Microsoft tydliggör uttalande om Xbox som kan uppgraderas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

va e det här för kommentar egentligen? Vad vet du om vad som kommer kosta hur mycket? PC masterrace för att det är dyrt att byta konsol varannat-vartredje år... ja för att äga en PC e ju så otroligt billigt i jämförelse?

jo det är det. spelen kostar mycket mindre och en bra gaming dator får man för 6000 om man har lite delar sedan innan. och då kan man byta vart 5e år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jo det är det. spelen kostar mycket mindre och en bra gaming dator får man för 6000 om man har lite delar sedan innan. och då kan man byta vart 5e år.

du kan ju inte på största allvar argumentera för att äga en PC är billigt i jämförelse med en konsol...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Och här bestämde jag mig för att vänta med en Xbox One fram till hösten, kanske värt den väntan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

du kan ju inte på största allvar argumentera för att äga en PC är billigt i jämförelse med en konsol...

äger 100 spel på steam har betalat runt 50 - 200 kr styck.

vill gärna se samma summa för consoler. plus att jag kan spela alla spel som jag köpte på 90 talet och framåt fortfarande på PC.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

äger 100 spel på steam har betalat runt 50 - 200 kr styck.

vill gärna se samma summa för consoler. plus att jag kan spela alla spel som jag köpte på 90 talet och framåt fortfarande på PC.

I rest my case.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det är absolut inte som en dator där man kan välja att enbart uppgradera grafikkortet, därmed kommer det bli billigare att köpa en PC och enbart byta ut delarna som behövs allt eftersom. Inte minst blir det mer miljövänligt (mindre slöseri med våra resurser på planeten) att gå på PC-vägen istället då man inte blir tvingad att köpa nytt allt bara för att få lite bättre grafikkort.

det där resonemanget håller inte ihop det minsta dock, eftersom det som är absolut mest krävande ur resurssynpunkt är just chippen, och därefter korten de sitter på. mer ofta än sällan måste dessutom stora delar av det övriga innehållet i en PC-låda ändå bytas vid uppgraderingar.

lådkostnaden sen som inhyser respektive plattformar är en försumbar del i jämförelse, och i ivf så är det ju då dessutom ungefär likvärdig mängd material i ett genomsnittligt chassi som 3-4 konsollgenerationer hade gjort av med ändå. alltså måste man kolla på hur hållbara de där grafikkorten egentligen är över tid jämfört med en helhetslösning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

De flesta här verkar ha missuppfattat vad PC Master Race står för. Det kvittar vad för dator du har eller vilket operativsystem du har.
Så länge man inser att en PC är bättre än konsoler på alla sätt så räcker det. Man behöver inte äga en dator och man kan spela på konsoler.

Att jaga efter den senaste hårdvaran och försöka krama ut så mycket fps som möjligt är nog bara geeks eller elitister som gör. Med det sagt är väl ändå Sweclockers ett forum för geeks?

Edit: Passar på att lägga till lite läsning samtidigt: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

I rest my case.

Du har inte enns gjort matten. 100x700= 70000 samma kostnad för mängden spel till gammelboxen.

pc om alla spelen är nya 100x450 45000. Steam rea typ 100 per spel. Nere på 10000.

Laptop för spel 4000- 7000 noob laptop.
Noob desktop utan skärm för den kan kopplas till tvn ca 5000- 8000.
Consol 2000- 6000 beroende när man köper den i current gen.

Pc gaming rules supreme, consol peasant.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ännu en anledning till för att inte vilja vidröra en (e)Xbox ens med tång.

Äsch, nu skall vi inte bli onda på konsolen.
Den duger till dom spel som optimerats till den.
Jag tänker då speciellt på Forza, som ju också skall komma till PC.
Optimerat vs icke optimerat kan upptas i ett exempel på PS3.
Worms vs Gran Turismo 5.
Där kan vi verkligen snacka om natt och dag.

Det är ett smart drag av Microsoft att interagera PC och Xbox One.
Om dom tänker ännu längre så kan dom fixa så att våra PC kan streama beräkningskraft till Xbox One.
Då skulle det kunna kompensera ännu mer för den aning klena hårdvara som ju Xbox One har.

Några som tänkte relativt nära detta var ju Sony, som låter användaren streama överbliven beräkningskraft till forskningsprojekt.

Det enda jag överlag saknar med PC, är att kunna koppla in 2st Xbox handkontroller och köra splitscreen.
Och det är där jag hittar nyttan med en konsol.
När man vill gibba med polarna helt enkelt.
Sedan så fungerar dagens konsoler som fullgoda mediaspelare med alla stöd man behöver.

Så allt beror på vad man har för användarområde, och vad man kräver.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Japp, jättesynd om oss "kidz" som slapp bluescreens för några dagar sen när nvidia fuckade upp drivrutinerna, vi satt och spelade Batman medans alla master race pc's knappt kunde driva det, vi får oftast "mastern" av spelet medans PC får portar, och vi slipper uppgradera år efter år för att fortsätta kunna spela spelen i 60hz/4k osv, jag fokuserar på spelglädje istället för refreshrate och settings-konfigar

Sist men inte minst så kostade ju min ps4:a som motsvarande ett masterrejs-grafikkort...

Fattar inte varför PC folket alltid måste gnälla om detta, men dom känner väl ett behov av att hävda sig samt att rättfärdiga sin investering för sig själva

Du lät nästan vettig tills du nämnde 60hz/4k, kan ju inte fotsätta något man aldrig börjat med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Jag tycker det är jättesmart av MS, det kanske inte är så schysst mot dom som köpte Xbox One tidigt, men du slipper iaf köpa en helt ny konsol och därmed tappa hela ditt spelbibliotek.
Att kunna uppgradera sin konsol med jämna mellanrum för att hänga med i den grafiska utvecklingen tycker jag är en smart idé av MS.

Varför bygga en helt ny typ av konsol, det tror jag kommer vara en skrotad affärsidé eftersom det kostar för mycket att utveckla nya arkitekturer, på så här vis behöver MS bara uppgradera hårdvaran och det är förmodligen grafikchippet man pratar om då, men kanske även strömsnålare och snabbare processor.

Vi får se om det blir stor skillnad på den nya hårdvaran, MS skulle ganska lätt kunna göra den kraftfullare än PS4 idag. Om man kan få nästan alla spel att flyta på i 1080p @ 60 fps så kommer jag uppgradera.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

lol, kan bli intressant...

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Känns som en extremt dyr nödlösning på att kryssboxen suger i förhållande till PS4an, gissar att folk inte kommer att bli glada. Kul att punga ut 4k till för att få en marginellt bättre PS4a.

Finns förmodligen inget incitament alls för spelutvecklare att uppdatera spelen till 1080p 60fps och lite mer ögongodis om du inte pungar upp 700 spänn en gång till.

Permalänk

Detta eviga masterrace tjat...
Har kört PC i ca 20 år men skäms över att kalla mig pc-gamer på grund av PC-masterrace runkandet.
Tillägger också att jag har ägt och ännu äger en hel del konsoler. Av current gen så sitter jag med en ps4a vilken får betydligt mer speltid jämfört med PCn.

Lite intressant är också alla dessa prisjämförelser men mer specifikt sättet prisen jämförs på.

Vid uppgradering av en PC räknar man priset på begagnade delar jämfört med nypris på konsol. Varför inte ta begagnat pris på konsol då också? Hittade så sent som idag en begagnad xbox one för 100€.

Eller till exempel faktumet att de flesta "console-killers" för det mesta inte har ett OS som följer med. Inte heller mus eller tangentbord. Och nämner man att skärm borde ingå så kommer det snabbt svar med att man tydligen måste ha en 600€ Tv till konsol... Nope, du kan även använda den där samma 80€ monitorn som lades till för PCn till konsol.

Vid spelköp till PC så räknas nästan enbart spel köpta på steam-reor medan spelköp till konsol alltid räknas med priset som spel kostar på release date. För tydligen finns det inga spel till konsol som någonsin sjunker i pris eller är på REA.
Några snabba exempel:
Far Cry 4. På steam just nu kostar spelet 39,99€ medan det på PSN kostar 24,99€.
Watch_Dogs. På steam 29,99€ - på gamestop till ps4 14,99€ och på PSN 19,97€

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Där försvann fördelen då med konsoler där man programmerar specifikt mot hårdvaran......

Instämmer till fullo.

Antingen arbetar man direkt mot hårdvaran och kan få ut de sista % av CPU/Minne/GPU
alt så arbetar man generellt mot mjukvaran och låter mjukvaran sköta kopplingen till Hårdvaran ...

Jag tror inte att vi i framtiden sitter med en Xbox under Tv och en eller flera datorer i hemmet någonstans.

så fort någon gör ett interface som klarar av att driva flera skärmar samtidigt samt har låg latens, kommer vi att se en återgång till
hemservern som servar hemmet.

där man kopplar upp dosan vid TV, skärmen och tangentbordet mus vid skrivbordet och låter servern tunnla trafiken till respektive enhet.

i dagsläget är det ett problem ja men om 10-15år så tvivar jag på att det är ett problem. vår dator/spel konsumtion kommer att se annorlunda ut då. med tanke på hur fort utvecklingen har gått de senaste 10 åren..... för 10 år sedan fanns inte iphone och mobiltelefonerna såg mycket annorlunda ut.

stavfel/syftningsfel.
Permalänk
Skrivet av mrwu:

Du behöver inte uppgradera år efter år för att kunna spela på 60hz/4k osv? Vadå? Som om du någonsin har spelat på sånt. Både XBONE och PS4 pallar knappt 1080p med stabil 30hz på flesta spelen. NES och SNES gick i 60hz. Sen kliver man ett steg bakåt. Varför? För att spelutvecklare anser att "30hz är med cinematisk" och sånt tycker visst köpare är bra. Grafik är inte lika viktigt som spelmekanik, story, musik, spellängd, etc (inte som man kan se så skarpt om man ändå sitter på soffan 2m bort från TVn när man spelar) men ändå går en massa tid och pengar bort till grafik och trams som "cinematiska grafikfilter" samt chromatic aberration. Varför? för att det lockar puckade köpare "ohh spelet har ju senaste grafikeffekter" "spelet är så cinematiskt".

För det första NES och SNES körde 50hz i Sverige, för det andra så har det aldrig funnits en låst standard på FPS i spel. Det har skiftat radikalt mellan olika spel på i princip alla plattformar. Även spel på NES och SNES kunde lagga och vara otroligt instabila. Grym grafik har även varit ett försäljnings argument sedan de första spelen började släppas till allmänheten, det är lika gammalt som hela industrin.

Hela grejen men "cinematic" är ett försäljningsknep och har sällan med grafiken att göra, de brukar oftast säga att spelet har "cinematic gameplay", grafiken är ofta ett annat försäljnings argument. Casual,s blir totalblåsta av spelbolagen, de ljuger rätt hårt. Casual,s har fått för sig att 30fps är bäst och att man kan inte se skillnad på 30 och 60, vissa hävdar även att spelet "går för fort" på 60fps och att de förstör spelupplevelsen. Casual,s säger att de inte bryr sig om grafik och det är därför de lirar på konsol istället för PC medans bolagen pressar grafik så hårt de kan i konsolspel även om det totalt förstör spelupplevelsen och casual,s hyllar dem. Det är rätt hemskt att de pressar "Cinematic" in i folks huvuden , spel ska inte jämföras med filmer på det sättet, det är bara fel. Industrin ljuger så hårt atm att även spelutvecklare som borde veta bättre har blivit förvirrade och börjar tro på det där skitsnacket.

Skrivet av Yoshman:

Gissar att detta beslut kommer stoppas av de inom Microsoft som faktiskt förstår vad en konsol är och varför det är absolut kritiskt att varje generation har exakt en konfiguration som är den enda konfiguration speltillverkare behöver beakta.

Massor med inlägg i denna tråd säger att Xbox One motsvarar en 5-7 år gammal PC, något som i någon mening är tekniskt korrekt om man bara tittar på komponenterna som igår.

Rent praktisk presterar en Xbox One (och PS4 och vilken annan konsol som helst) långt bättre än en PC skulle göra med samma komponenter, anledningen är flera

  • speltillverkare behöver inga marginaler, de vet exakt vad alla spelare kommer sitta på. I många spel är upplevelsen bättre på konsol än på PC, även fast FPS är högre och grafiken har mer shaders, anledningen är att konsoler av flera skäl har betydligt bättre kvalitetskontroll på titlarna

  • OSet som rullar på en konsol kan kapa flera lager som OS för PC måste ha för att abstrahera olika typer av maskinvara, konsolen har ju bara en konfiguration så finns ingen anledning att ha drivare och andra abstraktioner (vilket är hela poängen med OS på "vanliga" datorer)

  • av nödvändighet blir abstraktioner som används på PC lite av "minsta gemensammare nämnare", i en konsol där man vet att det bara finns en specifikation är det inte bara möjligt utan även önskvärt att använda precis varenda specialfunktion som existerar i kisel

Att behöva skriva konsolspel som tar mer än en maskinvarukonfiguration i beaktande är därför en korkad idé och hoppas att den inte blir verklighet, framförallt blir det uselt för de som sitter på något efter den senaste generationen då den mest köpstarka gruppen lär uppgradera snabbt vilket då för optimering för tidigare "kompatibla" generation till en ekonomisk belastning för speltillverkarna.

Beror inte det på hur ofta de släpper de nya modellerna? Om allt fortsätter att vara baserat på x86 och har en liknande intern design borde det inte vara lite lättare i alla fall? Finns ju alltid problem helt klart, att ha två Jaguar prollar i konsolerna var nog inte direkt de smartaste valet och kan nog bli ett problem. Men om de släpper en "ny version" som är starkare typ vart 3-5e år som är helt bakåtkompatibelt och lite allt eftersom slutar att göra spel på de äldre för att de inte är starka nog eller lika relevanta längre. Borde inte det göra saken lite lättare och kanske få det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Detta eviga masterrace tjat...
Har kört PC i ca 20 år men skäms över att kalla mig pc-gamer på grund av PC-masterrace runkandet.
Tillägger också att jag har ägt och ännu äger en hel del konsoler. Av current gen så sitter jag med en ps4a vilken får betydligt mer speltid jämfört med PCn.

Lite intressant är också alla dessa prisjämförelser men mer specifikt sättet prisen jämförs på.

Vid uppgradering av en PC räknar man priset på begagnade delar jämfört med nypris på konsol. Varför inte ta begagnat pris på konsol då också? Hittade så sent som idag en begagnad xbox one för 100€.

Eller till exempel faktumet att de flesta "console-killers" för det mesta inte har ett OS som följer med. Inte heller mus eller tangentbord. Och nämner man att skärm borde ingå så kommer det snabbt svar med att man tydligen måste ha en 600€ Tv till konsol... Nope, du kan även använda den där samma 80€ monitorn som lades till för PCn till konsol.

Vid spelköp till PC så räknas nästan enbart spel köpta på steam-reor medan spelköp till konsol alltid räknas med priset som spel kostar på release date. För tydligen finns det inga spel till konsol som någonsin sjunker i pris eller är på REA.
Några snabba exempel:
Far Cry 4. På steam just nu kostar spelet 39,99€ medan det på PSN kostar 24,99€.
Watch_Dogs. På steam 29,99€ - på gamestop till ps4 14,99€ och på PSN 19,97€

Jag håller med dig fullständigt i det du skriver. Känner precis likadant.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

@DrAg00nEn-4thePlayers:
Har du stött på diskussioner där PC förespråkarna tar begagnatpriser på en PC och jämför med nypris på konsoll? o.0
Man märker när en ny generation rullar in på PC marknaden då kommer de mest fantastiska kommentarer, ungefär sisådär vart femte år.

Däremot så använder jag en dator till att justera och peaka mina mediaupplevelser som TV, musik, internet, film och jobb. Därför ligger jag redan på plus när jag ska inhandla en spelmaskin. Kort och gott, datorn har jag redan medans konsollen kostar.

Sen märker jag att du förespråkar konsoll... för du gör samma sak som du anklagar andra för. Du jämför alltså en 40% REA (PSN) med ett fullpris på (Steam)!
Men visst, Steam har blivit dyrare senaste året.
En mer rättvis bedömning skulle vara BF: Bad Company 2. Det kostar 99 kronor på Steam och 199 kronor på PSN. Mer än det dubbla priset, vettu!

Men jag hajar inte, hur hör detta ihop med en Xbox uppgradering?

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

@DrAg00nEn:
Har du stött på diskussioner där PC förespråkarna tar begagnatpriser på en PC och jämför med nypris på konsoll? o.0
Man märker när en ny generation rullar in på PC marknaden då kommer de mest fantastiska kommentarer, ungefär sisådär vart femte år.

Däremot så använder jag en dator till att justera och peaka mina mediaupplevelser som TV, musik, internet, film och jobb. Därför ligger jag redan på plus när jag ska inhandla en spelmaskin. Kort och gott, datorn har jag redan medans konsollen kostar.

Sen märker jag att du förespråkar konsoll... för du gör samma sak som du anklagar andra för. Du jämför alltså en 40% REA (PSN) med ett fullpris på (Steam)!
Men visst, Steam har blivit dyrare senaste året.
En mer rättvis bedömning skulle vara BF: Bad Company 2. Det kostar 99 kronor på Steam och 199 kronor på PSN. Mer än det dubbla priset, vettu!

Men jag hajar inte, hur hör detta ihop med en Xbox uppgradering?

Förespråkar inte konsol. Har ingen betydelse för mig vilket format jag spelar på så länge jag får spela.
Dock skäms jag över att kalla mig pc-gamer.

Och jo, om du kollar lite längre bakåt i tråden ser du hur användare jämför begagnatpris med nypris, samt även humblebundle pris jämfört med nypris på konsolspel.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Fundering..
Vid min tv har jag en rätt kraftfull HTPC när man tittar på ren cpu prestanda. Den kör Win10, SSD, 8 gig RAM. Om nu Xbox one spelen utvecklas för den gemensamma Win plattformen, vad hindrar Microsoft från att låta mig installera ett Xbone spel på min Win10 PC? Om jag köpte en gpu för ca 1000-1500 sek och kopplade en xb controller till datorn, visst borde jag va i närheten av swec vardagsrumsdator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC