Permalänk
Medlem

6700K + Corsair H50 V1?

Tänkt uppgradera till en 6700k, och funderar på om jag ska investera i en ny kylare eller behålla min H50 (om den ens passar?).
Om jag byter tänkte jag byta till tornkylare, lutar åt Phanteks TC14PE (klarar inte av Noctuas bruna kylare).

Kan dock tänka mig en ny slyten vattenkylare, men har tappat förtroendet för dessa lite, de bara låter som fan och kyler halvbra. Antar att jag måste upp till H110 GT för att bli nöjd, och den får nog inte ens plats i min R2a?

Behöver lite råd med denna biten, jag vill att datorn ska vara tyst, vill styra allt över PWM i UEFI. Och jag kommer klocka så mkt det går så klart

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du kör på luft, kräver mindre underhåll och du slipper pump-ljud

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Skulle säga att du kör på luft, kräver mindre underhåll och du slipper pump-ljud

Får man in en Phanteks i Fractal Define R2?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Får man in en Phanteks i Fractal Define R2?

Det står här att själva kylaren är cirka 160 mm hög, ditt chassi klarar cpu-kylare som är upp till 165mm höga så om du sääter fläktarna lite lägre ner på kylaren så borde det passa! Man sätter själv fast fläktarna med spännen så du kan välja vart de ska sitta så det passar.

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Får man in en Phanteks i Fractal Define R2?

Ja, det får h110 också.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Ja, det får h110 också.

Jasså? Jag har fått bekräftat förut av någon här på forumet att H110 inte får plats om man inte moddar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Såg fel, det är XL R2 som var kompatibel men jag ser fortfarande inte varför vanliga inte skulle funka.
Edit: Du får nog i den men den tar bakfläktens plats.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänkt uppgradera till en 6700k, och funderar på om jag ska investera i en ny kylare eller behålla min H50 (om den ens passar?).
Om jag byter tänkte jag byta till tornkylare, lutar åt Phanteks TC14PE (klarar inte av Noctuas bruna kylare).

Kan dock tänka mig en ny slyten vattenkylare, men har tappat förtroendet för dessa lite, de bara låter som fan och kyler halvbra. Antar att jag måste upp till H110 GT för att bli nöjd, och den får nog inte ens plats i min R2a?

Behöver lite råd med denna biten, jag vill att datorn ska vara tyst, vill styra allt över PWM i UEFI. Och jag kommer klocka så mkt det går så klart

H50 passar om du har kvar Intels montering till den. s1151 har samma hålmått som s1155/1150.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

H50 passar om du har kvar Intels montering till den. s1151 har samma hålmått som s1155/1150.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Det har jag någonstans Frågan är om H50n orkar. Vet inte hur varmt 6700K går jämfört med min Phenom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av BrottOchStraff:

Det har jag någonstans Frågan är om H50n orkar. Vet inte hur varmt 6700K går jämfört med min Phenom.

Det ska inte vara några problem att kyla 6700K med H50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Det ska inte vara några problem att kyla 6700K med H50.

Beställt alla nya grejer nu. Återkommer med resultat hur det gått med H50n, om den går för varmt får jag nog klämma in en H100 på något sätt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av BrottOchStraff:

Beställt alla nya grejer nu. Återkommer med resultat hur det gått med H50n, om den går för varmt får jag nog klämma in en H100 på något sätt

Hör av dig hur de går så kanske jag kan hjälpa dig!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hör av dig hur de går så kanske jag kan hjälpa dig!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Vill bara uppdatera alla med att det gick bra. Den orkar kyla hyffsat, så länge man inte ökar på vcore för mycket, då skenar det iväg och hänger sig. Men klocken i sign går stabilt.

Vill också tacka för originalbrackets som jag fick av dig för en tid sedan till mitt gamla AM3 moderkort. Blev perfekt nu när jag var tvungen att sätta en annan kylare i den datorn, eftersom jag tog med H50 till den nya burken

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänkt uppgradera till en 6700k, och funderar på om jag ska investera i en ny kylare eller behålla min H50 (om den ens passar?).
Om jag byter tänkte jag byta till tornkylare, lutar åt Phanteks TC14PE (klarar inte av Noctuas bruna kylare).

Kan dock tänka mig en ny slyten vattenkylare, men har tappat förtroendet för dessa lite, de bara låter som fan och kyler halvbra. Antar att jag måste upp till H110 GT för att bli nöjd, och den får nog inte ens plats i min R2a?

Behöver lite råd med denna biten, jag vill att datorn ska vara tyst, vill styra allt över PWM i UEFI. Och jag kommer klocka så mkt det går så klart

EDIT: Såg inte först tråden var från augusti.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av BrottOchStraff:

Vill bara uppdatera alla med att det gick bra. Den orkar kyla hyffsat, så länge man inte ökar på vcore för mycket, då skenar det iväg och hänger sig. Men klocken i sign går stabilt.

Vill också tacka för originalbrackets som jag fick av dig för en tid sedan till mitt gamla AM3 moderkort. Blev perfekt nu när jag var tvungen att sätta en annan kylare i den datorn, eftersom jag tog med H50 till den nya burken

Men vad roligt att höra!

Är det något mer du undrar i framtiden så tveka inte att höra av dig.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vill bara uppdatera alla med att det gick bra. Den orkar kyla hyffsat, så länge man inte ökar på vcore för mycket, då skenar det iväg och hänger sig. Men klocken i sign går stabilt.

Vill också tacka för originalbrackets som jag fick av dig för en tid sedan till mitt gamla AM3 moderkort. Blev perfekt nu när jag var tvungen att sätta en annan kylare i den datorn, eftersom jag tog med H50 till den nya burken

Kan ju komplettera med att samtida och konkurrerande Antec Kühler H2O 620 också fungerar hur bra som helst med en överklockad 6700K, se sig, kör Push-Pull med 2x Nidec Gentle Typhoon 1450rpm vilket är trevligt eftersom dom har ett icke aggresivt dovt susande i load och flyttar mycket luft. Moderkortets automatiska fläkstyrning ser till att det är i princip knäpptyst vid surf etc.

Kul när man kan återanvända gamla grejor i en ny rigg, jag har faktiskt aldrig byggt en helt komplett ny rigg åt mig själv, dagens rigg är en gradvis vidareutveckling av min IBM Aptiva som jag köpte ny 1997 Dock har jag vad jag vet ingen datorpryl kvar från den tiden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||