Svensk verison utav 'Snake Oil'?

Permalänk
Medlem

Svensk verison utav 'Snake Oil'?

Finns ett sällskapsspel som heter 'Snake Oil' där spelet går ut på att i princip kombinera 2 substantiv till en produkt som man sedan ska försöka sälja.
Problemet med originalet är min familj... Dom är inte direkt engelska mästare, vilket inte blir så kul för dom.

Men det borde ju finnas en svensk version tycker man, fast det verkar inte heta samma sak?
Någon som känner igen?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Enligt wikipedia kallar man det Snake Oil alternativt ormolja. (Är däremot osäker om dem bara har översatt ordet för förtydligande.) Jag kan inte komma på något annat utöver detta. Det kanske är dags att komma på ett svenskt namn?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Mirakelmedicin eller mirakelprodukt har kanske inte samma negativa klang som engelskans "snake oil", men i rätt sammanhang fungerar det som synonym.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Han frågar alltså efter en svensk version av spelet som jag förstår det.

Permalänk
Medlem

@Snorren: Tycker det är väldigt tydligt att det är vad han efterfrågar. Konstigt att ingen förstår det.

Permalänk
Medlem

Board game geek har följande att säga:

Language Dependence - Unplayable in another language

Det är alltså inte bara ett simpelt översättningsjobb, så då är det inte så konstigt om det aldrig har gjorts en svensk version.

Det finns dock en internationell version om din familj behärskar något av följande språk bättre än engelskan.

Dutch, French, German, Italian

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Board game geek har följande att säga:

Language Dependence - Unplayable in another language

Det är alltså inte bara ett simpelt översättningsjobb, så då är det inte så konstigt om det aldrig har gjorts en svensk version.

Det finns dock en internationell version om din familj behärskar något av följande språk bättre än engelskan.

Dutch, French, German, Italian

Ah, det var som fan.
Det förklarar ju det hela...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Rappakalja finns ett spel som heter, bygger ungefär på samma sak fast man får ett ord tilldelat.
Och ska sen skriva förklaringar och sälja in det så bra som möjligt.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch