Klocka en 2700k. Behöver lite hjälp och tips

Permalänk
Medlem

Klocka en 2700k. Behöver lite hjälp och tips

Hej!
Köpte ett 980ti förra veckan och märker att min cpu flaskar i The Division när allt är på max i 1440p.
Så försökte mig på att klocka min cpu. Den är 3.5ghz från början så efter att ha kollat flera guider på youtube och läst på google ställde jag först den på 3.8ghz och testade i Prime. Hela datorn hängde sig direkt.
Vågade inte direkt testa efter det. Men förstår att man ska höja volten. Grejen är den att dom guiderna jag har kolla på har sagt att man kan gå högre utan att höja volten, är det något jag missar eller måste jag höja volten redan vid 3.8 och isåfall hur mycket bör man höja den åt gången.

En annan fråga är att 2700k har ju ett turbo läge på 4.4ghz om jag inte har helt fel. Måste man då klocka den över 4.4 innan man märker skillnad eller vad menas med turboläge egentligen?

Dator och cpu finns i sign.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En snabb googling på "MSI Z68A-GD55 overklocking" fick fram denna video om överklockning av 2700k på ett MSI Z68A-GD55:
https://www.youtube.com/watch?v=H8Ko9eA6dRg

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

fråga 1 . vad kyler du cpu:n med stock kylare

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kommer att tjäna så mycket alls på överklockning av en 2700K med tanke på den redan höga turbofrekvensen. Ska du märka skillnad behöver du satsa på minst 4,8GHz helst 4,9GHz och då krävs säkert 1,40V och en 1kg tornkylare med bra luftgenomströmning.

Permalänk
Medlem

Kolla om moderkortstillverkaren har något bra program som kan göra det åt dig, det kan vara dumt att överklocka manuellt om man inte är insatt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

En snabb googling på "MSI Z68A-GD55 overklocking" fick fram denna video om överklockning av 2700k på ett MSI Z68A-GD55:
https://www.youtube.com/watch?v=H8Ko9eA6dRg

Den videon har jag kollat på men min bios ser inte alls likadan ut. Saknas massa val som han nämner. Var inte så länge sen jag uppdaterade BIOS så jag vet inte riktigt varför han haar flera val som inte jag har.

Skrivet av Hytin:

fråga 1 . vad kyler du cpu:n med stock kylare

Jag har en Noctua NH-U14S

Skrivet av Gustav.Henrik:

Tror inte att du kommer att tjäna så mycket alls på överklockning av en 2700K med tanke på den redan höga turbofrekvensen. Ska du märka skillnad behöver du satsa på minst 4,8GHz helst 4,9GHz och då krävs säkert 1,40V och en 1kg tornkylare med bra luftgenomströmning.

Det var nästan det jag misstänkte. För visst går den i 4.4 på turbo hela tiden om det behövs?

Skrivet av Jink:

Kolla om moderkortstillverkaren har något bra program som kan göra det åt dig, det kan vara dumt att överklocka manuellt om man inte är insatt.

Msi har ju deras OC engine men verkar inte som att man kan klocka så mycket i det om jag läst rätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Den videon har jag kollat på men min bios ser inte alls likadan ut. Saknas massa val som han nämner. Var inte så länge sen jag uppdaterade BIOS så jag vet inte riktigt varför han haar flera val som inte jag har.

Jag har en Noctua NH-U14S

Det var nästan det jag misstänkte. För visst går den i 4.4 på turbo hela tiden om det behövs?

Msi har ju deras OC engine men verkar inte som att man kan klocka så mycket i det om jag läst rätt.

Jepp den går i 4,4 hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Den videon har jag kollat på men min bios ser inte alls likadan ut. Saknas massa val som han nämner. Var inte så länge sen jag uppdaterade BIOS så jag vet inte riktigt varför han haar flera val som inte jag har.

Jag har en Noctua NH-U14S

Det var nästan det jag misstänkte. För visst går den i 4.4 på turbo hela tiden om det behövs?

Msi har ju deras OC engine men verkar inte som att man kan klocka så mycket i det om jag läst rätt.

Den går inte i 4,4 original. 3,6 med 4 kärnor och 3,9 med en kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Den går inte i 4,4 original. 3,6 med 4 kärnor och 3,9 med en kärna.

Men går den inte i 4.4 med turbo läget?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Helt oklockad går den i max 3.9 Ghz med en kärna aktiv. Du kan säkert klocka den till 4.4 på alla kärnor utan problem om du har en annan kylare än originalkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Helt oklockad går den i max 3.9 Ghz med en kärna aktiv. Du kan säkert klocka den till 4.4 på alla kärnor utan problem om du har en annan kylare än originalkylaren.

Så då är det alltså värt att klocka den till 4.4ghz?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Så då är det alltså värt att klocka den till 4.4ghz?

Ja det är det. Under rätt förutsättningar.

Dvs inte för varm. Inte för hög volt och stabil i allt du gör.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gör så här. Höj din processors volt lite grand (Läs på vad som är säkert och håll dig under det) och sen höj turbo ett steg i taget på alla kärnorna.
Testa och se var den håller sig stabil.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Så då är det alltså värt att klocka den till 4.4ghz?

Den är absolut värd att klocka. För spel är det fortfarande en bra cpu. Se bara till att ha bra kylning och läs en guide ordentligt. Det finns bra sandybridge guider här på forumet. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Om du kör med senaste BIOS så fungerar inte manuell OC med SB cpu i princip alls.
OC Genie fungerar i sitt högsta 4.4Ghz läge dock.
Bara att klicka på knappen på moderkortet eller BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gör så här. Höj din processors volt lite grand (Läs på vad som är säkert och håll dig under det) och sen höj turbo ett steg i taget på alla kärnorna.
Testa och se var den håller sig stabil.

Måste man höjja turbo med? Dom guiderna ja hittade sa dom att man skulle stänga av turbo funktionen

Skrivet av Mimematis:

Om du kör med senaste BIOS så fungerar inte manuell OC med SB cpu i princip alls.
OC Genie fungerar i sitt högsta 4.4Ghz läge dock.
Bara att klicka på knappen på moderkortet eller BIOS.

Men...det räcker alltså att köra den i OC engine mode så går den upp till 4.4 direkt`?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Måste man höjja turbo med? Dom guiderna ja hittade sa dom att man skulle stänga av turbo funktionen

Men...det räcker alltså att köra den i OC engine mode så går den upp till 4.4 direkt`?

Testa så märker du. Använd cpuz för att se vilken frekvens din cpu går i. För att processorn ska gå upp till sin högsta frekvens så behöver du belasta den med t.ex. prime95.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Testa så märker du. Använd cpuz för att se vilken frekvens din cpu går i. För att processorn ska gå upp till sin högsta frekvens så behöver du belasta den med t.ex. prime95.

Aha okej!
Kolla precis och den ligger på 4200mhz core speed nu. Men då måste man alltså klocka den över 4.2 för annars kan man ju likabra ha OC engine igång.

Visa signatur

Citera för svar!