Ja jag har själv kört push/pull så jag vet att det funkar så då jag först bara körde push.

Japp. Lite jobb med att få fast den andra bakersta fläkten bara men det är det värt. Prövar om inte annat tålamodet. Använder 2 st. NF-P12:or på Pure Rock nu. Styr dem via en fläktkontroller i ett isolerat R4:a, så det blir tyst och fin drift. Sist jag körde push and pull så sänkte det graderna ca 2-5 grader. har jag för mig. Den första fläkten (push) fäste jag med Noctuas fästen, till den andra fläkten (pull) använde jag till slut Pure Rocks egna fästen efter mycket meckande med det hela. När jag använde Noctuas fästen på både fläktarna så slog dem i varandra vid själva fastspänningen på kylflänsen iom att de inte är gjorda för Be Quiets kylfläns. Blev iaf bra till slut. Det är huvudsaken

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU