Googles AI gör upp med världsmästaren i brädspelet Go

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wereaz:

Såklart kan du bygga något högre. Tänk dock på att vissa försök gick till fanders innan man kom på fungerande byggkoder och skapade tillräckliga säkerhetsmarginaler. Se på de kollapsade byggnaderna i Turkiet eller Kina de senaste tio åren. Eller varför inte de enstegstätade fasaderna i Sverige. Det senare exemplet är ett annat fall av entropi. Man nådde en platå av visdom (såhär bygger man bäst i detta klimat) men ignorerade visdomen för att det skulle bli mer vinst (som man använde för att spekulera upp fastighetspriserna.) Så man ruckade på det interna reglementet av upparbetad erfarenhet och pang - mögelskador och skadeståndsansvar. Ett upparbetat mått av disciplin inom alla inblandade professioner slogs ut av ett "ekonomiskt" trollslag.

Vad jag säger är - hybris - och konsekvenserna därav.

Jag ger dig regel nummer 3:

https://youtu.be/ic5R4C5HRUg?t=2m54s

Översatt i programmering 90 % av felen i koden är mänskliga. 100 % av konsekvenserna kommer ur skaparna. Tusentals kockar av programmerare som inte vet exakt vad de sysslar med. Bugg, efter bugg, efter bugg, efter bugg. Skall jag fortsätta? Programmerarna och visionärerna har hybris. "Vi kan!". Vi skeptiker säger "Vad kan ni, egentligen?"

Vad man tror sig programmera och vad man faktiskt programmerar är två skilda fenomen. Konsekvenserna av en kollapsande byggnad är lokalt. Konsekvenserna av ett globalt uppkopplat system är i värsta fall dödligt. Redundans av analoga och lokala kretsar. Men jag förutspår att av ett ekonomiskt trollslag kommer ett sådant system att bortrationaliseras för VD och CFO vill festa extra hårt på sina nya lyxyachter. Jag vill förtydliga att jag skriver i tendenser, inte i absoluta termer. Men historien förskräcker varför jag höjer ett varningens finger.

Jag föreslår ett hermetiskt slutet utrymme som övervakas av omvärlden via övervakningskameror och mikrofoner. Hit skickar vi alla visionära professioner så kan de testa alla idéer på varandra. Om några av projekten får fatala konsekvenser dör alla i utrymmet ut. Om projekten fungerar så kan de släppas ut i samhället. Så sandboxar vi ännu bättre de vuxna barnens teknologiska lekar. De som vill testa de mest ingripande teknologierna kan skriva på ett tioårskontrakt där de binder sig att leva i detta utrymme och verka för sina projekts förverkligande. Level (-)78-(-)50 är reserverade för de mest ingripande projekten och dessa utrymmen är apterade med nukleära och kemiska vapen. Omvärlden gör en månatlig omröstning om laddningarna skall utlösas. Det finns även en panikomröstning som kan ske inom en timme vid överhängande risker för omvärlden.
Man kan koppla detta system till ett lajv game, där ungdomar kan låtsas spela Resident Evil-spelet på riktigt, fast på riktigt. Detta system kan befinna sig på level 48-40. Level 49 är en buffert-zon. Lämpligast bygger man hela detta komplex i Sveriges urberg och ersätter höghastighetstågen med detta grävprojekt. 300 miljarder är ett spottstyver i sammanhanget, men så kan Sverige bli världens teknikhub, teknikkluster och allra främsta teknikutvecklare. Det ger även Sveriges militär tillträde till en nukleär arsenal, måhända för ett annat syfte än under det Kalla Kriget. Alla blir lyckliga och får göra det de vill göra.

Låt crowdfundingen börja!

Jag vet inte vad du försöker säga riktigt, du verkar spåra ur lite. Det finns nog inte något projekt som inte stöter på lite oväntade problem på vägen. Det handlar om att ha säkerhet på plats för att undvika eller se till att fel aldrig kan bli för katastrofala. Jag tror nog både vetenskap och ingenjörskonsten har visat sig klara av några rätt fantastiska saker utan att jorden gått under hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag tror att populärkulturen överdriver överlevnadsinstinkten som någon slags naturlag. Att djur har överlevnadsinstinkt beror ju enbart på att det finns väldigt starka evolutionära fördelar med det. Ändå är naturen full av "självmordsbombare", där ett självdestruktivt beteende för individen är gynnsamt för populationen. En AI har inte utsatts för samma evolution alls.

Att en AI automatiskt skulle få den mänskliga känslan av att vilja överleva till varje pris är ju inte alls säkert. Visst kan det bli så, men det finns inget i universum som gör att det måste bli på det viset.

Bra poäng.

Det jag dock tänker är att vi försöker hela tiden få dessa ANI att bli bättre än människan, vi jämför den med människan och vi programmerar och bygger många av dem likt människor.

Oddsen verkar därför rätt troligt att denna AI kommer vara väldigt likt oss, och tänka, likt oss. Får den chansen att studera oss så kan den mycket troligen få denna självbevarelse.

Men jag håller med ditt resonemang, det måste inte bli så.

Är dock lite som varför har vi inte 150km/h vägar i tex Sverige? Bilarna kan ju uppenbarligen köra det idag.
För olyckor blir allvarligare, olycksrisken ökar och vi har svårare att hantera det. Lite så är det för mig med AI. Jag vet att det är odds att det blir just värsta fall scenario, men varför ska vi chansa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Här har du ett bra exempel på 1).
Vi blir rädda och drar strömmen, men om nu datorn har haft ett tag på sig att studera oss (kameror, databaser mm), pga 2), och ser oss försöka göra det. Borde inte självbevaring i en äkta AI reagera genom att försöka försvara sig själv?
Även de enklaste djuren med någon vettig intelligens på denna planet har denna insikt.
(Lite denna klichén som Hollywood älskar att bygga på, men i teorin är den nog inte långt från rätt)

Om vi vänder på det lite. Om jag står och kan trycka på en knapp för att ta ditt liv... hur reagerar du?

Och allt det förutsätter att datorn kan göra något åt det.
Det är därför ganska ointressant hur reaktionen blir om nu inte datorn har tillgång till autonoma robotar med vapen och annat, men hur bra film blir det om allt som behövs göras är att släcka serverhallen eller vad det nu kan tänkas vara?

Likna det vid att jag skulle vara fastspänd, min reaktion spelar ingen som helst roll.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Och allt det förutsätter att datorn kan göra något åt det.
Det är därför ganska ointressant hur reaktionen blir om nu inte datorn har tillgång till autonoma robotar med vapen och annat, men hur bra film blir det om allt som behövs göras är att släcka serverhallen eller vad det nu kan tänkas vara?

Likna det vid att jag skulle vara fastspänd, min reaktion spelar ingen som helst roll.

Och du förutsätter då att datorer inte har nätverk, eller uppkoppling?

Allt från din telefon till avancerade kylskåp, TV, Bilar osv är uppkopplade idag.
Du förutsätter då att du ska lyckas få datorn du bygger, med AI att "inte kommunicera" med något annat?

Det är mer som att vi spänt fast sig, kapat din tunga, förstört din hörsel och gjort dig blind...

Detta var nog ev svar som en självsäker egoistisk människa ger, innan han lär sig hur lätt det är att hacka saker. Om dessa personer kan hacka detta, hur enkelt tror du då det är för en AI dator att ta kontroll över ett Wifi mm?

Här kan du se hur skrämmande det är med någon som hackar bara din bil:
https://www.youtube.com/watch?v=MK0SrxBC1xs (inga bromsar kanske är kul?)

Underskatta inte hur sårbara vi är!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Jag vet inte vad du försöker säga riktigt, du verkar spåra ur lite. Det finns nog inte något projekt som inte stöter på lite oväntade problem på vägen. Det handlar om att ha säkerhet på plats för att undvika eller se till att fel aldrig kan bli för katastrofala. Jag tror nog både vetenskap och ingenjörskonsten har visat sig klara av några rätt fantastiska saker utan att jorden gått under hittills.

