Permalänk
Medlem

är det värt att överklocka

Hej. kör med i5 6600k skylake. undrar om man vinner mycket av att överklocka till spel?
Har aldrig överklockat nån gång, men är det värt att göra det då man aldrig gjort det?

Och om svaret bli ja, så undrar jag om ni har några tips eller hur jag ska gå tillväga?
Sitter på ett asus z170 pro gaming moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för grafikkort och vad det är för spel du spelar, men oftast ja.

Permalänk
Medlem

Beror ju väldigt mycket på vad du spelar för spel i te.x bf4 märker jag knappt nån skillnad. Men i starcraft 2 blir det mer skillnad för det spelet är såpass cpu tungt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Beror på vad du gör med datorn och vad för komponenter i övrigt om det "är värt det"

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

har ett gtx 970 för tillfälligt kör blandade spel som cod , the division, farcry och lite bil spel. är bara några av spelen. de var bara en undrar då ja läst att många gör det och får till en viss del bättre fps.
Är mest nyfiken om det är något man ska bry sig om att lära sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Starric: det var ganska bra ökning vid överklock.
det verkar intressant men vågar man göra det själv naär inte har en aning om hur?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av glyrion:

@richie.f: det var ganska bra ökning vid överklock.
det verkar intressant men vågar man göra det själv naär inte har en aning om hur?

Läs på finns tonvis av videos, artiklar och allmän info

Man bör inte vara helt lost när man börjar, men med lite grundläggande info så är det mer eller mindre riskfritt, och ganska kul när man kommer igång, du lär dig mer längs vägen

Räkna med 7-10 fps ökning som mest
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52: har kollat massa klipp. dom flesta gör olika. en del får bara 4,4 och någon får 5,0 vad ska man tro på å gå efter. en del ändra volten å en del inte.

e lite svårt å hänga med i engelskan när dom pratar fort å använder konstiga ord

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av glyrion:

@PV52: har kollat massa klipp. dom flesta gör olika. en del får bara 4,4 och någon får 5,0 vad ska man tro på å gå efter. en del ändra volten å en del inte.

e lite svårt å hänga med i engelskan när dom pratar fort å använder konstiga ord

Där är en grej med överklockning, nästan alla processorer(även samma modell) klockar olika

Det är därför man får sitta och finlir en del, för man vet aldrig hur bra/dåligt just sin processor klockar

Se till att ha bra kylning innan du börjar bara, så ska det vara lugnt

Linustechtips har en video om överclockning, jag rekommenderar att du kollar på den

PS. Gå ALDRIG över 1,3volt
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52: ok 1,4 kör dom i sweclockers test som max. jo jag förstår att alla får olika på olika system.

det var just vilka av allt man ska pilla på. vill inte att om ja ställer den på 4,2 och den boostar till 4,6 å nått pajjar. kan man sätta max boost nån stans?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av glyrion:

@PV52: ok 1,4 kör dom i sweclockers test som max. jo jag förstår att alla får olika på olika system.

det var just vilka av allt man ska pilla på. vill inte att om ja ställer den på 4,2 och den boostar till 4,6 å nått pajjar. kan man sätta max boost nån stans?

Inget går sönder av för hög klockhastighet, det är för hög volt som kan döda chipet

Enklaste och snabbaste sättet att klocka på (många vill och tycker att man ska mixtra mer ) är att gå in i bios, sätta volten på 1,2 och ändra multipliern till typ 45, spara ändringarna, borta Windows och köra ett cpu benchmark, får du en blåsvart eller datorn stänger av sig så får du öka volten eller sänka multipliern

Kom ihåg att ha bra kylning, hålla koll på temperaturen och att inte gå över 1,3(det är vad som rekommenderas som max för att köra 24/7)

Självklart gör du allt på egen risk, då alla garantier bryts så fort du börjar klocka.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@glyrion:

Du har köpt K modellen, vilken mer eller mindre är gjord för att överklockas..
Ta det lugnt med volten och läs en guide eller två innan så är det mycket enkelt..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Eller så struntar du i det, och om du behöver mer FPS så skruvar du ner grafiken något istället.
Brukar knappt vara märkbart ner till medium grafik i spel tycker jag

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

@PV52: vad är bra kylning då? har denna Noctua NH-U12S.

vilka program mäter man detta med som är bra. finns massa olika har ja sett

ok såg att det va en flik me olika level och xmp. ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Lite lagom överklockning skadar ju inte. Det blir ingen enorm skillnad men du samlar ju på dig lite extra FPS om du överklockar. Har själv lagom överklockning på CPU, RAM och grafikkort.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t: jag måste ju lära mig nån gång hur det funkar. hitta nått som heter tpu som ja tasta. fanns för vatten kylning eller lyft kylning. då optimera den å starta om. nu pendalr mhz upp å ner i cpu-z å va uppe i 4300mhz ett tag. vad har jag gjort=)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av glyrion:

@PV52: vad är bra kylning då? har denna Noctua NH-U12S.

vilka program mäter man detta med som är bra. finns massa olika har ja sett

ok såg att det va en flik me olika level och xmp. ?

Har inte lekt med en 6600k än, så vet inte hur varm den blir, men HW monitor är ett bra program för att kolla temperaturer

Men låt det ta tid både att göra research, att "planera" och att genomföra klockningen. Du kommer få mycket bättre resultat den vägen vet själv innan första gången man klockade, man vill fixa det, och man fall fixa det nu

Ta din tid istället, lär dig och ha kul, tycker du dock inte det är kul att hålla på så kanske det inte är så jättemycket mening med att hålla på, då det inte ger någon extrem fps boost i spel, utan man gynnas mer i andra processor tunga aktiviteter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av glyrion:

Hej. kör med i5 6600k skylake. undrar om man vinner mycket av att överklocka till spel?
Har aldrig överklockat nån gång, men är det värt att göra det då man aldrig gjort det?

Och om svaret bli ja, så undrar jag om ni har några tips eller hur jag ska gå tillväga?
Sitter på ett asus z170 pro gaming moderkort.

Hejsan

Jag har klockat ända från min första dator någon gång i början av 90-talet, det var en Compaq Presario P-75MHz. Sen även alla datorer/cpu´r därefter.

Var newbe och ovetande från början och har aldrig bränt en cpu eller någon annan komponent, men de va mycke "trail and error" med bryggor som man var tvungen att flytta på moderkortet på.

Idag har vi Google där det finns tonvis med info om detta så man har mycke bättre förutsättningar från första början.

Men som sagt med bra kylning så är risken liten att bränna något, om inte någon komponent har ett fabrikationsfel vill säga.

Det här med vilken volt man inte ska gå över är en sanning med modifikation.

När man säger: gå inte över si och så mycket volt, så har det en hel del och göra med vad det är för cpu du använder.

På min cpu är det 1,35V men jag har kört med 1,45V utan problem, inga längre perioder men provat för jag ville få upp cpu så långt det gick stabilt. Noter att jag ha luftkylning och många kommer säkerligen nu säga att det är tokigt att köra med så höga volt utan vattenkylning, men hallå det är min cpu och jag gör va jag vill med den säger jag

Har man bara bra kontakt mellan kylaren och cpu, bra kylpasta, bra cpu fläkt och bra ventilerat chassi så går det bra. Sen har alla moderna cpu´r inbyggt överhettningsskydd som slår på innan cpu bränns upp.

Så är det värt det, att överklocka?

Absolut skulle jag säga men då är jag en inbiten överklockare också, andra kanske har en annan åsikt och även det är välkommet.

Vad händer vid överklockning? Vad märker jag IRL?

Det beror lite på hur du använder din dator.

Om du spelar mycket och kör cpu intensiva spel så kommer du märka störst skillnad här. Du kommer även märka skillnad i spel som inte är lika cpu intensiva men som belastar grafikkortet, speciellt om det är ett modernare grafikkort som kan hantera den extra beräkningskraften du får ut av att klocka cpu´n. Men om ditt grafikkort redan går på max med din cpu oklockat så märker du ingen skillnad för då är grafikkortet flaskhalsen och inte cpu´n. Då är det bättre att byta GPU istället.

Övrigt så kommer program laddas snabbare, även spel vid start och mellan banor, kanske även kommer märka av att windows startar snabbare med lite tur, speciellt om du har en SSD disk.

Hoppas detta hjälper lite.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Avstängd

Det är alltid bäst att ställa in överklockning manuellt @glyrion. Finns trådar här på SweC om sånt.

Det kan verka krångligt till en början men det är inte så svårt när man väl börjar förstå vad man håller på med.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@Huge-Raven: tusen tack. det va matnyttigt. testade den där tpu som jag hade i bios. tror det va att moderkortet fixa allt själv. drog i gång ett spel å ser att cpu kommer upp i lite över 4200 mhz och volten runt 0.6.. har moderkortet gjort en egen överklockning då?

vilka program stress testa systemet med som tar allt i samma å även man kan se tempen på?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

tack alla andra med. om ja kollar i bios så står volten på 1,2 och man ser den pendla lite där. ska ja låta den va där eller ställa den på 1,3?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av glyrion:

@Huge-Raven: tusen tack. det va matnyttigt. testade den där tpu som jag hade i bios. tror det va att moderkortet fixa allt själv. drog i gång ett spel å ser att cpu kommer upp i lite över 4200 mhz och volten runt 0.6.. har moderkortet gjort en egen överklockning då?

vilka program stress testa systemet med som tar allt i samma å även man kan se tempen på?

