Permalänk
Medlem

Vattenkylning, höga temps?

Tjena!

Har byggt min första vattenkylningsloop och undrar om mina temps är som dem ska, när jag kör en cinebench går cpu tempen upp i ca 55 Grader och i idle ungefär 32 Grader, är detta normalt? tycker idlen är hög...

Har testat med både EK's kylpasta samt Arctic Silver 5 ungefär samma resultat.

Min vattenkylningssetup är:
Radiators:
EK-CoolStream (240) Dual
EK-CoolStream (360) Triple
Fittings:
EK-HDC 16mm G1/4 - Black Nickel
Tubing:
EK-HD PETG Tube 12/16
CPU Block:
Block EK-Supremacy EVO - Nickel
Fluid:
EK-Ekoolant EVO Blood Red
Fans:
x5 Noctua NF-F12 120mm PWM
Pump & Reservoir:
EK-XRES 140mm D5 PWM

Processorn är en 4790k i7 som körs med XMP "Snabb" överklockningen med MSI Gaming 5 Z97 moderkort.

Bild på Datorn:

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det låter väldigt normalt jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Beror säkerligen till stor del på hur bra den sitter även internt under IHS. Det går ju alltid att delida för att få ner tempen ytterliggare.

Men 55 grader låter rätt bra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Beror säkerligen till stor del på hur bra den sitter även internt under IHS. Det går ju alltid att delida för att få ner tempen ytterliggare.

Men 55 grader låter rätt bra.

Hehe, känner nog att jag inte vill riskera att dela CPU:n

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk

Idle tempen är helt normal. Loadtempen är oxå schysst. Vill du sänka den får du öka på radiatoryta samt höja fläktfarten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2 rads till en cpu?
Du borde få vattentemp liknande ambient temp då kan man tycka, fläktarna och pumpen på låg fart?

Permalänk
Medlem

Snabböverclockning? Inte så att du har på tok för hög vcore som gör att du får varm CPU? Sån "one click OC" brukar fläska på vcore..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

2 rads till en cpu?
Du borde få vattentemp liknande ambient temp då kan man tycka, fläktarna och pumpen på låg fart?

Bilder på speed för alla fläktar samt pump

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Snabböverclockning? Inte så att du har på tok för hög vcore som gör att du får varm CPU? Sån "one click OC" brukar fläska på vcore..

1,18 säger inte mig så mycket men..

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Proffsmobbare

Det är troligen något i ledet av kontakt mellan vatten och processorkärnan, om det är IHS eller montering av blocket är svårt att säga.

Om det nu är så att det är IHS och du inte vill delid:a finns det inte mycket att göra åt saken. Istället hade jag personligen försökt sänka fläktar och pump så mycket som möjligt innan temperaturen rör på sig.

Med så mycket radiatoryta och en "flaskhals" vid IHS bör du kunna gå ner ganska rejält i hastigheter utan att det märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är troligen något i ledet av kontakt mellan vatten och processorkärnan, om det är IHS eller montering av blocket är svårt att säga.

Om det nu är så att det är IHS och du inte vill delid:a finns det inte mycket att göra åt saken. Istället hade jag personligen försökt sänka fläktar och pump så mycket som möjligt innan temperaturen rör på sig.

Med så mycket radiatoryta och en "flaskhals" vid IHS bör du kunna gå ner ganska rejält i hastigheter utan att det märks.

Har testat att byta pasta så har monterat blocket 2 gånger med ungefär samma resultat så troligen IHS

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Entusiast

Går det inte slå av fläktarna i idle? Själv har jag satt in att de inte ska starta förrän processorn legat ett par sekunder över 40 grader

http://imgur.com/a/eqKzC