Det du kallar spårar ur, kallar jag kaos-teori. Ur initialt små störningar kan du ur de stora talens lag erhålla temporär stabilitet som kan bytas mot temporärt kaos. Jag försökte rucka på dina föreställningar, men du verkar låst i att "...vetenskap och ingenjörskosten..." fixar biffen eftersom det fungerat hittills. Som jag påpekade har dessa konster resulterat i lokala katastrofer såsom raserade broar (för att man inte visste om att resonanser även gällde broar och vindbyar) eller raserade höghus (för man inte tog hänsyn till viktiga parametrar) och så vidare. Vad jag försökte visa var att katastrofer har skett och kommer att ske. Att jorden inte går under på grund av AI vet jag inte kommer att ske - det sköter solen när den dör självmant. Däremot är jag inte övertygad om att teknikk-ta intellekt har kapacitet nog att förutse konsekvenserna av sin programmering. Det är som med emergent properties eller spöket i maskineriet. Att man på förhand tro sig veta, är inte detsamma som att veta.

De som designade JAS kunde inte förutse alla signalkaskader som skulle kunna resultera i fullständigt kaos från stick to rudder.
De som designade Fukushima hade full koll på byggnationen, men förutsåg inte verkligheten.

Verkligheten. Den som slår undan benen för högtflygande planer och försäkringar från de kompetenta att de vet vad de sysslar med.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Underhållande tråd. Det kommer alltid domedagsprofeter kring allt som är nytt. Nog kan det komma problem av AI-forskning men det känns också som det lätt överdrivs hur sådana ska komma ifrån sina begränsningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wereaz:

Det du kallar spårar ur, kallar jag kaos-teori. Ur initialt små störningar kan du ur de stora talens lag erhålla temporär stabilitet som kan bytas mot temporärt kaos. Jag försökte rucka på dina föreställningar, men du verkar låst i att "...vetenskap och ingenjörskosten..." fixar biffen eftersom det fungerat hittills. Som jag påpekade har dessa konster resulterat i lokala katastrofer såsom raserade broar (för att man inte visste om att resonanser även gällde broar och vindbyar) eller raserade höghus (för man inte tog hänsyn till viktiga parametrar) och så vidare. Vad jag försökte visa var att katastrofer har skett och kommer att ske. Att jorden inte går under på grund av AI vet jag inte kommer att ske - det sköter solen när den dör självmant. Däremot är jag inte övertygad om att teknikk-ta intellekt har kapacitet nog att förutse konsekvenserna av sin programmering. Det är som med emergent properties eller spöket i maskineriet. Att man på förhand tro sig veta, är inte detsamma som att veta.

De som designade JAS kunde inte förutse alla signalkaskader som skulle kunna resultera i fullständigt kaos från stick to rudder.
De som designade Fukushima hade full koll på byggnationen, men förutsåg inte verkligheten.

Verkligheten. Den som slår undan benen för högtflygande planer och försäkringar från de kompetenta att de vet vad de sysslar med.

Vad är alternativet? Ska man överge tekniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och du förutsätter då att datorer inte har nätverk, eller uppkoppling?

Allt från din telefon till avancerade kylskåp, TV, Bilar osv är uppkopplade idag.
Du förutsätter då att du ska lyckas få datorn du bygger, med AI att "inte kommunicera" med något annat?

Det är mer som att vi spänt fast sig, kapat din tunga, förstört din hörsel och gjort dig blind...

Detta var nog ev svar som en självsäker egoistisk människa ger, innan han lär sig hur lätt det är att hacka saker. Om dessa personer kan hacka detta, hur enkelt tror du då det är för en AI dator att ta kontroll över ett Wifi mm?

Här kan du se hur skrämmande det är med någon som hackar bara din bil:
https://www.youtube.com/watch?v=MK0SrxBC1xs (inga bromsar kanske är kul?)

Underskatta inte hur sårbara vi är!

Och vad ska datorn göra med wifit?
Hur ska datorn stoppa oss från att fysiskt klippa strömförsörjningen?

Men allt det du skriver förutsätter att datorn är ansluten till något.
Tänk om den inte är det då?

