Nyexaminerad systemutvecklare - programmeringsuppgift på arbetsintervju!

Permalänk

Nyexaminerad systemutvecklare - programmeringsuppgift på arbetsintervju!

Har min första intervju i nästa vecka på tisdag, och jag har blivit informerad om att jag kommer få göra en programmeringsuppgift. Jag undrar lite om någon här varit med om liknande och vilken nivå på uppgiften man kan förvänta sig? Hade varit klokt att köra några timmar innan på liknande uppgifter så man kommer igång med den typen av tänk redan nu.

Permalänk
Medlem

ser inte vad du förlorar på att göra ngt liknande nu

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk

Tror du kan ha missförstått mig, jag VILL göra liknande redan nu Undrar också hur en sådan uppgift kan se ut, nivån på det och så?

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att du skall lösa en uppgift, det är inte vad som förväntas, vad som prövas är din förmåga till kreativt tänkande.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

Att kunna använda google och t.ex söka på den frågan du nyss ställde. Tro mig denna kunskap är värdefull!
Annars du vet vad du har utgett dig för att kunna och du vet vad för tjänst du sökte. Vilken nivå det är beror helt på dessa faktorer. Och sökte du jobb hos Dice som spelmotorutvecklare är kanske kraven högre än någon liten firma.
Programmering är ofta väldigt brett och det handlar inte om att som i skolan få allt serverat på ett silverfat, utan ofta är det så att den lösning som kund önskar är fysisk omöjlig att göra och då får man med kund komma fram till en annan lösning.

Så fundera på vad företaget önskar för kompetens och öva på just detta.

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu kanske det är lite sent bara en vecka innan intervjun, men du kan ju börja bläddra i boken "Cracking the coding interview". Den innehåller mängder med uppgifter som ställs på liknande arbetsintervjuer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Klarar du FizzBuzz och kan förklara hur du tänker så ska det nog gå an utan problem.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Det handlar inte om att du skall lösa en uppgift, det är inte vad som förväntas, vad som prövas är din förmåga till kreativt tänkande.

MVH

Tack. Skulle du kunna ge ett exempel på hur man skulle kunna testa mitt kreativa tänkande?

Skrivet av anon159643:

Att kunna använda google och t.ex söka på den frågan du nyss ställde. Tro mig denna kunskap är värdefull!
Annars du vet vad du har utgett dig för att kunna och du vet vad för tjänst du sökte. Vilken nivå det är beror helt på dessa faktorer. Och sökte du jobb hos Dice som spelmotorutvecklare är kanske kraven högre än någon liten firma.
Programmering är ofta väldigt brett och det handlar inte om att som i skolan få allt serverat på ett silverfat, utan ofta är det så att den lösning som kund önskar är fysisk omöjlig att göra och då får man med kund komma fram till en annan lösning.

Så fundera på vad företaget önskar för kompetens och öva på just detta.

Tack, det var bra tips. Det där med att googla är jag rätt bra på efter en kandidatexamen inom systemutveckling

Skrivet av Dunder:

Nu kanske det är lite sent bara en vecka innan intervjun, men du kan ju börja bläddra i boken "Cracking the coding interview". Den innehåller mängder med uppgifter som ställs på liknande arbetsintervjuer.

Ja, just nu är väl det kanske lite sent, men jag kommer kika på det inför framtiden om inget annat. Tack.

Skrivet av celoz:

Klarar du FizzBuzz och kan förklara hur du tänker så ska det nog gå an utan problem.

Vet inte vad det är bara, men kommer kolla upp det Tack.

