Intel Xeon "Broadwell-EP" med uppemot 22 kärnor på väg mot lansering

Permalänk
Melding Plague

Intel Xeon "Broadwell-EP" med uppemot 22 kärnor på väg mot lansering

Inom en snar framtid släpps Broadwell-EP med uppemot 22 kärnor för servermarknaden, vilket talar för att entusiastinriktade Broadwell-E inte ligger alltför långt bort i tiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer kosta en del.. Men kul med framgång.
OffT: när förväntas nästa i7 motsvarande 2600k, 4790k, 6700k osv komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kanske detta blir nästa stora "E5-2670" försäljning på ebay om en sisådär 4-5 år.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Här håller jag på och renderar från Sony Vegas och ser detta. Avundsjuka.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Känns som det kommer kosta en del.. Men kul med framgång.
OffT: när förväntas nästa i7 motsvarande 2600k, 4790k, 6700k osv komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Slutet av 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Kaby_Lake

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog bli populär bland de som hyr ut virtuella maskiner. Jag har flera gånger varit med och delat på en 12core xeon, där jag enbart fick en kärna. Tänk er denna 22 cores cpu, där de gör likadant och enbart ger en en core.

Nå positivt med att utvecklingen inte helt har avstannat.

*edit*
Detta med att hyra virtuella maskiner och köra mer dritt "in the sky" blir bara vanligare och vanligare, samtidigt gör de sig av med tekniker och hyr in dessa också. Produktionsnära saker som man ej trodde kunde köras i molmet gör idag detta.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Känns som det kommer kosta en del.. Men kul med framgång.
OffT: när förväntas nästa i7 motsvarande 2600k, 4790k, 6700k osv komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryktet är att nya 10 kärniga 6950X ska gå på $1500 istället för $999 som intels värsting brukar kosta så kosta lär det göra..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Ryktet är att nya 10 kärniga 6950X ska gå på $1500 istället för $999 som intels värsting brukar kosta så kosta lär det göra..

Jag har hört något liknande, där många som mig drar sig för denna summa. Beroende på vad man gör kanske det istället är bättre att köpa 2 helt separata datorer.
T.ex 2st Intel Core i7 6700K istället för en 6950X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Kommer nog bli populär bland de som hyr ut virtuella maskiner. Jag har flera gånger varit med och delat på en 12core xeon, där jag enbart fick en kärna. Tänk er denna 22 cores cpu, där de gör likadant och enbart ger en en core.

Nå positivt med att utvecklingen inte helt har avstannat.

*edit*
Detta med att hyra virtuella maskiner och kör mer dritt "in the sky" blir bara vanligare och vanligare, samtidigt gör de sig av med tekniker och hyr in dessa också. Produktionsnära saker som man ej trodde kunde köras i molmet gör idag detta.

Liten rättelse:
Du får inte en egen kärna, utan du får dela cpun med andra, och du får då en "kärna" i maxkraft.
Så en maskin med 12 kärnig cpu kan köra många gånger fler virtuella maskiner (med kärnor) än vad det finns fysiska kärnor.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag har hört något liknande, där många som mig drar sig för denna summa. Beroende på vad man gör kanske det istället är bättre att köpa 2 helt separata datorer.
T.ex 2st Intel Core i7 6700K istället för en 6950X.

Beror ju väldigt mycket på vad som är målet med datorn, kanske en liten rätt specifik grupp men jag vet väldigt många extremöverklockare fruktar denna lanseringen då det kommer krävas en bra 6950X (om de inte överklockar riktigt kass på LN2) för att vara med och tävla och det kommer bli ännu dyrare per CPU att testa tills man får tag i en bra.

Skrivet av PowerNet:

Liten rättelse:
Du går inte en egen kärna, utan du får dela cpun med andra, och du får då en "kärna" i maxkraft.
Så en maskin med 12 kärnig cpu kan köra många gånger fler virtuella maskiner (med kärnor) än vad det finns fysiska kärnor.

Rätt säker på att man kan ställa in så virtuell maskin A kör på kärna 3 och virtuell maskin B på kärna 4 osv.
I övrigt har du helt rätt i att man inte måste/behöver binda virtuella maskiner till kärnor men är rätt säker på att man kan göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Liten rättelse:
Du går inte en egen kärna, utan du får dela cpun med andra, och du får då en "kärna" i maxkraft.
Så en maskin med 12 kärnig cpu kan köra många gånger fler virtuella maskiner (med kärnor) än vad det finns fysiska kärnor.

