Bästa spelmotorn för MMO och FPS hybridspel

Permalänk
Avstängd

Bästa spelmotorn för MMO och FPS hybridspel

Hej!

Jag sitter på en ide om ett spel som jag kommer att skapa, men, jag har kollat på lite olika spelmotorer.

Spelet kommer ha openworld och även vara FPS, vilket alltså blir en hybrid mellan MMO och FPS.

Känslan jag vill uppnå är typ GTA V känsla i "free-mode" och något mellan Cs:go och Battlefield i känslan när man kör FPS.
Kommer även innehålla mkt VR.

Jag sitter på kunskap inom C# , Java, C++ och gamla C.
Även stora kunskaper inom 3D-modellering i 3Ds Max.

Jag har testat unity och gillar att man kan använda både C# och Java, men grafiken är lite i lägsta laget, dock gillar jag intrigationen mellan 3Ds max och hur enkelt det är att impotera sånt man gjort i 3Ds max då jag sitter på stora kunskaper inom det.

Dock har jag kollat lite på Unreal och måste säga att grafiken är något bättre.

Vad hade ni satsat på för motor?

Jag har inga problem med att det blir mkt programmering, bara det funkar bra och grafiken är bra!

Ge mig gärna för och nackdelar med dom olika, ska även funka bra att integrera mot en databas och liknande.

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem

Varför inte kika lite på http://www.crytek.com/cryengine

Permalänk
Avstängd

Unreal motorn, den verkar fungera bra på PC

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalasis:

Kollat en del på cryengine med!

Kostar ju inte särskilt mkt i månaden om man kör det genom steam.

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Avstängd

@Oringen:

Spelet är i första hand tänkt att endast funka på PC!

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

@Oringen:

Spelet är i första hand tänkt att endast funka på PC!

Det låter lite tokigt att ha som mål att utesluta andra plattformar än Windows..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det låter lite tokigt att ha som mål att utesluta andra plattformar än Windows..

Ett soloprojekt som skall täcka multipla plattformar kommer aldrig bli klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Ett soloprojekt som skall täcka multipla plattformar kommer aldrig bli klart.

Det beror som sagt på vilket ramverk man väljer. En av Unitys påtalade styrkor är just multiplattformsstöd så man får det gratis. Det jag tycker är underligt är att OP som mål satt att det endast ska fungera på Windows, vilket låter som ett konstigt beslut.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det beror som sagt på vilket ramverk man väljer. En av Unitys påtalade styrkor är just multiplattformsstöd så man får det gratis. Det jag tycker är underligt är att OP som mål satt att det endast ska fungera på Windows, vilket låter som ett konstigt beslut.

Att han skriver i första hand tolkar jag som att mål ett är att få det att fungera på pc vilket känns vettigt för även om motorn har multiplattformsstöd så betvivlar jag att det är retarget och sen klart men jag har inte jobbat med unity så jag vet inte.

Permalänk
Avstängd

@Teknocide:

Nu skrev jag ju iofs i första hand windows med andra ord är inte andra plattformar uteslutna.

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

Kollat en del på cryengine med!

Kostar ju inte särskilt mkt i månaden om man kör det genom steam.

Såg denna, tänkte på dig.

https://www.humblebundle.com/cryengine-bundle?utm_source=Humb...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

@Kalasis:

Cryengine har skaffat "Pay what you want" nu, troligen det bästa med tanke på att dom andra erbjuder sina mot att man betalar en viss % av sina förtjänster. Mycket bättre tycker jag!

Verkar vara omtyckt, för det går inte att komma åt sidan och dom har problem med registreringar just nu

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem

Ska du göra detta själv? Jag tvivlar på att du kommer kunna driva ett sånt här projekt i hamn. Bara de enskilda delarna i ditt spel (BF4, CS:GO) har tagit åtskilliga människor år att göra.

Har du slutfört och på riktigt releasat ett spel någonsin? Vill inte på något sätt trycka ner dig men jag har hört alldeles för mycket folk ha orealistisk syn på vad som krävs för ett modernt, storskaligt spel.

Men klart, ska det vara ett MMOFPSHYBRID i stil med Unturned så är det väl inte orealistiskt.

Sen så stödjer Unity inte Java, utan Javascript. Det skiljer sig ganska rejält.

Permalänk
Avstängd

@Murer:

Förstår vad du menar

Jag har suttit en del nu och arbetat med spelet och kommit fram till att ensam, det är totalt omöjligt, på 3 dagar, med några timmars tid per dag har jag endast gjort 2 quest, gjort en del av grunden till MMO-delen och har inte ens börjat bygga något i 3Ds-max än.

Jag har alltså inte ens kommit igång med grunden till spelet och jag har redan suttit någonstans runt 20-30 timmar.

Men , det är ändå så jäkla kul och lärorikt för nån som verkligen vill se hur programmering kan användas på annat sätt än det jag jobbar med annars.

Vi får väl se om man försöker sig på att köra ett kickstarterprojekt av det hela och försöker få tag i folk därigenom.

Men valet föll till sist på Unrealenegine, Unity va på tok för simpelt och grafiken va alldeles för dålig, cryenegine va visserligen gratis men så mycket svårare att använda.

Ja det va väl lite halvtaskigt skrivet Men självklart menade jag Javascript

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]