Permalänk
Medlem

Off-topic men
Du får gärna återkomma med vilken typ av uppgift du fick
Vore kul att höra

Permalänk
Medlem

Fizzbuzz kör som sagt vissa med för att rensa bort skräp.
Har även hört om en uppgift där man ska hitta dom två största talen i en array utan att använda inbyggda funktioner.
Om uppgiften är på plats brukar det vara av det enklare slaget, så om du har programmerat mycket ska det inte vara några problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xilli:

Fizzbuzz kör som sagt vissa med för att rensa bort skräp.
Har även hört om en uppgift där man ska hitta dom två största talen i en array utan att använda inbyggda funktioner.
Om uppgiften är på plats brukar det vara av det enklare slaget, så om du har programmerat mycket ska det inte vara några problem.

Missförstå mig inte det är otroligt många som skriver samma sak.
Men om företaget får arbetssökande som ens behöver fundera på Fizzbuzz eller den uppgiften du nämnde, så borde de sparka den som rekryterar som upptar tiden med folk som ej klarar av grundläggande högstadieprogrammering..

Istället för prov så brukar de fråga vad man har gjort för projekt och då ska man vid en anställning kunna göra samma sak. Säger man att man i högskolan t.ex. slängde ihop en bacnet driver på 2 veckor, fine säger intervjuaren, vi skulle behöva en gjord och du får två veckor på dig och denna drivern kan vi sedan sälja vidare för ett par hundra tusen. -Så det finns ingen mening att ljuga, bara vara ärlig och det har alla som jag har intervjuat varit.

Jag tycker det är för mycket fokus på att spela intervjuaren spel, men det beror helt på var man söker. Ts har ej gett en antydan om vad för systemutvecklartjänst som hen söker och det är helt olika krav.
En liknelse jämför systemutvecklare med idrottsperson, vilka egenskaper efterfrågar de, ja det beror nog på vilken idrott som man ska utöva.

Det finns en massa idioter inom arbetsmarknaden och det är rekryterare på bemanningsföretag som inte ovanligtvis saknar allt vad teknisk kunnande heter, de kan bokstavligen inte ett skit.
Om man är nyexad och "måste" gå genom dessa så är det just att tänka på att de googlar fram frågor som de kan ställa.
Men mitt allmänna råd är att försöka hoppa över dessa och sök till företag själv.
Så fundera på vilka jobb som man vill ha, sök efter företag i ens närhet och gör spontanansökningar via deras hemsida. Detta leder till att man slipper ett steg och det är större chans att man får en bra anställning.

*Edit*
De där annonserna som finns på arbetsförmedlingsplatsbank ger jag inte mycket för, där grundproblemet är att de blir mailbombade av personer som vet att de inte har en chans att få jobbet, men de måste redovisa till AMS att de har sökt jobb.
Detta leder till att man inte ofta kommer i kontakt med vettiga personer direkt där, utan får gå en omväg. _Såvida jobbet inte är mer kvalificerat, t.ex. projektledare, läkare etc är de få som helt saknar kompetens som ändå söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Missförstå mig inte det är otroligt många som skriver samma sak.
Men om företaget får arbetssökande som ens behöver fundera på Fizzbuzz eller den uppgiften du nämnde, så borde de sparka den som rekryterar som upptar tiden med folk som ej klarar av grundläggande högstadieprogrammering..

Nu finns det ju dock civilingenjörer som misslyckas med fizzbuzz och då kan man knappast klaga på rekryteraren.
Sen kan man ju fråga sig varför man skulle söka ett programmeringsjobb när man inte klarar en sån enkel uppgift.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xilli:

Nu finns det ju dock civilingenjörer som misslyckas med fizzbuzz och då kan man knappast klaga på rekryteraren.
Sen kan man ju fråga sig varför man skulle söka ett programmeringsjobb när man inte klarar en sån enkel uppgift.

Civilingenjör är en bred allmän titel där många inte programmerar.
Problemet med kompetensen på rekryterare är att de enbart kan se på titlar, läser de vilka projekt personen har gjort under utbildningen så ser de direkt om den klarar av en fizzbuzz.
Men många av dagens rekryterare kan som sagt inte ett skit, de är läskunniga så de kan läsa ord som civilingenjör och förstår sig på om siffran 3 eller 5 är högst på ett betyg, men så mycket mer kan de ej.
Visst de är dock bra på att läsa av folk och se personliga egenskaper, vilket också är mycket värt, men jag syftar på deras tekniska kunskaper.