Jag ser fortfarande inte varför man skulle behöva vara blind, utan hörsel och utan tunga för det handlar om att man måste ha möjlighet till att handla.
Har man inte det så spelar det ingen roll hur medveten man än är och visst det kan man säga om oss också men det blir lite löjligt att skrika domedag utan att ha fog för det.
Mayakalender och så vidare.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Och vad ska datorn göra med wifit?
Hur ska datorn stoppa oss från att fysiskt klippa strömförsörjningen?

Men allt det du skriver förutsätter att datorn är ansluten till något.
Tänk om den inte är det då?

En dator som är en AI, utan att vara ansluten till något. Förklara hur du tänkt det ska gå till?
Det som gör vissa ANI så duktiga som de är, är just en databas att kommunicera mot, sensorer och något att kommunicera med. De flesta ANI projekt har antingen med Internet eller något nätverk att göra, annars finns liksom ingen poäng.

Lite här är min poäng. En dator som inte på något sätt kan kommunicera, hur ska den kallas AI? Hur vet du ens att den är en AI? Hur ska du kunna styra den? eller bli styrd av den? Eller använda den till!?

Den är lika meningslös som en PC utan BIOS chip... utan något sätt att kommunicera.

Men okej. Om den inte är ansluten, så sker inget. Om du kan stänga av strömmen utan att den kan göra något, så wiipii.. du vinner. Men vad exakt är beviset? Att du kan stänga av en dator du inte ens vet vad den gör? Eller var är din poäng?

Skrivet av Enity:

Jag ser fortfarande inte varför man skulle behöva vara blind, utan hörsel och utan tunga för det handlar om att man måste ha möjlighet till att handla.
Har man inte det så spelar det ingen roll hur medveten man än är och visst det kan man säga om oss också men det blir lite löjligt att skrika domedag utan att ha fog för det.
Mayakalender och så vidare.

Skillnaden är att för att du och jag ska "handla/agera" så måste vi fysiskt göra något, säga något eller liknande. Telepati eller liknande är inte direkt standard hos människor och vi har inget annat sätt att kommunicera. Maskiner däremot kan kommunicera på enormt många sätt. Allt från skärm -> Video till direkta länkar, nätverk, ljud/ljus osv. Lång lista... Om du säger att du medvetet kapar alla dessa vägar, ingen väg att kommunicera, vad ska du då med ANI enheten till? Den blir ju meningslös att ens att bygga...

Förstår din "tanke", men du har nog inte tänkt igenom den, då den är väldigt motsägande i sig själv på hur det är tänkt i praktiken. En dator utan någon kommunikationssätt är en blind, döv och stum fastbunden människa. Den kan tänka, inne i sig själv.. ja. Men vad är poängen?

Permalänk
Avstängd

Någon som vet när nästa match spelas?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Underhållande tråd. Det kommer alltid domedagsprofeter kring allt som är nytt. Nog kan det komma problem av AI-forskning men det känns också som det lätt överdrivs hur sådana ska komma ifrån sina begränsningar.

Det är nog att simplifiera frågan. En stor tillämpning av denna forskning sker inom militärindustrin. Högteknologiska vapensystem må utföra små beslut, men effekterna kan vara katastrofala. Domedagsprofeterna, ett epitet för att förringa kritik, är i det här fallet etablerade "dinosaurer" inom forskning och teknikutveckling. Det är väl snarare dårskap att inte väga in för- och nackdelar, eller hur? Att vara kritiskt förutseende är inte detsamma som att vara paranoid.
---

Jag är faktiskt mycket förvånad över resultatet efter första matchen. Omvälvande.
---

En för mig närmast tragisk jämförelse är att King med Candy Crash såldes för ca 50 miljarder kronor, medan Google kunde köpa upp Deepmind för ynka 3 miljarder kronor. Man samtidigt både skrattar åt och gråter över mänskligheten.

Edit: tillägg
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Någon som vet när nästa match spelas?

https://deepmind.com/alpha-go.html

Citat:

The matches will start at 1pm Korea Standard Time (4am GMT; day before 11pm ET, 8pm PT) on these days:

Wednesday, March 9: First match
Thursday, March 10: Second match
Saturday, March 12: Third match
Sunday, March 13: Fourth match
Tuesday, March 15: Fifth match

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En dator som är en AI, utan att vara ansluten till något. Förklara hur du tänkt det ska gå till?
Det som gör vissa ANI så duktiga som de är, är just en databas att kommunicera mot, sensorer och något att kommunicera med. De flesta ANI projekt har antingen med Internet eller något nätverk att göra, annars finns liksom ingen poäng.

Lite här är min poäng. En dator som inte på något sätt kan kommunicera, hur ska den kallas AI? Hur vet du ens att den är en AI? Hur ska du kunna styra den? eller bli styrd av den? Eller använda den till!?

Den är lika meningslös som en PC utan BIOS chip... utan något sätt att kommunicera.

Men okej. Om den inte är ansluten, så sker inget. Om du kan stänga av strömmen utan att den kan göra något, så wiipii.. du vinner. Men vad exakt är beviset? Att du kan stänga av en dator du inte ens vet vad den gör? Eller var är din poäng?

Skillnaden är att för att du och jag ska "handla/agera" så måste vi fysiskt göra något, säga något eller liknande. Telepati eller liknande är inte direkt standard hos människor och vi har inget annat sätt att kommunicera. Maskiner däremot kan kommunicera på enormt många sätt. Allt från skärm -> Video till direkta länkar, nätverk, ljud/ljus osv. Lång lista... Om du säger att du medvetet kapar alla dessa vägar, ingen väg att kommunicera, vad ska du då med ANI enheten till? Den blir ju meningslös att ens att bygga...

Förstår din "tanke", men du har nog inte tänkt igenom den, då den är väldigt motsägande i sig själv på hur det är tänkt i praktiken. En dator utan någon kommunikationssätt är en blind, döv och stum fastbunden människa. Den kan tänka, inne i sig själv.. ja. Men vad är poängen?

Visst väljer du att tolka inte ansluten till något som att den ska stå utan möjlighet för oss att kontrollera så köper jag ditt argument, men nu menade jag att den inte skulle vara ansluten till internet, jag var väl otydlig.
Det vill säga att det är ett eget slutet system.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Visst väljer du att tolka inte ansluten till något som att den ska stå utan möjlighet för oss att kontrollera så köper jag ditt argument, men nu menade jag att den inte skulle vara ansluten till internet, jag var väl otydlig.
Det vill säga att det är ett eget slutet system.

Okej, så vi antar att du jobbar på en maskin, som är helt avskuren från internet.

Hur laddar du upp kod till denna maskin? Men en PC eller motsvarande dator antar jag?
Så vad hindrar en AI, som ett virus att sprida sig till denna dator, och sen till andra datorer via den?
Bara för att något inte är direkt anslutet, innebär inte att det inte kan spridas. USB minnen och virus är bra tecken på detta. Man kan inte "anta" något är säkert, utan att motverka alla potentiella säkerhetsrisker "som kan ske".

Poängen är i min 2) i initiala post.
Hur vet du att du har en AI?
Hur vet du att den inte överlistar dig redan?

Du antar att det är ett slutet system, men om du antar en AI med mer kontroll över sin hårdvara än du har, hur kan du anta detta?

Ja, det jag säger ovan är värsta fall scenario, men det är också den som kommer bita oss i röven om den sker till en nivå där det kan vara något vi aldrig får kontroll över igen. Så därför behöver man ha lite respekt för "assumption is the mother of all f ups".

Permalänk
Avstängd

Fan vad coolt att datorn vann!

Såg någon dryg timme men somnade sen.

Har lyssnat på en skeptisk podcast flera år nu som tagit upp just om AI.

De menar på att den AI som framställs i exempelvis Terminator-filmerna är att överdriva att det skulle vara aktuellt med dagena AI-teknologi.

AI, liksom all elektronik, följer ju instruktioner, vare sig linjärt eller parallellt.

En sak för mig som jag tycker fattas i modern AI är inbyggd bakomliggande behov och motivationer, det som gör oss människor mer både förutsägbara och oförutsägbara.

Visst, en AI kanske får så komplicerat neuroliknande nätverk att det får det vi uppfattar som "medvetande", men varifrån kommer då behoven och motivationerna?

