Permalänk

Blackshores C++ hörna

Hallå allihopa,
Tänkte att jag skulle lägga upp min C++ utveckling.
Är helt färsk på C++ har egentligen inte arbetat så mycket med programmering med en kompilerare inblandad tidigare.
Använder mig utav QT som IDE.

#1 - Tom Riddle's Diary
Mål: Lära sig att hantera strängar, söka i strängar och exekvera kommandon baserade på strängar.
Inspiration till detta är Tom Riddles dagbok som förekommer i en av Harry Potter böckerna, ett AI.

Kräver QT IDE för att kompilera

Diary.pro

QT += core testlib QT -= gui TARGET = DiaryString CONFIG += console static CONFIG -= app_bundle TEMPLATE = app SOURCES += main.cpp

main.cpp

#include <QCoreApplication> #include <iostream> #include <string> #include <QTest> int main(int argc, char *argv[]) { QCoreApplication a(argc, argv); std::string Present; std::getline(std::cin, Present); QTest::qSleep(3000); std::system("cls"); QTest::qSleep(3000); //searching for phrase std::string search; size_t pos; search = "Harry Potter"; pos = Present.find(search); if (pos != std::string::npos) { std::cout << "H l , " << search ; QTest::qSleep(750); std::system("cls"); std::cout << "Hel o, " << search ; QTest::qSleep(750); std::system("cls"); std::cout << "Hello, " << search ; QTest::qSleep(3000); std::cout << ", my" << std::endl << "name is Tom Riddle" << std::endl; QTest::qSleep(8000); std::system("cls"); } else std::cout << "I do not know you " << std::endl; //stage 2 std::string Chambers; std::getline(std::cin, Chambers); QTest::qSleep(3000); std::system("cls"); QTest::qSleep(3000); std::string search2; size_t pos2; search2 = "Chambers of Secrets"; pos2 = Chambers.find(search2); if (pos2 != std::string::npos) { std::cout << "Y ."; QTest::qSleep(500); std::system("cls"); std::cout << "Yes"; QTest::qSleep(500); std::system("cls"); } else std::cout << "You should ask about " << search2 << "." << std::endl; //stage 3 std::string Tellme; std::getline(std::cin, Tellme); QTest::qSleep(3000); std::system("cls"); QTest::qSleep(3000); std::string search3; size_t pos3; search3 = "tell me"; pos3 = Tellme.find(search3); if (pos3 != std::string::npos) { std::cout << " o."; QTest::qSleep(300); std::system("cls"); std::cout << "No."; QTest::qSleep(700); std::system("cls"); std::cout << "But I can show you"; QTest::qSleep(700); std::system("cls"); std::cout << "Let me take you back" << std::endl << "fifty years ago" << std::endl; QTest::qSleep(3000); std::system("cls"); std::cout << " 13th of June" << std::endl; } else std::cout << "You should ask about " << search3 << "." << std::endl; return a.exec(); }

Permalänk
Medlem

Törs man fråga varför du valt just C++?

Permalänk
Medlem

Känns som ett jättebra exempel på något intressant som man kan göra för att lära sig strängar och input/output. Keep going!

Jag tänkte bara ställa en fråga kring val av IDE. Jag vet inte om det är kopplat till någon kurs, och valet inte är fritt eller så. Men mitt förslag skulle vara att överväga Visual Studio, där det även finns en gratis version.

Anledningen till min kommentar är att jag ser att du använder dig av en del funktionalitet som inte kommer kompilera med något annat IDE. Det kanske inte är något du behöver nu, men det är värt att ha i åtanke för framtiden.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Törs man fråga varför du valt just C++?

Skrivet av Tekesh:

Känns som ett jättebra exempel på något intressant som man kan göra för att lära sig strängar och input/output. Keep going!

Jag tänkte bara ställa en fråga kring val av IDE. Jag vet inte om det är kopplat till någon kurs, och valet inte är fritt eller så. Men mitt förslag skulle vara att överväga Visual Studio, där det även finns en gratis version.

Anledningen till min kommentar är att jag ser att du använder dig av en del funktionalitet som inte kommer kompilera med något annat IDE. Det kanske inte är något du behöver nu, men det är värt att ha i åtanke för framtiden.

