AMD nästa arkitekturer är Vega och Navi – Polaris hoppar över HBM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Polaris är väl mellanklassen? De får antagligen GDDR5 eller GDDR5X.

Polaris får ju GDDR5X. Kanske GDDR5 på 10 och GDDR5X på 11?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

Ökad prestanda kommer definitivt att behövas för att driva spel i dual-head setup eller multi-head setup där man använder 2-3 skärmar, eller för ultra-wide skärmar, eller för 4K och 8K upplösningar, och för VR.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacozz:

Hmm. Är det bara jag som tror att man kommer att använda hbm (1) på dessa? Det måste vara oekonomiskt att bara använda hbm på en enda krets (Fijji) för att sedan lägga ner den. Jag tror att att man åtminstone på den större av Polaris, (10), kommer köra hbm (1). Nåja vi får väl se.

Jo. Jag har börjat tro det med. HBM lär bli kvar i dyrare modeller. 4GB är inget jätteproblem med minneskomprimeringen men hade varit fint med 8GB HBM2.

Just HBM2 är något jag vill se i mitt nästa kort. HBM går kanske bra men vill gärna gå upp i specifikationerna vid uppgradering och ligger på 4GB redan. Får se hur korten blir, blir de riktigt lovande kanske det blir byte ändå men har mentalt börjat förbereda mig på Vega istället. Navi är för långt bort.

Sedan undrar jag om Pro/XT fortfarande kommer använda för kretsar som antingen är "trasiga" respektive hela. AMD (och innan ATI) har använt dessa länge. Fiji XT är Fury X exempelvis, Fury är Fiji Pro. Mitt 290 är Tahiti Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av amadeus4170:

90vatt/2,5=22,5vatt är inte rimligt för ett gravikort

Var tusan drog du dedär siffrorna ifrån? Först korrigerar vi så att 90W/2.5 = 36W. 36 watt är inte orimligt för ett kort på instegsnivå som motsvarar prestandan hos ett lower-end-kort från förra generationen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Är det känt att det blir GDDR5X för Polaris? Det känns som att HBM (första revisionen) är uteslutet iaf. Med 4GB minne som övre gräns är det inte lämpat för high-end kort längre, och för mellansegmentet är det för dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare skrivit om att en direkt ersättare till Fury förmodligen inte kommer inom den närmsta tiden, och denna nyhet förstärker ytterligare detta.

AMD har lagt mycket resurser på att utveckla Fiji-chippet, och det vore närmast att kasta pengar i sjön om de skulle ersätta det efter knappt ett år.
Min gissning är att vi kommer se en "Fiji Refresh" i samband med att Pascal släpps (8GB HBM, högre klockfrekvens). AMD:s prat om "Overclockers dream" kanske tyder på att kretsen har betydligt mer att ge, men att det krävs viss optimering innan man når dit.

Målet med Pascal lär vara att ersätta främst Hawaii (390/390X) och Pitcairn (370/370X) det är två gamla kretsar som funnits länge nu. 390 må fortfarande sälja som smör, men i och med att utvecklingen går mot allt energieffektivare lösningar tror jag den kommer ha svårt att konkurrera framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Vilket ju väcker nästa fråga. Med "28nm GPU" i bilden, avser man Hawaii eller Fiji? Är det Hawaii så är det "bara" ca 50% prestanda/watt bättre än Fiji (där ju nano redan nått 2x prestanda/watt), vilket låter lite då det ju är 1 processnod + ny arkitektur med 3D transistorer. Är det Fiji man jämför med...

Med tanke på AMDs demo av Polaris på CES i januari med nya Battlefront så är det nog inte omöjligt att de utgår från Fiji. Men jag tycker det låter lite för bra nästan, Tahiti kanske? Drar en hel del ström men har också väldigt mycket prestanda. Ingen lär väl ha missat hur GCN-baserade grafikkort börjar dra iväg prestandamässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

folk är ledsna över att polaris och pascal inte innehåller hbm2 vid launch.
hbm2 kommer till slutet av året, och har tydligen inte ens börjats producerats ännu. så det är svårt för dom att släppa grafikkort med en teknik som ännu inte finns i större utstreckning

Precis! Hur kan AMD använda något som inte finns än?

För mig spelar det inte så stor roll om det blir HBM eller GDDR5(x?) det viktiga var ett DX12 anpassat kort i 14/16nm.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Polaris får ju GDDR5X. Kanske GDDR5 på 10 och GDDR5X på 11?

AMD har ju sagt att Polaris kommer med både GDDR5 och HBM.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

AMD har ju sagt att Polaris kommer med både GDDR5 och HBM.

Anandtech håller inte med.
http://www.anandtech.com/show/10145/amd-unveils-gpu-architect...

Skrivet av Anandtech:

With Polaris confirmed to use GDDR5, Vega is notable for being the first AMD architecture to use HBM2, and the first parts in general to use HBM tech since Fiji.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

2.5ggr högre energieffektivitet med Polaris och 4ggr med Vega.

Blir ju inte så svårt att slå 325W som Hawaii GPU'erna ligger på idag

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag ser fram emot en ersättare till mitt GTX750, enbart strömförsörjning via PCIe, passivt kyld med bättre prestanda.

Håller med, har inte riktigt kommit någon riktigt ersättare till 750Ti i 9XX serien från AMD. Perfekta HTPC-kort för lättare gaming, men börjar bli för klent nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Jag har tidigare skrivit om att en direkt ersättare till Fury förmodligen inte kommer inom den närmsta tiden, och denna nyhet förstärker ytterligare detta.

AMD har lagt mycket resurser på att utveckla Fiji-chippet, och det vore närmast att kasta pengar i sjön om de skulle ersätta det efter knappt ett år.
Min gissning är att vi kommer se en "Fiji Refresh" i samband med att Pascal släpps (8GB HBM, högre klockfrekvens). AMD:s prat om "Overclockers dream" kanske tyder på att kretsen har betydligt mer att ge, men att det krävs viss optimering innan man når dit.

Målet med Pascal lär vara att ersätta främst Hawaii (390/390X) och Pitcairn (370/370X) det är två gamla kretsar som funnits länge nu. 390 må fortfarande sälja som smör, men i och med att utvecklingen går mot allt energieffektivare lösningar tror jag den kommer ha svårt att konkurrera framöver.

Du är fortfarande ute och cyklar.
Ett år mellan generationerna var standard innan det bromsades upp på 28nm. Så jo, AMD kan visst släppa en ny krets ett år senare om de har kapacitet. Kan de släppa en krets med 14nm och HBM2 i sommar så gör de allt de kan för att realisera detta. Det är pengar i sjön att sitta på Fiji bara för att man la ut pengar på att utveckla det en gång i tiden också. Får de en ordentlig ledning i prestanda i sommar så är det värt väldigt mycket mer.
Utöver det så har du helt fel om en "Fiji Refresh", de kan inte bara slänga i 8192-bitars minnesbuss och dubblera minnet. Det är en helt absurt dålig idé. Det kommer inte att hända.

"400"-serien ska ersätta hela 300-serien. Det är inte helt ovanligt att det skiljer ett halvår mellan första kortet och sista kortet i en serie dock. Allra helst inte om det finns tekniska skäl i stil med minnestyper.

Kan ju säga att jag kan sätta 1000:- på att Fiji inte rebrandas in i nya serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Robert Hallock, the Technical Marketing Lead at AMD, explains: "We have the flexibility to use HBM or GDDR5 as costs require. Certain market segments are cost sensitive, GDDR5 can be used there. Higher-end market segments where more cost can be afforded, HBM is viable as well".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

@jocke91: laiknade r7 370

Permalänk
Avstängd

Varför ge konsumenter den senaste teknologin då man kan mjölka dem generation för generation? så länge folk ser 20-30% ökning i prestanda på den nya generation så kommer dem att handla köpa den.

Väntar tills HBM2 är släppt, min 4år gamla burk kommer att hålla iaf 3år till så lär ju knappast bli nödvändigt att uppgradera.

Jag sa exakt de här angående nvidia och hur dem kommer att hålla tillbaka på krutet för att de vore onödigt att helt plötsligt ha en generation som är 50-70% bättre.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Under vilken kappsäck har du varit den sista tiden. AMD har tagit in andelar på NVIDIA

Men det gäller att hålla i handtaget annars stängs dörren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Kantarell:

Robert Hallock, the Technical Marketing Lead at AMD, explains: "We have the flexibility to use HBM or GDDR5 as costs require. Certain market segments are cost sensitive, GDDR5 can be used there. Higher-end market segments where more cost can be afforded, HBM is viable as well".

"Curious about the HBM2 inclusion in Vega on the roadmap and what that means for Polaris? Though he didn’t say it outright, it appears that Polaris will be using HBM1, leaving me to wonder about the memory capacity limitations inherent in that. Has AMD found a way to get past the 4GB barrier? We are trying to figure that out for sure.
Why is Polaris going to use HBM1? Raja pointed towards the extreme cost and expense of building the HBM ecosystem prepping the pipeline for the new memory technology as the culprit and AMD obviously wants to recoup some of that cost with another generation of GPU usage."

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/AMDs-Raja-Koduri-tal...

Svårt att tro att AMD släpper HBM1 helt, innan HBM2 finns på plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trist. Trodde de skulle konkurrera ut nvidia (iaf tillfälligt) med fördelen via HBM2. Men de väljer istället att casha in på sämre o billigare teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Varför ge konsumenter den senaste teknologin då man kan mjölka dem generation för generation? så länge folk ser 20-30% ökning i prestanda på den nya generation så kommer dem att handla köpa den.

Väntar tills HBM2 är släppt, min 4år gamla burk kommer att hålla iaf 3år till så lär ju knappast bli nödvändigt att uppgradera.

Jag sa exakt de här angående nvidia och hur dem kommer att hålla tillbaka på krutet för att de vore onödigt att helt plötsligt ha en generation som är 50-70% bättre.

För att du inte förstår varken den tekniska utvecklingen eller marknadsekonomi. De kan inte släppa kort med HBM2 innan HBM2 finns tillgängligt. Men det är klart roligare med klassiska konspirationsteorier om marknadsekonomi såklart. Det finns nog ingen marknad som är så hårt pressad av utveckling som prestandaorienterad hårdvara, och även där sticker grafikkort ut. Kan man ta ledningen så gör man det. Man håller inte igen. Finns inget utrymme för kartellbildning.
Man försöker få ut HBM2-baserade kretsar så fort man bara kan.

Permalänk
Medlem

"Det ska finnas två grafikkretsar av Polaris vid namn Polaris 10 och Polaris 11, som av den nya informationen att döma sannolikt kommer använda GDDR5 alternativt uppdaterade GDDR5X. Efterföljande Vega ska också bestå av en duo kretsar enligt samma namnschema: Vega 10 och Vega 11."

Hur kommer ni till slutsatsen att det sannolikt kommer att vara GDDR5(X) i dessa kretsar? Är det bara en gissning eller finns det något annat som tyder på att de inte kan använda HBM(1) i den större kretsen?

Personligen uppgraderar jag inte förrän det är HBM minne, så att jag kan få ett smutt litet kort med bra råprestanda. Kanske köpa ett nano begagnat istället i så fall.

Permalänk
Medlem

Nu blev det andra ljud i källaren när även AMD ska använda GDDR5X, säjer ju en del om vissa.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Orici:

Nu blev det andra ljud i källaren när även AMD ska använda GDDR5X, säjer ju en del om vissa.

"Andra ljud i skällan"

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Under vilken kappsäck har du varit den sista tiden. AMD har tagit in andelar på NVIDIA

Ja i senaste mätningen, men innan dess har nvidia dragit i från i några år. Likaså intel när det gäller CPU. (Där har AMD inte tagit in andelar alls dock på många år).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på att 2 av deras framtida grafik generationer heter som Dota lag?
Vega squadron och NAVI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

För fan hur länge ska man behöva dras med detta jäkla 7970?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Bara jag som reagerade på att 2 av deras framtida grafik generationer heter som Dota lag?
Vega squadron och NAVI

Skickades från m.sweclockers.com

Street Fighter (II) och Legend of Zelda: Ocarina of Time kopplar jag namnen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Bara jag som reagerade på att 2 av deras framtida grafik generationer heter som Dota lag?
Vega squadron och NAVI

Skickades från m.sweclockers.com

Polaris (polstjärnan) och Vega är två stjärnor som använts för NAVIgering.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

So after Navi comes Pandora? heh heh.

Kunde inte låta bli.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Övre mellanklassen kommer med HBM. Kommer fyllas på med nummer ...10,11,12 osv, så att varje segment har ett lämplig krets enligt Koduri i en intervju efter eventet.

Skalbarhet låter intressant, för nå stadiga 60 fps eller 16 ms i 16k. DX12 kan kora med totalt vram i en dual setup så undrar om inte den nya minnestekniken handlar om att man på hårdvara istället för drivrutin adderar minnet.