Våra kommer ju från evolutionen, som sedan genomsyras genom vårat "medvetande".

Det är just detta som får mig att inte oroa mig, än så länge, över AI som skulle bli så "smart" att de börjar gå emot sina skapare som om de plötsligt fick ett behov eller motivation för det.

Å eftersom neurologi inte ens kan förklara "medvetande" ännu på ett bra sätt så blir det nog också svårt att modellera och baka in det i Terminator-liknande AI

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Att just kunna lära sig själv är väl en grund till att ens kunna ha självmedvetande. Att kunna förstå vilket som är bättre valet och förutspå det bättre svaret på det.

Det mer skrämmande är väl... om en maskin en dag får ett självmedvetande, hur kommer:
1) Deras användare (vi) att reagera?
2) Vi upptäcka det?
3) "Den" reagera på att vi reagerar?

Det som ofta får tanken att skena är ju att millisekunden en AI blir en äkta AI med självmedvetenade, så har du också ingen kontroll längre. Så när det väl har skett, kan du göra något? Kommer människan att acceptera att styras av en maskin? Eller att en maskin är smart nog att både förutse och överlista en människa? Med tanke på att denna maskin nu tävlar om att bli smartare än en människa på en sak, så är det faktiskt ett oroande stort steg mot detta.

Detta är vad en del av oss fruktar, mer än gen-manipulering och super DNA, för i den takten som utvecklingen går idag, kan det ske snabbare än vi tror.

Jag tror inte att det är så sannolikt att den har ungefär samma iQ/intelligens som vi. Antingen så har den så låg intelligens så att den inte är något hot eller så blir den så intelligent så att den förstår hur meningslöst livet är och tar självmord genom att radera sig själv.😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej, så vi antar att du jobbar på en maskin, som är helt avskuren från internet.

Hur laddar du upp kod till denna maskin? Men en PC eller motsvarande dator antar jag?
Så vad hindrar en AI, som ett virus att sprida sig till denna dator, och sen till andra datorer via den?
Bara för att något inte är direkt anslutet, innebär inte att det inte kan spridas. USB minnen och virus är bra tecken på detta. Man kan inte "anta" något är säkert, utan att motverka alla potentiella säkerhetsrisker "som kan ske".

Poängen är i min 2) i initiala post.
Hur vet du att du har en AI?
Hur vet du att den inte överlistar dig redan?

Du antar att det är ett slutet system, men om du antar en AI med mer kontroll över sin hårdvara än du har, hur kan du anta detta?

Ja, det jag säger ovan är värsta fall scenario, men det är också den som kommer bita oss i röven om den sker till en nivå där det kan vara något vi aldrig får kontroll över igen. Så därför behöver man ha lite respekt för "assumption is the mother of all f ups".

Vissa anser att dator virus redan är en typ av "liv", deras huvudmål är att föröka sig och utnyttja sin tillvaro men att sprida en fullt medveten AI via ett par KB stort virus är nog lite svårt med tanke på mängden data och beräkningskraft som behövs. Sen håller jag med dig, inget är säkert oavsett vad man gör men sen finns det rimliga gränser.

Hur vet vi att vi har ett AI? Beror lite på definitionen men om vi tar det "uppenbara" att den har ett eget medvetande måste jag tyvärr bli lite filosofisk. Vi har ingen konkret definition på fri vilja och eget medvetande. Man kan lättast definiera det som "det vi har och upplever" "Jag tänker, alltså finns jag". En AI med ett eget medvetande kan fungera så olikt vårt eget så det kanske är omöjligt för oss att förstå sig på varandra, vi har bara oss själva som referens. Så kort och gott, det kan antingen vara totalt omöjligt eller riktigt simpelt att ta reda på om man har ett medvetet AI.

AI är något som borde tas mer seriöst, Stephen Hawking jämförde framstegen med AI som att utomjordingar ringde oss och sa "Vi är framme hos er om 50år" och som svar ger vi "Okej, vi lämnar lamporna på". AI är nog det närmaste vi har som liknar en utomjordisk livsform inom den närmaste framtiden. AI ger oss ovärderliga resurser och är samtidigt riktigt riskabelt, vi borde verkligen vara vaksamma. Det finns en kommitté som arbetar just med moral och säkerhet gällande AI, kommer dock ej ihåg vad den heter.

