Okänd enhet under Nätverk

Permalänk
Medlem

Okänd enhet under Nätverk

För en stund sedan klickade jag på Nätverk i utforskaren och noterade då en okänd mobiltelefon under kategorin Mobil.
Någon som vet vad det betyder? Datorn kör Windows 10.
Har en för mig okänd mobil anslutit sig till min arbetsgrupp?
Jag har ett hemmanätverk med ett par windows datorer med trådad anslutning. Det finns också Wifi för våra mobiler. Ingen gäståtkomst utan endast skyddat med "svårt" lösenord.
Några idéer?

Permalänk
Medlem

En platta eller telefon som har anslutit sig i nätet syns. Du ser enklare via anslutna enheter i routern (om din klarar av att visa det).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

En platta eller telefon som har anslutit sig i nätet syns. Du ser enklare via anslutna enheter i routern (om din klarar av att visa det).

Ja routern har en klientlista men enheten försvann innan jag hunnit kolla i routern.
Betyder faktumet att jag såg den i Windows att den lyckats logga in på lanet? Troligen då via wifi. Har den dessutom kommit åt min Workgroup?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

Ja routern har en klientlista men enheten försvann innan jag hunnit kolla i routern.
Betyder faktumet att jag såg den i Windows att den lyckats logga in på lanet? Troligen då via wifi. Har den dessutom kommit åt min Workgroup?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så att du ser en lista som inte är i synk, tidmässigt. Självklart om du ser en telefon i din nätverkslista så är dom per definition i ditt lan... inloggade. Det hoppar inte dit av sig självt.

Din workgroup är en fiktiv (påhittad) gruppering som inte har någon som helst reell säkerhet. Om du menar homegroup, då är det en annan sak.

Är du orolig över något så spotta ut vad det handlar om så kanske vi kan lugna ner dig, alla saker i LAN:et (oavsett vad) ser liksom varandra och respektive saks resurser som inte är lösenordsatta syns... det ska vara så, by design *vill* man ha det så.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

märkligt..

tittade precis efter under nätverk och då hade enheten dykt upp igen. Jag hann ta egenskaper på den men sen försvann den igen.

royssnfcxx
Samsung GT-S6310N

en sökning ger att fler har haft samma fråga om denna telefonmodell som dyker upp i deras nätverk. det kan ju iof möjligen bero på att det finns ganska många sådana mobiler ute och att en sökning på en annan modell ger liknande resultat.
I ett svar skrevs att det troligen är en grannes mobil som ser nätverket och försöker koppla upp sig men inte kommer in.
stämmer det att enheter dyker upp även om de inte har lyckats logga in?
jag har nu mac-adressen så jag kanske ska blocka den i routern?

Permalänk
Medlem

@danern: Hade telefonen en IP-adress så är den med i nätverket, innan det är det svårt för din dator att fråga om klientnamn och modell för att sedan lista det i nätverket. Det är inte något enklare som händer tror du? Någon som en gång har haft tillträde som går förbi, eller du använder genereiskt namn och enkelt lösenord etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: jag har inte gett ut lösenordet och jag bytte router för inte så länge sedan och ändrade då både SSID och lösenord. Lösenordet är långt och komplext. man får alltså ingen ip innan man angett korrekt lösenord? själva lösenordsförhandligen behöver ju också kommuniceras i flera steg? iof borde det ju poppa upp enheter lite titt som tätt då när folk går förbi ute på gatan och det är inget jag lagt märke till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

@Gurk: jag har inte gett ut lösenordet och jag bytte router för inte så länge sedan och ändrade då både SSID och lösenord. Lösenordet är långt och komplext. man får alltså ingen ip innan man angett korrekt lösenord? själva lösenordsförhandligen behöver ju också kommuniceras i flera steg? iof borde det ju poppa upp enheter lite titt som tätt då när folk går förbi ute på gatan och det är inget jag lagt märke till.