Det går att lösa på många olika sätt och vad jag har förstått så går det låsa en kärna till vm även om detta inte är vanligt då det oftast är riktigt idiotiskt.
Men om jag hade fått en helt egen kärna istället för en som kanske andra är inne och drar kraft ifrån är ännu sämre.
Frågan är hur de som hur ut vm för enstaka tusenlapp i månaden gör? Pröjsar man för 2 kärnor så vill jag ha 2st kärnor som ingen annan tar kraft ifrån. Lite samma sak gäller ram, har jag pröjsat för 8GB ram så vill jag kunna få ut 8GB ram oavsett vad de andra på samma maskin gör.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Känns som det kommer kosta en del.. Men kul med framgång.
OffT: när förväntas nästa i7 motsvarande 2600k, 4790k, 6700k osv komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl ett icke problem eftersom den är för servrar och inte för konsumenter som dig och mig, men för att ge dig ett riktpris så kostar Haswell-EP 82 130kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3176224

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Är väl ett icke problem eftersom den är för servrar och inte för konsumenter som dig och mig, men för att ge dig ett riktpris så kostar Haswell-EP 82 130kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3176224

Pengar är problem för alla och med en cpu kommer man ej långt, allt ska sparas på.

Men tusan så dyr denna processor var, skulle jag få en order på en sådan så skulle jag ärligt fundera på att gå in i verkstaden och se om ja kunde snickra ihop något billigare.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Pengar är problem för alla och med en cpu kommer man ej långt, allt ska sparas på.

Men tusan så dyr denna processor var, skulle jag få en order på en sådan så skulle jag ärligt fundera på att gå in i verkstaden och se om ja kunde snickra ihop något billigare.

Den är ju fortfarande inte för konsumenter som dig och mig...såvida du inte driver en stor serverhall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Den är ju fortfarande inte för konsumenter som dig och mig...såvida du inte driver en stor serverhall

Men jag i mitt arbete beställer utrustning till kunder. Försvinner 50 000kr extra på processorn, så blir det 50 000kr att ta ifrån något annat som lön till mig.
Så en processor som kostar nästan 100 000kr i dagens penningvärde kommer aldrig vara ett alternativ för mina kunder, då det finns billigare sätt att skaffa datorkraften på.

Nu riktar sig de allra bästa Xeons till de mest extrema personerna och det blir en hel ej perfekta processorer som säljs med mindre kärnor mer till vanligt folk för mer vanliga priser.
Undra förresten hur stor andel kompletta 22 cores det blir på en waffer, detta är såklart hemligt. Men är säg 5% för högt eller lågt gissat?

Nå som sagt, min poäng var att kostnad är alltid en faktor, även om man jobbar emot ett företag som har omsättning på några miljarder så kommer många bäckar små också bli stora kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men jag i mitt arbete beställer utrustning till kunder. Försvinner 50 000kr extra på processorn, så blir det 50 000kr att ta ifrån något annat som lön till mig.
Så en processor som kostar nästan 100 000kr i dagens penningvärde kommer aldrig vara ett alternativ för mina kunder, då det finns billigare sätt att skaffa datorkraften på.

Vill du ha bortåt 20 kärnor så blir det säkert mycket billigare med dubbla Xeon med 10 kärnor vardera.
Skulle chansa på att dom här används till 4 socket maskiner med 4 x 22 kärnor.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Men jag i mitt arbete beställer utrustning till kunder. Försvinner 50 000kr extra på processorn, så blir det 50 000kr att ta ifrån något annat som lön till mig.
Så en processor som kostar nästan 100 000kr i dagens penningvärde kommer aldrig vara ett alternativ för mina kunder, då det finns billigare sätt att skaffa datorkraften på.

Nu riktar sig de allra bästa Xeons till de mest extrema personerna och det blir en hel ej perfekta processorer som säljs med mindre kärnor mer till vanligt folk för mer vanliga priser.
Undra förresten hur stor andel kompletta 22 cores det blir på en waffer, detta är såklart hemligt. Men är säg 5% för högt eller lågt gissat?

Nå som sagt, min poäng var att kostnad är alltid en faktor, även om man jobbar emot ett företag som har omsättning på några miljarder så kommer många bäckar små också bli stora kostnader.

Då blir ju min följdfråga...vad har du för kunder och vad har du för jobb ifall din lön blir lägre för att du beställer det de vill ha åt dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Rätt säker på att man kan ställa in så virtuell maskin A kör på kärna 3 och virtuell maskin B på kärna 4 osv.
I övrigt har du helt rätt i att man inte måste/behöver binda virtuella maskiner till kärnor men är rätt säker på att man kan göra det.

Det går ja, men hur ofta sker det på en virtuell maskin åt en kund dom betalar några hundralappar? Inte särskillt ofta, då VPS just är för att sänka kostnader (dela resurser) mot dedicated.

Skrivet av anon159643:

Det går att lösa på många olika sätt och vad jag har förstått så går det låsa en kärna till vm även om detta inte är vanligt då det oftast är riktigt idiotiskt.
Men om jag hade fått en helt egen kärna istället för en som kanske andra är inne och drar kraft ifrån är ännu sämre.
Frågan är hur de som hur ut vm för enstaka tusenlapp i månaden gör? Pröjsar man för 2 kärnor så vill jag ha 2st kärnor som ingen annan tar kraft ifrån. Lite samma sak gäller ram, har jag pröjsat för 8GB ram så vill jag kunna få ut 8GB ram oavsett vad de andra på samma maskin gör.

Det går att låsa ja, men i normalfallet gör man inte det, utan istället låter systemet lastbslansers virtuella maskiner mellan hostarna i systemet automatiskt.

Skrivet av anon159643:

Men jag i mitt arbete beställer utrustning till kunder. Försvinner 50 000kr extra på processorn, så blir det 50 000kr att ta ifrån något annat som lön till mig.
Så en processor som kostar nästan 100 000kr i dagens penningvärde kommer aldrig vara ett alternativ för mina kunder, då det finns billigare sätt att skaffa datorkraften på.

Eh va? Det blir inte mindre för dig i lön om en kund köper 100 000 kr cpu mot en för säg 50 000. Du beställer, kunden betalar, alla är nöjda.

Och räkna på det, så ser du snabbt att det inte blir billigare att köpa billigare cpuer, och på så sätt öka antalet fysiska maskiner med 2-3 gånger, med ökade kostnader för colocation (då fler fysiska maskiner kräver mer plats, mer kyla, mer el, mer underhåll mm).

Skrivet av FlippsyFlipp:

Då blir ju min följdfråga...vad har du för kunder och vad har du för jobb ifall din lön blir lägre för att du beställer det de vill ha åt dem?

Jadu, det kan man undra...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Då blir ju min följdfråga...vad har du för kunder och vad har du för jobb ifall din lön blir lägre för att du beställer det de vill ha åt dem?

Om kund säger att de vill ha en viss komponent och de får en viss komponent, så blir det inga problem för mig. Bara det att ingen kund beställer just en processor hos mig, då jag är fel person för jobbet. (det finns billigare och mer kompetenta personer på just processorbyte än mig)

Det som för mig är vanligare är att kunden vill ha en specifik lösning, i denna lösning finns det en väldigt massa kostnader som består av hårdvara, mjukvara och arbetstimmar.
För min del som tekniker så är just arbetstimmar det intressanta, då konkurrensen kring hårdvara och mjukvara är hög och det knappt går att plocka ut något pålägg. Lägger jag på för mycket säger kund att vi kan beställa denna hård och mjukvara själv, arbetstimmar är däremot ren tid för mig själv att arbeta.
-Jag var själv med om detta för en mjukvarulicens för miljon, programmet var inget som man bara köper sådär i första bästa matbutik, men kunden gillade och accepterade mitt förslag men sa att de kunde fixa programmet själva. Likadant var det en annan gång på en komplett server för typ 400 000kr.

Nå när man beställer hårdvara till kund och kanske har en budget på 10 miljoner så handlar det ändå om att spara in på varenda krona. Och det är inte lönsamt att lägga uppemot 100 tusen enbart på cpun, speciellt inte när man i en lösning ska ha redundans.
Utan det handlar om att få ut mest för pengarna, varvid poängen med mitt påpekade att även om det är till ett företag så är kostnaden ej oväsentligt.

Skrivet av PowerNet:

Och räkna på det, så ser du snabbt att det inte blir billigare att köpa billigare cpuer, och på så sätt öka antalet fysiska maskiner med 2-3 gånger, med ökade kostnader för colocation (då fler fysiska maskiner kräver mer plats, mer kyla, mer el, mer underhåll mm).

Det handlar om att välja det bästa för ändamålet, kostar en 22 core 100 000kr och en 12 core 20 000kr så är det en extrem skillnad på vad man får, fast 22 coren har dubbelt antal kärnor får man ej ut dubbelt prestanda då kärnora delar på minneskanalerna etc.
Nå vad som är bäst beror på vad man ska ha det till.

Lite billigare san har ofta enbart stöd för 2st hostar, där varje har dubbla san-kablar och då är man för vissa jobb begränsade till detta. Men man kan köra 2st 12 cores på varje host, eller 4st cpu per host vilket jag aldrig har prövat på.

Angående utrymme så beror det på vem man säljer till, vissa kunder är precis som vanliga kunder, en extra låda med bröte i ger dem uppfattningen om att de har fått mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Beror ju väldigt mycket på vad som är målet med datorn, kanske en liten rätt specifik grupp men jag vet väldigt många extremöverklockare fruktar denna lanseringen då det kommer krävas en bra 6950X (om de inte överklockar riktigt kass på LN2) för att vara med och tävla och det kommer bli ännu dyrare per CPU att testa tills man får tag i en bra.

Rätt säker på att man kan ställa in så virtuell maskin A kör på kärna 3 och virtuell maskin B på kärna 4 osv.
I övrigt har du helt rätt i att man inte måste/behöver binda virtuella maskiner till kärnor men är rätt säker på att man kan göra det.

Det stämmer. Kallas CPU pinning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Nå när man beställer hårdvara till kund och kanske har en budget på 10 miljoner så handlar det ändå om att spara in på varenda krona. Och det är inte lönsamt att lägga uppemot 100 tusen enbart på cpun,
speciellt inte när man i en lösning ska ha redundans.
Utan det handlar om att få ut mest för pengarna, varvid poängen med mitt påpekade att även om det är till ett företag så är kostnaden ej oväsentligt.

Det handlar om att välja det bästa för ändamålet, kostar en 22 core 100 000kr och en 12 core 20 000kr så är det en extrem skillnad på vad man får, fast 22 coren har dubbelt antal kärnor får man ej ut
dubbelt prestanda då kärnora delar på minneskanalerna etc.
Nå vad som är bäst beror på vad man ska ha det till.

Lite billigare san har ofta enbart stöd för 2st hostar, där varje har dubbla san-kablar och då är man för vissa jobb begränsade till detta. Men man kan köra 2st 12 cores på varje host,
eller 4st cpu per host vilket jag aldrig har prövat på.

Angående utrymme så beror det på vem man säljer till, vissa kunder är precis som vanliga kunder, en extra låda med bröte i ger dem uppfattningen om att de har fått mer för pengarna.

Klart det handlar om att spara in pengar på inköpet, men man får även väga in kostnader för drift (både colocation, personal mm) om man måste ha 2 maskiner för samma prestanda som 1 ger.
Sedan om man kollar på redundans så är det samma där, kan du gå ner till 2 st maskiner från 4 st så är det en besparing på inköp på kanske 40-60k/server (exkl cpuer) då själva maskinen + minne kostar mycket med.
Och sedan ger det en besparing under drift på rätt många tusen för minskad kostnad för colocation (plats, el, kyla, färre switchportar mm) vilket kan ge en besparing på bra många tusenlappar / år, slå sedan ut det
på 3 års tid (en rätt "normalt" drifttid för servrar för företag, då många kör supportavtal från tillverkaren) vilket mycket väl kan ge en besparing på 20-30k/maskin ytterligare i rena driftkostnader (exkl arbetstimmar).

Sen ser man på vad som används mest i vmhostar så är det inte cpu, utan det är minne som går åt mest, så en maskin med 12 kärnor (eller 2 x 12 kärnor) och 512GB+ minne klarra av rätt mycket, då det som sagt är minne som går åt först
och cpu sist (i de flesta fallen).

Skrivet av dlq84:

Det stämmer. Kallas CPU pinning

Vilket jag redan berättat om

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Om kund säger att de vill ha en viss komponent och de får en viss komponent, så blir det inga problem för mig. Bara det att ingen kund beställer just en processor hos mig, då jag är fel person för jobbet. (det finns billigare och mer kompetenta personer på just processorbyte än mig)

Det som för mig är vanligare är att kunden vill ha en specifik lösning, i denna lösning finns det en väldigt massa kostnader som består av hårdvara, mjukvara och arbetstimmar.
För min del som tekniker så är just arbetstimmar det intressanta, då konkurrensen kring hårdvara och mjukvara är hög och det knappt går att plocka ut något pålägg. Lägger jag på för mycket säger kund att vi kan beställa denna hård och mjukvara själv, arbetstimmar är däremot ren tid för mig själv att arbeta.
-Jag var själv med om detta för en mjukvarulicens för miljon, programmet var inget som man bara köper sådär i första bästa matbutik, men kunden gillade och accepterade mitt förslag men sa att de kunde fixa programmet själva. Likadant var det en annan gång på en komplett server för typ 400 000kr.

