Nu är det att säga farväl till sin 20år gamla emailadress.

Permalänk
Medlem

Det går att skaffa ett Telia Kontantkort och koppla mailadressen till det. Man får sedan se till att ladda på det en gång om året och ringa ett samtal så att det inte inaktiveras. Körde denna procedur för mina föräldrar för ett par år sedan.

Permalänk
Avstängd

Skaffa Protonmail! https://mail.protonmail.com/login

Krypterad mail och gratis. Funkar kanon måste jag säga!

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Skaffa en gmail bara, rent och snyggt interface. Går att koppla till Outlook om man hellre vill köra med den "skiten". ^^

Så jag kan koppla min outlook-mail till gmail? Eller bara tvärtom? Grejen är att jag hatar, bokstavligt talat, outlook, nu när de uppdaterat den.

Betyder det för övrigt att jag kan använda min outlook-mail precis som vanligt, ha den registrerad hos olika sidor, ge ut den etc men bara kunna använda gmail som gränssnitt? Dvs, det spelar ingen roll vad jag döper min gmail till för jag aldrig behöver ge ut den? Jag är förtjust i mitt namn på mailen på Outlook nämligen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Även om leverantörer av internet, arbetsplatser, skolor & organisationer tillhandahåller gratis e-post adresser bör man nog undvika dessa som grund för sin egen privata post, man binder sej till domäner som man kan tappa tillgång till vid flytt, utlandsvistelse eller andra ändrade arbetsförhållanden mm. Bäst är nog att använda etablerade fristående posthanterare som Yahoo/Gmail/Hotmail (Outlook) mfl. så slipper man ordna en ny senare med allt strul som följer att informera typ släkt, vänner och andra bekanta, arbete och kollegorna, föreningar, myndigheter och företag som tillhandahåller tjänster man använder. Det kan bli en massa med tiden om man använder mediet flitigt. Sen är det också en risken att viktiga mail skickas fel innan adressater hunnit ändra adressen.

Även om dessa gratistjänster är webbaserade så går det numera utmärkt att koppla inboxarna till posthanterare i telefoner och operativsystem som Windows 10 som förut var lite omständligt att fixa på smidigt sätt. När det gäller säkerhet så kan nog dessa företag läsa ens mail men knappast något som sker med den volym som skickas var dag, är det något viktigare får man väl kryptera eller vid arbetsrelaterat skicka via företags post som ändå borde användas vanliga fall.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Nej den riktade reklamen visas när du surfar på webben. Men man scannar dina mail för att ta reda på vilken reklam man ska rikta.

Reklam, håller folk fortf på med sådant? Använder Adblocker, så reklam som syns på hemsidor/sökningar är aldrig ett problem för mig. ^^

Skrivet av fermia:

Tyvärr får du reklam om du använder en annan mail app än gmail.Jag får reklam i min mobils mail app men inte den som finns till Chrome

Jag hade Alltele i några år men bytte till bredband2 och fick problem direkt med mina mail.
Sen dess använder jag enbart gmail,outlook och kommer aldrig mer låsa mig till en operatörs mail tjänst

Använder inbyggda mailappen i iPhone, och vid datorn använder jag hemsidan, ingen reklam någonstans.. Varför ska man ha appar i webbläsaren för mailen? Använder Firefox om det har något värde i diskussionen.

Skrivet av lossah:

Så jag kan koppla min outlook-mail till gmail? Eller bara tvärtom? Grejen är att jag hatar, bokstavligt talat, outlook, nu när de uppdaterat den.

Betyder det för övrigt att jag kan använda min outlook-mail precis som vanligt, ha den registrerad hos olika sidor, ge ut den etc men bara kunna använda gmail som gränssnitt? Dvs, det spelar ingen roll vad jag döper min gmail till för jag aldrig behöver ge ut den? Jag är förtjust i mitt namn på mailen på Outlook nämligen.

Du kan koppla outlook till gmail, så när du öppnar outlook så ser du dina gmail mail där. Själv tycker jag hemsidan fungerar väldigt mycket bättre än outlook (tvingas med outlook på jobbet, den är inte riktigt optimal.. Seg, hänger sig ibland och ger mig inte full kontroll över filtrering av mail).

Outlook är ett program, ett interface. Inte tvingad till någon speciell mail-adress.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Och faktumet att det du skriver i mailen påverkar förslagen i sökmotorn har väl inte heller det

Finns anledningar att undvika gmail, men jag tänker inte argumentera det då jag själv har en gammal sådan tills jag bytte. Använder den ibland fortfarande, men inte till privata/känsliga saker av anledningen ovan.

Inget är gratis dock, och Google äter din info till frukost, lunch och middag. Måste du ge dem efterrätt också?

Läser du vad jag skriver? Det finns mycket riktigt en hel drös giltiga argument mot Gmail, men den förinställda signaturen är inte ett av dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Reklam, håller folk fortf på med sådant? Använder Adblocker, så reklam som syns på hemsidor/sökningar är aldrig ett problem för mig. ^^

Använder inbyggda mailappen i iPhone, och vid datorn använder jag hemsidan, ingen reklam någonstans.. Varför ska man ha appar i webbläsaren för mailen? Använder Firefox om det har något värde i diskussionen.

Du kan koppla outlook till gmail, så när du öppnar outlook så ser du dina gmail mail där. Själv tycker jag hemsidan fungerar väldigt mycket bättre än outlook (tvingas med outlook på jobbet, den är inte riktigt optimal.. Seg, hänger sig ibland och ger mig inte full kontroll över filtrering av mail).

Outlook är ett program, ett interface. Inte tvingad till någon speciell mail-adress.

http://imgur.com/2vKuTGS - Vad menas med "kommande 30 dagar"? Alla mail som kommer till mig via min @live.com-adress vill jag ha till gmail.com, och allt jag skickar från gmailen vill jag ska visas från @live.com-mailen. Jag vill alltså kunna strunta i outlook.com helt och hållet, men vill ha kvar min @live.com-adress som "skickat från" och folk ska kunna skicka till, fast jag läser och svarar på allt från gmail.com.

Hoppas du förstår, och hoppas det är möjligt!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Skaffa en egen domän och sedan någon tjänst som t.ex. https://www.citysites.se/ för 348kr/år.
Hade teliamail i +20 år också, men de har ju aldrig kunden i fokus och dessutom noll utrymme på privata konton.

Största problemet med gmail är när något väl inte fungerar med Google så är supportärenden en mardröm eller att ens få mänsklig kontakt med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

http://imgur.com/2vKuTGS - Vad menas med "kommande 30 dagar"? Alla mail som kommer till mig via min @live.com-adress vill jag ha till gmail.com, och allt jag skickar från gmailen vill jag ska visas från @live.com-mailen. Jag vill alltså kunna strunta i outlook.com helt och hållet, men vill ha kvar min @live.com-adress som "skickat från" och folk ska kunna skicka till, fast jag läser och svarar på allt från gmail.com.

Hoppas du förstår, och hoppas det är möjligt!

Mail som är upp till 30 dagar gamla kommer att synkas, om mail är säg 45 dagar kommer de inte synkas med.
På inställningar i gmail kan du lägga till konton, ta en titt, de går att lösa det som du vill, jag har själv haft så med studentmail.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kompisen fortsatte att betala för sitt gamla analoga modem abonnemang i flera år för att ha kvar sin telia mail. I nästa läge delar han och sin far på ett 3g kontant abonnemang där det ingår fyra adresser.
Om jag fattar det rätt så måste de fylla på med pengar en gång om året för att ha det kvar. Frågan är om det kan skaffas nu för tiden...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst det mesta i tråden kan jag ju konstatera att det inte är helt rätt att rekommendera andra företags webmails där han återigen låser sig till en specifik tjänst/företag. Även om Google verkar ostoppbara idag finns det inget som säger att de inte är borta om 10 år.

Det enda rätta är naturligtvis att han skaffar en egen domän för själva adressen och sedan väljer en passande tjänst att ha bakom. Har han varit nöjd med telias mail hittills fungerar antagligen den webmail som webhotellet erbjuder alldeles utmärkt.

Ja, det kostar lite, men det är helt ok.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne, synd att vissa har dryga kommentarer om att tänka efter före, typ 20 år före =/
Det kan vara svårt att byta mail likt som telefonnummer för vissa, exempel när man har skapat ett nätverk för privat eller för företag eller att man är gammal och har sina rutiner.

Hursomhelt, det som är intressant för mig är att om man ska behandla email som ett telefonnummer eller som en gatuadress vid flytt/byte? Blev en rolig liten tanke, ett perspektiv som jag inte har tänkt på förut.

Ska email behandlas som telefonnummer har man rätt att byta operatör och behålla email-adressen, tänker på nummerportabilitet.
Ska email vara som vanlig brevlåda (snigelpost), kopplat till en fysisk gatuadress har man möjligheten till eftersändning för en slant.

Själv skulle jag argumentera att email ska behandlas som ett nummer, då email är mer likt ett telefonnummer än fysisk adress, där det går att lösa det på ett tekniskt vis med omdirigering.
Tja... om vi uppfinner portaler så kan man kanske omdirigera fysiska adresser också =D

Tycker det är en kul liten tanke, tänk om post & telestyrelsen får för sig att lägga in en allmän föreskrift om detta "emailportablilitet".

Svar till ts, själv har jag tidigare forward:at mail från ett gammalt konto till det nya och samtidigt berättat om ny adress till de närmaste så det har aldrig varit ett problem. Dessutom har jag undvikit operatörsmail av just denna anledning som du skriver om.
Till företaget har jag egen domän så där har det inte varit några problem.

Kanske dags att skaffa en familjedomän som viss/vissa här har nämnt? förnamn@efternamn.se

Permalänk
Medlem

Kan ni inte skaffa ett telia telematik abonnemang? Dom kostar inte många kronor i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Reklamen hamnar inte i mailen... Om man inte har en adblocker i webbläsaren så kommer google-reklam som visas på olika sajter man besöker, vara baserade på vad man har för innehåll i sina mail och dokument på google-drive. Men det vet väl alla som läst igenom avtalet och klickat "OK" när man använder googles "gratis"-tjänster. Att mail och dokument scannas för en "bättre användarupplevelse av de tjänster som tillhandahålls" typ slarvigt översatt och förenklat istället för insprängt i luddiga svepmeningar.

Så det är väl inte mer reklam INNE i googles gmail än det är någon annanstans. Var hamnar mailscanningarna? Lagras dokumentscanningarna? Vem har tillgång till detta? Skulle aldrig lägga ett enda dokument på denna tjänst.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt passande

När man skickar mail så kan de varna om man glömt något, t.ex. "jag bifogar en fil", så kommer gmail säga till att du inte bifogat något alls innan du skickar iväg det, väldigt smidigt.

Använder somsagt adblocker, men om man inte gör det, vore det inte bättre att få rätt reklam som faktiskt är relevant än helt fel reklam istället?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Snusfri

Är lite i samma sits själv.
Har haft fiber med Telia som ISP sedan 2007 och min telia mail används till "seriös" mailing och några få forum, mitt problem ligger i att Telia vill ha 999:-/månaden för gigabit medans bla Bahnhof tar 589:- för samma hastighet.

Det är just byte av mail som som fått mig att inte byta ISP hitills.

Sedan att man var dum nog att binda den mailen till ens Windows/Xbox-konto gör inte valet lättare

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det där problemet kommer man endast ifrån om man köper en egen domän som man kan koppla till en annan tjänst om den man anvädner läggs ner t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är lite i samma sits själv.
Har haft fiber med Telia som ISP sedan 2007 och min telia mail används till "seriös" mailing och några få forum, mitt problem ligger i att Telia vill ha 999:-/månaden för gigabit medans bla Bahnhof tar 589:- för samma hastighet.

Det är just byte av mail som som fått mig att inte byta ISP hitills.

Sedan att man var dum nog att binda den mailen till ens Windows/Xbox-konto gör inte valet lättare

Så du betalar 410kr/månaden för en dum mail-adress?! Det är ju bara att byta den på Windows/Xbox till en ny adress, jisses..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Nu blev jag nostalgisk och saknar min gamla swipnet.se-adress

Att bli av med en email-adress kan faktiskt vara ganska besvärligt. Har iblnad kommit på månader eller år senare att jag glömt lösenordet till någon tjänst jag sällan använder och kan inte återställa lösenordet via e-post.

Skrivet av kallabaz:

Det där problemet kommer man endast ifrån om man köper en egen domän som man kan koppla till en annan tjänst om den man anvädner läggs ner t ex.

Japp, med en egen domän kan man behandla epostadressen på samma sätt som en gatuadress eller telefonnummer, så möjligheten finns redan. Så länge du betalar för domänen har du adressen kvar, och kan själv välja om du vill köra egen epostserver eller använda någon mailtjänst och byta fritt mellan dem (så länge de tillåter egna domäner).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tozzi:

Så du betalar 410kr/månaden för en dum mail-adress?! Det är ju bara att byta den på Windows/Xbox till en ny adress, jisses..

Nej, jag har valt att inte skaffa gbit från Telia just för att de så mycket dyrare utan har nu 250Mbit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hjälper Telias kundtjänst inte med att flytta e-post mellan abonnemang? Fungerar denna GUIDE? Hamnar en uppsagd e-post adress i någon slags karantän en tid så man inte kan regga den direkt efter uppsägning?

Permalänk
Medlem

Jag har hamnat i ungefär samma sits som TS, fast inte riktigt.
Har använt spray.se sedan "tidernas begynnelse" och förnamn+.se@spray.se, så har haft vad jag tyckt varit en bra mail-adress
Tyvärr har spray legat nere från och till den senaste månaden, så har beslutat att byta klient, lite jobbigt då jag söker jobb och har använt den gamla adressen som inte fungerar till det.

Beslutade mig för att använda protonmail då jag inte ville vara kopplad till varken Google, eller microsoft.
Fick invite samma dag som jag donerade 1€ tack vare bra kommunikation från deras support, skickade och fick svar på 5 mail samma dag, så måste säga att supporten är förbannat bra.

Nu ska jag bara testa att använda den, men har inget att klaga på än

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare