Rykte: Nvidia Geforce "Pascal" GTX 1080 lanseras i slutet av maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Kanske blir nvidia's första riktiga DX12 kort då? Asynkron beräkning skiner fortfarande med sin frånvaro/defekta funktion och DX12 spel strömmar in. Ska bli synnerligen intressant att se reaktionen från alla som sitter med nvidia-kort om det som jag befarat hela tiden stämmer.

I så fall tycker jag att det ska bli mer intressant att se hur AMD användare kommer behandla folk som sitter med Nvidiakort ifall Nvidia skulle prestera otroligt jättedåligt i DX12. Kommer nog vara mycket skadeglädje hos folk, tråkigt nog.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Ni som blir exalterade över dessa nya kort, låt mig fråga er en enkel fråga:

Blir ni sugna på att skaffa dessa kort enbart för att kunna skryta om att ni får en högre siffra i benchmarks, eller har ni en genuin anledning?*

*INGET ILLA MENAT.

MvH
En person som tyvärr inte förstår hypen

Ja en sak som lockar är ju Fury X/980 Ti -prestanda en bra bit under 200W i kort som är små som AMD Nano fast till lägre pris. Övre mellanklass lär ligga där när nya generationen slagit igenom. Snackar vi 150W och 2500-3000:- för den prestandan? Kanske billigare?
Vad får man för 1500:-? 290X-prestanda?
Förra gången vi hade ett liknande generationsskifte fick vi energisnåla Radeon 4850 för 1500:- som utpresterade 10000-kronorsbesten 8800 Ultra från generationen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tror du inte ens att "1080 Ti" kommer att vara minst omkring 50% snabbare än 980 Ti. Förutsättningarna borde ju finnas.

Jo den tror jag garanterat kommer vara minst 50% snabbare. Allt annat är ju en fullständig letdown....

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av 2good4you:

Kanske blir nvidia's första riktiga DX12 kort då? Asynkron beräkning skiner fortfarande med sin frånvaro/defekta funktion och DX12 spel strömmar in. Ska bli synnerligen intressant att se reaktionen från alla som sitter med nvidia-kort om det som jag befarat hela tiden stämmer.

Vad är det du befarar? Att de som äger ett Nvidia-kort har blivit lurade och är imbeciller? Async compute i all ära men enda spelet som har uppvisat denna funktion är Ashes of Singularity och det är ganska svag is att basera sina åsikter om en grafikprocessor på ett spel med tanke på hur olika designade spel är idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 2good4you:

Kanske blir nvidia's första riktiga DX12 kort då? Asynkron beräkning skiner fortfarande med sin frånvaro/defekta funktion och DX12 spel strömmar in. Ska bli synnerligen intressant att se reaktionen från alla som sitter med nvidia-kort om det som jag befarat hela tiden stämmer.

Async-shaders är inte en del av DX12-specifikationen även om DX12 "multiengine" gör det möjligt att utnyttja async-compute om det finns

Dold text

3D-kön kan göra allt som compute-kön kan göra, så "lösningen" på Nvidia-korten är att köra alla jobb på 3D-kön om det nu visar sig att async-compute inte fungerar för Maxwell i DX12 (Maxwell har definitivt stöd för async-compute rent HW-mässigt då stöd för detta funnits från start i CUDA, frågan är bara om deras async-compute implementation kan kombineras med grafik på ett vettig sätt).

Finns allt för lite data för att dra några slutsatser, tittar man på Ashes of the Singularity så ger async-compute upp till 20 % högre prestanda medan det i Hitman verkar handla om upp till 10 % högre prestanda (i båda fallen verkar GCN1.1 gynnas klart mer än GCN1.2, GCN1.0 kortet ser i stort sett ingen skillnad).

Ett annat sätt att se på det är att effektiv användning av async-shaders kräver att man har jobb som är oberoende och därmed kan postas på olika köper, 3D-kön för grafik och compute-kön för generella beräkningar. DX12 stödjer även multiadapter så en fullt möjlig variant är att köra compute-kön på en annan krets, t.ex. iGPU. iGPU har problem med bandbredd för grafik men Intels iGPUer har visat sig prestera riktigt väl när det kommer till rena beräkningar där bandbredd normal sett inte är en flaskhals. Så om Maxwell visar sig inte kunna hantera async-compute ihop med grafik kan man lösa det med dGPU + iGPU något som UE4 redan stödjer. Maxwell + iGPU verkar ge ungefär samma boost som async-compute hos GCN (dock väldigt osäkra siffror då det finns väldigt lita data ännu).

Så ser inte riktigt din poäng, man kan ju lika gärna säga att AMD fortfarande lyser med sin frånvaro vad det gäller stöd av feature level 12.1 som används bl.a. av VXAO samt Flameworks. VXAO utför beräkningar i "world-space" (3D) i stället för "screen space" (2D) som andra AO-tekniker, något som gör att resultatet kommer betydligt närmare det man skulle få med raytracing.

Då Polaris dels har stöd för feature level 12.1 samt verkar få en rejält boost i tesselation-prestanda ligger det rätt nära tillhands att utgå från att kommande spel i snabb takt kommer luta sig mot dessa saker vilket inte är goda nyheter om man sitter på GCN1.2 eller tidigare (eller på Kepler för den delen). Å andra sidan lär man kunna stänga av de finesser som är mest krävande, så lär vara ett icke-problem under dagens GPUers praktiska livstid, precis som eventuell avsaknad async-shaders är ett icke-problem.

Största vinsten med DX12 är lägre CPU-last, här ser vi tyvärr ingen effekt i spel då dagens CPUer är så pass starka att de redan i DX11 kan totalt lägga flaskhalsen hos GPU. Framtida GPU lär dock kunna dra rejäla vinster av denna läger "overhead".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xcluzive:

Det där är ju crossfire och SLI. Jag sa 4GB. Furu x får väl 8GB i CF? Dessutom är det ju stock, 980ti är far more överklockningsvänligare än fury x. Trots att man inte överklockat så är det nästan bättre ändå.
Nej, jag är ingen fanboy, bara säger att AMD inte riktigt kommer upp i samma klass som nvidia förutom när det gäller CF möjligtvis. Men CF har ju sina problem också..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja? spelar roll om det är CF eller?, inte så att du vill maxa spel i 4K med 1x kort...

Nepp får 4GB

Ja 980ti stock som har GPU BOOST 2.0 som går upp över 1350MHz, jag vet haft 4x kort Nvidia..

Vadå inte nästan samma klass? ....... seriöst kolla på siffrorna och sen kolla på settings

CF och SLI funkar utmärkt, det är 99 % skit bakom spakrna.
Jag kör 4x Fury X CF funkar galet bra.
Även kört 4-WAY SLI i många år och funkar utmärkt speciellt med G-SYNC.
Och krånglar 4 kort så stäng av 1 kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja en sak som lockar är ju Fury X/980 Ti -prestanda en bra bit under 200W i kort som är små som AMD Nano fast till lägre pris. Övre mellanklass lär ligga där när nya generationen slagit igenom. Snackar vi 150W och 2500-3000:- för den prestandan? Kanske billigare?
Vad får man för 1500:-? 290X-prestanda?
Förra gången vi hade ett liknande generationsskifte fick vi energisnåla Radeon 4850 för 1500:- som utpresterade 10000-kronorsbesten 8800 Ultra från generationen innan.

Det jag ser fram emot är att prestandan ökar samt att korten blir billigare.
Hur mycket ström det drar är sekundärt, så länge kortet är hyfsat tyst
Så rangordningen blir så här:
1:Pris
2:Prestanda
3:Ljudnivå
4:Strömförbrukning

Det jag vill är att korten har minsta frame rate "inte avg frame rate" på 60fps i 1080p med allt på Ultra i The division.
Vet att det är förmycket begärt. Men om de lyckas med det till en vettig peng* så har de en storsäljare.
*Vettig peng för mig är runt 2500-3500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

pengar ofcourse :P, varför få pengar för bara 1genration när dem kan få de för 2?

Det skulle dock skapa en stor hatstorm om det skulle bli en 25% prestandaökning. Förväntningarna på Pascal är ju enormt stora med tanke på förutsättningarna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Same shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja? spelar roll om det är CF eller?, inte så att du vill maxa spel i 4K med 1x kort...

Nepp får 4GB

Ja 980ti stock som har GPU BOOST 2.0 som går upp över 1350MHz, jag vet haft 4x kort Nvidia..

Vadå inte nästan samma klass? ....... seriöst kolla på siffrorna och sen kolla på settings

CF och SLI funkar utmärkt, det är 99 % skit bakom spakrna.
Jag kör 4x Fury X CF funkar galet bra.
Även kört 4-WAY SLI i många år och funkar utmärkt speciellt med G-SYNC.
Och krånglar 4 kort så stäng av 1 kort.

Absolut, jag har inte sagt något annat, men jag pratade om singelkort förut. SLI och CF är en helt annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Same shit

Det är en enorm skillnad på GDDR5 och GDDR5X. Så inte "same shit"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

JA!!!!! Om detta stämmer innebär det att jag kan införskaffa ny dator till sommaren, detta vore ju kul på t. ex DreamHack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Fast vid förra nodbytet presterade 7970 nästan 50% bättre än 6970, så det går ju alltid att drömma. Då var även drivrutinerna halvkass samt korten lågt klockade (innan GHz edition) så i slutändan blev det mer än 50%.

Jag vågar inte tro på så stor skillnad nu men hoppas så klart..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är möjligt att det blir så stor skillnad även nu. Mobila 1080 och 1070 kommer i juni, Nvidia har sänkt gapet en hel del, och nu när 1080 ser ut att inte dra mer än 200 watt så är det genomförbart att ha den i bärbara. 4k skärm, hdmi 2.0, och om den förväntade kraften i grafikkort infriar förväntningarna gör stationär onödig och bara för extrema entusiaster. Självklart skall priset inte överstiga 25000kr, annars blir det inte många sålda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad är det du befarar? Att de som äger ett Nvidia-kort har blivit lurade och är imbeciller? Async compute i all ära men enda spelet som har uppvisat denna funktion är Ashes of Singularity och det är ganska svag is att basera sina åsikter om en grafikprocessor på ett spel med tanke på hur olika designade spel är idag.

Skrivet av Yoshman:

Är ledsen att jag inte har tiden att svara mer ingående/skriva 2 fulla skärmar med text som förr, men bokmärk inlägget och se hur det kommer se ut mellan dagens GCN kort och Maxwell inom ganska snar tid och vilket avslut det får. Det är enkelt att summera vad jag befarar om ni söker på mina senaste inlägg som innehåller ord som API. Folk får köpa eller försvara precis vad dom vill. Vanligast är att försöka försvara den produkt man har i sin egna dator vilket är väldigt märkligt fenomen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

HD4600 -> 1080 kanske vore en tanke, får väl se hur det presterar. Datorn är ju kopplad till en 55" 4k tv

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Same shit

Du kanske borde ta reda på saker innan du hamrar på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag måste nöta mer på mitt nuvarande innan det är dags att byta så kanske det som kommer efter det här då, om jag inte vinner stort på triss det vill säga

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Avstängd

Om dessa uppgifter blir sanning och faktum,
"Nya uppgifter talar om att Nvidias Geforce GTX 1080 med 8 GB videominne anländer i slutet av maj."
Då blir det köp... i sanningens namn.
Please Nvidia, take my money fast.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av 2good4you:

Är ledsen att jag inte har tiden att svara mer ingående/skriva 2 fulla skärmar med text som förr, men bokmärk inlägget och se hur det kommer se ut mellan dagens GCN kort och Maxwell inom ganska snar tid och vilket avslut det får. Det är enkelt att summera vad jag befarar om ni söker på mina senaste inlägg som innehåller ord som API. Folk får köpa eller försvara precis vad dom vill. Vanligast är att försöka försvara den produkt man har i sin egna dator vilket är väldigt märkligt fenomen.

Det handlar inte om att försvara någonting. Det enda jag sa är att det är ganska tunt material att basera sina slutsatser på hur ett enda spel beter sig. Man kan singla ut ett lir gjort på Dx11 och dra en massa växlar om det men det skulle blir ganska konstigt inte sant?

Jag är inte fjorton år gammal och behöver bekräfta att mitt köp är det bästa i världen men jag reagerar när man uttalar sig som om man sitter inne på allvetande kunskap när allt det bygger på är en skakig grund ur ett statistiskt perspektiv.

Slutligen, jag säger inte att du har fel i sak, det kan vara så att detta är en trend som bara kommer växa sig tydligare men just nu ska man nog avvakta med för breda slutsatser.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte att det kommer heta "GTX 1080" när det blir release. Det låter för konstigt. Det bör bli ett annat namnschema. Hoppas det i alla fall. Alltid blir man sugen på att införskaffa det senaste - men jag måste inse att jag inte gamar lika mycket längre, oasvett om det är hobby att bygga också.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DanneCool:

Ni som blir exalterade över dessa nya kort, låt mig fråga er en enkel fråga:

Blir ni sugna på att skaffa dessa kort enbart för att kunna skryta om att ni får en högre siffra i benchmarks, eller har ni en genuin anledning?*

*INGET ILLA MENAT.

