Razer inleder leveranserna av grafikdockan Core för Stealth Blade i april

Permalänk
Skrivet av Triton242:

.... Själv skulle ja nog då hellre gå på linjen som @qscqdzeax nedan skrev. Blir ju dock inte jätte många användare av det. Sedan vet jag många av mina konsult vänner som cadar som byter sina datorer ganska ofta till riktiga CPU monster för att hålla prestandan så hög som möjligt. Då räcker inte en bärbara I7a så långt
Eller att folk på resande fot med tillgång till hotellrum etc kanske har med sig enheten i en väska eller dyligt och kan koppla upp sig på kvällarna till. Inte heller här ser jag en massiv försäljningssucce.

Jag tror du kraftigt underskattar hur många som för tillfället sitter ute på kontoren och CAD:ar på laptops. Snordyra och tunga som as. Det här skulle innebära en väsentlig skillnad, särskilt om själva dockan inte behövs bytas så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det är en diskussion om vad folk tycker, tänker och resonerar. Det är inte svårare än så, kan man inte svara på ett civiliserat sätt kanske man inte skall svara alls.
Ser inte varför det är menlöst heller.
Problemet är att dockan kostar alldeles åt helvete för mycket pengar. Så mycket pengar att man har råd med både bärbar dator och min-itx system hemma med "snarlik" storlek och bättre prestanda istället för att köpa dockan.
Alltså försvinner vissa scenarion för produkten bort pga dess prislapp.

Peka gärna ut det ociviliserade i mitt svar. Dockan är överprisad ja. Dock är argumentet "lol man kan bygga stationär för samma pris" meningslöst eftersom mervärdet ligger i att ha EN dator som man lätt kan transportera vid behov och samtidigt få en respektabel spelupplevelse när man är hemma. Skaffar du två separata enheter så har du fortfarande inte löst problemet som många vill slippa. Sen att 500$ är saftigt för ett nätagg+usb-hubb kan jag bara hålla med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm.
Asså kopplar denna:
Laptop -> Core -> Skärm.
Eller:
Laptop -> Core -> Laptop

Måste man ändå ha en halv setup hemma och bara flyttar Cpu/Lagring/Ram känns de, som många nämner, att man får en rätt nice ITX burk för 5200:- + Valfri Gpu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lorle:

Varför är den så dyr? Är det inte bara ett chassi med en thunderboltkoppling? Det borde väl bara kosta typ en tusenlapp?
Eller har jag missförstått helt vad det här är?

Det är dels ett chassi av helt ny modell och så. Bara det går väl på sådär en tusenlapp. Razer brukar inte tillverka datorlådor och har säkert ingen superdeal med sina leverantör.
Dessutom är det ett nätverkskort och en usb hub (som kör via thunderbolt). Slaska på ytterliga några hundralappar.
Lägg därefter på ett nyutvecklat logikkort samt drivrutiner för att binda ihop det hela. Logiken ser ju till att alla dessa enheter kan kommunicera ordentligt.
Utöver det är det dessutom strömförsörjning till grafikkortet.

Grafikkortet ska ju utan besvär kunna snacka över thunderbolt men låtsas att det är PCI-express. Det kan inte vara helt trivialt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Peka gärna ut det ociviliserade i mitt svar. Dockan är överprisad ja. Dock är argumentet "lol man kan bygga stationär för samma pris" meningslöst eftersom mervärdet ligger i att ha EN dator som man lätt kan transportera vid behov och samtidigt få en respektabel spelupplevelse när man är hemma. Skaffar du två separata enheter så har du fortfarande inte löst problemet som många vill slippa. Sen att 500$ är saftigt för ett nätagg+usb-hubb kan jag bara hålla med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Att kalla mina inlägg menlöst när det mest är frågeställningar som sakligt förklarat hur jag resonerat är knappast att starta ett vettigt diskussions klimat.
Du tycker det är menlöst för att du inte resonerar med samma utgångspunkt som jag, därför måste jag automatiskt ha fel när facit inte ens har kommit än. Sedan är jag ganska övertygad om att du missuppfattat eller inte riktigt läst det jag skrev innan du svarade. Ber om ursäkt om jag skrivit otydligt då på förhand.

Så det får bli så här.
Om ett par år får vi helt enkelt med facit i hand se om detta har blivit en framgångssaga eller ej om prislappen ligger kvar.

Att det finns en marknad för produkten tvivlar jag dock inte det minsta på. Frågan är bara hur stor den blir om priset stannar kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Intressant om crossfire/Sli funkade med detta om man redan har en hyffsad GPU/APU i Laptopen redan. Synd bara att 4 banors begränsningen skulle slöa ned det så mkt. Men men nästas thunderbolt eller USB specs kanske det går med.

Man förlorar 5-10% av prestandan tack vare 4 banors 3.0, det är försumbart för att få en lösning som fungerar imo.

Permalänk
Medlem

Dessa kommer att inom en snar framtid hamna i samma prisklass som ett chassi med inbyggt nätagg. Vill man komma billigt undan så lär det strax dyka upp [thunderbolt -> pciexpress] bricka från kina som man kan montera in i något gammalt chassi tillsammans med ett dammande nätagg.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonbe843:

Är det en nystandard över thunderbolt3, eller kommer andra datorer än razors vara redo för detta? Tex Dells xps15 som har en thunderbolt 3 över usb c kontakt.

Det ska väl bli en standard, hoppas jag.. Men vad jag har förstått krävs det någon speciell bios för att aktivera funktionen, vilket såklart XPS inte har.

Jag är sjukt intresserad av att köpa en XPS själv, men inte förrän det finns stöd för detta, då det imo är framtiden för laptops & denna kombination skulle göra min speldator hemma helt oväsentlig, hade varit mycket trevligt att slippa alla problem som uppstår när man har flera datorer.

Hade kanske varit intressant med Razer Stealth men tycker personligen att 13-15" hade varit trevligare än 12.5", sen finns ju inte ens Razer att handla i Sverige vilket är väldigt tråkigt, nästan så att man undrar varför detta är en nyhet i Sverige som bortkastas som en dålig marknad av det supercoola gaming företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Man förlorar 5-10% av prestandan tack vare 4 banors 3.0, det är försumbart för att få en lösning som fungerar imo.

Trodde det var vid ett korts användade, inte vid crossfire.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Trodde det var vid ett kort användade inte vid crossfire.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det stämmer, läste lite fel hehe, dock är väl diskussionen för crossfire rätt meningslös då det inte finns dockor till det ännu heller, men det har du rätt i.
Det hade onekligen varit trevligt om de kunde trycka in en 16 banors länk i nästan generation TB/Usb-c så att man inte förlorar mycket ens vid crossfire.

Permalänk
Medlem

Priset är ju helt åt helvete för högt. Hoppas fler företag börjar satsa på nåt liknande och får ner priserna för det är ändå en ganska cool produkt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Inaktiv

@anon81912: Sant. Tänkte inte på nätagget. Att det är den första produkten är kanske ändå det som har haft mest påverkan. Det borde i så fall innebära att det finns ett utrymme för priset att iallafall halveras i takt med att andra tillverkare ger sig in i leken?
Jag förstår dock inte hur pass komplicerade logikkort och drivrutiner det handlar om. Det är inte enbart intressant för priset utan än mer för hur lång tid det kommer ta innan andra varianter dyker upp.
Ska det vara en Razerdocka till en Razerdator. En Asusdocka till en Asusdator. En samsungdocka....

Borde det inte dyka upp en standard rätt snart?
Jag trodde enfaldigt nog att det redan fanns och att det var inkluderat i thunderbolt. Men så är det ju tydligen inte.
Så frågan är när det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Att kalla mina inlägg menlöst när det mest är frågeställningar som sakligt förklarat hur jag resonerat är knappast att starta ett vettigt diskussions klimat.
Du tycker det är menlöst för att du inte resonerar med samma utgångspunkt som jag, därför måste jag automatiskt ha fel när facit inte ens har kommit än. Sedan är jag ganska övertygad om att du missuppfattat eller inte riktigt läst det jag skrev innan du svarade. Ber om ursäkt om jag skrivit otydligt då på förhand.

Så det får bli så här.
Om ett par år får vi helt enkelt med facit i hand se om detta har blivit en framgångssaga eller ej om prislappen ligger kvar.

Att det finns en marknad för produkten tvivlar jag dock inte det minsta på. Frågan är bara hur stor den blir om priset stannar kvar.

Du pekade på hur det var ett problem med en docka när man kunde få ett mini-ITX system och laptop för mindre. Detta är att totalt missa poängen eftersom meningen är att ha ETT system varför jag kallade ditt resonemang meningslöst. Ber om ursäkt för den överdrivet aggressiva tonen men man hör alltid samma sak när det diskuteras såna här lösningar och det är som sagt att helt missa poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

visst är 5000 mycket pengar i en hög.
Men om lådan kommer stödja nyare kort långt fram så är det inte så farligt då man inte behöver byta ut lådan titt som tätt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Slutat bry mig om razer system då de alltid är så sena till Europeiska marknaden... Blade är la ännu inte ute. Jag och då har de redan releaser nästa laptop

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ganska liten marknad detta riktar sig åt? Bärbara datorer med mobilitet i första rum som när man kommer hem kommer skall leverera rejält med gpu prestanda.
Känns inte som dockan (gpu exkluderad) får kosta allt för mycket för att det skall bli någon större vinning av enheten.
Eller skall man ta med den och skärm i en separat väska när man reser? För jag antar att man måste ha en skärm kopplad till det externa grafikkortet?

Razer sa på CES att man kan antingen köra både extern skärm och laptopens skärm samtidigt om man vill. Så det verkar inte vara några begränsningar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det ska väl bli en standard, hoppas jag.. Men vad jag har förstått krävs det någon speciell bios för att aktivera funktionen, vilket såklart XPS inte har.

Jag är sjukt intresserad av att köpa en XPS själv, men inte förrän det finns stöd för detta, då det imo är framtiden för laptops & denna kombination skulle göra min speldator hemma helt oväsentlig, hade varit mycket trevligt att slippa alla problem som uppstår när man har flera datorer.

Håller med helt, kollade mycket på XPS 15 då den har en 6700HQ quad core och skulle inte flaska externa grafikkort som U modellerna/dual core varianterna.

Förövrigt så ser detta väldigt lovade ut:

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scious:

Håller med helt, kollade mycket på XPS 15 då den har en 6700HQ quad core och skulle inte flaska externa grafikkort som U modellerna/dual core varianterna.

Förövrigt så ser detta väldigt lovade ut:
https://youtu.be/XbowuAFbslI?t=2m40s

Ja satan, det där ser riktigt trevligt ut! Hoppas Asus börjat lära sig hur en touchpad ska vara precis som Dell nu är inne på (nästan som på macbooks numera vad jag hört)