Permalänk
Medlem

Tänkte lära mig programmera :)

Hej,

Jag tänkte lära mig att programmera lite, kolla några videos på youtube när jag har tråkigt osv.

Undrar om Visual Studio Community är en bra start och att då lära sig C#?

Om ni vet någon bra guide och så får ni gärna länka!

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Finns mängder av tutorials.

Google Lite bara!

Vad är ditt mål med programmeringen?

Tips:

Bestäm dig för ett program som du vill utveckla. Arbeta tills du är klar med programmet & ge inte upp.

Fastnar du , så använd Google & studera kod + använd.

Detta kommer så småningom ge dig en bra förståelse & basic kunskaper.

Jag tycker du istället för att använda YouTube, kopierar små färdiga exempelprogram & modifierar dem till dina egna. Studera programmen. Hur är programmet uppbyggt? Testa ändra variabler, Lägg till funktioner!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Visual Studio Community är väldigt bra. Det bästa sättet (i min mening) att lära sig att programmera är däremot att hitta på ett program som du skall göra, och sedan skriva det. Det du inte kan söker du upp under gång. Jag har hur som helst svårt att komma ihåg syntax och hur man använder olika funktioner i ett programmeringsspråk om jag inte använt det i något program. Du kan börja med lite små program bara för att lära dig särskilda saker, som arrayer och loopar med mera, och sedan göra större projekt där du använder mycket av dina kunskaper tillsammans. Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har av programmering sedan tidigare, men att skriva ett program som räknar upp de 100 första primtalen kan vara lärorikt.

Börja med de grundläggande funktionerna i programmeringsspråket; variabler, villkor (if-statements), arrayer, loopar, med mera.
Glöm inte att lära dig programmeringsspråkets olika operatorer (multiplikation, division, addition m.m) och prioriteringsordningen.

Något som även är väldigt viktigt (vilket jag inte anammade först var att om du läser kod på nätet, se till att du förstår koden. Klipp och klistra inte bara. Ett tips är även att inte använda copy-paste över huvud taget, utan skriv av det du läser istället (efter att du förstått koden du läst). Att inte copy-paste'a hjälper (mig i alla fall) att komma ihåg koden och hur den fungerar.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |