Programmerare jobb, framtids utsikter etc

Permalänk
Medlem

Programmerare jobb, framtids utsikter etc

Jag funderar på om jag söka till någon programmeringskurs. Tänkte börja med Programmering 1 och 2 genom komvux och fortsätta med mitt jobb undertiden (Psykiatri) . Jag har också funderat på om man ska hoppa på och utbilda sig till programmerare.

Hur ser det ut med jobb om man är utbildad ? Måste man fortsätta med någon annan utbildning för att få ett fast jobb etc ?
Hur ser det ut med jobb är det större städer som gäller etc ?

Känner att jag vill göra någonting annat efter att ha jobbat inom vården i 6år. Jag känner mest att jag står och tampar.

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenney:

Jag funderar på om jag söka till någon programmeringskurs. Tänkte börja med Programmering 1 och 2 genom komvux och fortsätta med mitt jobb undertiden (Psykiatri) . Jag har också funderat på om man ska hoppa på och utbilda sig till programmerare.

Hur ser det ut med jobb om man är utbildad ? Måste man fortsätta med någon annan utbildning för att få ett fast jobb etc ?
Hur ser det ut med jobb är det större städer som gäller etc ?

Känner att jag vill göra någonting annat efter att ha jobbat inom vården i 6år. Jag känner mest att jag står och tampar.

Programmerare behövs alltid! Helt galet mycket jobb. Dessutom kan du jobba på distans, vilket passar vissa.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Som Bruse nämner ovan finns det gott om jobb.

Hur ser det ut med jobb om man är utbildad?
Har ingen statistisk källa, men utifrån egna erfarenheter så finns det gott om jobb. Särskilt om du har goda sociala förmågor i kombination med breda programmeringskunskaper.

Måste man fortsätta med någon annan utbildning för att få ett fast jobb etc?
Som programmerar(utvecklare), måste du plugga resten av din karriär. Det är en del av ditt yrke att ligga i framkant med tekniker, särskilt om du jobbar som konsult. Räkna med att jobba 8h, komma hem och plugga 8h för att sedan sova 8h den första tiden som nyexaminerad.

Hur ser det ut med jobb är det större städer som gäller etc?
Ja, de flesta jobben finns i de större städerna.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt att få jobb i storstäderna. Tyvärr kommer du inte långt med några komvuxkurser bara. Gå en kandidatutbildning på högskola/universitet. Exempelvis högskoleingejör, datavetare eller något modernt programmerings-program.

Att jobba som distans tror jag kan vara svårt att få till direkt från skolan dock. Det är ett arbete där du ofta jobbar i team och kommunkation är A och O.

Skrivet av haggert:

Räkna med att jobba 8h, komma hem och plugga 8h för att sedan sova 8h den första tiden som nyexaminerad.

Personerna jag har träffat som lever så där kan jag räkna på en hand. Det är inte många scenarion det krävs i.

Permalänk
Medlem

@haggert: tack för bra svar!

Jag ska börja med någon enstaka kurs och se hur det känns.. Kan inte direkt hoppa på en utbildning och vara osäker nu när man är "lite" äldre, har hus etc.

Programmering 1 och 2 måste ju vara några bra kurser att börja med. Om man ska hoppa på hela programmerings utbildningen så väl dom med så man kan validera dessa.

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenney:

@haggert: tack för bra svar!

Jag ska börja med någon enstaka kurs och se hur det känns.. Kan inte direkt hoppa på en utbildning och vara osäker nu när man är "lite" äldre, har hus etc.

Programmering 1 och 2 måste ju vara några bra kurser att börja med. Om man ska hoppa på hela programmerings utbildningen så väl dom med så man kan validera dessa.

Det låter smart att kännas sig fram. Programmering är inte för alla.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenney:

@haggert: tack för bra svar!

Jag ska börja med någon enstaka kurs och se hur det känns.. Kan inte direkt hoppa på en utbildning och vara osäker nu när man är "lite" äldre, har hus etc.

Programmering 1 och 2 måste ju vara några bra kurser att börja med. Om man ska hoppa på hela programmerings utbildningen så väl dom med så man kan validera dessa.

Anmäl dig till högskolekurser i alla fall, finns massvis på distans. Jag vet inte när anmälningstiden går ut för sommarkurserna men det är nog inte försent än. Ingen kommer bry sig om du har läst kurser på komvux. Om du vill bara sitta och pilla lite så finns det massvis med guider på internet och böcker du kan köpa som du garanterat kommer att få ut mer av.

Permalänk
Inaktiv

Gymnasieprogrammering är ganska tafatt. Mitt råd är kör självstudier och varför inte prenumerera på Lynda.com eller liknande tjänst. Det finns mycket gratis kurser på youtube.

En nybörjar-programmeringsbok som jag rekommenderar är denna Programmering C# 5.0 av Ian Griffiths: http://www.bokus.com/bok/9781449320416/programming-c-50/
(troligtvis bland den mest populära boken i ämnet)

Angående programmering så är det ett sådant område som det kommer finnas hur mycket jobb som helst för bra programmerare. Nackdelen med de flesta programmeringsjobb är att det inte bara går att flyta med utan i gänget utan om man ej presterar på jobbet så åker man.

Att lära sig något på äldre dagar (jag vet ej hur gammal TS är), så är det inom många områden svårare och programmering tillhör självklart en av dessa. Men samtidigt är programmering så brett idag, man behöver inte sitta med Linus Torvalds och koda Linuxkärnor, utan man kanske kan göra annat som webbsidor där mer kompetens än ren kodning kommer till nytta.

Skrivet av rSon:

Anmäl dig till högskolekurser i alla fall, finns massvis på distans. Jag vet inte när anmälningstiden går ut för sommarkurserna men det är nog inte försent än. Ingen kommer bry sig om du har läst kurser på komvux. Om du vill bara sitta och pilla lite så finns det massvis med guider på internet och böcker du kan köpa som du garanterat kommer att få ut mer av.

Exakt!
Gymnasie är skit. Minns en mässa då en person berättade att den hade otroligt många gymnasiepoäng typ sverigerekord och jag svarade typ, gäsp, varsågod nästa, kom och berätta om dig själv.
Det är nämligen ofta så låg nivå på gymnasiet så man inte ens får en uppfattning om vad ämnet handlar om, alla som har läst matematik på lite högre universitet nivå förstår nog vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Skickade iväg en ansökan till IT-högskolan i göteborg nu får se hur det går då sista ansökningsdatumet var igår. Jag är väl inte lastgammal direkt. 29 är jag.

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenney:

Skickade iväg en ansökan till IT-högskolan i göteborg nu får se hur det går då sista ansökningsdatumet var igår. Jag är väl inte lastgammal direkt. 29 är jag.

Som du pratade så trodde jag att du var 40+!!!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: jag vet inte. Har bara pluggat gymnasie sen har man jobbat så det känns som att det var en evighet sedan man gick i skolan.

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

Läste en kurs nyss i C programmering på universitet och hittade den här killen som gjort 140 videos med övningar och tyckte han var rätt pedagogisk dock dålig mic.

https://www.youtube.com/watch?v=3CA1Su58SG8&list=PLQndNexFjUW...

Permalänk
Medlem

Nu är det klart! Hittade en kurs i närheten av där jag bor! Inledande programmering Java på 7.5p, distans i sommar. Tack för alla snabba svar

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenney:

Nu är det klart! Hittade en kurs i närheten av där jag bor! Inledande programmering Java på 7.5p, distans i sommar. Tack för alla snabba svar

Rekommenderar dig att söka fler kurser, gärna alla sommarkurser på distans inom programmering om du inte har toppbetyg. Det brukar alltid bli väldigt många sökande till sommarkurser då studenter utan sommarjobb försätter med distanskurser över sommaren. Kom inte in på någon av de tre jag sökte förra sommaren, uppemot 1300 sökande på en av dom.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenney:

Jag funderar på om jag söka till någon programmeringskurs. Tänkte börja med Programmering 1 och 2 genom komvux och fortsätta med mitt jobb undertiden (Psykiatri) . Jag har också funderat på om man ska hoppa på och utbilda sig till programmerare.

Din stora styrka är din domänkunskap från sjukvården. Utnyttja den! Sök dig till arbetsgivare där det är en merit att förstå sjukvårdssektorn:
- Landsting, eventuellt kommuner
- Konsultmäklare som har ovanstående som kunder
- Större vårdkoncerner
- Produktbolag som säljer mjukvara till sjukvårdssektorn (vad använder du och dina kollegor för system?)
- Konsultbolag som satsar på sjukvårdssektorn (Tieto, Evry...)

I din situation hade jag övervägt att försöka ta mig in i branschen som testare. Väl inne så är det mycket lättare att förstå vad som efterfrågas och gå vidare till utvecklare, projektledare, säljare eller något annat. Som testare behöver du inte kunna programmera, men det är en bra merit som ökar chanserna till jobb.

Mitt råd är att läsa några programmeringskurser och försöka certifiera dig som testare. Ha ett extra öga öppet åt testhållet när du lär dig programmera. Att certifiera sig som testare kan nog kosta några tiotusenlappar i värsta fall, men jag tror att det skulle kunna vara en bra genväg för dig. Arbetsmarknaden är stark även där.

Med rätt arbetsgivare så är det mest den egna ambitionen som sätter gränser för vad man kan syssla med.

Än är arbetsmarknaden stark, men konkurrensen från låglöneländer är kännbar. Som junior-utvecklare är man särskilt utsatt. I min mening kan man inte räkna med att påbörja en 30-årig karriär som icke-specialicerad utvecklare utan att bli av med jobbet ett antal gånger på grund av det.

Permalänk
Medlem

@KAD: Tack för kanon svar!

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

Nu har jag sökt ett gäng kurser. Allt ifrån Java, c++ till förberedande kurser i programmering och multimediaprogrammering

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

Humans need not apply

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Har du ett bra eget driv kan jag rekommendera: https://www.edx.org/

Där kan du söka gratis kurser i ämnen som du vill lära dig och gå dem utan några krav på att avsluta dem. Kunskapen är väl inte i stil med högskolor, men det är generellt mer tillgängligt och du kan få snabba kunskaper genom det. Däremot gäller det att själv göra sina uppgifter, diskutera med andra som går kursen och sedan rätta andras arbeten som skickas in (Peer review), vilket kan vara väldigt nyttigt.

I början av dina studier är det väldigt mycket praktiskt, vilket är bra för att få något konkret. Däremot när det livslånga lärandet ska påbörja är det bra att gå från praktisk till mer teoretisk, då du lär dig gemensamma nämnarna, mer än det specifika. Här finns en lista med böcker som kan vara bra, http://www.cspray.net/my.so-archive/100-most-influential-prog... och nyttigt under och efter ditt lärande.

Glöm även inte att det tar tid att bli en utvecklare. Det kan vara en hård nöt att först försöka tackla, men när du väl kommit över kullen så börjar det slutta med toppar och dalar. Men är du envis och inställd på det, är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Många som pratar strunt. Du kommer aldrig att kunna programmera kommersiellt varesig om du lär dig i komvux eller från universitet av flera anledningar.

Det du lär dig i bägge är för basic, lärarna är för dåliga, du behöver mer än att kunna programmera som hur ett OS fungerar, etc etc. Jag kan hålla på i dagar.

Gå ett gäng nätverkskurser, ta någon serverkurs så klarar du dig bättre. CCNA+CCNP är uppskattat och eftertraktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Gå ett gäng nätverkskurser, ta någon serverkurs så klarar du dig bättre. CCNA+CCNP är uppskattat och eftertraktat.

Server och CCNA/CCNP är en väldigt mättad industri, svårare att få jobb och du får ofta börja inom support. Sedan så är det väldigt vanligt att arbetsgivare vill att du skall kunna programmering/skript språk, särskilt om du vill ha en ingenjörs roll eller konsult arbete i framtiden. Och om du vill bli väldigt duktig så är de samma som med programmering att du måste lära dig mer efter studie tiden. Men du kan väl alltid jobba som fält tekniker och gå ut och byta utrustning osv om det är dina mål.

Framtiden ser bättre ut för programmera eller utvecklare helt enkelt för det är ett brist yrke, inte bara i Sverige men även globalt. Dina förutsättningar att få arbeta utan erfarenhet är bättre som utvecklare än inom server/nätverk, helt enkelt.