Windows 10 ger väl ut lösenord till dina WiFi nät till dina "kontakter" utan ditt medgivande. Vet dock inte exakt vad Windows klassar som kontakter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@danern:

Det är inte så att du har fru/flickvän eller ungar? Ungar brukar ju vara ganska snabba till att lämna ut wifi till kompisarna i och med att de inte vill att det ska gå på deras surfpott när de här hemma hos kompisarna

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

För en stund sedan klickade jag på Nätverk i utforskaren och noterade då en okänd mobiltelefon under kategorin Mobil.
Någon som vet vad det betyder? Datorn kör Windows 10.
Har en för mig okänd mobil anslutit sig till min arbetsgrupp?
Jag har ett hemmanätverk med ett par windows datorer med trådad anslutning. Det finns också Wifi för våra mobiler. Ingen gäståtkomst utan endast skyddat med "svårt" lösenord.
Några idéer?

Har haft detta fenomen ett bra tag, finns lite att läsa om detta men här har du en tråd att börja med.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-ne...

Permalänk
Medlem

Byt lösenord och se om den dyker upp kanske? känns ju som ett bra förstasteg.

Kommer den inte in på routern -bör- den inte heller synas i utforskaren under nätverk, då den aldrig ska få en ip-adress eller släppas in alls.

Vad för router?

@nodcommander
Wi-fi sense
Det där med att dela lösenord till till kontakter ogillar jag skarpt.
Vet inte om det ändrats men i nuvarande version av windows så kräver det dels att
1. "anslut till nätverk som mina kontakter delar" är aktiverat.
2. för att sedan outlook/skype/facebook kontot är ikryssat som du vill dela med, och
3. nätverket är valt att delas med dina kontakter (du väljer själv aktivt att nätverket ska delas)

Så även fast man först kan bli paranoid så ska det inte hända, TS får ta en titt på ev partner och ungars datorer bara. "sharing is caring" osv osv. asball feature utan att man tänkt på konsekvenserna.

-----

Vet inte vad för router du har, men en hel del av dem har ju ett separat "gäst-wifi" som du skulle kunna aktivera, då slipper du att ev ungars kompisar kommer åt känsliga filer om de får lösenordet. där du även ev kan begränsa hastighet osv.

Har du WPA2 kryptering så är det svårt att hacka, och har de lyckats med det så lär de även kunna byta macadress till samma som någon av dina enheter (ifall de nu faktiskt vill slösurfa/ladda ner på ditt nät)
Men det känns väldigt långsökt. framförallt som det är en "samsung telefon" som dyker upp.

Du har möjligtvis inte fiber och det är något i stil med detta som händer? att telefonen smiter igenom "uppdelningen" på något vis?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1210629-ser-grannarnas-...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danern:

@Gurk: jag har inte gett ut lösenordet och jag bytte router för inte så länge sedan och ändrade då både SSID och lösenord. Lösenordet är långt och komplext. man får alltså ingen ip innan man angett korrekt lösenord? själva lösenordsförhandligen behöver ju också kommuniceras i flera steg? iof borde det ju poppa upp enheter lite titt som tätt då när folk går förbi ute på gatan och det är inget jag lagt märke till.

Vill du vara extra petig kan du aktivera lista med tillåtna MAC-adresser som får koppla upp sig till routern / nätverket, förutsatt att routern har den funktionen. Är dom inte med i listan så kan dom inte koppla upp sig ens om dom har lösenordet. Byt lösenord och användarnamn på routern bara så är det lugna fisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vill du vara extra petig kan du aktivera lista med tillåtna MAC-adresser som får koppla upp sig till routern / nätverket. Är dom inte med i listan så kan dom inte koppla upp sig ens om dom har lösenordet. Byt lösenord och användarnamn på routern bara så är det lugna fisken.

MAC-filtrering är ingen bra säkerhetsmetod eftersom det är enkelt att mixtra med MAC-adresser om man vill ta sig in i ett nätverk. Kan vara bra att veta - det inger falsk säkerhet.

Testa att googla det, men står också lite om det på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_filtering

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Stäng av WPS om du är orolig för intrång. Det kan ha svagheter som gör att man kan kan komma in på nätverket utan att gissa ditt lösenord.

https://code.google.com/archive/p/reaver-wps/

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Windows 10 ger väl ut lösenord till dina WiFi nät till dina "kontakter" utan ditt medgivande. Vet dock inte exakt vad Windows klassar som kontakter.

Den funktionen är inaktiverad.

Skrivet av Cr0wl3y:

@danern:

Det är inte så att du har fru/flickvän eller ungar? Ungar brukar ju vara ganska snabba till att lämna ut wifi till kompisarna i och med att de inte vill att det ska gå på deras surfpott när de här hemma hos kompisarna

Nej så är det inte i det här fallet.

Skrivet av xp1ratex:

Har haft detta fenomen ett bra tag, finns lite att läsa om detta men här har du en tråd att börja med.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-ne...

Tack! Bra läsning som leder till slutsatsen att det inte är något att bry sig om. Windows listar enheter som kontaktat routern även om de inte försöker/lyckas logga på. Enligt egenskaper hade den aktuella enheten MAC-adress men ingen IP-adress vilket stödjer förklaringen.

Skrivet av Bellerefon:

Byt lösenord och se om den dyker upp kanske? känns ju som ett bra förstasteg.

Kommer den inte in på routern -bör- den inte heller synas i utforskaren under nätverk, då den aldrig ska få en ip-adress eller släppas in alls.

Vad för router?

@nodcommander
Wi-fi sense
Det där med att dela lösenord till till kontakter ogillar jag skarpt.
Vet inte om det ändrats men i nuvarande version av windows så kräver det dels att
1. "anslut till nätverk som mina kontakter delar" är aktiverat.
2. för att sedan outlook/skype/facebook kontot är ikryssat som du vill dela med, och
3. nätverket är valt att delas med dina kontakter (du väljer själv aktivt att nätverket ska delas)

Så även fast man först kan bli paranoid så ska det inte hända, TS får ta en titt på ev partner och ungars datorer bara. "sharing is caring" osv osv. asball feature utan att man tänkt på konsekvenserna.

-----

Vet inte vad för router du har, men en hel del av dem har ju ett separat "gäst-wifi" som du skulle kunna aktivera, då slipper du att ev ungars kompisar kommer åt känsliga filer om de får lösenordet. där du även ev kan begränsa hastighet osv.

Har du WPA2 kryptering så är det svårt att hacka, och har de lyckats med det så lär de även kunna byta macadress till samma som någon av dina enheter (ifall de nu faktiskt vill slösurfa/ladda ner på ditt nät)
Men det känns väldigt långsökt. framförallt som det är en "samsung telefon" som dyker upp.

Du har möjligtvis inte fiber och det är något i stil med detta som händer? att telefonen smiter igenom "uppdelningen" på något vis?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1210629-ser-grannarnas-...

se ovan, Windows visar tydligen info om enheter från routern även om de inte loggat på nätverket.

Skrivet av Jpau94:

Stäng av WPS om du är orolig för intrång. Det kan ha svagheter som gör att man kan kan komma in på nätverket utan att gissa ditt lösenord.

https://code.google.com/archive/p/reaver-wps/

Japp, jag kollade och WPS hade jag visst missat att avaktivera och det hade PIN som default så den vektorn har ju varit öppen tills jag nu stängde av WPS helt.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Här diskuterar man och kommer fram till hur enheterna dyker upp:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-ne...

Man kommer inte fram till varför det är designat som det är i Windows och man har heller ingen klockren förklaring på hur man får bort det.

(tl;dr - en trådlös enhet som ser ett trådlöst nätverk får sin mac-adress automatiskt/helt by design registrerat i routern, mactabellen i routern ses av windows)

Min gissning är att windows sedan slår upp mac-adressen mot en microsoftsvariant av en mac-vendor databas och får ut vad det är för device och listar den i network. Alla verkar vara överens om att klienten borde iaf ha en IP-adress för att få synas i listan. (Och det får klienterna i trådlöst nätverk först när dom autentiserat sig) Typ: http://www.macvendorlookup.com/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Bra förklaring! Nu slipper jag fundera på den saken mer.