*edit*
Som arbetssökande ska man ha detta i åtanke när man kommer till en rekryterare, är det på ett bemanningsföretag så räkna med standardfrågor och de inte kan något, försök dock att vara tvärt emot mig just nu när det gäller personlighet.
Och får man besöka en tekniker så kan det vara precis tvärt om, de saknar fullständig kompetens om hur en intervju ska gå till, men de har bra kännedom om vad de gör och vad de söker.

Permalänk
Medlem

Off topic: lärde mig precis några nya kodmetoder
http://c2.com/cgi/wiki?FizzBuzzTest

OT: Lära sig tänka anorlunda är alltid bra, två svar är bättre än ett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kissekotten4:

Off topic: lärde mig precis några nya kodmetoder
http://c2.com/cgi/wiki?FizzBuzzTest

OT: Lära sig tänka anorlunda är alltid bra, två svar är bättre än ett

Ja det är bra att lära sig fler metoder, när man kommer ut i arbetslivet ska man ofta fakturera mellan 40 -60 000kr i veckan och då gör man snabbast bästa sätt. -Men för att veta vad som är får man pröva på ett antal olika lösningar..

Mitt allmänna råd för de som utbildat sig inom systemutveckling men är arbetslös och har lite tid att öva så:
Skaffa en ghettoserver, minst 16GB ram gärna mer, släng in senaste Exsi på denna och skapa ett gäng virtuella maskiner, både windows, linux och Windows 2016 server maskiner som agerar AD-kontroller.
Skapa två maskiner som kör SQL server i redundans och gör någon applikation som utnyttjar dessa. Man kan även ta webbspåret och då fokusera på javascript med jquery som riktigt hett idag.
Nå gör man en windows applikation så gör så att appen automatisk använder sig av vilken AD-användare som är inloggad och då ge användaren olika behörigheter och spara informationen i databasredundansen. Applikationen kan typ vara vad som helst, t.ex ett filmregister som folk får spara sina filmer är en enkel tanke. (varför man nu skulle köra dessa som applikation idag, men det är en annan fråga)

Gör man detta så är man inte arbetslös idag och inget är egentligen något märkvärdigt utan bara att följa guider utan att behöva tänka själv... Förtydligande, precis alla delar som man behöver göra för det jag beskriver ovanför, finns det så många dummiesguider för så det är inte klokt.
I verkliga livet måste man anpassa vad man utvecklar efter vad kunden önskar och då blir det genast svårare.

Det är just sånt som jag beskriver ovanför som många tekniker intresserade av att anställa någon, att pratar om att man kan x antal varianter av bubbel bubbel sorteringen etc är inget som många tekniker bryr sig om. -När man behöver en bra sortering så kör man ofta inbyggt eller copypaste. -Det finns dock såklart tillämpningar då det behövs tänka till.

Permalänk

Tusen tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rutger007:

Har min första intervju i nästa vecka på tisdag, och jag har blivit informerad om att jag kommer få göra en programmeringsuppgift. Jag undrar lite om någon här varit med om liknande och vilken nivå på uppgiften man kan förvänta sig? Hade varit klokt att köra några timmar innan på liknande uppgifter så man kommer igång med den typen av tänk redan nu.

En viktig sak att tänka på är de bara använder uppgiften för att se hur du jobbar. Det kan vara så att de ber dig uppfylla tre krav, men då ska du tänka på att det är inte som en fråga på ett prov där du bara ska uppfylla de kraven och så är allt lugnt. De kollar på din kod för att se om du har en vettig stil.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan sätta 100kr på att de kommer ta en uppgift från https://open.kattis.com . Så kolla runt lite där o gör några enkla så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Missförstå mig inte det är otroligt många som skriver samma sak.
Men om företaget får arbetssökande som ens behöver fundera på Fizzbuzz eller den uppgiften du nämnde, så borde de sparka den som rekryterar som upptar tiden med folk som ej klarar av grundläggande högstadieprogrammering..