Nå när man beställer hårdvara till kund och kanske har en budget på 10 miljoner så handlar det ändå om att spara in på varenda krona. Och det är inte lönsamt att lägga uppemot 100 tusen enbart på cpun, speciellt inte när man i en lösning ska ha redundans.
Utan det handlar om att få ut mest för pengarna, varvid poängen med mitt påpekade att även om det är till ett företag så är kostnaden ej oväsentligt.

Det handlar om att välja det bästa för ändamålet, kostar en 22 core 100 000kr och en 12 core 20 000kr så är det en extrem skillnad på vad man får, fast 22 coren har dubbelt antal kärnor får man ej ut dubbelt prestanda då kärnora delar på minneskanalerna etc.
Nå vad som är bäst beror på vad man ska ha det till.

Lite billigare san har ofta enbart stöd för 2st hostar, där varje har dubbla san-kablar och då är man för vissa jobb begränsade till detta. Men man kan köra 2st 12 cores på varje host, eller 4st cpu per host vilket jag aldrig har prövat på.

Angående utrymme så beror det på vem man säljer till, vissa kunder är precis som vanliga kunder, en extra låda med bröte i ger dem uppfattningen om att de har fått mer för pengarna.

Med de sagt så är inte de som är i behov av denna CPU dina kunder, så jag ser fortfarande inte problemet för din del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Med de sagt så är inte de som är i behov av denna CPU dina kunder, så jag ser fortfarande inte problemet för din del.

Om man följer våra inlägg tillbaka så handlade det om när du skrev: Är väl ett icke problem eftersom den är för servrar och inte för konsumenter som dig och mig.

Det är annars klart som korvspadet att det finns folk som denna cpu är den allra bästa för. Behov av en sådan cpu har dock väldigt många, men när priset är där det är så är denna inget alternativ.

Jag kan se en liknelse med ett 980Ti kort och en vanlig högstadieelev, många av högstadieeleverna har visst ett behov av detta grafikkort. Men det är ändå inget alternativ för de som ej har föräldrar med bra ekonomi.

Nå i och med att Intel för detta värstingcpu så kommer det leda till en massa andrasortering cpuer och jag har inget emot billiga 14 cores cpu, där nästan hälften av alla cores är deaktiverade. (det blir fin cpu till min ghettodator)

*edit*
Sedan kräver såklart en 22 cores cpu en lite unik belastning. Det finns många andra delar som kan flaska, så som minnesbandbredden.

Permalänk
Medlem

But can it run MineCraft?

Ja om man nu bara skulle vara ett rikt troll som kan vaska champagne.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Om man följer våra inlägg tillbaka så handlade det om när du skrev: Är väl ett icke problem eftersom den är för servrar och inte för konsumenter som dig och mig.

Det är annars klart som korvspadet att det finns folk som denna cpu är den allra bästa för. Behov av en sådan cpu har dock väldigt många, men när priset är där det är så är denna inget alternativ.

Jag kan se en liknelse med ett 980Ti kort och en vanlig högstadieelev, många av högstadieeleverna har visst ett behov av detta grafikkort. Men det är ändå inget alternativ för de som ej har föräldrar med bra ekonomi.

Nå i och med att Intel för detta värstingcpu så kommer det leda till en massa andrasortering cpuer och jag har inget emot billiga 14 cores cpu, där nästan hälften av alla cores är deaktiverade. (det blir fin cpu till min ghettodator)

*edit*
Sedan kräver såklart en 22 cores cpu en lite unik belastning. Det finns många andra delar som kan flaska, så som minnesbandbredden.

Hur många som du känner har ett privat behov utav denna server CPU? Det har inte med ifall man har råd eller inte med den, har man behov utav den så har man och de som driver serverhallar har behov utav den, de som spelar spel eller bygger en dator för hemmabruk har inte ens nytta utav den. Det är inte ens en värsting CPU, det är bara en ren server CPU och serverprylar kostar mer, så är det bara.
Samma sak gäller (när du ändå tar upp grafikkort) Tesla och Quadro korten, det är inget som du som privatperson har någon nytta utav och ett Teslakort kostar 67 000kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur många som du känner har ett privat behov utav denna server CPU? Det har inte med ifall man har råd eller inte med den, har man behov utav den så har man och de som driver serverhallar har behov utav den, de som spelar spel eller bygger en dator för hemmabruk har inte ens nytta utav den. Det är inte ens en värsting CPU, det är bara en ren server CPU och serverprylar kostar mer, så är det bara.
Samma sak gäller (när du ändå tar upp grafikkort) Tesla och Quadro korten, det är inget som du som privatperson har någon nytta utav och ett Teslakort kostar 67 000kr.

Jag som privatperson har behov av en dator som presterar 1000 gånger så bra som vad min dator gör. Vissa kompileringar jag gör tar 24h, att få ner denna tid till 86sekunder hade ej varit fel. Jag skulle vilja få ner kompilering till 10 sekunder (går snabbt att testa), vilket innebär att en 9000 gånger så snabb dator är vad mitt behov är.

Men denna 22 cores cpu kommer inte utföra min kompilering snabbare än vad min dator gör, då det är annat som flaskar, 6st riktigt ubersnabba cores hade varit perfekt.

Nå spela roll vem cpun riktar sig till, är det en stor serverhall och de köper in 1000st cpuer, så är ändå 50 000kr extra per processor inte försumbart. Så pris spelar alltid roll.

Jag kanske inte köper de dyraste cpuerna, men desto dyrare mjukvara köper jag åt kunder. Och om en mjukvara kostar 2 miljoner i licenskostnad eller om den kostar 3 miljoner har betydelse, att programmet ej riktar sig till vanliga konsumenter är helt oväsentligt och nej, jag själv skulle aldrig privat köpa en programvara där licensen kostar 3 miljoner och att man för varje år får betala ett supportavtal som kostar några hundra tusen. (men det är helt oväsentligt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Nå spela roll vem cpun riktar sig till, är det en stor serverhall och de köper in 1000st cpuer, så är ändå 50 000kr extra per processor inte försumbart. Så pris spelar alltid roll.

Nej, där har du fel.
Pris på inköp spelar faktiskt inte alltid roll.

Lägg 50 000 kr extr/cpu, vilket blir 50 000 000 (50 Miljoner), och slå ut det på kostnadsbesparing mot att köpa in minst 500 st maskiner till, och drift.

Vilket bara i ren colocation hyra skulle ge en besparing på ca 250k/mån (väldigt lågt räknat), du ska där på ha switchar, vilket landar på ytterligare ca 1.1 Miljoner kr i inköp (44st x 48 portars switchar cilket blir strax över 2100 portar, på det 11st till för ex ILO/DRAC access, vilket blir ytterligare knappa 300k ), på det lite mer nätverksutrustning (brandväggar, core switchar, routrar mm på ett antal hundra k totalt till), så landar vi lätt på en kostnad här på runt 5-600k i besparing på att "endast" ha 500 st maskiner, mot 1000 st maskiner.

Redan här har vi sparat ca 11 Miljoner +, och då är int ens kostnader för inköp av hårdvaran (själva server, minnen, diskar mm) inräknade, på det kostnader för dubbla administrationen, m underhåll/felkällor och övriga kostnader.
Nu är det bara en grov kostnadsräkning där det räknat i underkant, och inte alla kostnader med.

Sen ser man till cpuer så vid beställning på dessa så är det på stororder så beställs det bäst direkt från tillverkare, och då till kraftigt rabatterade priser, så prisökningen landar inte på 50 Miljoner, utan kanske en ökning på 20k, om ens det per cpu.
Sedan så kan man räkna vidare på kalkyl på att ha colocation, eller bygga egen serverhall mm.

Men summa summarum är att ett högre inköpspris inte alltid blir dyrare när det ställs mot kostnader för drift (både platshyra, och arbetstimmar mm).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlippsyFlipp:

Är väl ett icke problem eftersom den är för servrar och inte för konsumenter som dig och mig, men för att ge dig ett riktpris så kostar Haswell-EP 82 130kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3176224

Bort, läste fel i farten, glad påsk:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Även om det är samma socket som förut, kommer det några nya EP moderkort ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alpha77:

Även om det är samma socket som förut, kommer det några nya EP moderkort ?

Gör det alltid, brukar komma nya revs och lite annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240