Jag kör med OCCT 4.4.1, där finner du allt, stresstest, temps, vcore, % överklockat m.m. Sen kan jag ibland även kolla tempsen i REAL TEMP GT men använder det mindre och mindre.

Sen har du ett äldre stresstest program som är bra med namnet Prime95. Den stressar bara cpu/fpu/mem och du behöver då ett till program för tempsen som tex Real Temp GT.

Glömde:

TPU är en inställning till boosten.

TPU switchen har två lägen du kan välja mellan. På position ett så kommer den att försöka överklocka processorn via endast multipeln(35x osv). På position två kommer att försöka överklocka processorn med hjälp av BCLK (mhz).

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

@Huge-Raven: kanon tack. Sitter i bios å kollar lite. Ska man välja manuellt eller xmp. I xmp så ändrar den minnen automatiskt för att va optimerat

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av glyrion:

@Huge-Raven: kanon tack. Sitter i bios å kollar lite. Ska man välja manuellt eller xmp. I xmp så ändrar den minnen automatiskt för att va optimerat

XMP är något som jag inte använder vid klockning alls, endast vi default klock.

Har märkt att systemet kan lätt bli instabilt och man kommer inte lika högt vid överklockning.

Om jag vore dig skulle jag låta bli XMP och ställa in fast värde på minnena som tex om de ska gå i 1600Mhz och är specade att kunna gå i 1600Mhz naturligtvis

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

@Huge-Raven: ok kör manuellt och ändrar bara cpu:n då. sett att många har kört på xmp när man kollar youtube=)

tog bort tpu å ställde på auto

kör occt nu men det står det bara jag har 3,5gh och klockning okänd.
men i cpu-7 står det 4200mhz.
vad är rätt

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av glyrion:

@Huge-Raven: ok kör manuellt och ändrar bara cpu:n då. sett att många har kört på xmp när man kollar youtube=)

tog bort tpu å ställde på auto

Jo det går säkert bra att köra med XMP jag säger inte det, bara märkt att det för mig inte har fungerat så bra speciellt när man försöker hitta sin max klock.

Mina testar är inga korta tester, visst jag kör bench program och stresstestar men vill även känna hur det känns IRL så det kan dröja lääänge mellan ökningarna för mig, därav så har jag häller inte XMP än.

Hmmm kanske ska testa XMP när jag väl hittat min "sweet spot" på cpu´n. Tål att tänkas på, men som sagt har inte bråttom direkt.

Bättre att det blir bra än att stressa igenom och sen får hålla på och ändra på inställningarna hela tiden, säger jag.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

@Huge-Raven: kör occt nu men det står det bara jag har 3,5gh och klockning okänd.
men i cpu-z står det 4200mhz.
vad är rätt

och real temp/ real temp gt dom visar olika
prime fanns inte till win 10

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

har lärt mig mycket nu ikväll=) hitta lite andra program som verkar stämma. tog ner cpuid hwmonitor å den visar allt där. perfekt. nu ska systemet testas bara=) blir en lång natt.

ska cpu gå på max när man spelar? är det normalt?

det va riktigt kul detta å fixa å trixa å samtidigt lära sig lite.
får nog gå in mer djupare hur det funkar med volten å vad det är som händer å gör vad i detta=)

sen är de gpu som ska klockas lite me nu när man börjar bli proffs
är gpu känsligare eller det borde väl funka i stort sett på samma sätt

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

GPU fungerar på samma sätt @glyrion. Dom stora skillnaderna är väl att man kan klocka både GPU core och VRAM. Ett bra sätt att överklocka GPU är att se hur högt du kan komma utan eller med väldigt liten spänningshöjning. Då är det fortfarande lika tyst som förut och blir inte så varmt.

Ja, det är rätt så roligt att trimma sin hårdvara. Köpte nya RAM för ett par veckor sen och tweakade dom från 1866MHz CL10 till 2133MHz CL9. Hade hoppats på 2400MHz men det ville dom inte. Överklocka RAM ger inte så mycket och det är nog lite överkurs, men XMP kan du absolut slå på när du har en stabil överklockning på din CPU.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Skillnaden är nästintill obetydlig med en modern CPU i dom flesta spel, däremot är det roligt och lärorikt att överklocka.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED