AMD och Nvidia rustar upp med Polaris och Pascal till Computex 2016

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Prepare for trouble

Jo, så är det och det är jag helt med på.
Men jag vet inte om jag gillar att det fortfarande är problem 6-12 månader efter lansering

haha, mina 980 hade jag sedan länge... funkar utmärkt

Och fury x i 4 CF funkar i dom spel jag testat, och 1 kort funkar utmärkt med

Känns som folk har mycket problem, ovanligt mycket

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

haha, mina 980 hade jag sedan länge... funkar utmärkt

Och fury x i 4 CF funkar i dom spel jag testat, och 1 kort funkar utmärkt med

Känns som folk har mycket problem, ovanligt mycket

Jag tror det är väldigt många som drabbas av småproblem som man inte förknippar med grafikdrivrutiner, men som faktiskt är det.

Som man uppfattar som rena tillfälligheter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror det är väldigt många som drabbas av småproblem som man inte förknippar med grafikdrivrutiner, men som faktiskt är det.

Som man uppfattar som rena tillfälligheter.

Problem anser jag när jag inte kan spela och att spelupplevlsen suger, och jag är extremt kräsen av mig

Jävligt mycket går att göra så man slipper problem, genom åren
Flasha BIOS, ändra boost av/på och massa hack program och annat!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Adam West: Ja namnschemat är enkelt. Problemet är att det inte återspeglar vad vad som sitter på kretskortet (re-brands)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Problem anser jag när jag inte kan spela och att spelupplevlsen suger, och jag är extremt kräsen av mig

Jävligt mycket går att göra så man slipper problem, genom åren
Flasha BIOS, ändra boost av/på och massa hack program och annat!

Ja, men nu kanske inte alla vill flasha bios och ha sig utan förväntar sig att de drivrutinerna man laddar ner ska funka bra utan att behöva hålla på med massa "hack program och annat", det kanske inte är något alla vill eller kan hålla på med. Skitkul att du verkar ha klarat dig utan massa problem, det har jag också. Det hjälper tyvärr inte dom som har problem med drivrutiner.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Så det kommer heta GTX 1080. Jag skulle inte bli förvånad om folk blir förvirrade om det. "Behöver jag ett GTX 4000 för 4K??"

Nej, för bra prestanda i 4k räcker det med ett GTX 2160.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men nu kanske inte alla vill flasha bios och ha sig utan förväntar sig att de drivrutinerna man laddar ner ska funka bra utan att behöva hålla på med massa "hack program och annat", det kanske inte är något alla vill eller kan hålla på med. Skitkul att du verkar ha klarat dig utan massa problem, det har jag också. Det hjälper tyvärr inte dom som har problem med drivrutiner.

Man bör uppgradera sitt BIOS till senaste möjligt om man sitter på ett några år gammalt moderkort och köper nya grafikkort.

Sedan angående hack, det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Spännande! Men jag kommer inte byta ut mina Fury X för kommande gen, väntar något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Adam West: Ja namnschemat är enkelt. Problemet är att det inte återspeglar vad vad som sitter på kretskortet (re-brands)

Nä det är inte så namnscheman ska fungera. De säljer produkter (inte arkitekturer eller kodnamn) och har ett namnschema för att illustrera vart en produkt befinner sig i deras aktuella lineup.
Även om kortet är konkurrenskraftigt på sin plats i dagens lineup så vet man inte det om det har ett namn som tillhör en äldre lineup.

I de fall då det blir fel så är det när en produkt finns i flera olika varianter med olika funktioner, strömförbrukning och prestanda utan någon synbar skillnad i namnsättningen. Alltså så nVidia håller på med sina rebrands.

Permalänk

Brace yourselves, leaked pdf'er is coming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Så det kommer heta GTX 1080. Jag skulle inte bli förvånad om folk blir förvirrade om det. "Behöver jag ett GTX 4000 för 4K??"

Det är bara att svara "Var har du hittat GTX 4000?"
Nån jävla måtta får det ju ändå vara...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Hoppas AMD gör en "home run" med polaris, är lite less på Nvidia och skulle vilja prova på AMD igen.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur många 28nm kort som kommer leta sig in i höstens släpp i mellanklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ur konsumentsynpunkt så är det bästa som kan hända att AMD tar prestandatäten. Med tur kan det också innebära ett uppsving för deras Open Source lösningar som är ett alternativ Nvidia stängda Game Works. Det kommer ge dem en behövlig vitamininjektion, återföra en mer balanserad marknad och tvinga Nvidia att även de börja göra saker i konsumenternas bästa intresse och att vi på sikt ser mer öppna standarder för fysik etc.

Tyärr har Nvidias nuvarande hållning förmodligen direkt inneburit att fysiska effekter inte blivit mer förekommande i spel än vad de är. Om Physx från början släppts öppet och alla hade kunnat implementera HW-stöd för det så hade vi förmodligen sett det användas i bra mycket fler spel än den handfull eller så om året som kommer med stöd för hårdvarutekninken. Så där är ett exempel på hur Nvidia, avsiktligt eller oavsiktligt, hållit tillbaka innovationer inom spelutvecklingen och försvårat för konsumenter att ta del av nya tekniker.

Kanske Vulkan och DirectX skulle implementera API:er för fysik och annat som Nvidia låst ner i Game Works så skulle det finnas öppna standarder för HI-utvecklare att stödja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Prepare for trouble

Jo, så är det och det är jag helt med på.
Men jag vet inte om jag gillar att det fortfarande är problem 6-12 månader efter lansering

Jo jag förstår dig. Det ska fungera 1 år senare tycker man

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror det är väldigt många som drabbas av småproblem som man inte förknippar med grafikdrivrutiner, men som faktiskt är det.

Som man uppfattar som rena tillfälligheter.

Har du (av intresse) några exempel?
Är intresserad för jag felsöker mycket maskiner och all info om vad som kan drabba vad är till hjälp.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dax att byta ut mitt gamla 7970 ghz edition. Har man tur så slipper det vänta allt för länge på en zen cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Kommer verkligen ett budget Pascal grafikkort att ha ungefär samma prestanda som ett GTX 980 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Så det kommer heta GTX 1080. Jag skulle inte bli förvånad om folk blir förvirrade om det. "Behöver jag ett GTX 4000 för 4K??"

Målgruppen eller folk som köper ett grafikkort för 5k+ har nog ganska bra koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Historiskt sett, hur långt före release har uppskattade priser släppts?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Ska bli spännande att se hur många 28nm kort som kommer leta sig in i höstens släpp i mellanklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Från AMD bör det bli 14nm över stort spann av kort, vad rykten säger (har ju visat upp en okänd låg watts GPU för laptops på just 14nm) och även gått ut med att även om AMD ska rebranda så blir det inte på 28nm vad alla rykten pekar på och även AMD hintat om.

Nvidia å sin sida har inte nämnt något om detta än.

Fast rätt korkat att göra det, verkar bli enormt stora vinster i prestanda/watt och även billigare att köra lägre än 28nm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig ton, otrevligheter och påhopp tolereras ej.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Från AMD bör det bli 14nm över stort spann av kort, vad rykten säger (har ju visat upp en okänd låg watts GPU för laptops på just 14nm) och även gått ut med att även om AMD ska rebranda så blir det inte på 28nm vad alla rykten pekar på och även AMD hintat om.

Nvidia å sin sida har inte nämnt något om detta än.

Fast rätt korkat att göra det, verkar bli enormt stora vinster i prestanda/watt och även billigare att köra lägre än 28nm.

Handlar helt om kapacitet. Om kapaciteten för 14nm är låg i början så kommer det allt bli dyrare med 14nm än 28nm för mindre kretsar. Mindre tillverkningsprocesser blir dyrare och dyrare och det är svårare och svårare att försöka täcka upp det med högre kapacitet. Allra helst för GPU:er som tenderar att öka transistoranspråken i samma takt som noden krymper.

Men vad pratar du om? Inte rebranda på 28nm, antingen återanvänder de gamla kretsar eller så gör de inte det. Det är inte att återvinna en gammal krets om det är en nyutvecklad 14nm krets. Men kan tänka mig att de kör en del 28nm främst riktat till OEM.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Inte enligt AMDs egen förklaring från 2013
Tre prestanda klasser R5, R7, R9. Så långt är jag med på noterna

Därefter följer en tresiffrig beteckning. Den första siffran talar om vilken generation grafikkortet tillhör, i detta fall den andra generationens Graphics Core Next. Resterande siffror anger prestandasegmenteringen inom klassen, där högre är bättre. "Copy paste från Sweclockers egen artikel".

Där ligger problemet! Det blir svårare för konsumenten att göra val. Om jag till exempel vill använda mitt grafikkort som ljudkälla och vill ha "trueaudio" eller va det nu heter och att vissa kort i en serie har, men andra inte har pgr av re-brands.

Och nej nVidia är inte ett dugg bättre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm som sagt var..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Aleshi:
Inte enligt AMDs egen förklaring från 2013
Tre prestanda klasser R5, R7, R9. Så långt är jag med på noterna

Därefter följer en tresiffrig beteckning. Den första siffran talar om vilken generation grafikkortet tillhör, i detta fall den andra generationens Graphics Core Next. Resterande siffror anger prestandasegmenteringen inom klassen, där högre är bättre. "Copy paste från Sweclockers egen artikel".

Där ligger problemet! Det blir svårare för konsumenten att göra val. Om jag till exempel vill använda mitt grafikkort som ljudkälla och vill ha "trueaudio" eller va det nu heter och att vissa kort i en serie har, men andra inte har pgr av re-brands.

