Microsoft presenterar DirectX 12-funktionen Shader Model 6.0

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar DirectX 12-funktionen Shader Model 6.0

I en ny version av Microsofts programmeringsmodell Shader Model för DirectX 12 tillkommer många nyheter, som i förlängningen väntas bidra till snyggare speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

DirectX 12. WDDM 2.0. Shader Model 6.0. Lågnivåspråk och Explicit Multiadapter. Högre prestanda och lägre energiförbrukning, bättre skalning för flera processorer.

Ja det finns mycket roligt nuförtiden

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

DirectX 12. WDDM 2.0. Shader Model 6.0. Lågnivåspråk och Explicit Multiadapter. Högre prestanda och lägre energiförbrukning, bättre skalning för flera processorer.

Ja det finns mycket roligt nuförtiden

Ändå var det bättre förr...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ehm, att säga att Shader model var något nytt i DX9 är missvisande, man borde hellre säga att Shader model 1.0 introduceras i samband med DX9 år 2002. Det var ett tag sen...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Ehm, att säga att Shader model var något nytt i DX9 är missvisande, man borde hellre säga att Shader model 1.0 introduceras i samband med DX9 år 2002. Det var ett tag sen...

De säger ju att Shader model introducerades med DX9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ändå var det bättre förr...

Ju förr, desto bättre!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

"Volymetriska effekter som rök" Kan det vara PhysX?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

"Volymetriska effekter som rök" Kan det vara PhysX?

Inte explicit PhysX

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Brightsin: PhysX är en Nvidia-teknik för att rendera, bland annat, volymetriska rökeffekter, men spelmotorerna har i regel egna system för att rendera detta så att spelutvecklare kan sikta in sig på alla hårdvaruplattformar, inte bara Nvidias.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var HLSL som var språket i direct3D för att skriva shaders, men Vulkan har ju frångått OpenGLs GLSL mot det så kallade SPIR nu om jag inte har fel. DirectX12 har kanske något liknande. Det är synd att Vulkan ännu inte verkar ha explicit multiadapter funktioner, men frågan är hur många utvecklare som kommer använda det. Så klart hoppas jag ju det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Luminous: HLSL är mycket riktigt samlingsnamnet för Microsofts programmeringsspråk för shaders i Direct3D, och de olika Shader Model-versionerna är olika generationer av HLSL-språket. Precis som att C++ finns i ett antal olika utgåvor med olika funktioner så har HLSL uppdaterats med tiden med ny funktionalitet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

hehe kunde ni inte tagit er 30 sekunder att hitta en bild som faktiskt är en rendering istället för concept art när ni diskuterar rendering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjockejocke:

hehe kunde ni inte tagit er 30 sekunder att hitta en bild som faktiskt är en rendering istället för concept art när ni diskuterar rendering?

Har du spelat Rise of the Tomb Raider? Det är direkt från spelet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har du spelat Rise of the Tomb Raider? Det är direkt från spelet.

Ha! Du har faktiskt rätt. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

DirectX 12. WDDM 2.0. Shader Model 6.0. Lågnivåspråk och Explicit Multiadapter. Högre prestanda och lägre energiförbrukning, bättre skalning för flera processorer.

Ja det finns mycket roligt nuförtiden

Tror vi kommer se fler och fler fördelar med dx12 än bara Async Compute som alla har hakat upp sig på

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har du spelat Rise of the Tomb Raider? Det är direkt från spelet.

Skrivet av Tjockejocke:

Ha! Du har faktiskt rätt. My bad.

Det är galet snyggt, även på low. Snyggaste spelet jag spelat på länge. Sist jag hade en sån wow-känsla var nog BF3 när det kom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Brightsin: PhysX är en Nvidia-teknik för att rendera, bland annat, volymetriska rökeffekter, men spelmotorerna har i regel egna system för att rendera detta så att spelutvecklare kan sikta in sig på alla hårdvaruplattformar, inte bara Nvidias.

Och från början kom ju själva PhysX i själva verket från företaget Ageia, som köptes upp av Nvidia. Och Ageia baserade i sin tur PhysX på NovodeX, men de köpte också upp svenska företaget Meqons teknik (ett Norrköpingsföretag som t ex gjorde fysiksimuleringar till Saab Combitech), som de stoppade in i spelmotorn. Förmodligen var också orsaken att slippa konkurrens - inte helt ovanligt när det gäller uppköp - så det är väl oklart hur mycket Norrköping det finns i PhysX idag.

Permalänk
Medlem

Och hur kul är det att sitta på < Windows 10 nu på en skala?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och hur kul är det att sitta på < Windows 10 nu på en skala?

Tja det är väl bara att uppgradera när det behövs?
Det brukar alltid ta minst 1 år innan spelen börjar få något vettigt stöd för dom senaste API:erna. Så jag känner ingen stress av den anledningen.
Stödet från dagens grafikkort är väl också lite sisådär. Frågan är om dom kommande kretsarna kommer ha stöd för SM6.0? Det får man väl dock anta.
Själv blir det Windows 10 vid nästa datorbygge som sannolikt blir när nästa generations grafikkort trillar in. Tycker inte det har varit motiverat att klabba med byte.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hjälpsam

Man skulle kunna lägga mer krut att få det snyggt i mitten av skärmen.

The team is working on a concept called procedural textures, which is a new hardware feature that lets developers vary dynamically the amount of pixels rendered in a particular screen area, controlling performance by varying the image quality of individual parts of a frame independently of the rest of the screen.
http://www.dualshockers.com/2016/03/17/directx-12-adoption-hu...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Med Tobii eye tracking kan man tänka sig att höja renderingskvaliteten där ögonen tittar, dessutom.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag trodde det var HLSL som var språket i direct3D för att skriva shaders, men Vulkan har ju frångått OpenGLs GLSL mot det så kallade SPIR nu om jag inte har fel. DirectX12 har kanske något liknande. Det är synd att Vulkan ännu inte verkar ha explicit multiadapter funktioner, men frågan är hur många utvecklare som kommer använda det. Så klart hoppas jag ju det.

SPIR är inte ngt språk i sig. Det är en Intermediate Respresentation. IR kan sägas vara tillståndet i en kompilator innan den börjar generera en instruktionsström.

SPIR är det som gör shaders (och compute kernels) gpu-oberoende. Vilket är en ENORM fördel och det som gör att vulkan troligen gör mos av DX12.

Så GLSL är kvar i en (något) uppdaterad form. Rent teoretiskt tillåter den här uppdelningen att det går att programmera shaders i Fortran 77. *ryser av bara tanken*

Dessutom, att aggregera fysiska request queues till den virtuella device som Vulkan jobbar mot är helt upp till programmeraren. Så slöa typer kommer naturligtvis köra i 1:1 förhållande.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och hur kul är det att sitta på < Windows 10 nu på en skala?

Och hur kul kommer Win 10 vara om DX12 floppar o blir DirectDead???

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

Och hur kul kommer Win 10 vara om DX12 floppar o blir DirectDead???

Det beror på hur bra stöd Windows 10 kommer ha för vad det nu blir som "flippar" istället. Men hypen och entusiasmen bland folk verkar ju rätt stor för DX12 och prestandamässigt ser det ju rätt bra ut så personligen tror jag den risken inte är så stor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

SPIR är inte ngt språk i sig. Det är en Intermediate Respresentation. IR kan sägas vara tillståndet i en kompilator innan den börjar generera en instruktionsström.

SPIR är det som gör shaders (och compute kernels) gpu-oberoende. Vilket är en ENORM fördel och det som gör att vulkan troligen gör mos av DX12.

Så GLSL är kvar i en (något) uppdaterad form. Rent teoretiskt tillåter den här uppdelningen att det går att programmera shaders i Fortran 77. *ryser av bara tanken*

Dessutom, att aggregera fysiska request queues till den virtuella device som Vulkan jobbar mot är helt upp till programmeraren. Så slöa typer kommer naturligtvis köra i 1:1 förhållande.

Det låter klart som en fördel för vulkan. Tack för infon med, intressant läsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det beror på hur bra stöd Windows 10 kommer ha för vad det nu blir som "flippar" istället. Men hypen och entusiasmen bland folk verkar ju rätt stor för DX12 och prestandamässigt ser det ju rätt bra ut så personligen tror jag den risken inte är så stor.

Snarare lågnivå API som är hypen, MS är det som trycker på för dx 12 samt hypar det.

Hoppas snarare vulkan blir en hit på sikt (få se om det stämmer att det är enkelt att porta mellan dx 12 och vulkan).

En fördel med vulkan är att den har stöd för fler plattformar än dx 12. Så man kan släppa spel till fler plattformar enklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar