Sony Playstation VR prissätts – släpps lagom till julhandeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Men, ögat ser ju inte mer än 24FPS...

Börjar bli arg på detta grundlösa påstående som får folk verka någon sorts expert men egentligen inte har ett hum om.
Vart fan kommer det ifrån? Dyker jämnt upp i diskussioner om 30fps/60hz i diverse speltrådar.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det här med att konsoler bara är att "koppla in och köra" är inte riktigt sant längre (även om man bortser från div systemuppdateringar som inte sällan behöver göras).

Ser framför mig hur det snurrar i den tekniskt efterblivne pappans huvud när lille Johnny står där och tjatar otåligt på julafton. Extra grinigt blir det när det upptäcks att paketet inte innehåller nån Camera, då rinner jul-nubbarna ner fort...

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_03_2016/post-629-0-75230500-1458115513_thumb.jpg

För att göra bilden än mer complex. Saknas strömkabel för bade PS4 och TV. Blir ett rejält ormbo
Visst, jag har det värre hemma, men finns ju en och annan som sett bakom elektronikhylla hos mig och förskräckt utropat "Vet du verkligen vart alla dessa sladdar går?". Blir nog flera som blir avskräckta så länge det ska kopplas och donas såhär mycket.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serrano:

Börjar bli arg på detta grundlösa påstående som får folk verka någon sorts expert men egentligen inte har ett hum om.
Vart fan kommer det ifrån? Dyker jämnt upp i diskussioner om 30fps/60hz i diverse speltrådar.

Du får ju se att jag var lite oseriös Jag citerade ca 95% av alla som spelar på konsol och vägrar inse att människan eller djurlivet för den delen inte ser i digitala förmågor

Gå inte på konsoldelen här på Swec eller IGN och läs deras argument om varför människan inte kan se förbi 24FPS eller mer än 720P

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Prislappen känns inte rätt, när du behöver en massa extra saker på en produkt. Man närmar sig ju $500 pris med alla tillbehör, och detta ska vara en "enklare produkt" vs occulus, som trots allt inte är så långt borta i pris.

Man kan ju argumentera likadant med Oculus/Vive och PC.
Du behöver ju utöver dator ett tangentbord, en musmatta, en kontroll, en skärm, sladdar mm. Då snackar vi inte längre om en PC för minst 10 000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Man kan ju argumentera likadant med Oculus/Vive och PC.
Du behöver ju utöver dator ett tangentbord, en musmatta, en kontroll, en skärm, sladdar mm. Då snackar vi inte längre om en PC för minst 10 000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att konsolkundbasen är vana med Plug N Play, enkelhet och tydlighet.
Detta nämns ju ofta som det viktigaste för de som väljer enbart konsol i hemmet vad gäller gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Problemet är att konsolkundbasen är vana med Plug N Play, enkelhet och tydlighet.
Detta nämns ju ofta som det viktigaste för de som väljer enbart konsol i hemmet vad gäller gaming.

.. och lätt att felsöka får vi inte glömma. Nu blir det plötsligt en hel del som kan gå fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Du får ju se att jag var lite oseriös Jag citerade ca 95% av alla som spelar på konsol och vägrar inse att människan eller djurlivet för den delen inte ser i digitala förmågor

Gå inte på konsoldelen här på Swec eller IGN och läs deras argument om varför människan inte kan se förbi 24FPS eller mer än 720P

Jag ser det nästan uteslutande bland PC-spelare som ironiserar över konsollspelare. Mao är det de som är mest irriterade över denna skröna som håller den vid liv på nätet Konsollspelare brukar inte vara intresserade av siffror på samma sätt som PC-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag ser det nästan uteslutande bland PC-spelare som ironiserar över konsollspelare. Mao är det de som är mest irriterade över denna skröna som håller den vid liv på nätet Konsollspelare brukar inte vara intresserade av siffror på samma sätt som PC-spelare.

Senast var det väl Ubisoft som hällde bensin på elden genom detta uttalande:
http://gamerant.com/assassins-creed-unity-resolution-frame-ra...

Har gått väldigt mycket offtopic det senaste. Ska bättra mig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Man kan ju argumentera likadant med Oculus/Vive och PC.
Du behöver ju utöver dator ett tangentbord, en musmatta, en kontroll, en skärm, sladdar mm. Då snackar vi inte längre om en PC för minst 10 000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men hur många köper en TV för 1000kr?
Och tycker du att "man har ju en bra 10000kr TV redan", så kan du lika väl säga att "du har ju en 10000kr dator redan". Även om TVn blir billigare så blir det ändå inte gratis med konsol + TV och alla kablar där?

Så vad argumenterar vi här?

Jag säger att för pengarna den kostar, kvalité skillnaden du får på VR headsetet (vs tex Occulus Rift och 10kkr PC) och då på hela VR upplevelsen, så borde priset inte ens vara i närheten av varandra.
Som det är nu, är det ca 2000kr skillnad för headsetet (med alla delarna du tydligen behövde köpa till för att få det komplett) och säg i värsta fall 5000kr mellan konsol + TV vs dator med alla tillbehör (då utan några extra kontrollers, inga SSDer i PS4, och en enkel billig TV, om vi antar att du saknar dem och jämför priset vs varandra.
Jag anser detta vara rätt låg skillnad, speciellt om du redan har en PC redan som kan driva det, eller ev iaf en grund där du bara behöver byta ut tex grafikkortet.