Medveten AI är något som kan förändra allt på nolltid men det är samtidigt något som kanske aldrig kommer att hända.
Medveten AI är ingen självklarhet och även om vi uppnår det så kanske den aldrig kan bli "smartare" än oss, effektivare på vissa arbetslaster är garanterat redan nu men den kanske aldrig blir lika kreativ och kan utvecklas på samma sätt. Den kanske fastnar på samma nivå som oss och vi får helt enkelt utvecklas tillsammans i en mycket långsammare takt, det kan bero på begränsningar i teknologi som är svåra eller helt enkelt omöjliga att överkomma.

Vi har även lite andra rolig ämnen gällande det här som den teknologiska singulariteten, transhumanism, det finns även en idé att vi kommer bli det "medvetna AI hive mind" en dag.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt lär sig en AI som AlphaGo? Gör den om samma misstag två gånger?

Jag tänker att det finns ett begränsat fönster då en spelare kan slå den, för sen har den lärt sig ens teknik och strategi. Men då jag inte vet något om Go underskattar jag troligtvis komplexiteten...

Permalänk
Medlem

Ni som är oroliga och pratar om skynet, glöm inte att det här är samma företag som äger Boston Dynamics...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Vad är alternativet? Ska man överge tekniken?

Det behöver man väl inte. Men det är ingen naturlag att man måste springa i en riktning bara för att man sprungit i den riktningen tidigare. Man får stanna och tänka efter. Möjligen blir det mörkt och man måste slå läger för natten, men undviker man att springa utför ett stup utan att ha sett sig för, så varför inte. Skynda långsamt, sade haren till sköldpaddan.

Även om företagen plöjt ner miljarder i utveckling, så finns det möjlighet att skrota projekt. Inom medicinen kan utvecklingen stoppas ända fram tills ett godkännande av myndigheterna.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du säger det, men ändå så vet både Internet och NSA mer om dig än troligen du själv, dina föräldrar och dina vänner. Och de satsar ännu mer på big data för varje år som går.

Visst är det dock långt ifrån en AI, men folk verkar glömma att hela poängen med "AI" är att flera olika delar som gör "något". Så lägg ihop det...

Datorer som matar sig själv med info, datorer som försöker välja bästa alternativet, datorer som redan nu löser problem utan människans inblandning. 3 helt olika projekt, men ändå 3 grundstenar för en AI. Någonstans måste det börja, eller hur?

Om vi själva inte vet hur en AI skapas, hur vet vi att vi "inte är på väg att skapa den"?

Det var det som var min poäng? Vi kan nu göra kul trollkonster utan vetenskaplig förståelse för hur det funkar. Tänk vad vi kommer kunna göra när vi får den vetenskapliga kunskapen om hur mellanstegen av ett neuronnät fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

Hur snabbt lär sig en AI som AlphaGo? Gör den om samma misstag två gånger?

Jag tänker att det finns ett begränsat fönster då en spelare kan slå den, för sen har den lärt sig ens teknik och strategi. Men då jag inte vet något om Go underskattar jag troligtvis komplexiteten...

Allt beror på hur du definierar misstag. Men tror att det här neuronnätet spelat tusentals matcher innan det fick utmana en människa och även den AIn gjorde "misstag" i matchen förra gången enligt den mänskliga motståndaren. Men det hindrade ju inte AIn från att vinna.

En AI lär sig för övrigt inte din strategi. Den lär sig vilka drag som fungerar i vilka lägen. Skillnaden med Schack och Go är att Go är mångfalt värre beräkningsmässigt, faktor 10 per steg ungefär. Så att beräkna två drag är 100 gånger tyngre, 3 drag är 1000 gånger tyngre etc.

