Micron inleder leveranserna av GDDR5X för nästa generations grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Sitter man bara och väntar på efterföljaren till Fury X

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, hoppas tillverkarna får göra egna kort den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är verkligen inte säker på att vi hinner få se GDDR5X till Polaris eller GP104. Har SweClockers källor på detta? Tror nog att det är HBM respektive GDDR5 vi får se där. Åtminstone en Polaris GPU får HBM. Vega kör ju helt säkert med HBM2.
Att inledda leveranser till grafikkortstillverkare innebär ju att det är ytterligare en bit bort innan dessa sitter i färdiga grafikkort i handeln.

Va? Vi står inför enorma prestandakliv, räkna med minst den dubbla prestandan mot idag med GP100 och Vega. Då kommer man inte långt med futtiga 25% ökning i bandbredd. HBM2 kommer, och det av goda skäl, bandbredd är ett, effektbesparingar och transistorbesparingar är andra skäl. Så jo, det finns i allra högsta grad behov.

@Aleshi

Nej, inte säkert men vi får väl hålla tummarna att det blir GDDR5X på åtminstone x70 och x80. Känns ju inte helt orimligt när det är 2,5 veckor kvar till GTC och 9 veckor kvar till eventuell release av referensexemplar.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Samma här, hoppas tillverkarna får göra egna kort den här gången.

Indeed Var ju lite det som var nackdelen med första kortet. Hoppas också på mer än 4GB då det känns på gränsen idag och framförallt i framtiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Någon kunnig som på ungefär kan säga vad skillnaden blir mellan 880 och 1080 med de specificationerna?

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Om de börjar leverera minnena nu så måste väl ändå grafikkortstillverkarna hinna tillverka grafikkorten till mitten av maj? Nu minns jag inte hur snabba GDRR5X minnena skulle vara i förhållande till GDRR5 men om jag inte missminner mig skulle de nog i teorin kunna vara tillräckligt snabba för alla Pascal/Polaris grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Läste ett rykte om att det kommer heta x80, inte 1080. Dessutom verkar det som att de slopar GTX, om jag förstod artikeln rätt.

Ja, det låter ju faktiskt rimligt, 1080 kan ju blandas ihop med 1080p i vissa sammanhang så jag förstår att det är dags att byta namnschema. Jag sa bara 1080 för att bäst förklara vad jag menade

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Måste ha varit historiens sämsta byte om ni bytte rakt av.

fick 400€ emellan, behövde lite extra till en bil reparation. Samt så tror jag att 970 värde sjunker en hel del när nästa gen grafikkort kommer, vill man ha bästa möjliga för dom så är det att sälja nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@Aleshi

Nej, inte säkert men vi får väl hålla tummarna att det blir GDDR5X på åtminstone x70 och x80. Känns ju inte helt orimligt när det är 2,5 veckor kvar till GTC och 9 veckor kvar till eventuell release av referensexemplar.

Ja alltså det är ju möjligt. Men det känns som att det är snäva marginaler att planera efter ifall det är så här planen såg ut för länge sedan när de planerade det hela. De ska ju gärna ha lite kvantiteter i början också.

Skrivet av fantomsmurfen:

@Aleshi: Om de börjar leverera minnena nu så måste väl ändå grafikkortstillverkarna hinna tillverka grafikkorten till mitten av maj? Nu minns jag inte hur snabba GDRR5X minnena skulle vara i förhållande till GDRR5 men om jag inte missminner mig skulle de nog i teorin kunna vara tillräckligt snabba för alla Pascal/Polaris grafikkort.

Ja läs ovanstående. Men nä, snabbt nog för GP104 och Polaris måhända. Men lär ju bli lite mer av en flaskhals för GP100 och Vega. Och som sagt så är inte bandbredden enda skälet att gå över till HBM2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den stora nyheten med GDDR5X är dubblerad prefetch från 32 till 64 byte vid varje minnesåtkomst.

Som jag har sagt förut, är att man har lagt till ett QDR läge. Det är det som ger bandbred ökningen inte själv ökningen av "prefetch".

Att "prefetch" fördublas har enbart med att man valt att behåll timmingen från GDDR5.

Skrivet av erixon:

Det finns en ganska bra artikel på anandtech som går in lite mer på hur de "löst" det hela. Och vad jag kan se så har de lagt till ett QDR läge vilket ökar bandbredden till det dubbla, Och efter som det valt att behålla timing "från" GDRR5 så måste dubblera prefetch för timingen ska stämma.

Så den stora nyheten borde egentligen vara att de har lagt till QDR stöd i minnes kretsarna, inte att prefetch har fördubblas.
För skulle man enbart fördubbla prefetch skulle bandbredden vara den samma samt att access tiden skulle bli sämre pga större prefetch.

En annan sak som är en god nyhet i GDDR5x är att de går köra i 1,35volt istället för 1,5volt vilket spar ström.

Sedan hur god är till gången på GDDR5X? annars finns det risk att det blir pappers lanseringar från AMD/Nvidia

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

@kettu92: Ja då var det en annan femma

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB