Permalänk

Behöver professionell info

Hej alla glada sweclockers.
Funderar på att införskaffa ett elr 2 980ti eller kanske 1 eller 2 av den nya serien som kommer. Har just nu 2 680 sli, med ett asus p6t moderkort med bloomfield seriens i7 processor. Och nu kommer jag till min fråga.

Hur väl flaskhalsar pci-e 2.0 på 900seriens grafikkort? Kan jag sätta in 2st 980ti i mitt, eller pci-e 2.0 kommer flaskhalsa min prestanda? Behöver jag även nytt moderkort med t.ex skylake iomed pci-e 3.0 lanes:en?

Mvh Nicklas

Permalänk
Medlem

Snarare så att det lär nog bli en mix. Alltså att två 980ti (tror tom
Ett 980ti) lär bli aningen flaskat utav resterande system. Mindre ju mer överklockad cpun är...

Kanske bättre att sälja dina nuvarande saker och köra på tex skylake? Eller vänta lite tills zen?

Och om du inte har jätte stor brådska att uppgradera så är det ju bara att vänta med gpuer?

Permalänk
Medlem

Kolla in denna recension, där testar de hur mycket PCIe-versionen påverkar SLI med två GTX 980 (spoiler: 3-5% sämre med PCIe 2.0). Det är nog mer processorn du ska oroa dig över, Haswell-E är t.ex. ca. 30% snabbare än Nehalem (som Bloomfield tillhör), om man jämför samma antal kärnor och klockfrekvens. En 6700K är sedan klockad 25% högre än den högst klockade Bloomfield. Om du inte har överklockat din processor redan så är det med andra ord läge att fundera på det om du tänkt skaffa två 980 Ti.

Permalänk

Tack för all info!! Jag är nöjd med processorn i sig, har en stabil överklock på 3.8Ghz (original 2.67) moderkortet är egentligen ett p6t-se men crossflashat till p6t för att kunne köra SLI (vilket är blockat på SE) Så har lagt ner lite energi på det. Men flaskar det så flaskar det, inget att göra åt saken, bara att uppgradera allt.
Men även fast min processor är överklockad så påverkar det inte PCI lanes:en?

Permalänk

Tyckte enligt artikeln du länkade Perost, så var det betydligt mindre skillnad mellan 2.0 och 3.0 än vad jag hade förväntat mig. Men med tanke på att direct-x 12 kommer kombinera Grafikprestanda med APU och kanske blir riktigt optimerat i framtiden, lutar det endå åt en full uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicconille:

Tyckte enligt artikeln du länkade Perost, så var det betydligt mindre skillnad mellan 2.0 och 3.0 än vad jag hade förväntat mig. Men med tanke på att direct-x 12 kommer kombinera Grafikprestanda med APU och kanske blir riktigt optimerat i framtiden, lutar det endå åt en full uppgradering.

Jag hade utgått ifrån vad du vill spela. Vill du spela gpu-tunga spell i första hand så hade jag köpt ett 980ti för så nära 6000kr som möjligt och väntat med uppgradering tills Intel Cannonlake 10nm kommer då det kommer att vara otroligt mycket bättre än besvikelsen Skylake.

Ffa så kan det ju vara värt att väga kanske MAX 20-25 fps mer som MINIMUM fps och max 5-10 fps mer på avarage mot kostnaden av att uppgradera hela systemet jämfört med att bara köpa ett 980ti. Beroende på vilken upplösning du spelar i, lirar du 1080p t.ex så är det bästa du kan göra att köpa ett billigt gtx 970 kort för 3000kr och vänta tills näst nästa generation av grafikkort och nästa generation av CPU:er.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jag hade utgått ifrån vad du vill spela. Vill du spela gpu-tunga spell i första hand så hade jag köpt ett 980ti för så nära 6000kr som möjligt och väntat med uppgradering tills Intel Cannonlake 10nm kommer då det kommer att vara otroligt mycket bättre än besvikelsen Skylake.

Ffa så kan det ju vara värt att väga kanske MAX 20-25 fps mer som MINIMUM fps och max 5-10 fps mer på avarage mot kostnaden av att uppgradera hela systemet jämfört med att bara köpa ett 980ti. Beroende på vilken upplösning du spelar i, lirar du 1080p t.ex så är det bästa du kan göra att köpa ett billigt gtx 970 kort för 3000kr och vänta tills näst nästa generation av grafikkort och nästa generation av CPU:er.

Tack. Alltid bra att höra vad andra tycker!
Jag spelar ALLT men övervägande mest battlefield 4. Kör på upplösningen 2560x1080 (kan ha fel med siffrorna) Kan utan tvekan spela allt idag, men kan inte köra ultra på nyaste spelen i den upplösningen. Ett 980ti räcker ju väl till alla nya spel, men tänkte endå på två så man är rustad o klar en tid framöver.
Är också intresserad av den nya serien från intel men det känns lite långt framöver

Skickades från m.sweclockers.com