Sedan är inte Go lika logiskt heller, vilket också gör det mer komplicerat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är nog att simplifiera frågan. En stor tillämpning av denna forskning sker inom militärindustrin. Högteknologiska vapensystem må utföra små beslut, men effekterna kan vara katastrofala. Domedagsprofeterna, ett epitet för att förringa kritik, är i det här fallet etablerade "dinosaurer" inom forskning och teknikutveckling. Det är väl snarare dårskap att inte väga in för- och nackdelar, eller hur? Att vara kritiskt förutseende är inte detsamma som att vara paranoid.
---

Jag är faktiskt mycket förvånad över resultatet efter första matchen. Omvälvande.
---

En för mig närmast tragisk jämförelse är att King med Candy Crash såldes för ca 50 miljarder kronor, medan Google kunde köpa upp Deepmind för ynka 3 miljarder kronor. Man samtidigt både skrattar åt och gråter över mänskligheten.

På vilket sätt väger jag inte in nackdelarna när jag tydligt skriver att det kan leda till problem? Jag läste min post igen och även om den uttrycker min åsikt väldigt kortfattat tycker jag det framgår att jag tycker vissa har en överdriven inställning till riskerna, och inte att all skepticism är fel. Jag anser att börja prata om en AI som styr över hela mänskligheten är extremt eftersom att komma så långt i utvecklingen att en AI ens teoretiskt sett kan fungera så, utan att man stöter på relativt stora problem innan dess som får en att tänka om, känns oerhört långsökt.

Vad gäller investeringarna så är det ju inte så konstigt. Candy Crush är ju en omedelbar intäktsmaskin medan Deepmind är något som kommer kräva en hel del pengar för att skapa någon vinst. Att kunna köpa något som närapå garanterar dig att generera en enorm mängd pengar inom en viss tid måste ju kosta mycket för att ägaren ska göra sig av med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det var det som var min poäng? Vi kan nu göra kul trollkonster utan vetenskaplig förståelse för hur det funkar. Tänk vad vi kommer kunna göra när vi får den vetenskapliga kunskapen om hur mellanstegen av ett neuronnät fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det ju med mycket som är lite skrämmande dock.

Den dagen vi förstår våra generer till 100%, hur vet du då vad för saker de kommer experimentera med eller göra?

Den dagen vi förstår allt med rymden, universum och all uppkomst, hur ska då religonen hantera detta?

Full förståelse är svårt eller omöjlig att få dock, vilket egentligen är den farliga biten. För vet vi allt om allt, så finns där ingen risk med något. Det är just när man "tror" sig veta saker, som misstag sker. Även ignorans om att "det är så långt fram/bort att det inte är ett problem" är nog en av de mest använda fraserna innan en olycka sker. Ska människan sluta göra dumma misstag, måste vi sluta vara så ignoranta på vad för problem som kan ske.

Skrivet av Felix:

Allt beror på hur du definierar misstag. Men tror att det här neuronnätet spelat tusentals matcher innan det fick utmana en människa och även den AIn gjorde "misstag" i matchen förra gången enligt den mänskliga motståndaren. Men det hindrade ju inte AIn från att vinna.

En AI lär sig för övrigt inte din strategi. Den lär sig vilka drag som fungerar i vilka lägen. Skillnaden med Schack och Go är att Go är mångfalt värre beräkningsmässigt, faktor 10 per steg ungefär. Så att beräkna två drag är 100 gånger tyngre, 3 drag är 1000 gånger tyngre etc.

Sedan är inte Go lika logiskt heller, vilket också gör det mer komplicerat

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nästan vilja se den spela TH-poker. Det spelet är kul, just pga "proffs" och mindre erfarna verkligen inte är säkra kort, oavsett. Där är för många faktorer och osäkerheter som inte kan beräknas, och det räcker i värsta fall med en miss så har du förlorat.

Permalänk
Hedersmedlem

Googles AI har vunnit duellen. Ointagliga 3 - 0!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Googles AI har vunnit duellen. Ointagliga 3 - 0!

Det verkar som fjärde matchen förlorades dock.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad så är det kortare intervjuer med personer ur teamet bakom AlphaGo i början av sändningana av match 3 och 4. De pratar lite om hur AI:n fungerar på ett lekmannasätt.
https://www.youtube.com/channel/UCP7jMXSY2xbc3KCAE0MHQ-A/vide...

Permalänk
Medlem

Skulle go inte vara styrt av logik?