Och jag säger det som har en gammal PC som klarar VR enligt tester med hög kvalitet, som det är nu, så 10kkr är inget jag behöver lägga heller. Så för mig är det 2000kr skillnad på själva headseten, vs att jag måste inhandla konsol + TV och alla delar till PS4an, som nu tydligen inte följde med, om jag ska köra det alternativet. För mig är det mao dyrare att gå konsol vägen till VR...

Hade dock deras headset (som redan kräver deras egna delar och utrustning) kostat närmare 3000kr inkl alla delar som behövs så hade det varit betydligt mer värt att köpa rakt av, om du saknar både PC/Skärm och PS4a och TV och bara köper allt rakt av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jokklas:

Problemet är att konsolkundbasen är vana med Plug N Play, enkelhet och tydlighet.
Detta nämns ju ofta som det viktigaste för de som väljer enbart konsol i hemmet vad gäller gaming.

Går att diskutera det med ''plug n play'' day 1 patch och en massa updates till operativsystemet, sen knappa in en massa siffror när man ska köpa så satt man kan köra online..Sen ska ju spelet installeras på hdd'n men ändå så ska det vara så att man måste skifta skivor emellanåt.

Jag har hört att sätta upp ett Xbone tar ungefär lika lång tid som att ominstallera Windows på en PC.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

En del gnäll på priset, själv tycker jag det är ett rimligt pris och att de, till skillnad från sina "konkurrenter", alltid sagt att den kommer kosta som en ny spelenhet. Kudos för det! Hur bra det blir återstår att se men jag är sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Senast var det väl Ubisoft som hällde bensin på elden genom detta uttalande:
http://gamerant.com/assassins-creed-unity-resolution-frame-ra...

Har gått väldigt mycket offtopic det senaste. Ska bättra mig.

Precis men det var ett år sen och det var en utgivare/utvecklare. Du skrev att "95% av konsollspelarna säger si och så", vilket är lite väl överdrivet. Som både konsoll- och PC-spelare själv tycker jag snarare att konsollspelare generellt är ganska ointresserade av "fps hit och dit".

Absolut inte världens grej och som du säger rätt off topic. Det är rätt så vanligt (om än lite dålig stil) att folk lägger ord i munnen på sina motståndare. Ha en bra dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

För att göra bilden än mer complex. Saknas strömkabel för bade PS4 och TV. Blir ett rejält ormbo

Japp. La till hörlurarna oxå för säkerhets skull.

Noterbart dock...montera in PU moderkordet i en PS4 och det blir en helt annan femma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Precis men det var ett år sen och det var en utgivare/utvecklare. Du skrev att "95% av konsollspelarna säger si och så", vilket är lite väl överdrivet. Som både konsoll- och PC-spelare själv tycker jag snarare att konsollspelare generellt är ganska ointresserade av "fps hit och dit".

Absolut inte världens grej och som du säger rätt off topic. Det är rätt så vanligt (om än lite dålig stil) att folk lägger ord i munnen på sina motståndare. Ha en bra dag

Bara för att klargöra så var det inte jag som skrev något om 95% utav konsolspelarna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Nej, de kommer att interpolera frames.

Jo då. PS4 kan visst generera högreFPS än 60.

Och jag tror inte man kommer använda sig av interpolering eftersom det kommer skapa en väldans massa delay och det jobbas det aktivt med att undvika för VR. Man kommer väl snarare återanvända bilduppdateringar om man nu inte kommer upp i 120fps.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oringen:

Nämen...100 graders synvinkel låter för lite...kommer att kännas som att ha på sig ögonlappar..Speciellt när det sitter så nära ögonen.

Hmm. 100 grader synfält bör upplevas som lika stort oavsett avstånd ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. 100 grader synfält bör upplevas som lika stort oavsett avstånd ;).

Kanske inte, sätt på dig ett par dykarcyklop, sen ta av dig dem och håll de en armlängd ifrån dig

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oringen:

Kanske inte, sätt på dig ett par dykarcyklop, sen ta av dig dem och håll de en armlängd ifrån dig

Vilket skulle ändra field of view ordentligt. Det är ju motsatsen till bibehållen field of view ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vilket skulle ändra field of view ordentligt. Det är ju motsatsen till bibehållen field of view ;).

Vad fasiken babblar du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Alltså kommer jag kunna streama c:more typ shl ? eller ännu bättre koppla in boxer och och köra ?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, men hur många köper en TV för 1000kr?
Och tycker du att "man har ju en bra 10000kr TV redan", så kan du lika väl säga att "du har ju en 10000kr dator redan". Även om TVn blir billigare så blir det ändå inte gratis med konsol + TV och alla kablar där?

Så vad argumenterar vi här?

Jag säger att för pengarna den kostar, kvalité skillnaden du får på VR headsetet (vs tex Occulus Rift och 10kkr PC) och då på hela VR upplevelsen, så borde priset inte ens vara i närheten av varandra.
Som det är nu, är det ca 2000kr skillnad för headsetet (med alla delarna du tydligen behövde köpa till för att få det komplett) och säg i värsta fall 5000kr mellan konsol + TV vs dator med alla tillbehör (då utan några extra kontrollers, inga SSDer i PS4, och en enkel billig TV, om vi antar att du saknar dem och jämför priset vs varandra.
Jag anser detta vara rätt låg skillnad, speciellt om du redan har en PC redan som kan driva det, eller ev iaf en grund där du bara behöver byta ut tex grafikkortet.

Och jag säger det som har en gammal PC som klarar VR enligt tester med hög kvalitet, som det är nu, så 10kkr är inget jag behöver lägga heller. Så för mig är det 2000kr skillnad på själva headseten, vs att jag måste inhandla konsol + TV och alla delar till PS4an, som nu tydligen inte följde med, om jag ska köra det alternativet. För mig är det mao dyrare att gå konsol vägen till VR...

Hade dock deras headset (som redan kräver deras egna delar och utrustning) kostat närmare 3000kr inkl alla delar som behövs så hade det varit betydligt mer värt att köpa rakt av, om du saknar både PC/Skärm och PS4a och TV och bara köper allt rakt av.

Jag tycker inte att man kan räkna det på det viset.
De flesta som äger TV äger inte PS4. De flesta hushåll har TV. TV används till mycket annat än PS4. Du kan inte räkna med något som alla äger i vilket fall. Och f.ö., behövs TVn ens när man har VR?

Vem äger ett tangentbord, en datorskärm och en mus och inte äger en dator?

Och låt oss vara ärliga, hur redo är en PC för 10 000 kr med VR :D?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag tycker inte att man kan räkna det på det viset.
De flesta som äger TV äger inte PS4. De flesta hushåll har TV. TV används till mycket annat än PS4. Du kan inte räkna med något som alla äger i vilket fall. Och f.ö., behövs TVn ens när man har VR?

Vem äger ett tangentbord, en datorskärm och en mus och inte äger en dator?

Och låt oss vara ärliga, hur redo är en PC för 10 000 kr med VR :D?

Hur många äger en dator? Och tror du inte datorn används till mycket annat än spel?
Du kan isåfall inte räkna på ditt udda sätt heller. Många PC behöver bara en GPU uppgradering så kan de köra Spel/VR, precis som många TV behöver en PS4a för att köra spel.

Vem fan äger en PS4a och inte en TV, digital-TV box och sladdar?
Behövs skärmen om du har VR till PCn?

Vet att du vill få det till att stämma, men du har nog inte tänkt igenom din jämförelse objektivt från båda sidorna.

Med tanke på att min PC som är delar för 8kkr som max idag, lätt klarar VR så är 10kkr inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag tycker inte att man kan räkna det på det viset.
De flesta som äger TV äger inte PS4. De flesta hushåll har TV. TV används till mycket annat än PS4. Du kan inte räkna med något som alla äger i vilket fall. Och f.ö., behövs TVn ens när man har VR?

Vem äger ett tangentbord, en datorskärm och en mus och inte äger en dator?

Och låt oss vara ärliga, hur redo är en PC för 10 000 kr med VR :D?

Gott redo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Kommer PS4an att kunna driva runt spel i 120 FPS? Det finns ju knappt spel som kommer upp i 60 idag?

Trådens dummaste fråga/påstående!

Permalänk
Medlem

När det gäller FPS i spelen så har ett flertal utvecklare gått ut med information att de kör spelet i 60 för att sedan konvertera till 120, dvs reprojektion. Läs mer här:

Driveclub: http://www.eurogamer.net/articles/2015-10-28-driveclub-debuts...

Battlezone: http://wccftech.com/battlezone-psvr-runs-60fps120-reprojectio...

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Trådens dummaste fråga/påstående!

Och trådens tråkigaste/minst tillförande kommentar

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av affero:

Vad fasiken babblar du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Att vid bibehållen field of view kommer objekt på skärmen inte bli större eller mindre oavsett hur långt ifrån eller nära skärmen är. Tar skärmen upp 100 grader av synfältet i horisintell riktning så spelar avståndet inte någon roll. Men för att kunna bibehålla samma field of vview så behöver skärmens storlek ändras beroende av avståndsändringen från ögat.
I exemplet med cyklopet ändras inte cyklopets storlek när man flyttar det längre från ansiktet och därmed påverkas field ov view vilket gör cyklopliknelsen till en felaktig jämförelse. Hade cyklopet ändrat storlek beroende på avstånd till ansiktet så att man hade sett lika mycket genom detta oavsett avstånd så hade liknelsen fungerat ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Frågan är om prislappen verkligen blir på den nivån när det börjar närma sig release. Oculus skulle ju också kosta i den prisklassen ända fram tills förhandsbokningen släpptes då steg priset med 100%.

Permalänk
Medlem

...som sagt... webhallen har beräknat pris i sin förhandsbokning och nu har den redan gått upp 1000:-