Va kul att ni fann intresse i tråden!
Jo till improwise fråga så är det pga det är ett low-level vilket inte java tex är. Bättre kontakt med hårdvara samt går att köra på nästan alla OS. Windows, Unix (Apple OSX, BSD), Linux är skrivna i C eller C++. Applikationer är snabbare ju närmare hårdvaran man skriver. Till och med UEFI är skriven i C++ av det jag har förstått, tänk att få full makt över UEFI chippet i framtiden.
Sedan ökar det också säkerheten för användning av programmet. Väldigt många Java och Objective - C applikationer har väldigt mycket säkerhetsproblem, enklare att dumpa och reversa bl.a. Vilket är mindre önskvärt då lärdomen är tänk att användas vid kommersiella applikationer.

Till Tekesh fråga gällande val av IDE.
GUIet är enkelt portat till nästan alla OS. Då jag också inte är jätte förtjust i Windows så är det också bra att man har ett IDE som går att använda i många OS.
Skulle aldrig röra M$ Visual Studio frivilligt. Ledsen dude!
Om jag inte hade kört QT hade jag nog använt codeblocks med KDE.
QT kostar gratis så länge som du inte kommersiellt distribuerar mjukvaran.
QT har även GUI stöd i applikationer så som Autodesk Maya om man ska bygga plugin, vilket är en mjukvara jag spenderar väldigt mycket tid i annars.
Jag gjorde en RnD innan jag valde IDE, trolltek verkar vara ett skönt gäng som slänger in mer och mer funktioner för var vecka som går också. QT har är kompatibla bibliotek till samtliga OS, så använder jag typ

Qtnetwork::interfaces

så behöver jag inte ändra dessa till det OS jag ska porta det till. Design delen är också mycket enkel då den använder xml och css som man känner till sedan tidigare. Om man kan designa en hemsida i html+css så fixar man designdelen utan problem i QT.
Då jag inte riktigt har budgeten eller ork att gå igenom något långt program för att lära mig programmera i C++ så har jag hittills bara inhandlat kursmaterial. Mycket billigare än CSN skulder dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackshore:

Till Tekesh fråga gällande val av IDE.
GUIet är enkelt portat till nästan alla OS. Då jag också inte är jätte förtjust i Windows så är det också bra att man har ett IDE som går att använda i många OS.
Skulle aldrig röra M$ Visual Studio frivilligt. Ledsen dude!
Om jag inte hade kört QT hade jag nog använt codeblocks med KDE.
QT kostar gratis så länge som du inte kommersiellt distribuerar mjukvaran.
QT har även GUI stöd i applikationer så som Autodesk Maya om man ska bygga plugin, vilket är en mjukvara jag spenderar väldigt mycket tid i annars.
Jag gjorde en RnD innan jag valde IDE, trolltek verkar vara ett skönt gäng som slänger in mer och mer funktioner för var vecka som går också. QT har är kompatibla bibliotek till samtliga OS, så använder jag typ

Qtnetwork::interfaces

så behöver jag inte ändra dessa till det OS jag ska porta det till. Design delen är också mycket enkel då den använder xml och css som man känner till sedan tidigare. Om man kan designa en hemsida i html+css så fixar man designdelen utan problem i QT.
Då jag inte riktigt har budgeten eller ork att gå igenom något långt program för att lära mig programmera i C++ så har jag hittills bara inhandlat kursmaterial. Mycket billigare än CSN skulder dessutom.

QT som UI framework tror jag är ett bra val - håller helt med om fördelarna där.

Sure, om du inte sitter på Windows så är nog inte VS rätt val. Men om du gjort RnD så borde det också framgå att VS har en gratis version. Jag gillar VS, och tycker att det har mängder av fördelar som IDE. Men har du andra förutsättningar så ska jag inte predika på, det är bara att välja något du tror på.

Jag ser mig inte som absolutist i den här frågan, vill du använda något annat IDE så är det bara att köra på. Min post var mest menat som ett tips om om du inte baserat ditt val på något mer konkret resonemang, vilket jag själv skulle kunna känna igen mig i när man närmar sig något nytt område.

Vilket IDE du än väljer är det givetvis någon sorts tröskel. Men om du beskriver det som att du inte har ork att gå igenom något långt program, och att ett visst IDE skulle vara större tröskel än något annat så får det stå för dig. Hur som helst så är det bara att köra på - keep on coding liksom. Lycka till med projekten!

Permalänk
Skrivet av Tekesh:

QT som UI framework tror jag är ett bra val - håller helt med om fördelarna där.

Sure, om du inte sitter på Windows så är nog inte VS rätt val. Men om du gjort RnD så borde det också framgå att VS har en gratis version. Jag gillar VS, och tycker att det har mängder av fördelar som IDE. Men har du andra förutsättningar så ska jag inte predika på, det är bara att välja något du tror på.

Jag ser mig inte som absolutist i den här frågan, vill du använda något annat IDE så är det bara att köra på. Min post var mest menat som ett tips om om du inte baserat ditt val på något mer konkret resonemang, vilket jag själv skulle kunna känna igen mig i när man närmar sig något nytt område.

Vilket IDE du än väljer är det givetvis någon sorts tröskel. Men om du beskriver det som att du inte har ork att gå igenom något långt program, och att ett visst IDE skulle vara större tröskel än något annat så får det stå för dig. Hur som helst så är det bara att köra på - keep on coding liksom. Lycka till med projekten!

Kände till att VS hade en gratis version, men mitt förtroende är högre för Trolltek och Nokia som använde QT är högre än mitt förtroende för MS.
MS har en tendens att få deras produkter att fungera smärtfritt på deras egna OS men så fort det blir utanför blir det jobbigt.
QT ser till att OS kan ta död på varandra själva, samt att man kan ta större marknadsandelar oberoende över hur framtiden ser ut gällande OS val.
Vid embedded devices så blir det billigare och snabbare att köra unix eller linux och då funkar det väldigt bra med QT.

Jag får tacka så mycket för uppmuntran Tekesh! I will continue to code

Permalänk
Medlem

Försökte köra C++ för några år sen, har inte kört det på många år, men höll på att få panik på alla pekare osv som man behövde hantera själv. Blir lite bortskämd när man kört med C# och hade förträngt det

Då sysslar jag dock mest med webbprogramering sen många år, min bild är att bästa sättet att få något att fungera på alla OS är att göra det i webbläsaren. Dock, finns så klart många tillfällen där det inte fungerar utan man behöver vara mycket mer hårdvarunära, har andra prestandakrav (typ realtid) osv. och då är nog C++ ett bra val.

Permalänk

#2 - Nummerjämföraren
Mål:
*Använda header för att kalla på en funktion i en annan fil i samma projekt.
*Jämföra två heltal för att avgöra vilket som är störst.

Kräver QT IDE för att kompilera

nummer.pro

head.h QT += core testlib QT -= gui TARGET = DelAA CONFIG += console CONFIG -= app_bundle TEMPLATE = app SOURCES += main.cpp \ laddare.cpp HEADERS += \ head.h

===

main.cpp

#include <QCoreApplication> #include <iostream> #include <QTest> #include "head.h" int b; int c; int main(int argc,char** argv) { loader(); std::cout << "::::::::::::" << std::endl; std::cout << "Nummerj\x84mnf\x94raren:" << std::endl; std::cout << "::::::::::::" << std::endl << std::endl; std::cout << "Skriv in ett nummer:" << std::endl; std::cin >> b; std::cout << "Du har slagit in " << b << "." << std::endl << "Skriv in ett annat nummer:"; std::cin >> c; std::cout << "Du skrev nyligen in " << c << std::endl; std::system("cls"); if (b<c) { std::cout << b << " \x84r mindre \x84n " << c << std::endl; } else if (b>c) { std::cout << b << " \x84r st\x94rre \x84n " << c << std::endl; } return 0;}

===
laddare.cpp

#include <QCoreApplication> #include <iostream> #include <QTest> #include "head.h" int loader () { for (int loadloop=0;loadloop < 5 ;loadloop++) { std::cout << "Laddar... /" << std::endl; QTest::qSleep(120); std::system("cls"); std::cout << "Laddar... -" << std::endl; QTest::qSleep(120); std::system("cls"); std::cout << "Laddar... \\" << std::endl; QTest::qSleep(120); std::system("cls"); std::cout << "Laddar... |" << std::endl; QTest::qSleep(120); std::system("cls"); } }

