Temperatur på 6600k överklockad till 4.2 ghz

Permalänk
Medlem

Temperatur på 6600k överklockad till 4.2 ghz

Hej,

För det första så har jag undersökt med Realtemp & AiSuite under en session i CS:GO.

CS:GO: Enligt realtemp så kom jag aldrig över 20% i load men processorn peakade på 79, 79, 73 och 73grader men enligt Ai Suite blev processorn aldrig varmare än 60c?
I EU IV låg processorn på runt 50c och i Cities skylines var det väl samma temps som i CS:GO (Detta mätte jag bara med Realtemps)

Min kylare är en Noctua U9B SE.
Varför frågar jag? Jo för jag har funderat på ifall denna kylare kanske är för klen om jag ska överklocka och tänkt att kanske köpa en Noctua D-15.

Jag har ett NZXT H440 NEW EDITION med en Noctua A-14 140mm som utblås i baken och två 140mm som inblås i fronten.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Blir det någon större skillnad om du kör utan chassidörr? Kolla även idle temps. Jag använder för övrigt Open Hardware Monitor samt CoreTemp för att mäta mina temperaturer, om du var nyfiken på alternativ till RealTemp.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för spänning? Sen hade jag provat med Hardware Monitor också för att kolla vilka temperaturer som är rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Blir det någon större skillnad om du kör utan chassidörr? Kolla även idle temps. Jag använder för övrigt Open Hardware Monitor samt CoreTemp för att mäta mina temperaturer, om du var nyfiken på alternativ till RealTemp.

Just nu ligger tempsen runt 40-45c enl Realtemp & Aisuite (dock så har jag datorn på silent just nu) Men man vill ju inte heller att det kan låta som en orkan där inne. Jag kan tycka dock att sen efter jag bytte chassi från Fractal S till NZXT H440 New Edition så har tempsen gått upp en aning.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad har du för spänning? Sen hade jag provat med Hardware Monitor också för att kolla vilka temperaturer som är rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har överclockat med Asus egna 5-way opti så jag utgår ifrån att min Voltage är adaptive? Just nu flexar den mellan 0.7v och 1.3
Enligt Hardware monitor ligger volten på 1.2-1.363 och processorn är 46c
När jag nu dragit upp alla fläktkurvorna på 50% (Cpu fan 1k RPM) och körde CS:go så låg processorvolten på mellan 1.3 och 1.37v
och processorn låg mellan 63-69c.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Hedersmedlem

Automatisk överklockning brukar lägga på för mycket spänning och 1,36 är ganska rejält mycket, speciellt för bara 4,2GHz. Jag misstänker att det är där dina problem kommer från.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Automatisk överklockning brukar lägga på för mycket spänning och 1,36 är ganska rejält mycket, speciellt för bara 4,2GHz. Jag misstänker att det är där dina problem kommer från.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm jo jag har sett att folk har typ 1.37v med en OC på 4.7ghz.. Ska ta bort överklockningen och köra via Bios. Tack för hjälpen Andreaz1!
Fast en fråga kvarstår dock! Borde jag byta ut min Noctua 9B SE till en D-15?

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

@Interpx:

Höga temps för låg OC..
Kör själv i5 6600k @ 4.6Ghz med allt på auto utan multiplier i bios.. Maxar ut på 60 - 65c med en H60v2 som är låst på 50%

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Noctua NH-L12 till Noctua NH-D15 och märkte en rejäl skillnad, men då är väl U9B SE ändå bättre än NH-L12. Har du pengar över så kan du väl prova. Så pass bra som NH-D15 är så kan du ju använda den till ett framtida bygge också.

Varför slutade du att använda Define S? Behövde du hårddiskburar eller DVD-läsare eller nåt? Annars är väl det chassit väldigt öppet och enkelt att få till ett bra luftflöde i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag bytte från Noctua NH-L12 till Noctua NH-D15 och märkte en rejäl skillnad, men då är väl U9B SE ändå bättre än NH-L12. Har du pengar över så kan du väl prova. Så pass bra som NH-D15 är så kan du ju använda den till ett framtida bygge också.

Varför slutade du att använda Define S? Behövde du hårddiskburar eller DVD-läsare eller nåt? Annars är väl det chassit väldigt öppet och enkelt att få till ett bra luftflöde i.

Allright.. Nä jag har datorn i vardagsrummet och min kära sambo ville att lådan skulle passa in i dekoren! Även fast H440 NEW EDITION kostar 600:- mer så skulle jag nog säga att jag ångrar mig för det är bara problem med lådan och när "kärringen" kommer hem om 60 min ska hon allt få höra!

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Det är ju någonting som har blivit galet. Själv kör jag min 6600k på 4.5 GHz @ ~1.3V och med en NH-U14S har jag aldrig sett processorn gå över 60 grader under full belastning.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Entusiast

1.36 för 4.2... ouch För att få min stabil i 4.7 går min i 1.36-1.37.

Kolla aldrig på cpu-temp då den egentligen är väldigt intetsägande utan gå istället på kärnornas temperaturer.

"CPU temps are never accurate because not located in hot spots, intel abandoned them for that reason. They can represent a diode in cpu or in socket but they are not calibrated hence not accurate and they can be all over the place. Core temps are calibrated by intel at factory and represent hottest spots on die, and are the only temps that matter. Most just ignore cpu temps since it is never going to be accurate unless just by luck."

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga... AI suite III är avinstallerat och Biosen är resettad!

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iPicks:

Det är ju någonting som har blivit galet. Själv kör jag min 6600k på 4.5 GHz @ ~1.3V och med en NH-U14S har jag aldrig sett processorn gå över 60 grader under full belastning.

Vad testar du med? Kör min på samma frekvens och 1,27V på en rätt gammal custom loop(d-tek fuzion som kylblock) och min peakar runt 60 grader i prime. Borde kanske byta ut mitt block mot något modernare

Permalänk
Medlem

@Semenra: Jag belastar processorn med AIDA64. För att läsa av temperaturen använder jag AIDA samt HWMonitor för att få flera källor eftersom att de kan rapportera samma sak på lite olika sätt.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

tycker du ska klocka manuellt i stället för att låta den göra automatiskt och ställa volten själv.
själv kör ja på 4,5 och har 1.318 volt. och aldrig klivet över 60 grader i varken spel eller stress test.
kör med Noctua NH-U12S kylare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk