Permalänk
Medlem
Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Inaktiv

Internet var inte ens en fluga. Jag fick följa manualen för att få alla ting rätt.

Permalänk
Medlem

Inför min första dator kollade jag nog på någon YT-video i ämnet. Insåg ganska snabbt att det är svårt att misslyckas med ett standardbygge. Kolla i moderkortsmanualen, där står det mesta du behöver veta.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Kollade väldigt mycket på olika Youtubare för många år sedan gällande datorer osv, läste forum, vad man ska tänka på och sådant.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju Amiga i början, så det var mest skruvande för att få plats med turbokortet på undersidan
Men jag släpade även hem någon gammal 286 eller två från skroten och skruvade isär för att se hur saker satt vet jag.

Sen läste jag manualerna noga till första egna stora PC-bygget 1998 någon gång, när högskolestudierna krävde en skräpig Windows-maskin =(

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

satt som 6åring och höll skruvar åt min gudfar som va 20 år och pillade i min fars dator. kunde de flesta delar som 10 åring samt att jag pillade i en dator för första gången med min polare som 13 åring. byggde min första dator som 14 åring av olika skrotdelar till en kompis som sedan visade sig vara ett asshole när han fick en i7 960 samt ett sabertooth x58 och det slutade funka tog jag tillbaks skiten... har fått de o funka nu iaf men han är ute ur mitt liv men det är så det har gått för mig vad gäller lära sig om hur man bygger dator.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Manualer, plockade isär datorer före jag byggde första.
Livet var hårdare på 90 talet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Carey Holzman på youtube.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Trial and error. Sen arbetade jag med det ett tag.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Självlärd, alltid varit en elektroniknörd. Lagade min första pryl som var farsans DVD-spelare när jag var 12. Sen har jag bara fortsatt att pilla:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag började med enkla grejer: byta hårddisk, installera CD/DVD spelare, installera lite mer minne på mina första datorer. När det var dags för första bygget var SweC, NH och modekortsmanualen mina bästa vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Inaktiv

PC Hemma tidningen någon gång under 90-talet

Permalänk
Medlem

Jag byggde två datorer tillsammans med en polare som vet hur man gör.
Sedan byggde jag en tredje tillsammans med en annan vän som var lika (o)erfaren som mig.

Dator nummer fyra, som är den jag använder just nu, monterade jag ihop helt själv.
Jag svettades som en galning, men det berodde nog både på att jag var så ivrig och just det faktum att det handlade om min egen dator.
Sitt ner och gör allt i lugn och ro, så ska det gå fint.
I det stora hela handlar det mest om att sätta rätt sak på rätt plats, och totalt sett är det inte så många komponenter.
Kom ihåg distansskruvarna mellan moderkort och chassi. Det är nog en av de saker man missar lättast.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Avstängd

Utländska tidningar på början av 90-talet .Cyrix Cx486SLC 25Mhz, fast and cool
Inte så stor val av chassi eller mobo just då...

Permalänk
Medlem

Tomshardware och Anandtech back in the days. Byggde min första år 2001 men kunde redan allt efter år av läsning. Innan jag byggde min första egna roade jag mig med att överklocka kompisars (mestadels deras farsors) datorer. Vi fick internet runt 1996 hemma och efter det gjorde jag aldrig en enkelskaläxa. Jag lärde mig engelska på hårdvaru- och rollspelsforum.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

På min tid/start fanns inte internet. Då var det modem o bbs:er man fick logga in på

Det var tider det

Permalänk
Medlem

Började ganska sent, var 14 år vid 2004 när brorsan först visade hur man installerade ett 6600GT i burken, det följt av RAM-stickorna. Det visade sig att datorbygge inte var mer komplicerat än Lego och resten är historia.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Känns som det är en skilje linje någon gång där när youtube kom. Vill inte minnas att det var så mycket svårare på 90talet när man började pilla, grund idén är väll samma som då som nu. Passar det inte lätt så tvinga det inte för då skall den inte sitta där, var så jag lärde mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

läste lite snabbt på swec, öppna manualer och kollade, inte särskilt svårt.