Och nej nVidia är inte ett dugg bättre.

Vill man ha en så specifik och speciell funktion som Trueaudio så läser man nog på lite. Och det är försvinnande få som bryr sig om det jämfört med de som bryr sig om prestanda. Det är helt enkelt tusenfalt viktigare att kunden vet att ett 280X är en bit under 290 än vilka kort som har trueaudio enbart utläst ur modellnamnet. Ingen vet intuitivt hur ett GTX 680 förhåller sig till ett GTX 760. Men man har lättare att veta hur ett GTX 770 förhåller sig till ett 760.

Ska man fortsätta att sälja en kärna över mer än en generation så måste det få ha en plats i den line up som är aktuell.
Vill man förstå hur korten förhåller sig till varandra så är 370-380-390 lättare att förstå än 7870-285-390 t.ex.

Permalänk
Medlem

Skulle inte AMD ha litet försprång med lansering av sina grafikkort med nya generationen HBM-minnen gentemot Nvidia, eftersom AMD, tillsammans med Hynix, tog fram HBM?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Skulle inte AMD ha litet försprång med lansering av sina grafikkort med nya generationen HBM-minnen gentemot Nvidia, eftersom AMD, tillsammans med Hynix, tog fram HBM?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo. AMD har haft HBM på marknaden rätt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vill man ha en så specifik och speciell funktion som Trueaudio så läser man nog på lite. Och det är försvinnande få som bryr sig om det jämfört med de som bryr sig om prestanda. Det är helt enkelt tusenfalt viktigare att kunden vet att ett 280X är en bit under 290 än vilka kort som har trueaudio enbart utläst ur modellnamnet. Ingen vet intuitivt hur ett GTX 680 förhåller sig till ett GTX 760. Men man har lättare att veta hur ett GTX 770 förhåller sig till ett 760.

Ska man fortsätta att sälja en kärna över mer än en generation så måste det få ha en plats i den line up som är aktuell.
Vill man förstå hur korten förhåller sig till varandra så är 370-380-390 lättare att förstå än 7870-285-390 t.ex.

Tror fortfarande det är en hel del som tror att bara för att de köper ett kort i 300 serien så kommer de få trueauidio och freesync även om så inte är fallet. Jag känner flera personer som inte sitter på swec och som tror att om man köper de nyaste generationerna så får man även de nya funktionerna. Inte att man ska köpa en produkt med liknande fast sämre siffror från 1-1,5år sedan för att få dem.
Sedan tycker jag att det är konstigt att då man rakt av döper om en produkt kan den bli R9 i nya serien få den var R7 i gamla. Trots oförändrat prestanda. Så man lägger till två nya snabbare kort och byter namn på ett gammalt till att bli R9 trorts att det nu finns ytterligare två kort i serien som är snabbare än det än innan.

Och nej Nvidia är inte bättre på det hela.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Skulle va roligt att ha både Polaris ute på gårn samt i datorn (Y)

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tror fortfarande det är en hel del som tror att bara för att de köper ett kort i 300 serien så kommer de få trueauidio och freesync även om så inte är fallet. Jag känner flera personer som inte sitter på swec och som tror att om man köper de nyaste generationerna så får man även de nya funktionerna. Inte att man ska köpa en produkt med liknande fast sämre siffror från 1-1,5år sedan för att få dem.
Sedan tycker jag att det är konstigt att då man rakt av döper om en produkt kan den bli R9 i nya serien få den var R7 i gamla. Trots oförändrat prestanda. Så man lägger till två nya snabbare kort och byter namn på ett gammalt till att bli R9 trorts att det nu finns ytterligare två kort i serien som är snabbare än det än innan.

Och nej Nvidia är inte bättre på det hela.

Fortfarande långt viktigare att Nisse har ett hum om prestandaläget. Prestanda är en långt mycket viktigare faktor när man köper grafikkort än udda-funktioner som trueaudio. Hur du än vrider och vänder på det så köps 99%+ av grafikkorten på grund av grafikprestandan. Läs bara i forumet. Knappt en jävel frågar efter Trueaudio, varenda en tycker att prestanda är en avgörande faktor.
Om en produkt då ska ingå i ett års line up så är det viktigt att folk känner att grafikkortet i fråga är aktuellt. Även om Hawaii t.ex. är ett par år gammalt så är det bland de mest aktuella korten du kan tänka dig idag givet sin prestanda och sitt pris. Det hade verkligen inte återspeglats i försäljningen eller i folks medvetanden om kortet sålts som 200-serien. Så fort en ny serie släpps så känns den gamla utdaterad, även om kretsar från den serien är exakt lika gångbara som alternativet som hade varit nyutvecklade kopior för onödiga dyra pengar.

Trueaudio kommer alltid bara vara en liten liten parentes jämfört med prestandan. Du kan prata om Trueaudio hur mycket du vill men det går inte att ändra på det faktumet.