MvH
En person som tyvärr inte förstår hypen

Både och. Kul att kunna driva vissa spel i 4K och kunna dra upp allt i max utan att behöva bry sig om huruvida kortet pallar med spelet

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte köpa 1080 när det lanseras utan blir att vänta på 1080Ti

Permalänk
Medlem

Läste på ett forum att dom kommer heta

GeForce GTX80 och GTX80Ti

Låter lite konstigt tycker jag iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Khalid Moammer ILLUMINATI • 2 hours ago

BTW folks we have a genuine Pascal leak coming up.

Khalid Moammer ILLUMINATI Canuckian • 2 hours ago

Real, not silly made up specs.

Khalid Moammer ILLUMINATI Canuckian • 2 hours ago

I don't think you particularly will like what we found.

Khalid Moammer ILLUMINATI genogerian • 2 hours ago

Whomever made these has 0 technical knowledge, these specs are laughable.

på wccftech. Får väl se om han har något o visa upp snart.

Permalänk
Entusiast

Vad jag läst på overclock så anses wccftech vara lika pålitliga som tanter som spår i kaffesump...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Khalid Moammer ILLUMINATI • 2 hours ago

BTW folks we have a genuine Pascal leak coming up.

Khalid Moammer ILLUMINATI Canuckian • 2 hours ago

Real, not silly made up specs.

Khalid Moammer ILLUMINATI Canuckian • 2 hours ago

I don't think you particularly will like what we found.

Khalid Moammer ILLUMINATI genogerian • 2 hours ago

Whomever made these has 0 technical knowledge, these specs are laughable.

på wccftech. Får väl se om han har något o visa upp snart.

http://wccftech.com/nvidia-pascal-specs/
Bör vara detta?
Han skriver ju själv i artikeln:

Citat:

Both of these redflags will prompt us to label the “confidential” table above as very questionable at best.

Hans "Genuina läcka" är alltså en blogg som han inte själv riktigt tror stämmer? Sidan ville med andra ord ha fler besök tack vare inlägget, sk clickbait. Eller missar jag någonting?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

http://wccftech.com/nvidia-pascal-specs/
Bör vara detta?
Han skriver ju själv i artikeln:
Hans "Genuina läcka" är alltså en blogg som han inte själv riktigt tror stämmer? Sidan ville med andra ord ha fler besök tack vare inlägget, sk clickbait. Eller missar jag någonting?

Jag tror du har missförstått artikeln. Han är väldigt tydlig med att detta är ett löst rykte, han är även väldigt tydlig med att det finns mycket som inte stämmer med dessa specifikationer. Vidare hänvisar han till en annan källa som säger att han håller som mycket trovärdig som motsäger det ryktet han kommenterar i artikeln, alltså det att det troligen blir 8GB och inte 6GB eftersom det hade varit mer logiskt med en 256bitars buss.

Secondly, benchlife, a source which we hold in a much higher regard for its impeccable accuracy over the years claims that the GTX 1080 will be configured with 8GB of memory rather than six.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror du har missförstått artikeln. Han är väldigt tydlig med att detta är ett löst rykte, han är även väldigt tydlig med att det finns mycket som inte stämmer med dessa specifikationer. Vidare hänvisar han till en annan källa som säger att han håller som mycket trovärdig som motsäger det ryktet han kommenterar i artikeln, alltså det att det troligen blir 8GB och inte 6GB eftersom det hade varit mer logiskt med en 256bitars buss.

Secondly, benchlife, a source which we hold in a much higher regard for its impeccable accuracy over the years claims that the GTX 1080 will be configured with 8GB of memory rather than six.

Ja, men nu pratar jag om på vilket sätt han la upp det på Facebook(?), visst fan måste väl det varit för att hypa upp så sidan fick fler visningar?
"BTW folks we have a genuine Pascal leak coming up."
"Real, not silly made up specs."

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men nu pratar jag om på vilket sätt han la upp det på Facebook(?), visst fan måste väl det varit för att hypa upp så sidan fick fler visningar?
"BTW folks we have a genuine Pascal leak coming up."
"Real, not silly made up specs."

Jaha ok, ja det låter sjukt mycket som klick bait med tanke på den rätt negativa inställningen till ryktet i artikeln.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt