Permalänk
Medlem

Main bios checksum error

TJO!

Hade tänkt överklocka min i5 2500k efter att ha läst igenom tråden för överklockning här på SC!

Problemet uppstår när jag sparar nya inställningnarna i cmos och ska boota.

Får upp ruta där det står att systemet har ändrats pga överklockning. fine so far?

Sen hoppar datorn raskt vidare till

" Main bios checksum error"- Retreiving recovery source from HPA failed
Sen börjar den med ( writing bios image) men fastnar där.. så vad är problemet?!

MB är för övrigt GA-Z68XP-UD3P..

tacksam för svar

förmodligen missat nått simpel..t

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av det men.
1. Prova byta batteri.
2. Flasha om bios.
Det jag skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har ingen erfarenhet av det men.
1. Prova byta batteri.
2. Flasha om bios.
Det jag skulle göra.

Tack för att du svarar i varjefall, om ingen riktigt vet kan ju lite spånade och idéer från olika håll ofta räcka långt!

Jag hat testat flasha bios till senaste men ingen förändring!
Om det är batteriet borde väll inget funka? Vilket datorn för övrigt gör utan problem.

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen92:

Tack för att du svarar i varjefall, om ingen riktigt vet kan ju lite spånade och idéer från olika håll ofta räcka långt!

Jag hat testat flasha bios till senaste men ingen förändring!
Om det är batteriet borde väll inget funka? Vilket datorn för övrigt gör utan problem.

även batteri på datorns moderkort kan ta slut precis som allt annat som går på batteri, oftast bios check sum error när batteriet är ganska slut. se till även att flasha bios till nyaste med i ditt fall ser jag du har redan gjort det, Men byt batteri eller så har du fuckat upp nån fel inställning så du får just problem med biosen.

det är lätt att ha sönder bios om man klockar för hårt. har hänt mig när man lärde sig på den tiden. många fina moderkort som fick bios korrupt och gick ej rädda

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: okej ska testa att byta batteriet om jag hittar ett likadant! Clockat för hårt är nog ingen risk för har aldrig varigt clockat innan och du gjorde jag det minimalt för att "testa " och bli lite säkrare på hur allt hänger ihop. Men det ville som sagt inte. Ska testa byta som sagt och hoppas på det bästa!

Kul att någon kunde svara tillslut, tappade hoppen en stund!

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

Cr2032 brukar väl vara standard. 3V. Finns nästan i alla butiker.

Permalänk
Medlem

@Boss302: har nu bytt batteri, flashat bios resettat cmos och allt enligt konstens alla regler... Datorn bootar upp fint och funkar, men så fort jag går in i bios och går ur " save and exit" så kommer samma sköt upp igen Main bios checksum error hpa bios not avalible.. Fett irriterande men får väll helt enkelt leva med ett defekt mb och en oklockad prolle tills vidare:-)

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen92:

@Boss302: har nu bytt batteri, flashat bios resettat cmos och allt enligt konstens alla regler... Datorn bootar upp fint och funkar, men så fort jag går in i bios och går ur " save and exit" så kommer samma sköt upp igen Main bios checksum error hpa bios not avalible.. Fett irriterande men får väll helt enkelt leva med ett defekt mb och en oklockad prolle tills vidare:-)

OK. Trist..

Hör med gigabytes support

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett vanligt förekommande problem med Gigabyte moderkort om man överklockar för hårt.

Läs följande två trådar så kanske det vara till hjälp.
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=7984.0
Lösning sista inlägget.

http://forums.vr-zone.com/cdl-trading-virtual-service-center/...

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Verkar vara ett vanligt förekommande problem med Gigabyte moderkort om man överklockar för hårt

j

Tacksam för svar, men har testat allt typ. Även det du länkade. Har inte problemet att det loopar, i processen som beskrivs kommer den aldrig till... Done, den stannar innan:-)

Men tack för intresset! Sc levererar alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

Ser din sekvens ut på liknande sätt.
Warning! MAIN BIOS CHECKSUM ERROR!
Retreiving recovery source from HPA.... HPA BIOS recovery not available!!

Detta brukar inträffa när man inte kan starta upp med överklockningen och BIOS försöker återställa sig.
HPA är att det finns en dold partion på hårddisken där BIOS först försöker hämta en backup.

Om den misslyckas går den vidare till följande sekvens.
Retrieving recovery source from Back-up BIOS.... Done!
BIOS försöker hämta en intern/dual BIOS kopia för återställning.
Om det går snett här så saknar ditt moderkort sekundär BIOS krets eller att den är skadad.

Då är det nog bara att köra standardvärden då garantin är väl ute sedan länge på ditt moderkort.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

@LazySoft: "Retrieving recovery source from HPA BIOS not avalible"

Den kretsen är nog död då! men de va ungefär det jag kommit fram till med uteslutningsmetoden.
Men det konstiga är att även om jag inte överclockar, vilket jag aldrig gjort. När jag går ur bios med eller utan ändringar eller utan att spara så kommer alltid samma fel upp. Borde ju vara olika felkoder på olika avslut kan tyckas.

Men är den kass lägger väll allt av då:P men som sagt standardinställningar får det bli utan att gå in i BIOS!

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

prova att överklocka i windows då. finns massa mjukvaror du kan använda dig av, tror att gigabyte har ett eget program du an prova.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

prova att överklocka i windows då. finns massa mjukvaror du kan använda dig av, tror att gigabyte har ett eget program du an prova.

Började med att testa detta först innan jag testa via bios. Men när man aktiverar clocken och datorn reebotar påvisas samma problem tyvärr:-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850