===

head.h

#ifndef HEAD #define HEAD #include <QCoreApplication> #include <iostream> #include <QTest> int loader(); #endif // HEAD

Permalänk
Skrivet av improwise:

Försökte köra C++ för några år sen, har inte kört det på många år, men höll på att få panik på alla pekare osv som man behövde hantera själv. Blir lite bortskämd när man kört med C# och hade förträngt det

Då sysslar jag dock mest med webbprogramering sen många år, min bild är att bästa sättet att få något att fungera på alla OS är att göra det i webbläsaren. Dock, finns så klart många tillfällen där det inte fungerar utan man behöver vara mycket mer hårdvarunära, har andra prestandakrav (typ realtid) osv. och då är nog C++ ett bra val.

Ja, jag håller med dig, det blir nog jävligt grötigt med stora projekt. Så man får dela upp mycket.
Jag använder mig utav mindmap verktyg eller något annat nodbaserat diagram, något jag har tagit med mig från 3D scenen vid stora scener
Hoppas även med tiden att det börjar dyka upp nodbaserade IDE.

Man får lätt översikt då.
Applikationer i webbläsaren blir universiella hos klienterna, men webbläsare kräver mycket resurser och medför också kända säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackshore:

Va kul att ni fann intresse i tråden!
Jo till improwise fråga så är det pga det är ett low-level vilket inte java tex är. Bättre kontakt med hårdvara...

Än vadå? Beroende på vad som ska göras så finns det troligtvis ett bättre lämpat språk än C++.

Skrivet av Blackshore:

...samt går att köra på nästan alla OS.

Det gör tex Java, Python och C också. I Java och Python är det dessutom betydligt lättare att skriva cross-platform program då de har ett mer komplett och lättanvänt standardbibliotek vilket innebär att man slipper dra in dependencies / använda OS-specifika funktioner.

Skrivet av Blackshore:

Applikationer är snabbare ju närmare hårdvaran man skriver.

Ett felaktigt påstående. Det finns otroligt många aspekter som bidrar till om ett program är snabbt eller inte. En person med begränsad erfarenhet kan troligtvis skriva betydligt snabbare program i Java än i C++.

Skrivet av Blackshore:

Till och med UEFI är skriven i C++ av det jag har förstått, tänk att få full makt över UEFI chippet i framtiden.

En bra anledning att välja C++

Skrivet av Blackshore:

Sedan ökar det också säkerheten för användning av programmet. Väldigt många Java och Objective - C applikationer har väldigt mycket säkerhetsproblem...

Fel. Java (har ingen koll på Objective -C) kör i en VM (managed environment) och är därför per definition alltid säkrare än motsvarande C++-applikation. Dessutom är Java designat på ett sätt som främjar korrekta program medan C++ är fullt av pitfalls och gotchas som garanterat kommer ställa till problem.

Nej, jag gillar inte C++ Tycker rent av det är ett horribelt språk som inte har något existensberättigande. Tänker inte själv motivera varför då det finns väl beskrivet här: http://yosefk.com/c++fqa/

Permalänk

Som i alla andra programmeringstrådar så handlar det tillslut om vilket språk som är bäst eller vilken IDE som är bäst.

Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Som i alla andra programmeringstrådar så handlar det tillslut om vilket språk som är bäst eller vilken IDE som är bäst.

Tråkigt.

Tråkigt men viktigt.

En viktig del i att lyckas med ett projekt är att välja rätt verktyg.

Självklart kan man välja ett mindre lämpat språk för en uppgift om syftet är att lära sig språket (som i det här fallet). Det jag reagerade på var anledningarna TS gav till varför han ville lära sig just C++.

Jag tycker också det är var och ens skyldighet att flagga för (vad man uppfattar som) rena felaktigheter, inte minst för att bibehålla någon slags kvalitet på informationen i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Tråkigt men viktigt.

En viktig del i att lyckas med ett projekt är att välja rätt verktyg.

Självklart kan man välja ett mindre lämpat språk för en uppgift om syftet är att lära sig språket (som i det här fallet). Det jag reagerade på var anledningarna TS gav till varför han ville lära sig just C++.

Jag tycker också det är var och ens skyldighet att flagga för (vad man uppfattar som) rena felaktigheter, inte minst för att bibehålla någon slags kvalitet på informationen i forumet.

Finns inget "bästa programmeringsspråk" eller framework, alla verktyg är berättigade av 2 goda anledningar.
Det är via dessa två anledningar man finner "rätt verktyg"

1 objektivt: samtliga språk har svagheter och styrkor och därmed mer eller mindre eller lika bra anpassad för olika projekt och dess utmaningar och förutsättningar.
2 Subjektivt: Vilket är framförallt viktigaste anledningen till språkval personlig preferens!

Ex. som för mig angående personlig preferens så är det så att jag inte tycker om java och C# som språk, mest för den delen av att läsa koden. Själva uppbyggnaden, filosofin och tänket bakom dessa språk passar mig inte.
Däremot går det bra att skriva i, speciellt C#.

Lisp och liknande hatar jag som pesten, där har jag skitsvårt att läsa och förstå kod utan att grotta in och kommentera överallt, men ändå måste jag läsa om koden efter en vecka. Språket är så kryptisk för mig, den "berättar ingen historia för mig" på ett ögonblicks överblick kan man säga.

C++ med Qt som framework är för mig ett språk som är enkelt att läsa och underhålla, och logiken klickar för mig.
Qt creator är ett mycket smidigt IDE verktyg (för mig) att både läsa, följa kod och att skriva i.

Att du flaggar för "felaktigheter" som baseras på egna och andra lik-tänkande personers preferenser och tycker att folks inte ska använda c++ bara för att det inte passar era preferenser är tokigt!!!
Jag kan inte trivas i att programmera i andra språk som C# och Java, det är helt enkelt så att vi människor är olika och i min skalle är C++ enkelt och logiskt vilket kan vara tvärtom för dig och andra.

Jag personligen fattade inte först varför pekare ansågs vara så svårt, tills jag kom fram till att vi alla har olika sätt att tänka och våra hjärnor är kopplade på olika vis och därmed har vi programmeringsspråks-preferenser som passar oss olika.

Sluta upp med vilket språk är bäst och sluta påpeka att folk ska ta språk du tycker om. Låt mångfalden finnas och låt oss testa olika språk och välja det som fungerar för oss individuellt, helst är det bra att kunna trivas i flera språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackshore:

Va kul att ni fann intresse i tråden!

Qt är alltid kul

Skrivet av Blackshore:

QT kostar gratis så länge som du inte kommersiellt distribuerar mjukvaran.

Qt kostar gratis även om du distribuerar kommersiellt, det är bara OM du ändrar i Qt framework så måste du dela med dig av ändringarna eller betala.

Skrivet av Blackshore:

Ja, jag håller med dig, det blir nog jävligt grötigt med stora projekt. Så man får dela upp mycket.
Jag använder mig utav mindmap verktyg eller något annat nodbaserat diagram, något jag har tagit med mig från 3D scenen vid stora scener
Hoppas även med tiden att det börjar dyka upp nodbaserade IDE.

Jag använder novamind 5 som mindmap program (blev lite dyrt med 6:an men kommer någon gång gå över till 6).
Riktigt trevlig variant, värt att testa.

nodbaserad programmering, IDE och vertyg är något jag har tänkt att göra som plugin till qt creator, så jag som du tror på text + visuell programmering och projekthantering
Bara om man finner tid..... bristvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

...
Att du flaggar för "felaktigheter" som baseras på egna och andra lik-tänkande personers preferenser och tycker att folks inte ska använda c++ bara för att det inte passar era preferenser är tokigt!!!
Jag kan inte trivas i att programmera i andra språk som C# och Java, det är helt enkelt så att vi människor är olika och i min skalle är C++ enkelt och logiskt vilket kan vara tvärtom för dig och andra.
...

Att påpeka att C++ varken är leder till säkrare eller mer portabla program än andra stora språk, eller att lågnivå inte == bra prestanda är iofs knappast min personliga åsikt utan ren fakta.
Annars håller jag helt med dig att det såklart är upp till var och en att välja ett språk de gillar och att mitt första inlägg kanske var lite väl anti-C++ (mitt huvudsakliga syfte var egentligen endast att kommentera ovanstående punkter).
Sorry Blackshore för OT - nu släpper vi denna diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Att påpeka att C++ varken är leder till säkrare eller mer portabla program än andra stora språk, eller att lågnivå inte == bra prestanda är iofs knappast min personliga åsikt utan ren fakta.
Annars håller jag helt med dig att det såklart är upp till var och en att välja ett språk de gillar och att mitt första inlägg kanske var lite väl anti-C++ (mitt huvudsakliga syfte var egentligen endast att kommentera ovanstående punkter).
Sorry Blackshore för OT - nu släpper vi denna diskussionen.