viktigt att det får ta sin tid första gången man bygger, finns inget för långsammt.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Alling:

Provade mig fram. Det mesta är tillverkat så att det inte går att koppla fel. Klart man gjorde de flesta klassiska misstag som till exempel att ta bort kylaren och sedan montera den igen (på en Phenom II) helt utan hänsyn till kylpastan, skruva fast ett moderkort utan distanser och dammsuga i datorn, men med tiden lärde man sig.

Eller ta bort kylaren och cpu;n flyger med i kylaren. (Trodde då detta var processorn)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

En polare lärde mig när jag var 14. Han hade vid det tillfället 50/50 lyckade/trasiga byggen pga otålighet och lite för mycket våld så han lät mig göra allt monterande medan han dirigerade. Tog oss flera timmar om mitt minne inte sviker mig men fungerade gjorde den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Eller ta bort kylaren och cpu;n flyger med i kylaren. (Trodde då detta var processorn)

Haha det där har jag gjort en gång när jag skulle hjälpa en polare montera sin dator! Hade satt på kylpasta och kylaren men glömt dra i någon utav pinnarna för att hålla fast cpun så det var bara att ta loss den igen. Satt dock så hårt att när den väl lossnade så flög den iväg och fick ett gäng pins böjda i fallet.

Satt med en nål och rätade ut dom och vad jag vet så snurrar den på än idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Självlärd. Läs manualerna.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Öppnade en burk där jag tog ut allt, kollade lite nyfiket på allt och monterade ihop det igen. Sen rullade det på när jag köpte grejer!
Aldrig sett en film om hur man bygger på Youtube.

Permalänk
Skrivet av ervas002:

Haha det där har jag gjort en gång när jag skulle hjälpa en polare montera sin dator! Hade satt på kylpasta och kylaren men glömt dra i någon utav pinnarna för att hålla fast cpun så det var bara att ta loss den igen. Satt dock så hårt att när den väl lossnade så flög den iväg och fick ett gäng pins böjda i fallet.

Satt med en nål och rätade ut dom och vad jag vet så snurrar den på än idag.

Haha okej, ja min polare skulle sätta ihop en dator till hans lillebror. Men lyckades klanta sig, så böjde pinnen. Då ringde han mig. Samma här...vi böjde tillbaka den och det gick fint

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Beslutade mig för att skruva upp familjedatorn när den byttes ut och drog ut lite kablar osv, fick aldrig ihop den igen

Bytte från Apple runt 2008 och ville spara pengar så då beslutade jag mig för att bygga själv, gick sådär men den startade.

Permalänk
Medlem

byggde min första dator som 11-åring 1998, brorsan som är 5 år äldre var min läromästare
ett riktigt kraftpaket (inte) med celeron-cpu på typ 400mhz och ett ärvt grafikkort.

har nog sedan dess byggt runt 15 burkar till mig själv och familj/vänner

har i mångt och mycket lärt mig på det gamla hederliga sättet, med hjälp av medföljande manualer och trial and error. Idag sitter det i ryggraden så att säga.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hade plockat isär andra stationära datorer innan typ vid 15 års ålder. Hade en kompis som köpt en färdigbyggd dator som han senare upgraderade. Utgick från den komponentlistan han hade med sin färdigbyggda dator och sedan var det inte så svårt. Jag såg ju hur det satt ihop på hans dator, det vara bara att göra likadant på min 1 år senare.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Trial and error, försiktighet, ihärdighet och RTFM(manualen är en bra första åtgärd).

Idag kan jag tänka mig att det finns underbart bra instruktionsvideos på Youtube, skrivna guider på olika HW-forum/siter och hjälpsamma användare där. Bortsett från Sweclockers, tycker jag LinusTechTips.com är ett bra forum(bortsett från dess videos på Youtube).