Istället för prov så brukar de fråga vad man har gjort för projekt och då ska man vid en anställning kunna göra samma sak. Säger man att man i högskolan t.ex. slängde ihop en bacnet driver på 2 veckor, fine säger intervjuaren, vi skulle behöva en gjord och du får två veckor på dig och denna drivern kan vi sedan sälja vidare för ett par hundra tusen. -Så det finns ingen mening att ljuga, bara vara ärlig och det har alla som jag har intervjuat varit.

Jag tycker det är för mycket fokus på att spela intervjuaren spel, men det beror helt på var man söker. Ts har ej gett en antydan om vad för systemutvecklartjänst som hen söker och det är helt olika krav.
En liknelse jämför systemutvecklare med idrottsperson, vilka egenskaper efterfrågar de, ja det beror nog på vilken idrott som man ska utöva.

Det finns en massa idioter inom arbetsmarknaden och det är rekryterare på bemanningsföretag som inte ovanligtvis saknar allt vad teknisk kunnande heter, de kan bokstavligen inte ett skit.
Om man är nyexad och "måste" gå genom dessa så är det just att tänka på att de googlar fram frågor som de kan ställa.
Men mitt allmänna råd är att försöka hoppa över dessa och sök till företag själv.
Så fundera på vilka jobb som man vill ha, sök efter företag i ens närhet och gör spontanansökningar via deras hemsida. Detta leder till att man slipper ett steg och det är större chans att man får en bra anställning.

*Edit*
De där annonserna som finns på arbetsförmedlingsplatsbank ger jag inte mycket för, där grundproblemet är att de blir mailbombade av personer som vet att de inte har en chans att få jobbet, men de måste redovisa till AMS att de har sökt jobb.
Detta leder till att man inte ofta kommer i kontakt med vettiga personer direkt där, utan får gå en omväg. _Såvida jobbet inte är mer kvalificerat, t.ex. projektledare, läkare etc är de få som helt saknar kompetens som ändå söker.

Väl talat.
Menlösa rekryterare som ställer simpla knep och knåp frågor och har noll koll på jobbet som det gäller verkar det finnas för mycket av.
Angående ärlighet för den ansökande, så hade vi just en rekryteringsprocess för en ny medarbetare där jag jobbar (till en supporttjänst). Bland annat fick de ansökande en uppgift som helt enkelt var olösbar utifrån informationen där förekom begrepp som de sökande inte var bekanta med. Poängen med uppgiften var just att kolla hur de reagerar när de ställs inför ett problem de inte kan lösa och speciellt att sortera bort dem som låtsas förstå genom att dölja detta i en massa ordbajseri..

Som sagt kan systemutvecklare betyda väldigt mycket. Jag själv är också systemutvecklare, men jag är inte ens programmerare i grunden, utan matematiker. Programspåken som används (främst C++) är bara ett hjälpmedel för att utföra uppgiften.
Sedan finns det systemutvecklare där allt handlar om att lära sig nya programspråk och kunna sälja konsult-tjänster.

Håller också med om att annonserna som ligger ute hos arbetsförmedlingen oftast bara är skräp. Dels är dessa bara en bråkdel av alla tillgängliga jobb och dels spammas dessa av massor med arbetssökande.
Att verkligen kolla var man vill jobba och sedan spontanansöka är vad jag också skulle rekommendera. Dels söker du då ett jobb du verkligen till ha och dels ser de att du gjort dig besväret att ta reda på en massa om dem och att du verkligen vill jobba där.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Något som är högst relevant är i vilket språk du skall skriva uppgiften. Bara det påverkar väldigt mycket hur uppgiften kan se ut.