Jag håller med dig om att inget språk är bättre eller sämre i sig, gällande säkerhet, portabilitet etc. där är vi överens antar jag.
Det du (eller någon annan i tråden?) skrev om att det är mer upp till programmeraren om programmet är säkrare eller stabilare men inte språket i sig håller jag också med om.

Håller med din huvudsakliga syfte och tror bara missförståndet ligger mer i "anti c++" grejen (låter som jag bara upprepar det du säger )
Vi kan fortsätta tråden med TS avsikt och linje.

@Blackshore
Vill du inte använda t.ex. QString istället? Den stödjer åäö (unicode)

Permalänk

Minecraft är skrivet i Java, kanske inte optimalt för just spel enligt många men vem kan argumentera mot framgången?

Alla språk är bra, det mesta ligger ändå i utövaren.

Permalänk

Oj här var det aktivitet.

@Spannen:
Det går inte reversa c++ så bra i dagsläget, men det går väldigt bra med java och objective C.
visual-paradigm, architexa, soyatec är reverse program för java.
Så kommer någon åt dina program så kan de använda den koden för att bygga en konkurrerande produkt utan gröve verktyg och tid.

Java är skrivet i C++. Binärt>C++>java.
http://openjdk.java.net/groups/hotspot/
Sedan blir det nog väldigt mycket jobb för att komma åt grejer folk inte vill att du ska komma åt. UEFI tex.

Utan C++ programmerare kan du inte skriva i java.
Var snäll.

@SolidReactor:
Jag är fullständigt noob. Jag följer en kurs på pluralsight, hon använder MS VS. Jag diggade inte den så jag kör Trolltek QT :D.
Förstår nog QT's bibliotek med tiden, men kan uppleva att den är lite svår att förstå ibland.

Jag ska bli hyfsad på detta, även om det kanske tar tid. Känns välinvesterat för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackshore:

@SolidReactor:
Jag är fullständigt noob. Jag följer en kurs på pluralsight, hon använder MS VS. Jag diggade inte den så jag kör Trolltek QT :D.
Förstår nog QT's bibliotek med tiden, men kan uppleva att den är lite svår att förstå ibland.

Jag ska bli hyfsad på detta, även om det kanske tar tid. Känns välinvesterat för framtiden.

Kan börja med att säga att trolltech inte finns längre, blev uppköpt av nokia som i sin tur blev uppköpta av microsoft, som i sin tur sålde qt delen av nokia till digia. Så idag är det digia som äger qt men vi säger bara "Qt" eller "cute" vid tal när vi nämner detta verktyg

Kan rekommendera dig att titta på Brians videos på tuben i hans kanal voidrealms (han har även c++, java och andra videor)
Här är länken till hans playlist till Qt videos. https://www.youtube.com/playlist?list=PL2D1942A4688E9D63

Börja med video 2 "hello world" så får du smaka lite på QString där, samt smaka lite på den händiga qDebug.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Kan börja med att säga att trolltech inte finns längre, blev uppköpt av nokia som i sin tur blev uppköpta av microsoft, som i sin tur sålde qt delen av nokia till digia. Så idag är det digia som äger qt men vi säger bara "Qt" eller "cute" vid tal när vi nämner detta verktyg

Kan rekommendera dig att titta på Brians videos på tuben i hans kanal voidrealms (han har även c++, java och andra videor)
Här är länken till hans playlist till Qt videos. https://www.youtube.com/playlist?list=PL2D1942A4688E9D63

Börja med video 2 "hello world" så får du smaka lite på QString där, samt smaka lite på den händiga qDebug.

Ja justja, den där sörjan med QT, haha.
Såg på Brians Videos i början, det var lätt att hänga med, men den är inte för idioter som jag.
Kan nog haka på hans grejor om ett år eller något.
Kate Gregory som kör kursen på Pluralsight talar jämt om banker och kärnkraftverk när hon gör exempel, hehe.